Hvilken forsterker til SA og metal?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvilken forsterker til SA og metal?

Hei

Skal kjøpe meg enten en stereoforsterker eller en ny surroundforsterker til mine System audio SA1550. Grunnen er at jeg trenger mer power og vil ha mer dynamikk og kraft i lyden. Nåværende anlegg brukes 90% til musikk. Hører tilnærmet bare på metal så vil ha en forsterker som passer denne stilen og System Audio godt.

Har hørt Primare i21 og det var i mine øyne en perfekt forsterker til mitt bruk. Problemet er at budskjettet ligger på rundt 5000 (litt høyere om jeg skal ha surroundforsterker med tanke på at jeg da selger den jeg har nå). Hvordan er i20 og A20 i forhold til i21?

Har i grunn mest lyst på stereoforsterker for jeg innbiller meg at det er bedre på musikk men om noen mener jeg kan få like god ytelse med en surroundforstereker så opplys meg!

Nøkkelord: 5000kr, musikk (metal), system audio, og godt med strøm og watt.

Kom med forslag!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja hk 970 er vel et stall tips, mye power i den, eller HK3480 forskjellen på de bortsett fra radion er at 3480 spiller høyere, mens 970 har større strømforsyning og mindre watt. begge gjør jobben.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hk970 så ut som et alternativ ja. Den har power men spiller kanskje ikke så nøytralt og dynamisk som jeg opplevde Primare gjorde?

Har i hovedsak lyst å prøve meg på bruktmarkedet for å få litt mer for pengene, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Har sett både Primare A20 og i20 på bruktmarkedet men klarte ikke å slå kloa i dem. også var jeg ikke sikker på hvordan A20 er i forhold til i20.

Et sentralt spørsmål er alikevel hvorav jeg skal gå for en surroundforsterker eller interegert. Tipper jeg får i underkant av 2k for nåværende surroundforsterker (vil ikke selge den hvis jeg går for interegert for å beholde muligheten for surround).

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du allerede har en suround forsterker, og prioriterer stereo, kunne kanskje en stereo forsterker med prosessorinngang være noe?

Da øker du kvaliteten på 2 kanals med 7mils støvler. Audiophile har laget en liste over disse her: audiophile.no

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Siden du allerede har en suround forsterker, og prioriterer stereo, kunne kanskje en stereo forsterker med prosessorinngang være noe?

Da øker du kvaliteten på 2 kanals med 7mils støvler. Audiophile har laget en liste over disse her: audiophile.no
    Så vidt jeg forstod etter linken din ga en forsterker med prosessorinngang mulighet til at man kan bruke den interegerte forsterkeren som en effektforsterker der prosessorinngangen overstyrer volumkontrollen? Men hva er da poenget med en forforsterker med prosessorinngang? Trenger litt mer info om dette

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo

Hører tilnærmet bare på metal så vil ha en forsterker som passer denne stilen og System Audio godt.
    Hvilke instrumenter er det du savner i lydopplevelsen?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvilke instrumenter er det du savner i lydopplevelsen?
    Mer driv og fylde i basstromma. Og et generelt mer oppløst og dynamisk lydbilde. Hørte SA1550 på primare i21 for et par uker siden og lydopplevelsen var en helt annen en den jeg opplever hjemme. Virket som alt hadde mer futt, kontroll og dynamikk i seg.

Kan legge til at jeg valgte SA til grunn for at det er de eneste høytalerne jeg har opplevd kunne spille metal kjappt og kontrollert. Skarptromme er en fryd å høre på SA.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen er at jeg trenger mer power og vil ha mer dynamikk og kraft i lyden. Har hørt Primare i21 og det var i mine øyne en perfekt forsterker til mitt bruk.
    Det får du om du bytter til en større høyttaler med større elementer tror jeg. Jeg vil tror den passer bra til metal klangmessig, men en så liten høyttaler klarer ikke å gi nok kraft i musikken tror jeg. Du trenger en større grunnmur fra midbass og ned tror jeg.

Primare I21 er en veldig nøytral forsterker. Normal bass respons etter hva jeg husker. Hva har du fra før?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det får du om du bytter til en større høyttaler med større elementer tror jeg. Jeg vil tror den passer bra til metal klangmessig, men en så liten høyttaler klarer ikke å gi nok kraft i musikken tror jeg. Du trenger en større grunnmur fra midbass og ned tror jeg.

Primare I21 er en veldig nøytral forsterker. Normal bass respons etter hva jeg husker. Hva har du fra før?
    Nja, høytalerne er jeg 100% fornøyd med. Sammen med en pb10 spiller det nok db iallefall. Men etter hvordan jeg opplevde 1550 på hificenteret med primare så er jeg sikker på at jeg har mer å hente i dem.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg forstod etter linken din ga en forsterker med prosessorinngang mulighet til at man kan bruke den interegerte forsterkeren som en effektforsterker der prosessorinngangen overstyrer volumkontrollen? Men hva er da poenget med en forforsterker med prosessorinngang? Trenger litt mer info om dette
    Poenget er å eksludere suround forsterkeren helt ved 2 kanals bruk. Koble CD eller andre kilder til stereo integrert forsterker, slik at man ved 2 kanals bruk både bruker forforsterkeren og effektforsteren i den integrerte.

Ved bruk av suround forsterkeren brukes den integrerte bare som effektforsterer

Fordelen med dette er at du får hevet kvaliteten på både forforsterer og effektforsterker. Integrerte stereo forsterkere er ofte av mye bedre kvalitet, sammenlignet med suround forsterkere i samme prisklasse.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Poenget er å eksludere suround forsterkeren helt ved 2 kanals bruk. Koble CD eller andre kilder til stereo integrert forsterker, slik at man ved 2 kanals bruk både bruker forforsterkeren og effektforsteren i den integrerte.

Ved bruk av suround forsterkeren brukes den integrerte bare som effektforsterer

Fordelen med dette er at du får hevet kvaliteten på både forforsterer og effektforsterker. Integrerte stereo forsterkere er ofte av mye bedre kvalitet, sammenlignet med suround forsterkere i samme prisklasse.
    Skjønner.

Jeg hadde tenkt å gjøre det ca. sånn som du forklarer bare uten prossesorinngang. Cd til interegert og pre-out fra surround til interegert. Må ha et fast volum på den interegerte til surround da men det går bra.

Men du annbefaler å gå for en interegert i stedet for å bytte ut surroundforsterkeren? (er en Cambridge azur540r, skjekk min hjemmekino i signaturen)

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Thule kunne passet ?

THULE Spirit IA100 Integrert forsterker

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Mer driv og fylde i basstromma.

2. Skarptromme er en fryd å høre på SA.
    For en stund siden fikk vi demo av SA på et treff i Oslo, koblet til McIntosh 1200Watt på HVER høytaler. Rammstein ble justert til et nivå som "bånna" VU-meterne. Lyden var like tynn og slank - uansett volum. Grusomt - for å si det pent - med så mange watt UTEN fylde i lydopplevelsen.

1. SA er for smale/slanke til å gi en stor lydopplevelse. For små elementer.

2. Men SA mangler det viktige fundamentet i bunnen - for en troverdig gjengivelse.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    For en stund siden fikk vi demo av SA på et treff i Oslo, koblet til McIntosh 1200Watt på HVER høytaler. Rammstein ble justert til et nivå som "bånna" VU-meterne. Lyden var like tynn og slank - uansett volum. Grusomt - for å si det pent - med så mange watt UTEN fylde i lydopplevelsen.

1. SA er for smale/slanke til å gi en stor lydopplevelse. For små elementer.

2. Men SA mangler det viktige fundamentet i bunnen - for en troverdig gjengivelse.
    Må dessverre si meg enig. Etter flere år med SA 1250 og mye testing kom jeg til samme konklusjon.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyren er jo fornøyd med høytalerene, men etter en lytterunde med primare, vet han det bor mer i dem. Da er det opp til "oss" å finne et rimelig alternativ til Primare. (eller få han til å spare lenger å kjøpe primare ? )

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg absolutt enig i at SA ikke funker uten sub. Men med en god sub har jeg aldri opplevd kjappere og mer kontrollert lyd enn det SA gir. Gikk rundt å hørte på tilnærmet alt i samme prisklasse før jeg kjøpte dem.

Det med fylde i lyden er ment til subben. Forforsterkeren i cambridgen leverer relativt spinkel fylde i lyden generelt så det er her en forforsterker med mer fylde og driv kommer inn. Ellers vil jeg ha mer power, dynamikk og oppløsning til SA'ene og med en interegert forsterker får jeg begge deler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    ......etter en lytterunde med primare, vet han det bor mer i dem.
    Når det ikke funker med 1200Watt McIntosh - hvor langt ned på listen er ikke da Primare

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner.

Jeg hadde tenkt å gjøre det ca. sånn som du forklarer bare uten prossesorinngang. Cd til interegert og pre-out fra surround til interegert. Må ha et fast volum på den interegerte til surround da men det går bra.

Men du annbefaler å gå for en interegert i stedet for å bytte ut surroundforsterkeren? (er en Cambridge azur540r, skjekk min hjemmekino i signaturen)
    Kjenner ikke til din surround forsterker, men antar at den er i noenlunde samme klasse som H/K4500. Det beste resultatet jeg fikk med SA1250 var med Denon PMA-2000 (prosessorinngang). Bassen var MYE mere detaljert og gikk dypere en med H/K4500.

Mitt inntrykk av SA 1250 var at de trengte en forsterker som "ga litt jernet". PMA-2000 er en slik forsterker.

Det finnes helt sikkert andre som gjør jobben like godt, men skal du finne en surround forsterker med gode stereo kvaliteter på SA blir det dyrt. (litt på tynn is her da jeg ikke har hørt 1550)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, jeg er ikke ute etter krangiling

HAN er fornøyd med høytalerene sine (i samspill med SVS'en sin), og sier selv at Primare spilte meget bra. Da ser jeg ikke noe poeng i å si at høytalerene er for svake.

Synes selv SA spiller knall, spesielt suplert med en go sub.

Ikke alle som skal flytte vegger når en nyter musikk Flageborg :-D

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Kanskje Thule kunne passet ?

THULE Spirit IA100 Integrert forsterker
    Det så ut som et godt alternativ. skal overveie den.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •