hvilken forforsterker til focal alto utopia/oberon 6.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvilken forforsterker til focal alto utopia/oberon 6.1

jeg må skaffe meg en ny forforsterker til annlegget mitt da den gamle denonen (avc3800) ikke holder mål. det var den første forsterkeren til denon som kom med dolby digital om jeg ikke husker feil. kjøpte den tilbake i 1997 så den begynner å dra på årene.

lyden fra denne er mildt sagt ræva har jeg fått konstatert, da jeg gjorde litt testing igår kveld for å få bekreftet det. AVC3800 kombinert med oberon 6.1 fungerer ikke idet hele tatt. lyden er blass, nesten ingen bassfundament uansett hvor høyt jeg spiller, så jeg begynner å lure på om det kan være noe galt med denonen. midgard blokkene virker ikke å gjøre noen som helst annen jobb enn å være en koblingsboks for videre distribuering av signaler høytalerene. kobler jeg høytalerkablene direkte i denonen så spiller det omtrent likt uansett volum. :|

deretter koblet jeg opp i stereo den eldgamle forsterkeren som jeg snekra på skolen for 15år siden på 2*50 watt og den spillte myye bedre. meget oppløst lydbilde, nesten for mye da den ble veldig skarp i øvre register.

med de høytalerene så burde jeg egentlig ikke fore de med noe annet enn det aller aller beste av forforsterker og effekt forsterker, men lommeboka er ikke enig der gitt, ihvertfall ikke enda. så jeg må til med en mellomløsning. da blir det å gi midgard blokkene en sjanse til og skaffe meg en ny grei receiver da jeg det skal brukes i hjemmkino som forforsterker.

jeg vurderer en ny denon men er skeptisk, da den gamle denonen min ikke er verd mer enn sin egen vekt i søppel. tror jeg må ta runda rundt for å teste litt.

noen ideer?

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    jeg må skaffe meg en ny forforsterker til annlegget mitt da den gamle denonen (avc3800) ikke holder mål. det var den første forsterkeren til denon som kom med dolby digital om jeg ikke husker feil. kjøpte den tilbake i 1997 så den begynner å dra på årene.

lyden fra denne er mildt sagt ræva har jeg fått konstatert, da jeg gjorde litt testing igår kveld for å få bekreftet det. AVC3800 kombinert med oberon 6.1 fungerer ikke idet hele tatt. lyden er blass, nesten ingen bassfundament uansett hvor høyt jeg spiller, så jeg begynner å lure på om det kan være noe galt med denonen. midgard blokkene virker ikke å gjøre noen som helst annen jobb enn å være en koblingsboks for videre distribuering av signaler høytalerene. kobler jeg høytalerkablene direkte i denonen så spiller det omtrent likt uansett volum. :|

deretter koblet jeg opp i stereo den eldgamle forsterkeren som jeg snekra på skolen for 15år siden på 2*50 watt og den spillte myye bedre. meget oppløst lydbilde, nesten for mye da den ble veldig skarp i øvre register.

med de høytalerene så burde jeg egentlig ikke fore de med noe annet enn det aller aller beste av forforsterker og effekt forsterker, men lommeboka er ikke enig der gitt, ihvertfall ikke enda. så jeg må til med en mellomløsning. da blir det å gi midgard blokkene en sjanse til og skaffe meg en ny grei receiver da jeg det skal brukes i hjemmkino som forforsterker.

jeg vurderer en ny denon men er skeptisk, da den gamle denonen min ikke er verd mer enn sin egen vekt i søppel. tror jeg må ta runda rundt for å teste litt.

noen ideer?
    ligger en rotel surround prossesor til 5000 kr her på avtorget, vist lommeboka streker til

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=17124&cat=13

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada takker som byr, men jeg må ha lyd i de andre kanalene og . jeg kommer uansett til å oppgradere senere til en skikkelig surround prosessor og kjøpe tilstrekkelig effektforsterkere.

tar en tur rundt idag og sjekker litt i butikkene så får vi se.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var borte en tur på hifiklubben i og fikk tak i en denon 2805 som var overligger for en billig penge. den har riktig nok ikke hdmi switching, men det trenger jeg ikke allikevel da jeg har videoprosessor som tar seg av det.

det var en helt annen verden å få den koblet opp hjemme. alt falt mer eller mindre på plass. det er ingen tvil om at det må være noe galt med gamle avc3800. hele frekvensregisgteret ble nydelig presentert og med et utrolig kontant bassfundament. det blir nok ikke å kvitte meg med midgard blokkene enda nei

jeg satte på noen cder for å teste og her hørte jeg mye rart i lydbildet som jeg alldri har hørt før på mitt forrige rimi anlegg.

dette var utrolig gøy!

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingenting er som ny elektronikk i huset:-D Hvor mye ga du for 2805?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flott Tor. Har du testa med RK og?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

2805 fikk jeg for skarve 6k som egentlig ikke er galt med tanke på hva den presterer.

det er klart jeg skulle gjerne hatt en meridian preamp i stedet men men dette får holde en stund. lydbildet i kinoen fikk et dramatisk! løft etter 2805 kom inn. kan ikke fatte at jeg ikke har fått fingeren ut før og gjort dette.

Electra:
    hva mener du med RK ?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er øvre prisgrense for deg? Ser det ligger en Arcam AVR-300 ute til salgs, noe som absolutt bør vurderes om du er ute etter en surroundreceiver med god forforsterker. Den har ikke allverdens duppeditter, men tar det igjen på andre områder.

Hvis det er for høyt kan du ta kontakt med meg, har en receiver jeg har brukt sammen med Oberon 6.1 jeg skal selge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

det røk endel penger når jeg kjøpte altoene så jeg kommer til å kjøre en periode med denon 2805 som jeg kjøpte idag som preamp og heller bytte til noe mer kostbart utover høsten tenker jeg.

det har seg slik at det desverre er andre ting som må prioriteres forran flere oppgraderinger hjemmekinoen nå "gud forby" , slik som å bygge ferdig garasjen og slikt unyttig tull. :O

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil merke meget stor forskjell på de høyt. når du får en skikkelig forforsterker på de, uten tvil.

Har hatt de selv, å var STOR forskjell på å bruke en reciver kontra en forforsterker av klasse ja.

Så du har noe å glede deg til, når du får det i hus .

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje like greit å vente til Classè, Krell, Meridian osv. kommer med nye prosessorer med en bråte med HDMI 1.3 inn/utganger DD-HD, DTS-HD osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YNWA
    Du vil merke meget stor forskjell på de høyt. når du får en skikkelig forforsterker på de, uten tvil.

Har hatt de selv, å var STOR forskjell på å bruke en reciver kontra en forforsterker av klasse ja.

Så du har noe å glede deg til, når du får det i hus .
    ja jeg skjønte det at dette var en høytaler som var kresen ja :O. jeg ble forbauset over hvor godt den nye denon receiveren fungerer som forforsterker, men må si jeg gleder meg veldig til å teste en high-end preamp. .

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet mine Focal 1027 med MA 6.1 blokker og Yam RX-V4600 som preamp. Syntes det hele låt veldig bra og oppløst. Skikkelig trøkk i bassen og en fin gjenngivelse av lyden i hele frekvensspekteret. Du må antatt forsøke litt av hvert. Denon kan være vanskelig etter som jeg forstår her på forumet (uten å ha prøvet selv).

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en AVR2807?? Den har en meget god pre-del som i hvertfall har fungert hos meg

Ligger sikkert noen på bruktmarkedet også kanskje

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •