Har bare noen spm ang effektforsterkere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har bare noen spm ang effektforsterkere.

1) Kan man koble "hvilken som helst" effektforsterker til "hvilken som helst" integrert forsterker med pre-out?

Akkurat nå skal jeg gå for Cambridge Azur 640 v.2 integrert forsterker, og kan tenke meg Midgard Oberon blokker som effektforsterker hvis behovet for effekt dukker opp. Derfor spør jeg av ren nysgjerrighet.

2) Også lurte jeg på viktigheten med god kvalitet på forforsterkeren - og HVORFOR det er viktig. Er det ikke effektforsterkeren som gjør hele jobben? Er det innebygget forforsterker i integrerte forsterkere med pre-out?

3) Hva betyr all snakket om balanserte og ubalanserte utganger?

4) Også lurer jeg på hva som ville gitt lyden på en integrert forsterker der man har en effektforsterker tilkoblet; Den integrerte forsterkeren fortsatt, eller effektforsterkeren?

5) Om jeg hekter på 2 stk Midgard Oberon monoblokker på en Cambridge Azur 640A som jeg kjøper denne uken (kanskje i morgen) vil jeg få betydelig lydforbedring eller er det nesten ikke vits pga mye billigere Cambridge komponent??

Takk for svar, lurer veldig på dette

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en for"forsterker" demper spenningen fra cdspilleren, justerer litt impedans osv.. kobler du cdspiller rett til midgard får du kanskje fullt volum med en gang, ettersom den justerer sitt utgangstrinn etter hvilken spenning den får på inngangen.
    ideèn med en forforsterker er da å ikke drepe kvaliteten på signalet fra cdspiller når den demper.
    det er noe drit med et slikt "ekstra" ledd.. men det må jo til.

forskjellen kan være stor ja.
    med midgard på 640 vil det selfølgelig fungere, men den billige cambridge vil kanskje hemme sluttrinnet litt.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

heldig

Du er heldig som har meg på nett akkurat nå jeg har nemlig hatt den komboen du snakker om her, mindgard oberon og Cambridge audio 640.

Jeg kan si deg at begge delere er svært gode produkter, midgard var jeg svært fornøyd med! men de passer heller dårlig sammen, dette er grunnet at pre out på Cambridge har for lite forsterkning av signalet.

Med andre ord det spillte ikke høyt nok.
    Dette endret seg straks med en dedikert preamp og lydtrykket ble helt noe annet.

Hadde det vert meg som skulle gjøre noen nye innkjøp så hadde det blitt en billig pre amp og et par Midgarder med det samme, jeg syns de gir eksepsjonelt mye for pengene og den kontrollen du får er suveren. (kommer naturlig vis også ann på høytalerene dine!)

Svar på 1)
    Ja du kan koble det sammen men det er ikke gitt at det er en god kombinasjon, som jeg sier over fikk jeg selv for lite volum ved å koble gjennom en integrert

Svar på 2)
    Det er nok mer komplisert enn å si den ene er viktigere enn den andre, en kan si det er litt som at ingen kjeder er sterkere enn det svakeste ledd.
    Preampen er en av de viktigst delene av et system, faktisk en av de fire viktigste Å finne noe som man liker er det viktigse egentlig, Preampen er kanskje den delen av anlegget som setter størst særpreg på musikken.
    Effekt trinnets jobb er å øke effekten i det signalet som den får, etter min mening helst så nøytralt som mulig. (derfor liker jeg midgard er ganske nøytral)

Svar på 3)
    Balanserte signal kabler eller XLR som de heter er bra det, men ingen nødvendighet, følger med overganger med Oberon blokkene fra RCA til XLR så du trenger ikke kjøpe en balansert pre.

Svar på 4)
    Kan jeg desverre ikke med sikkerhet gi deg, kan ikke huske å ha testet det, men helt ærlig så har du ikke bruk for effekt delen i Cambridgen om du har Midgard effekt trinn jeg hadde en stund de mindte 2.1 for jeg hadde 6.1 og med de minste som skal være "bare" 130 i dem som er akkuratt det dobbelte av Cambridgen så er forskjellen der ekstrem!!! kunne helle ha koblet to sett høytalere til Midgardene

Svar på 5)
    Og klart ja det er en forbedring, men som nevnt Cambridge er ikke veldig bra som preamp, selv ville jeg spart opp litt til, lett etter brukte preamper og kjøpt Midgard Oberon helt klart.

Men et par spm til deg, hva slags høytalere har du?
    Planer omm surround senere?
    Hvor mye kunne du tenke deg å bruke tja la oss si fra nå til sommeren på oppgraderinger? så kanskje jeg kan være til mer hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en for"forsterker" demper spenningen fra cdspilleren, justerer litt impedans osv.. kobler du cdspiller rett til midgard får du kanskje fullt volum med en gang, ettersom den justerer sitt utgangstrinn etter hvilken spenning den får på inngangen.
    ideèn med en forforsterker er da å ikke drepe kvaliteten på signalet fra cdspiller når den demper.
    det er noe drit med et slikt "ekstra" ledd.. men det må jo til.

forskjellen kan være stor ja.
    med midgard på 640 vil det selfølgelig fungere, men den billige cambridge vil kanskje hemme sluttrinnet litt.

Takk for forklaringen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hadde det vert meg som skulle gjøre noen nye innkjøp så hadde det blitt en billig pre amp og et par Midgarder med det samme, jeg syns de gir eksepsjonelt mye for pengene og den kontrollen du får er suveren. (kommer naturlig vis også ann på høytalerene dine!)

Hei

Takk for svar!

Jo altså jeg har ikke råd til Midgard Oberon akkurat nå, men ville ha de som en løsning om jeg ikke skulle blitt fornøyd med kreftene eller dynamikken i Dynavoice M-65 høyttalerne som jeg venter på skal komme inn denne uken... Har brukt litt mye på Playstation 3 osv skjønner du hehe Pre-amp var ikke så dumt.. Kanskje prøve å satse på separate løsninger?
    Vanskelig for meg nå, siden jeg allerede har gitt bud på 640C v.2 CD-spiller. Vet ikke om Cambridge lager forforsterkere i det hele tatt da?
    Også grunnen til at jeg skrev jeg var nysgjerrig var også det at høyttalerne mine ikke er av den dyreste og mest tungdrevne sorten....så det spørs om jeg savner så mye ekstra krefter og om de ikke allerede blir fullt brukt av Cambridgens potensiale... :?

Svar på 1)
    Ja du kan koble det sammen men det er ikke gitt at det er en god kombinasjon, som jeg sier over fikk jeg selv for lite volum ved å koble gjennom en integrert

Svar på 2)
    Det er nok mer komplisert enn å si den ene er viktigere enn den andre, en kan si det er litt som at ingen kjeder er sterkere enn det svakeste ledd.
    Preampen er en av de viktigst delene av et system, faktisk en av de fire viktigste Å finne noe som man liker er det viktigse egentlig, Preampen er kanskje den delen av anlegget som setter størst særpreg på musikken.
    Effekt trinnets jobb er å øke effekten i det signalet som den får, etter min mening helst så nøytralt som mulig. (derfor liker jeg midgard er ganske nøytral)

Svar på 3)
    Balanserte signal kabler eller XLR som de heter er bra det, men ingen nødvendighet, følger med overganger med Oberon blokkene fra RCA til XLR så du trenger ikke kjøpe en balansert pre.

Svar på 4)
    Kan jeg desverre ikke med sikkerhet gi deg, kan ikke huske å ha testet det, men helt ærlig så har du ikke bruk for effekt delen i Cambridgen om du har Midgard effekt trinn jeg hadde en stund de mindte 2.1 for jeg hadde 6.1 og med de minste som skal være "bare" 130 i dem som er akkuratt det dobbelte av Cambridgen så er forskjellen der ekstrem!!! kunne helle ha koblet to sett høytalere til Midgardene

Svar på 5)
    Og klart ja det er en forbedring, men som nevnt Cambridge er ikke veldig bra som preamp, selv ville jeg spart opp litt til, lett etter brukte preamper og kjøpt Midgard Oberon helt klart.
    Takk, var akkurat sånn svar jeg ville ha! Nice.

Men et par spm til deg, hva slags høytalere har du?
    Planer omm surround senere?
    Hvor mye kunne du tenke deg å bruke tja la oss si fra nå til sommeren på oppgraderinger? så kanskje jeg kan være til mer hjelp

Jeg har Dynavoice Challenger M-65 - det begynte med at jeg hadde en Audio Pro Stereo One som jeg trodde skulle holde lenge til mitt bruk, men volumet hadde en kraftig begrensning. Så da begynte jeg å søke på nettet etter noe som var et godt kjøp. Fikk disse høyttalerne på Netthandelen til 1800 kr. bare og det syns jeg er en bra start - så får jeg bare se hva jeg savner mer av og kjøpe etter det

Budsjettet mitt etter høyttalerne (akkurat nå) er 8.000 kr. - da går 2200 kr. ca til brukt CD-spiller, også koster jo Cambridge Azur 640A v.2 3200 kr. på HiFi-klubben. Tuner venter jeg litt med. Da er settet komplett, slik jeg tenkte meg det. Har bare noen skarve tusenlapper til sommeren.

Surround har jeg - der alle ressursene ble brukt i vinter Var opprinnelig plan om å bruke de 2 ekstra kanalene i 7-kanals recieveren min til å drive høyttalerene. Men pga plassmangel i "kino-rommet" (jeg kan bare drømme hehe) må høyttalerne stå i et annet rom inntil videre, derfor jeg bestemte meg for å kjøre komponent-stilen istedet og bare gjøre det noe gjennomført hele veien

Vil minne på at dette blir mitt første komponentanlegg, jeg er ukjent med alt fra kabler til integrerte forsterkere... Også bor jeg i leilighet nå, men kanskje få flyttet ut til større plass med mindre naboer vegg-i-vegg til sommeren, så da tenkte jeg at jeg kunne investere i mer effekt. Så sånn er denne situasjonen

Jeg kan godt tenke meg, slik som situasjonen er nå, å kjøpe integrert forsterker, CD-spiller og tuner i 640-serien til Cambridge, også kjøpe en forforsterker til sommeren og om pengene strekker til legge til 2 monoblokker mens jeg beholder CD-spilleren og tuneren.

Hva anses som en "mye for pengene" forforsterker?

Ser på en Hegel til 10.000 kr. - en slik forforsterker med par Oberon 6.1 og etterhvert Hegel CD-spiller så tror jeg at jeg ville vært i himmelen... Men... Så må man oppgradere høyttalerene... Det slutter aldri, hva? Hehehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •