Oppgradere til Onkyo Txsr701e eller Txnr801e?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Kleine sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere til Onkyo Txsr701e eller Txnr801e?

Hei! Noen som har peiling?
    Ser at det er litt flere inn/utganger på 801, og bitte litt mere effekt, samt nettune-muligheten. 701 veier 13 kg, mens 801 veier 17,3 kg.
    Indikerer ikke dette en forskjell i strømforsyningen? Kan ikke finne noen data på dette! Hvilke tall er det som beskriver strømforsyningens størrelse? Hvordan er kraftoverskuddet i disse sammenlinget med min Onkyo Txds575x (12,5kg)?? Får jeg kun flere lydformater og tilkoblinger med en eventuell oppgradering, eller vil jeg merke stor forskjell på lyden, både mht kvalitet og "trøkk"?
    (Høyttalerne mine er KEF Q65.2 front, Q9c center, Q55.2 surr, Jamo sw410e sub) Er forøvrig veldig fornøyd med oppsettet, spesielt med Kefène(subben er ikke i samme klasse da.. :lol: )

Linker til produktene:
    575x:
    http://www.onkyo.net/uk/cms/products...0400-TXDS575X/
    701e:
    http://www.onkyo.net/uk/cms/products...rec/TX-SR701E/
    801e:
    http://www.onkyo.net/uk/cms/products...rec/TX-NR801E/

Noen som kan si noe om dette?? Vurderer å oppgradere når lommeboken stemmer med meg! :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    801 og 701 er nok en litt annen forsterker enn 575
    va tidligere en stolt eier av lillebroren din, en 474 som tjente meg godt et par års tid. god kvalitet på onkyo og en brukervennlighet som ingen andre har..
    bruk "comparison" på nettsiden for å sammenligne 701 og 801, samt se tester. tror ikke det er så mange erfaringer rundt om, onkyo har solgt lite etter jamo tok over. sier seg selv, "Jamo"...
    kjøp 801 når du først skal slå til, så varer den lenger. det er billigere å kjøpe det du VIL ha enn det du blir missfornøyd med og bytter ut.
    tror ikke du kan gå så mye feil med onkyo

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Har hatt en NR-900E i snart ett år nå,og er veldig fornøyd.God brukervennlighet og mange muligheter.Belyst fjernkontroll som kan
    programeres for det fleste merker.(Bruker den til alt)
    801 er nesten den samme som 900 bare litt nedskalert.Fordelen med
    801 kontra 701 er flere digitalinnganger og video oppkonvertering fra
    kompositt og s-video til komponent.Greit dersom du har eller skal ha
    projektor.

AE

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo er helt klart gode produkter, det har også jeg erfart. Det jeg imidlertid lurer litt på, er forskjeller i STRØMFORSYNING og lydkvalitet på de nevnte modeller(ikke formater og "duppedingser", men lydKVALITET!. )
    Noen som har en formening eller to om dette? :roll:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør naturlig nok bli bedre ved dyrere modell.
    det som irriterer meg med receivere, kan virke som inn og utganger er forskjellen. lyden nevnes ikke..

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar, men er det ingen som vet litt rundt størrelsen på strømforsyningen?
    Såvidt jeg kan se har f.eks H/K Avr 3550 strømforsyning på 30 Ampere.
    Finner ikke slike tall på Onkyo sine hjemmesider. :cry:
    Onkyo er jo regnet som kraftige og strømsterke forsterkere, men det hadde vært artig og sammenlignet dem med tall på dette!
    Noen tips?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helst skullet alle forsterkere blitt oppgitt med VA på strømforsyningen. ser ingen info på onkyo siden, men de ekstra 15wattene sier vel sitt.
    i tilegg har 801 mye bedre system på baksiden, om den ikke koster mange tusen mer ville jeg kjøpt deg, evt. spart litt lenger..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat "Såvidt jeg kan se har f.eks H/K Avr 3550 strømforsyning på 30 Ampere." Ikke lett å drive den fra en 16A kurs?!
    Strømfosyninger(Trafo) oppgis i VA. 30A er vel peakstrøm til høyt.?
    Min Parasound HCA 1000 har 740VA trafo og 40A peak.
    Onkyo 900E bruker max 670 W(ca.3A) hvilket tilsier en trafo på ca.670VA minus tap i trafoen.

AE

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perzon57
    Sitat "Såvidt jeg kan se har f.eks H/K Avr 3550 strømforsyning på 30 Ampere." Ikke lett å drive den fra en 16A kurs?!
    hehe, der kan du se hvor feil man kan ta ops:
    Tenkte ikke på det i det hele tatt :shock:
    Så VA er indikator på strømforsyningens størrelse :?:

Onkyo 900E bruker max 670 W(ca.3A) hvilket tilsier en trafo på ca.670VA minus tap i trafoen.
    Hvordan kan man regne ut dette på riktig vis?
    Er det strømforbruket du tar utg.pkt i da? Dersom strømforbruket f.eks da er 325 W, hvordan regner du ut trafoens størrelse?
    I manualen til min 575x står det: Power Consumption 3,9A, 325W.
    I maualen til 801 står det Power Consumption: USA&Canadian Models: 8,1A Other Models: 655W. Jeg er litt forvirret :roll:

Kan man utifra dette regne ut trafoens størrelse(cirka)??
    Er det med andre ord slik å forstå at forsterkerens strømforbruk indikerer kraftoverskudd? sammenlignet med oppgitt effekt i RMS?
    Mange spørsmål dette, men dette opptar meg litt :P

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta utgangseffekten, 125watt? ganger 5 kanaler =ca 600watt må forsterkeren trekke om spesifikasjonene stemmer.
    vet ikke hva denne koster men tviler på at trafoen er særlig over 500va.

den trekker selvsagt ikke 600watt uten signal ...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at for å avgi en effekt på 125 Watt kontinuerlig RMS i 5 kanaler må man tilføre en del mer effekt. Dvs, at forsterkeren trekker omkring 900 Watt fra nettet kontinuerlig. Derimot så er det fult mulig å oppnå langt høyere effekt i 2 kanaler. Det er også mulig å trekke strøm direkte fra kondensatorene en kortere periode.

De fleste er vel også klar over at selvom HK-en leverer 30 Ampere så betyr ikke det at den trekker 30 Ampere fra nettet. Dersom du transformerer ned 230 Vac til 57,5 Vac (forhold 1.4) vil man teoretisk på en 10 ampere kurs ha en kontinuerlig strømkapasitet på 40 Ampere (forhold 1:4 på spennig gir 4:1 på strøm) til en hver tid. Dessuten må HK-ene trekke deler av den strømmen fra kondensatorene for å oppnå de tallene. En 1000 VA trafo vil ikke levere mer enn maks ca 25 Ampere kontinuerlig med en driftspenning på ca 35 volt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Husk på at for å avgi en effekt på 125 Watt kontinuerlig RMS i 5 kanaler må man tilføre en del mer effekt. Dvs, at forsterkeren trekker omkring 900 Watt fra nettet kontinuerlig.
    tror man skal presset en receiver langt ned på knestående før den trekker nesten en kilowatt!
    tok litt feil jeg og...er jo ikke akkurat klasse A dette. strømtrekket bør varierer veldig rundt signal og volum.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •