Problemer med volumkontroll på NAD preamp..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med volumkontroll på NAD preamp..

Heisan.
    Har en NAD 116 forforsterker som har et lite irriterende problem nå.
    Det har seg slik at til tider så er det bare lyd i den ene kanalen.
    Noe som er forbanna irriterende når skjer. Og er usikker på hva det kan værra.
    Om det er volumkontorllen som gjør det, eller annet.
    For når den kommer, så må man bare vri volumet opp mot kl 12 så kommer den tilbake, eller drive å skur litt på den, eller når det er på det værste så må man kombinere volumet med balanse kontrollen. Og da kommer lyden tilbake.
    Jeg kjøpte denne brukt rundt juletider, og forgje eier hadde ikke brukt den mye, og det så man på den.
    Og har ikke begynt å feilsøke på denner her, grunnet usikkerheter på hvor jeg skal begynne å leite etter feil.
    Og jeg da mener det må værra volumkontrollen, eller noen oksyderte lodde punkter rundt om inni der, eller i værste fall at volumkontrollen har tatt kvelden. Men det tror jeg ikke siden den funker jo som bare det når problemet ikke oppstår.
    Og det virker jo som om det er dårlig kontakt en plass her da, eller no annet piss som steller til detter her.

Jeg har da sjekket alle kabler i mellom effekt trinna og signalkilde, og problemet ligger ikke der. Heller ikke på høyttaleren.
    Og det blir lite sannsynlig at jeg sender denne på rep, da det vil komme til å koste en formue. Klubben er jo så himmlas dyre på slikt så..

Men hva tror dere kan være synderen her da?
    Hvor jeg eventuelt skal begynne å feilsøke etter denne feilen?

Nilsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antakelig er det skitt og støv som har forvillet seg inn i potmetrene dine. Av med lokket, en dusj electrocleaner el.l. , vri som en gal mellom ytterpunktene noen ganger, så skal det meste være gjort.

Bruker som regel å hjelpe ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har tatt en titt inni der ja, å kan ikke akuratt si at det er så mye støv inni der.
    Men ja har tenkt tanken selv.
    For vel ta turen til biltema eller no i morgen å handle inn slik spray å gå løs på den..

Takker for svaret Jakv...

Nilsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke nødvendigvis å se så mye. Ta turen du, og gi en tilbakemelding da.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da har jeg sprayet å ordna litt på detter her.
    Og det hjalp forsjovet ikke så mye. Ble nesten værre, for nå detter den ene kanalen ut som den selv vil.
    Trolig at skitten samla seg inni der, kanskje man skal ta å gi den en dusj til, og kanskje blåse på detter med litt trykkluft? Eller kan det gi noen skade?

Nilsen

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Ja da har jeg sprayet å ordna litt på detter her.
    Og det hjalp forsjovet ikke så mye. Ble nesten værre, for nå detter den ene kanalen ut som den selv vil.
    Trolig at skitten samla seg inni der, kanskje man skal ta å gi den en dusj til, og kanskje blåse på detter med litt trykkluft? Eller kan det gi noen skade?

Nilsen
    Målet med en slik rengjørings jobb er vel å få renest mulig kontakt flater så det kun er de motstandene i potmeteret som skal være der som står for motstanden. Det å kombinere elektro rens (et løsemiddel som løser fett og transporterer vekk oksydbelegg og etterpå selv fordamper 100%) og trykkluft, burde vel være greit, men det hender at enkelte potmetere er smørt i opplagringer osv, og da kan jo slik flytting av smøremiddler, eller oppsammlet støv ikke gjøre saken bedre hvis man ikke får vasket alt av forurensinger tilstrekkelig vekk.

Med slik problemstilling du beskriver, der en av kanalene faller ut, ville jeg også misstenkt dårlig kontakt i et loddepunkt et sted internt i signalveien, en signal kabel osv, der typisk det å skru opp spenningen (volumet) lettere får overført sinalet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sjekket kontakter/brytere også. Gjerne ta en dusj inn i kontakter og de andre potmetrene også.
    Men dersom det ble verre kan det nok være lurt med en dusj til ja, og trykkluft går bra, så lenge det ikke er for mye olje i den.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Målet med en slik rengjørings jobb er vel å få renest mulig kontakt flater så det kun er de motstandene i potmeteret som skal være der som står for motstanden. Det å kombinere elektro rens (et løsemiddel som løser fett og transporterer vekk oksydbelegg og etterpå selv fordamper 100%) og trykkluft, burde vel være greit, men det hender at enkelte potmetere er smørt i opplagringer osv, og da kan jo slik flytting av smøremiddler, eller oppsammlet støv ikke gjøre saken bedre hvis man ikke får vasket alt av forurensinger tilstrekkelig vekk.

Med slik problemstilling du beskriver, der en av kanalene faller ut, ville jeg også misstenkt dårlig kontakt i et loddepunkt et sted internt i signalveien, en signal kabel osv, der typisk det å skru opp spenningen (volumet) lettere får overført sinalet.
    Jada, kjøpte både oksid clean, protect sak for å hindre at det skal skje og elektronikk rens. spraya på detter her, lot det stå litt, som det stod på bruksanvisningen.
    Gjorde det samme på balanse potmeteret også.

Hmm, ja det er mulig det kan være signalkabelene, for de er jo hjemme snekkra, altså kjøpt metervare på Eltek og kontakter, lodda detter sammen.
    Så det er jo fullt mulig, kan jo sjekke, og kanskje gå over med litt varme å fresht tinn, for å være sikker liksom...
    Men som du sier, internt, mener du da i for / effekt forsterker signalveien mener du? Eller inni forsterkern generelt?
    For det går jo bare på print, å de lodde punktene der er jo feite å relativt blanke å fine, så det skulle jo være rart om problemet ligger der....

Men jeg tenkte også på som jakv nevner, å ta litt rundt på resten å kanskje?
    Har jo bare volum å balanse potmeter på denner her så, og det skulle være rart at det skulle være noe annet egentlig.
    For effekten jeg bruker, som er jo 2x Nad 306 som er integrerte forsterkere.
    Og kjørte igjennom forforsterkern i den ene der, uten 116, og da var det jo ikke sånn med de samme kablene,enda den ene har stått veldig lenge uten at volumkontrollen, eller forforsterkeren i den har vært bruk. Bruk den som effektforsterker i de 6 siste åra.

Og det værste av alt var jo at den ga ifra seg nesten bedre lyd å, snillere i toppen liksom.
    Men så er det ikke fjernbetjening på den, å blir litt sånn slitsom å løpe fram å tilbake for å forandre på lyd styrken liksom vist det skulle komme en god sang forbi liksom :P..

Men tar turen ut i garasjen å prøver å renste detter en gang til, for så å se om det gir noen effekter..
    Skal gi tilbakemelding på hvordan det gikk..

Nilsen

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noe av det samme problemet på min gamle NAD 1155 preamp. Ene kanalen kan bli veldig forvrengt eller kutte ut, og en liten drei på volumknappen ordner det.
    Har sprayet og renset flere ganger, det hjelper en god stund men så kan det skje igjen.
    Og det skjer selv om jeg nesten aldri bruker volumknappen, har separat fjernstyrt attenuator.

Når det gjelder loddepunkter så er det umulig å se om de er dårlige.
    Hadde et problem med en NAD 2200 som falt ut av og til, spesiellt når den var kald. Men så ble den bra bare jeg tok såvidt i den.
    Det tok meg lang tid å spore den feilen til brudd i et loddepunkt.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt prøvinger fram å tilbake nå så høres det jammen meg ut som om jeg ble kvitt problemet.
    Nå så er det lyd i begge kanalene med en gang, ingen forvrengning / skurre lyd i den kanalen jeg har vært plaget med.

Men man skal ikke juble for tidlig, forje gang jeg gjorde det så kom problemet tilbake dagen etter, så vi får se i morgen, når den er kald og har fått stått litt..

Hmm, merkelig at du har slikt problem du da hårke, siden du bruker volumknappen så lite liksom, eller er det da slikt oppstår?
    For forgje eier av preampen hadde ikke brukt den mye, så kanskje problemet har kommet av at det rett og slett er brukt for lite? volumknappen altså?
    Eller er det naturen som har gjort sin gang, tenkte på oksidasjon osv?

Ja det er helt for jævelig å sjekke etter dårlige loddepunket, bare sånn ved å se på det liksom.
    Husker det ifra en eldre Nad reciver jeg hadde en gang, mange å relativt små punkter å gå over. Fant feilen, men du verden det tok sin tid! Hehe..

Men takker for alle innspill, det har vært til hjelp!!
    Skal holde dere oppdaterte på hvordan det går med problemet :P

Nilsen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at det ordnet seg :-) Håper at det varer, så du slipper en ny runde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også være Relæerne i selve effektdelen, jeg havde 100% det samme problem med min NAD 2200, op på kl. 12 så kom lyden igen, efter kort tid ved lav volume forsvandt den ene kanal igen, jeg fik relæerne skiftet og har siden aldrig haft problemet, så det havde intet med kontrolforstærkeren at gøre.

Men hvis den er OK nu så er det jo fint.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nei det sitter ingen rele på effekt delen hos meg vertfall, der går det rett inn.

å etter litt mere utforsking så har jeg funnet ut at det var ikke volum kontrollen som var problemet, det er utgangs releet som ikke altid slår inn har jeg funnet ut. Eller volumen kan ha vært med på å skape problemet, men den var ikke den skyldige liksom. For når det ikke er lyd i den ene kanalen, så klikker det bare 3 ganger når man skur den på, så skrur man den av og på igjen, så klikker det 4 ganger, å da er det lyd der med en gang, og den blir ikke borte med tiden liksom, den er der helt til jeg skrur den av.
    For det skjedde igjen detter her, da tok jeg å røska litt på kabelen som går til effekten, skrudda av effekten venta litt og så på igjen, men fortsatt dødt.
    Og igjen stod jeg å vrei på volumet, lyden kom da vi passerte kl 12 på klokka, og ble der, gjorde dette når effektene ikke stod på så jeg eventuelt kunne høre om det kom en liten klikk når jeg gjorde det, å det kom det.. Men den var mye svakere en vanlig...

Hva kan dette komme av da? Er releet på tur til å gå da eller?
    Eller er det noe annet da kanskje??

Nilsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok også ganske vanlig feil ja. Kontaktene inni releet får dårlig kontakt osv...

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, jaja..
    Åssen er det med å få taki slikt da? Er det noe man kan få kjøpt på div elektronikk sjapper eller no?
    Og om ha noe slikt vil komme til å koste?
    For det er jo ikke no problem å skifte dem har jeg sett, enkelt å komme til på under siden, så man trenger ikke å plukke det sunt.
    Får å få taki riktig type, så ser man bare etter type betegnelsen som er på den orginale da eller?

Og bare får å spørre, har disse releene noe å si på lydkvaliteten? Altså vist jeg for eks fant ut at jeg ville bytte alle sammen til et bedre merke ell no, vil man kunne høre noen merkbare forskjeller da?

For når en er på tur til å gå så kommer vel resten løpende etter kanskje?

Nilsen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kikke på ELFA -- Elektronikdistributör i norra Europa om finner noen du kan bruke. Kan gjerne være greit å bruke noen med noenlunde kvalitet, ser gjerne på motstand i kontakten, lavest mulig. Har de forgylte kontakter så slipper du irr også.
    Om du behøver å skifte alle er vel tvilsomt, skal normalt holde veldig lenge. Kan hende at Hifiklubben kan skaffe originaldeler.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei dæven, var raskt svar du... Hehe liker forsjovet det da..

Ja var inne på ELFA å bare kikka sånn kjapt om de hadde noe slikt, men har ikke type betegnelsen på de som sitter der enda.
    Ja det skulle vist være forgylte releer på pre-ampen fra før av ut ifra NAD sine sider. Men men.
    Ja det er jo forsjovet tvilsomt å måtte bytte alle relea. Er heller ikke noe jeg hadde tenkt på.

Jasså, kan Hifiklubben skaffe det altså.. Men hvordan er det da med pris?
    Husker ifra før at man kunne få handla de fleste Nad forsterkere i deler hos dem for maange år tilbake, til og med koblingsskjema. Til rimelige priser.
    Kan jo ta kontakt med dem værtfall, å høre hva dem har å si..

Nilsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •