Ny forsterker+dvd-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker+dvd-spiller

Hei,

Driver og prøver å hjelpe en kamerat med å kjøpe et hjemmekino-anlegg. Han har TV og fem høytalere fra før av så det han i første omgang trenger er en dvd-spiller og en forsterker (5 kanals). Budsjettet hans er 5000-5500 kr, altså ikke så alt for mye. Tenkte først på å kjøpe en billigst mulig dvd-spiller hvor en overfører lyden digitalt til forsterkeren og heller legge mest mulig av pengene der. På en vanlig tv kommer ikke forskjellene i bilde så veldig godt fram mellom de ulike spillerne og lyden merken en jo ikke forskjell på uansett om en overfører digitalt. Men så er det det at fyren ønsker å ha en dvd-spiller han i fremtiden kan bruke sammen med en prosjektor. Billedkvalitet blir derfor plutselig litt mer viktig. Aller helst burde han vel kanskje kjøpt en Samsung HD-935, men da blir det plutselig lite igjen til forsterker. Noen som har noen gode tips her? Kom gjerne med forslag til både forsterker og dvd-spiller

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel en typisk produkt/prisjakt, eller hva? Mulig tråden bør flyttes...

Til saken(e):

Som DVD-spiller ville jeg forsøkt Cambridge Audio DV57 til 1598,- eller MAITE PDVD 7048 til 798,- Begge har progressiv scan og komponent ut. DV57 har til og med DVD-audio.
    Det finnes sikkert andre gode alternativer også.

Med de to ovenstående valgene har han jo rundt 3400-4200 igjen å bruke på receiver. Her er det jo MYE å velge i. Personlig synes jeg NAD T742 til 3998,- eller Yamaha RX-V440RDS til omtrent 3200,- er gode startprodukter. NAD T742 er dessuten en utgående modell, så der burde det være prutningsmonn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yamaha!!!!!!!!!!!!!!!!! lager billige og bra forsterker...

har testet mange forsterkere i pris klassen 4000 kr.
    og her var yamaha best. http://www.siba.no/Product/Product_r...tifier=NO19948

denne NEI NEI låter tamt og rart ikke kjøp.

http://www.siba.no/Product/Product_r...tifier=NO19296

denne er det verste eg har hørt . sikklige papp lyd.

http://www.siba.no/Product/Product_r...tifier=NO19200
    denne slår ann. helt ok lyd til prisen. anbefales

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V440RDS er oppgitt til å levere 6x65 Watt RMS, altså 390 Watt. I følge spec-en på hjemmesidene til Yamaha har forsterkeren et effektforbruk på 270 Watt.
    Det er noe som bokstavelig talt skurrer. :roll:

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hificenter.no/shop_item.c...1,90,96&id=348

Hifi centeret har tilbud på harman kardon AVR3550. Ville ha sjekka ut den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    drit i watt. bruk øre . samma kor mange watt der er barre den spiller ok uten og vrenge lyden. har hørt 5 gange 50 watt som spiller fletta av5 gange 200 watt. min forsterker er kunn 5 gange 90 watt men spiller nokk til alle naboer katter (samboer ) rømmer landet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når eg kjøper forsterker er det sise eg tenker på watt. lytter på forsterkeren og hvis lyden er ok tar eg den.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DANSKEN
    drit i watt. bruk øre . samma kor mange watt der er barre den spiller ok uten og vrenge lyden. har hørt 5 gange 50 watt som spiller fletta av5 gange 200 watt.
    Hva tror du noe av grunnen til det kan være? Hvis du leser hva jeg skrev, så ser du en grunn.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge DVD57 er kjempegod til prisen. Da har man jo 4000 igjen til receiver; forelår H/K AVR3550 eller NAD T742. Hifiklubben på Marcus Thranes Gate i Oslo har en bunke slike NADer til 30% rabatt, om det interesserer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om H/K AVR3550 vs NAD T742 ? Dersom jeg kan få T742 til 30% rabatt vil jeg jo kunne spare 1200 kr dette, noe som jo er en fordel. Er fra Trondheim, men kan jo altids prøve å prute denne ned her dersom den selges billigere fra samme kjeden andre steder. Hvor kraftige er forsterkeren i H/K'en i forhold til NAD'en, samt DAC'en? Noen andre vesentlige forskjeller? Personlig er jeg ikke så begeistret for H/K generelt da jeg synes de er litt vel ivrige i bassen, men har ikke hørt AVR3550 så jeg vet ikke hvordan denne låter.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha testet den særlig grundig vil jeg tro at H/Ken er kraftigere. Den er litt ivrig i bassen ja, og lyden er litt tilbaketrukken på et vis (noen kaller det mørk), litt varm. Ikke at det er noe galt med det; jeg personlig valgte NADen hovedsakelig fordi jeg skulle bruke Dali høyttalere, som jeg føler ikke er en spesielt god match med H/K.

Hvordan er høyttalerne forsterkeren skal brukes med?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    RX-V440RDS er oppgitt til å levere 6x65 Watt RMS, altså 390 Watt. I følge spec-en på hjemmesidene til Yamaha har forsterkeren et effektforbruk på 270 Watt.
    Det er noe som bokstavelig talt skurrer. :roll:
    Jeg pleide også å tenke slik tidligere. Så oppdaget jeg et par ting:
    6x65 Watt kan bety mye forskjellig. Det kan bety dynamisk eller kontinuerlig effekt, og trenger ikke si noe om hvorvidt alle kanalene kan drives samtidig. I dette tilfellet tror jeg ihvertfall ikke det dreier seg om kontinuerlig effekt med alle kanalene drevet, for å si det sånn.
    Det viktigste jeg har notert meg i det siste er at effektforbruk egentlig sier like lite. Effektforbruk er ikke nødvendigvis maksimal effekt som trekkes fra strømnettet, det kan faktisk like gjerne si noe om hvor mye forsterkeren trekker fra nettet ved normal bruk. Den kan med andre ord ha et lavere angitt effektforbruk enn det den maksimalt kan trekke.

Så jeg er enig med flere andre her. Ikke tenk for mye på Watt-angivelsene. De er ikke så viktige, det er ved prøvehøring man får testet hva en forsterker er god for.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne tilføre litt info om belastning på transformatorer, gammel elektriker som jeg er. Nå om dagen jobber jeg som planlegger hos et av de utskjelte nettselskapene her til lands ops:

Nå vet ikke jeg hvor stor relevans det har, men en transformator kan overbelastes med ganske mange prosent over lang tid. Det er helt vanlig og forekommer ofte. I mange kretser ligger transformatorer konstant på overbelastning.

Hvis dette kan overføres, kan en trafo i en forsterker på la oss si 500VA (W) uten problemer levere 750VA over ganske lang tid uten å ta skade.

Det er jo ikke sikkert at dette betyr så mye da selve utgangene på forsterkeren leverer effekten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke sikkert det er sammenheng mellom størrelsen på transformatoren og oppgitt effektforbruk heller. Det er forresten mange HiFi-komponenter som har flere transformatorer.
    Min første CD-spiller (som fortsatt står i kjelleren) tror jeg har 4:
    En for drivverket, en for display og styrelogikk, en for digitaldel og en for analogdel (så vidt jeg husker).

En annen sak er at trafoen kan være så stor den bare vil, men hvis strømforsyningen ikke gjør jobben med konvertering fra vekselstrøm til likestrøm godt, også under tung belastning, vil resultatet lett bli støyende, gjerne i form av brum og klipping av signalene.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå om dagen jobber jeg som planlegger hos et av de utskjelte nettselskapene her til lands
    ikke viken vel :evil:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Nå om dagen jobber jeg som planlegger hos et av de utskjelte nettselskapene her til lands
    ikke viken vel :evil:
    Nei - ikke Viken - jobber du der?

Vel jeg tok og testet min gamle gode Sony STR-DB830 som spesifiseres med solide (optimistiske?) 5x100W. Men det står også effektforbruk 230W.

Dette stemmer jo dårlig?

Vel jeg tok et tang-ampere-meter og vred på litt og sjekket, forsterkeren nærmet seg 2 ampere når jeg hadde max bass av det høytalerene klarte å levere (ren lyd etter mine ører), med alle 5 kanalene tilkoplet.

Med andre ord kan Sonyen trekke 400W hvis den "må".

Kanskje en usakelig test men jeg tror at man ikke skal bruke effektforbruket som er oppgitt som veiledende.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •