Onkyos nye recivere ! - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 50 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 992
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stor forskjell i lyd i "stereo"- kontra "pure audio modus"?

Har en Onkyo 875, som jeg hittil har vært strålende fornøyd med.
    Da jeg i går slo på receiveren og skulle spille musikk via PC´n, kom det en merkelig lyd fra den venstre høyttaleren; et slags dempet "skrik", som varte i noen tienedels sekund.
    Jeg hoppet litt i sofaen, men tenkte ikke mer på hva det kunne bety.
    Derimot ble jeg mer engstelig da jeg vekslet mellom stereomodus og avspilling i pure audio, hvor jeg vanligvis bruker sistnenvte posisjon for avspilling av musikk.
    Stereomodus bruker jeg bare om jeg spiller på lave nivåer, da det er ønskelig å dra med seg sub for litt mer trøkk i de dypeste toneleiene.
    Tidligere har jeg ikke reagert på forskjell i lydkvalitet i pure a kontra stereo, men nå synes det som at lyden i stereomodus plutselig er mye dårligere? Mye av øvre mellomtone- og diskantområdet synes tilslørt, og forskjellen er åpenbar når jeg går over i pure a modus.
    Retter derfor et spørsmål til dere med samme receiver: Kan dere høre klare forskjeller mellom disse to avspillingsmodusene?
    Eller er det bare jeg som "sitter på nåler" etter "skrikopplevelsen"?

Har ikke rukkket å gjennomføre noen konkrete målinger, men skal gjøre dette i kveld. Er jo livende redd for at noe har skjedd med receiveren!
    Kjører forøvrig frontene via "pre out" til Xindak 6950, men dette skal jo ikke ha noen betydning i denne sammenheng.
    Problemet oppstår jo i receiveren, ved veksling mellom stereo- og pure a-modus.
    Er takknemlig om noen kan ta seg tid til å teste eventuelle forskjeller på tilsvarende receiver, og gi en tilbakemelding på dette!

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en markant forskjell mellom de modusene og det er helt klart at pure audio høres "renere" ut. Synes at hele lydbildet strammes opp når man spiller i pure audio, dette merkes veldig godt i bassen. Så her spilles musikk kun i pure audio.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Newcomer A_hjelme sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til det er jo at romkorreksjonen brukes i stereo-modus. På min så stiller jeg alt inn selv, uten romkorreksjon. For med meg blir lyden myyyye tammere med, enn uten.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til dere begge, for svar!
    Er jo for så vidt klar over at det er visse forskjeller, men synes som sagt at de er atskillig mer påtakelige etter den opplevelsen i går kveld.
    Skal uansett forsøke meg på en frekvens- /lydtrykksmåling i kveld.
    Er nesten overbevist om at jeg kan slå meg til ro med svarene deres, men vil som sagt forsøke å sjekke nærmere i kveld.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skrike lyden kan jo være PCen sin skyld også.

Hvor høyt står volumet på PCen?

Står den på fullt? Da får du mye dårligere lyd enn hvis du setter den ned til 80-90 %. Dette er fordi det kommer mye forvrengning på utgangen når den står på fullt.

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2

Står den på fullt? Da får du mye dårligere lyd enn hvis du setter den ned til 80-90 %. Dette er fordi det kommer mye forvrengning på utgangen når den står på fullt.
    Gjelder dette HTPCer der du har mulighet for å stille lyden eksternt også? Takk for tipset, skal testes!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gompan
    Gjelder dette HTPCer der du har mulighet for å stille lyden eksternt også? Takk for tipset, skal testes!
    Alle PCer.

Lyden som sendes fra PC eller HTPC hvis man heller vil kalle den det når den står sammen med TVen sender lyden via ett lydkort. Om dette er analogt digitalt, eller via USB som noen kan. Så er det volumregulering i Windows" (Eller hva man bruker) først. Hvis du spiller musikk, og går på kontrollpanelet, og "lyd og lydenheter" så kommer master volumet opp.

Denne regulerer da volumet, selv om du også samtidig kan regulere på din forsterker.

Hvis du skrur din egen forsterker til maks, så vil lyden bli dårligere, fordi det blir mye forvrengning i lyden for å få høyt volum. Det samme skjer på PC utgangen. Det sitter jo en liten forsterker der, selv om det er å betegnes som pre-out utganger. (De er jo kraftige nok til ok hodetelefoner)

Opplevde det som utrolig stor forskjell på mitt enkle PC anlegg. Jeg syntes lyden var blitt så dårlig, og hadde ekstra mye knittring osv.

Etter kjapp feilsøking, så slo jeg ned lyden i Windows, og da forsvant dette. Bruker ett Creative X-FI Extreme Music lydkort der.

Det kan hende forskjellene er mindre ved bruk av digital overføring. Jeg bruker selv den analoge fordi lyden er mye bedre via X-FI sine DA konvertere i forhold til Logitech sine som jeg bruker her.

På min HTPC så bruker jeg ett eldre Audigy 2 lydkort, og når jeg testet med USB til min AX4 forsterker for å få digitalt. Så var fortsatt den analoge litt bedre lydkvalitet. (Men mindre enn på kontor PCen). Men jeg gadd heller ikke stille for mye på AX4 for å få det mye bedre heller, pga jeg uansett må bruke analogt for å få surround i spill osv fra HTPC.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2

Det står normalt nettopp til 80-90% som du anbefaler. Og som du så fint forklarer det i (det neste) innlegget ditt, så kan for høyt volum / for kraftig inngangssignal, ofte skape forvrengninger. Enten som støy fra lydkortet, eller fra en overstyrt inngang i receiver / forsterker. Her gjelder det jo å finne en gyllen middelvei.
    Har ellers målt endel via radioshack og R.E.Q i kveld, uten å finne påtakelige forskjeller. Og typisk nok, synes jeg også at ting var mer normalt i kveld, lyttemessig.
    Så det hele får vel stå som et lite understatement på at man fort kan psykes ut av slike små, men likevel ubehagelige opplevelser!
    Godt var det i alle fall, å kunne "friskmelde" Onkyoen! Takker samtidig for alle innspill og råd! :-D

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter noen ganger med litt støy på rolige partier i sanger. Det jeg har rippa selv fungerer veldig bra. Takker for tipset allikevel, kan jo hende det blir bedre :-)

Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Kjører forøvrig frontene via "pre out" til Xindak 6950,!
    Hei.

Føler du at effektdelen i Xindak'en er en stor forbedring i forhold til å bruke effektdelen i reciveren?

Mvh
    Per S
    Sonus Faber Venere 3.0 +Venere center + Klipsch RS + EPIK Empire
    Parasound P5 + Yamaha RX-V 3067 + Parasound A21
    Squeezebox touch + Sony Blu-Ray

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pesy
    Hei.

Føler du at effektdelen i Xindak'en er en stor forbedring i forhold til å bruke effektdelen i reciveren?

Mvh
    Per S
    Det har jeg faktisk ikke rukket å teste ennå!
    På de nivåene jeg vanligvis bruker til filmtitting og musikk, vil jeg tro at Onkyoen langt på vei hadde klart seg.
    Xindaken ble i sin tid kjøpt inn for å avlaste forsterkerdelen i min tidligere Rotel-receiver, og dermed ble det nær sagt naturlig å bruke samme konseptet for Onkyoen.
    Jeg kommer før eller siden til å forsøke å kjøre frontene direkte fra Onkyoen, nettopp for å sammenlikne mot Xindaken.
    Sistnevnte har som du sikkert vet, fått strålende kritikker fra mange hold, og dermed har jeg foreløpig ikke funnet grunn til å sjalte den ut.
    Men som sagt; jeg kommer helt sikkert til å undersøke dette nærmere!

Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke først og fremst effektmengden jeg tenkte på, men om du opplever noen forskjell i lydkvalitet. Setter pris på tilbakemeldinger når du har fått testet litt.

Hvordan kobler du på Xindak'en, har den buypass funksjon eller home theater inngang?

Mvh
    Per S

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstod hva du mente, men ordla meg nok litt klønete.:?
    Det er selvsagt lydkvaliteten jeg også har i tankene. Poenget med å avlaste Onkyoen er jo å sørge for at den lever et mer behagelig liv i filmsammenheng, samtidig som at Xindaken nok er mer strømsterk i stereomodus.
    Dermed kan man jo formode at sistnevnte har et forsprang, i alle fall når man beveger seg godt opp med volumkontrollen. Men det gjenstår som sagt å høre!
    Hva innganger angår, har den følgende muligheter: 4 x RCA (1 høykvalitets) og 1 x XLR.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at Onkyoene (i hvertfall 905) er sensitive i forhold til styrken på inngangssignalet (som veldig mange receivere er). Er dette for høyt vil det vrenge. I Pure Direct er den IKKE sensitiv for dette, i likhet med de fleste stereoforsterkere. Min Ayon cd-spiller har uvanlig høyt utgangssignal (>5V i motsetning til vanlige 2-2,5V), noe som gjør at forvrengninger kan oppstå gjennom Onkyoen i alle andre modi enn Pure Direct.

Selv har jeg noen såkalte "In-Line Attenuators" på forsterkeren (fra Rothwell). Disse demper inngangssignalet med 10dB, og eliminerer da problemet helt.

Poenget her er at ved for høyt inngangssignal vil forskjellen mellom Stereo og Pure Direct være dramatisk, da forsterker i Pure Direct ikke påvirkes av høye inngangssignal. Det er også forskjell mellom Stereo og Pure Direct ut over dette, men jeg kjenner meg ikke igjen i den dramatiske skildringen din, Scrooge.

Sist: At Onkyoen ikke er sensitiv for inngangssignalet i Pure Direct bekrefter jo at den ikke fikler mer enn nødvendig med sinalet, og det er jo positivt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, og som jeg har latt skinne igjennom i et tidligere innlegg, er jeg klar over at et (for) høyt inngangssignal kan gi forvrengning. Dette er imidlertid ikke problemet her.
    --
    Nå har det seg slik, at jeg har funnet årsaken til "spetakkelet"! ops:
    Da jeg i kveld (på oppfordring) skulle prøve å høre forskjell på Xindak vs Onkyo i stereomodus ved å koble om høyttalerkablene, oppdaget jeg at rca-forbindelsene fra PC til tape-inngang på forsterkeren bare såvidt satt på plass.
    Forleden dag blåste det ganske friskt her, og ettersom racket står tett opptil et vindu med tilhørende tunge gardiner, har antakelig disse blafret godt nok til at det ble litt bevegelse i kablene, som dermed mistet jordforbindelsen et øyeblikk.
    Klarte faktisk å frembringe lyden igjen, men til alt hell stod volumet en god del lavere enn hva tilfellet var, den kvelden jeg fikk skrekkopplevelsen.
    --
    @ Pesy:
    Jeg kan ikke med min beste vilje få frem vesentlige forskjeller ved å bruke Onkyo´s forsterker i tokanalsmodus, kontra Xindak.
    Jeg vil allikevel mene at Onkyoen låt en tanke lysere / spissere i diskantområdet, men i mine (gamle) ører var forskjellen marginal.
    For moro skyld lot jeg også Xindak drive venstre kanal og Onkyoen den høyre, for å lytte etter forskjeller på den måten. Uten at jeg klarte å sette fingeren på noe.
    Som en slags konklusjon på dette, får man vel langt på vei en bekreftelse på at Onkyo 875 meget god kan stå på egne ben, også i musikksammenheng.
    Noe som forlengst også er opplest og vedtatt i andre vurderinger av denne receiveren.
    Dermed kan man temmelig sikkert klare seg uten separat forsterkeri for frontene, men for min del liker jeg ikke tanken på at noen av komponentene tidvis kan befinne seg på "rødmerket" hva effektuttak angår. Ettersom jeg kjører Onkyoen i 7.1-modus, kan det i alle fall være greit å avlaste et par forsterkere i den, når det braker løs som verst.
    Dermed blir Xindak´en trygt sittende, i sin stereoposisjon!:-D

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, så du nevnte dette med inngangs-signalet, Scrooge. Innlegget mitt var bare ment som litt informasjon/bekreftelse på hvordan Onkyoen blir påvirket av inngangssignalet på de to modiene, da jeg har støtt på dette "problemet" i det siste selv

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt!
    Info / bekreftelser får man sjelden for mye av! :-D

Newcomer Pesy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du tok deg tid Scrooge, setter stor pris på det.
    Mulig jeg kommer til å prøve ett effekttrinn etterhvert, men føler vel egentlig at lyden i stereo er ganske bra.

Mener det sto i Hjemmekino att preampen i 875 kan matche rene preamper opp til 20K, så det kunne jo vert artig å fått prøvd den med ett skikkelig effektrinn i tillegg.

Mvh
    Per S

Newcomer nr1Pantani sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan

Har en onkyo 875. Etter at jeg har koblet den sammen med BlueRay spiller og canaldigital HD paraboltuner, blir det et "rødsjær" på sorte objekter som blir opplyst i "mørke partier". (Både fra tuner og blue ray) Kobler jeg direkte utenom okyoen er det ok. TV`n er en Pioner PDP508XA. Leverte den der jeg har kjøpt den, som igjen sendte den til Siggerud Pro. Service. Har nå fått den tilbake med en servicerapport der det står : OPPGRADERT HDMI-SOFTWARE. TESTET OK. BILDE ER NÅ SÅ BRA SOM DET KAN BLI......
    Men.......bilde er akkurat det samme. Ingen forskjell. (Mørkhudede personer blir røde i ansikt og hår...:? BILDE ER IKKE BRA:cry: Noen som har hatt samme problem? Hva burde jeg gjøre?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nr1Pantani
    Heisan

Har en onkyo 875. Etter at jeg har koblet den sammen med BlueRay spiller og canaldigital HD paraboltuner, blir det et "rødsjær" på sorte objekter som blir opplyst i "mørke partier". (Både fra tuner og blue ray) Kobler jeg direkte utenom okyoen er det ok. TV`n er en Pioner PDP508XA. Leverte den der jeg har kjøpt den, som igjen sendte den til Siggerud Pro. Service. Har nå fått den tilbake med en servicerapport der det står : OPPGRADERT HDMI-SOFTWARE. TESTET OK. BILDE ER NÅ SÅ BRA SOM DET KAN BLI......
    Men.......bilde er akkurat det samme. Ingen forskjell. (Mørkhudede personer blir røde i ansikt og hår...:? BILDE ER IKKE BRA:cry: Noen som har hatt samme problem? Hva burde jeg gjøre?
    Du må slå av On-Screen-Display (OSD), da løser det seg.

Dette er ett problem de tidlige utgavene av Onkyos siste serie har.

OSD må altså være avslått.

Hvis du ønsker at OSD skal være på (få inn volum osv på skjermen). Så må du levere inn forsterkeren til ett verksted slik at de kan kjøre en firmware oppdatering på den. Tror ikke man får gjort det selv.

Side 33 av 50 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •