Biamping med forskjellig Watt? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Tri-wiring gir langt i fra samme resultat som tri-amping, og bi-wiring gir langt i fra samme resultat som bi-amping. Den vanligste oppfatning har vel etterhvert blitt at eneste effekt fra bi- og tri-wiring er høyere høyttalerkabelkostnader :-)
    Joda, jeg vet det. :-)
    Men hvis han kun skulle bruke 250 watteren, så kunne han jo like gjerne tri-wire siden høyttalerene hans tillater det. Taper jo ingenting på det, sett bort i fra kabel utgiftene da. ;-)

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    ?????????????

Hva kan du gjøre med subbutgangen, har den variabel delefrekvens/nivå ?

Det gjelder å starte forsiktig....husk du får 250w på en 6,5/8" og med all efekten i rett frekvensområde.

Vet ikke delefrekvensen på disse, men du kan starte på +/- 100hz

Mvh
    Ja den har variable utgangs nivå og kan stille hertz. Men vet ikke om den kan kjøre sterio på sub utgang ennå, men er to utganger til sub så må lese bruker manual.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Er det ikke det jeg gir råd om ?

Helt ærlig tror jeg det er andre ting enn biamping som kan gi bedre lyd...

Hva som er "god" lyd er jo personlig, da blir det noen skudd i blinde når vi ikke har mer å gå på......:-D

Mvh
    Jeg er veldig klar over at det er annet jeg kan gjøre for å få bedre lyd en jeg har nå. Men dette er noe som ikke kommer til og koste meg noe og jeg synnes det er gøy og finne ut om dette kan gi meg ennå mer dynamikk og detaljer! Da jeg ikke har prøvd dette før synnes jeg det er vert og finne ut hva dette kan gi av resultater!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Gwandarion]I

Du vil selvsagt få mer effekt og alle fordelene som det bringer med seg. jeg vil anta at dette egentlig bare er et forsøk. Om du er ute etter en mer varig løsning ville jeg ha solgt Krell forsterkerene for så å satse på èn forsterker eller ett par monoblokker til å ta seg av effekten. Det er en langt mer holdbar og fornuftig måte å løse det hele på.

Hva mener du med dette? Hvorfor kvitte meg med Krell når jeg synnes det låter veldig bra. Og jeg kan ikke se at det ikke kan være holdbart og en varig løsning for meg. Da er det vel andre ting som burde stå for utskifting før kav 250a/3.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå synes jeg at vi alle kan gi hverandre en klem, og ønske hverandre en god 17. mai-kveld. :-p

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid moro å prøve nye muligheter.........:-D Du får informere om inntrykkene fra testingen

Dette svaret var til pixel

Opprinnelig skrevet av Roald
    Er det ikke det jeg gir råd om ?

Helt ærlig tror jeg det er andre ting enn biamping som kan gi bedre lyd...

Hva som er "god" lyd er jo personlig, da blir det noen skudd i blinde når vi ikke har mer å gå på......

Mvh

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resultat av to kvelder og dags testing!

Har nå fått testet ut å biampe med kav 150a til og ta seg av diskant + mellomtone og kav 250a bass.
    Jeg brukte da sub utgang på thule pr 250b til og styre 250 og vanlig pre utgang til 150.
    Dette ført til at hele balansen i lyden falt helt i fra hverandre prøvde meg frem med deling fra 120 hertz og ned til 60 hertz følte da at det beste resultatet ble med en deling på 120 hertz.
    Men dette ble fremdeles ikke i nærheten av og la kun kun en av ampene gjøre jobben.

Jeg har ikke noe yled nå så har ikke fått testet ut å biampe på vanlig måte!

Men mens jeg holdt på tengte jeg at hvorfor ikke prøve og bi-wire.
    Jeg benytter kimber monocle X til diskant-mellom tone og kimber 4TC til bass, må si erlig at dette hadde jeg liten tro på at ville gjøre noe med lyden.

Dette skjedde:

-Diskant ble mykere men mistet ikke noe av de detaljene som var der tidligere.
    -Mellom tone ble fyldigere og fikk mer varme og dynamikk.
    -Bassen kom virkelig til liv og fikk tyngde, fylde og ennå mer kontrol en den hadde fra før.

Når jeg tenker på hvorfor dette kunne før til en så stor forbedring i lyden på mitt oppsett, kommer jeg til følgende konklusjon.

-Jeg har nå ca dobblet tykkelse på kabel som vil føre til lettere føring av strøm. Men det er også en faktor til ved Audiovector M3 som spiller inn på lyden og det er de orginale jumperene som sitter på de. Dette har jeg vært klar over en god stud da lyden har fått forskjelig karakter etter vilke terminaler jeg har koblet kablene til. Dette er en svak het jeg ikke skjønner at Audiovector ikke har gjort noe med. Men ved å brukre to kabler ble dette problemet eliminert!

Jeg er nå så fornøyd med lyden at jeg ikke ser noen grund til og prøve ut biamping noe mer.

Men sier ikke at bi-wire vil føre til samme resultat på andre merker av høytalere. Men om du er eier av Audiovector kan du komme dette problemet til livs ved å lage dinne egne jumpere av kabler med en grei kvalitet. Eller bi-wire som jeg har gjort og resulterte i et utrolig løft for meg!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Bi-amping med y-led

Jeg har nå skaffet meg y-led, det tok en stund men omsider fikk jeg suset meg til og skaffe det!

Jeg har kobblet det opp slik at min Krell kav 150a driver mellomtone og diskant og så Krell kav 250a/3 driver bassen.

Jeg har til nå ikke merket noe problem ved at det er forskjellig watt til og drive bass (250watt) mot mellomtone og diskant (150watt)!

Hvordan jeg oppfatter lyden når jeg bi-amper i fohold til med en power amp. Det blir noe varmere lyd noe jeg tror skyldes to ting mere effekt og at det blir dobbelt så stor kvaderat på kabler pga dobbelt opp med kable sett!

Men det slutter ikke der, jeg har fått mer bass med mere kontrol og hurtighet.
    Mellomtonen har blit mer detaljert og med dynamikk og stemmer kommer fram på en veldig naturlig måte.
    Diskant er nå mer luftig og oppløst, og overgangen mellom mellomtone og diskant som jeg tidliger har syntes vært litt tydelig er nå så gått som borte.

Konklusjon:

Ingen problem med og bi-ampe med forskjellig watt.

Dette har etter min mening ryddet opp i mange av de tingene jeg ikke har vært helt fornøyd med i mitt anlegg. Jeg sitter nå med en følelse av at jeg endelig har fått ut nær max av den lyd jeg kan få med det anlegget mitt nå består av!

Det er to - med dette!
    1 - om jeg vil ha lyd i 5 kannaler må jeg skaffe meg en power amp til
    2 - at strømregningen kommer til og bli større:twisted:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er da ikke noe problem å biampe med forskjellig watt, når bare signaturen er den samme, og det er den jo hos dig.
    Bass trenger kolossalt med effekt, et diskant element trenger vel maks. 5 watt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, det er da ikke noe problem å biampe med forskjellig watt, når bare signaturen er den samme, og det er den jo hos dig.
    Bass trenger kolossalt med effekt, et diskant element trenger vel maks. 5 watt.

Jeg hadde vel egentlig ikke så stor forventninger men ble tatt litt på senga av det løftet i lyd kvalitet!
    AV skal være en lettdreven høttaler men gud og godt den har av masse effekt!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •