Recicer og lydtrykk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Recicer og lydtrykk?

Heisan....

Som ny bruker av dette forumet har jeg søkt litt i forumet angående mitt lille spørsmål / sak, men ikke helt funnet det jeg leter etter.
    Jula 2006 "klemte" jeg til med mitt første hjemmekino anlegg. Jeg har i lenger tid hatt høytalere stående som jeg byttet til meg fra en kompis som skylte meg noen penger. Dette er Cervin Vega VF-10, VF-6 og VF-5 (tror jeg) som senter.

Jeg gikk til innkjøp av en Dali ikon 12wa sub og en Denon AVR-2807 receiver.

Det jeg opplever er at musikk messig virker det som om forsterkeren ikke orker å gi nok effekt for å skape et bra "lydtrykk". Jeg liker å kunne vri litt hardt på volum "knotten" i ny og ne, og dette var ikke noe problem med min gamle stereo forsterker Denon PMA-1315 på 2x115 watt. Nå føler jeg liksom at bassen har tatt seg ferie når jeg spiller høyt.
    Jeg valgte AVR-2807 pga at jeg regnet med at musikk messig ville den kunne erstatte men gamle stereo forsterker. Men altså her virker det som jeg har bommet stort.

Er klar over at VF-10 selvfølgelig har sine begrensninger når det gjelder lydtrykk, men syns det er dårligere enn før.

Jeg vurderer å bytte ut min AVR-2807 mot en Nad T763, fordi Nad skal være mer en kraftplugg musikk messig. Evtuelt en mindre receiver pluss en effektforsterker til fronthøytalerene.

Er det noen her på forumet som har erfaringer ( og det er det sikkert ) med hjemmekino receiver og "slapp lyd"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytte til effektforsterkere, CV har jo noen nye nå som sparker fra ganske så bra :-)

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller kjøp nye høyttalere som er mer lettdrevne enn CV. Tror du vil bli mer fornøyd da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bonden
    Heisan....

Som ny bruker av dette forumet har jeg søkt litt i forumet angående mitt lille spørsmål / sak, men ikke helt funnet det jeg leter etter.
    Jula 2006 "klemte" jeg til med mitt første hjemmekino anlegg. Jeg har i lenger tid hatt høytalere stående som jeg byttet til meg fra en kompis som skylte meg noen penger. Dette er Cervin Vega VF-10, VF-6 og VF-5 (tror jeg) som senter.

Jeg gikk til innkjøp av en Dali ikon 12wa sub og en Denon AVR-2807 reciver.

Det jeg opplever er at musikk messig virker det som om forsterkeren ikke orker å gi nok effekt for å skape et bra "lydtrykk". Jeg liker å kunne vri litt hardt på volum "knotten" i ny og ne, og dette var ikke noe problem med min gamle stereo forsterker Denon PMA-1315 på 2x115 watt. Nå føler jeg liksom at bassen har tatt seg ferie når jeg spiller høyt.
    Jeg valgte AVR-2807 pga at jeg regnet med at musikk messig ville den kunne erstatte men gamle stereo forsterker. Men altså her virker det som jeg har bommet stort.

Er klar over at VF-10 selvfølgelig har sine begrensninger når det gjelder lydtrykk, men syns det er dårligere enn før.

Jeg vurderer å bytte ut min AVR-2807 mot en Nad T763, fordi Nad skal være mer en kraftplugg musikk messig. Evtuelt en mindre reciver pluss en effektforsterker til fronthøytalerene.

Er det noen her på forumet som har erfaringer ( og det er det sikkert ) med hejmmekino reciver og "slapp lyd"

Surround er best på nettopp det, og kan ikke uten vidre konkurrere med en steroforsterker. Etter hva jeg kan erindre så er det pre-out på 2807, og da ville Jeg satset på en effektforsterker for frontene.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne reciver kraft og sterio forsterker kraft blir litt som å sammenligne tomat med plommer. Kan se like ut på utsiden, men smaken er temmelig forskjellig.
    Du har en meget kraftig sterio forsterker og 2807 kan ikke levere i nærheten av hva denne kan i sterio på de høytalerne du har. Husk at en reciver skal kunne gjøre mange ting, som drive mange høytalere, videokonvertering osv. Bruk subb i sterio så blir det sikkert litt bedre.
    Denon PMA-1315 kan kansje brukes som effekt forsterker i sterio, med preout fra reciveren? Vet ikke om det går men kansje verdt et forsøk.

Lykke til i alle fall!

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sterio = Stereo
    Reciver = Receiver

Tror det rimeligste er å skaffe seg en effektforsterker, etter det jeg har hørt må du ganske mye opp i pris for å få en receiver som kan erstatte en vanlig stereoforsterker.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en skikkelig effektforsterker til frontene, Denon 2807 har pre-out, så det er ikke noe problem...

Men forventer du god lyd hvis du skal spille høyt er CV's V serie helt feil...CLSC er mye bedre....Men fremdeles dårlige mener jeg...Men det har ikke mye med saken å gjøre...

Kan dessuten aldri tenke meg at NADen du nevnte har så mye mer enn Denonen...

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bonden
    Er det noen her på forumet som har erfaringer ( og det er det sikkert ) med hejmmekino reciver og "slapp lyd"
    Ja, men det pleier å være "slappe" brukere som sliter med "slapp" lyd

Har du lest manualen?

Har du optimalisert plassering av fronthøytalere?

Har du kalibrert og plassert sub FØR du starter Audyssey romkorreksjon?

Har du en plan for hvordan du skal plassere målemicen i alle posisjonene?

Har du oversikt som viser frekvensresponsen i rommet ditt?

Etter dette må du velge riktig Audyssey-modus for musikkavspilling.

Til slutt anbefaler jeg at du øker SWoutput med 5dB på Receiver.

Lykke til.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    ...
    ...
    Det der kan vel kanskje ikke poengteres godt nok. Synes det er få ganger dette blir tatt opp til diskusjon. Du kan jo få en så sprek forsterker som helst til å få pustebesvær dersom korreksjonssystemet skal kompensere for kjempedipper. Dersom RK skal kompensere for en dip på 6dB ved å senke resten av frekvensområdet tilsvarende har du jo plutselig halvert effekten på forsterkeren din! Og jeg har i alle fall 6dB-dipper "innebygd" i rommet mitt. Dette lever jeg med enn så lenge, og har ingen erfaring med Audyssey eller andre slike systemer. Er det noe innebygd idiot-warning for at sånne som meg ikke skal kjøre receiveren i senk for å få optimal frekvenskurve?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får å svare på spørsmålet til tråd starteren:
    Nad T763v2 kan levere mye mere krefter enn 2807. Dette blir som natt og dag, men du mister blant annet den bra video delen til Denon og rom korrigering! Eller så kan du kjøpe en effekt forsterker til front som har vært nevnt her! 2807 har pre out på alle syv kanalene!:-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    Får å svare på spørsmålet til tråd starteren:
    Nad T763v2 kan levere mye mere krefter enn 2807.
    Kan du underbygge dette med fakta?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp effekttrinn!

Du mener du har for lite krefter, noe du har!
    Å kjøpe en annen receiver er å skyve problemet foran seg.

Kjøp et skikkelig effekttrinn slik at du fikser problemet en gang for alle.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Junior har disse høyttalerne på en Denon 1905, samt at han har en sub i tillegg. Inne på rommet hans greide vi glatt 121dB med musikk en dag vi prøvde, og enda var det nok noe å gå på. Rommet hans er ikke spesielt stort, og det henger litt sammen med det. Jeg prøvde høyttalerne hans på stua i helga, med Rotel RB 981 til å drive dem. Målte ikke hvor høyt jeg spilte, prøvde heller ikke å sette noen ny rekord, men de sparket ganske bra fra seg.

Tror nok ikke jeg ville fått såpass lyd på stua med 1905en til junior, men ville nok merket at de var der.

Derfor vil jeg først at du følger flageborgs råd ang. plassering osv. og evt. invetserer i en sub som du integrerer med anlegget. V-10F har begrensninger nedover i frekvens, og det kan du ordne på med en god sub. Prøv dette før du tenker på effektforsterker.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Kan du underbygge dette med fakta?

For det første veier T763 21kg vs. 2807 14kg. Det er en stor vekt forskjell som ligger i trafoens størrelse. Dette er en god pekepin på krefter.

For det andre har jeg prøvd begge to hjemme hos meg selv, og der har jeg CV! høyttalere. Det var stor forskjell hvordan bassen ble. Var en mye stramere og kjappere bass. Dette tyder på mer styrke!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Locco
    For det første veier T763 21kg vs. 2807 14kg. Det er en stor vekt forskjell som ligger i trafoens størrelse. Dette er en god pekepin på krefter
    Jeg står på mitt, og mener at 2807 neppe blir slått av T763 når det gjelder muskler, NAD er ikke så helt vannvittig som det gir seg ut for. Og Denons reiceivere er i aller høyeste grad potente. Leste at 3805 var utstyrt med 850VA trafo...dette er mye, nå er 2807 billigere enn den var. Men den er neppe mye dårligere fordet...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ja, men det pleier å være "slappe" brukere som sliter med "slapp" lyd

Har du lest manualen?

Har du optimalisert plassering av fronthøytalere?

Har du en plan for hvordan du skal plassere målemicen i alle posisjonene?

Har du oversikt som viser frekvensresponsen i rommet ditt?

Etter dette må du velge riktig Audyssey-modus for musikkavspilling.

Til slutt anbefaler jeg at du øker SWoutput med 5dB på Receiver.

Lykke til.
    Dette er gode tips fra Flageborg, så bare sett i gang og følg dem! Først etter at dette er gjort er en i stand til å vurdere hva receiveren har å tilby.

Forøvrig må jeg ta opp suben med 1,5dB (fra -1,5 til 0) etter at autooppsettet til 2807 er ferdig for å komme tilbake til min egen, foretrukne kalibrering.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EirikBækken
    Jeg står på mitt, og mener at 2807 neppe blir slått av T763 når det gjelder muskler
    Det er bare å se på målingene..

T763: 100x7 watt kontinuerlig i 6 kanaler samtidig(!) med en forvrenging på 0,08%, 8 Ohm.

2807: 110x2 watt kontinuerlig med 2 kanaler i drift, forvrenging 0,05%, 8 ohm.

Jeg vil faktisk tippe at 2807 vil knele før NAD ved surround kjøring. Men dette kan bare sjekkes ved troverdige målinger, med like forutsetninger...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Det er bare å se på målingene..

T763: 100x7 watt kontinuerlig i 6 kanaler samtidig(!) med en forvrenging på 0,08%, 8 Ohm.

2807: 110x2 watt kontinuerlig med 2 kanaler i drift, forvrenging 0,05%, 8 ohm.

Jeg vil faktisk tippe at 2807 vil knele før NAD ved surround kjøring. Men dette kan bare sjekkes ved troverdige målinger, med like forutsetninger...
    Hvor er disse målingene fra? samme pers, blad?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med siste utgave av Hjemmekino forran meg, hvor de har utført en test av en rekke recievere, 2807 er ikke med. Men lille, lille bror 1907 er målt til 5*78 watt, 0.7% forvrengning...Naturlig å tro at en forsterker med det dobbelte av prisen til denne er betydlig kraftigere.....
    Skal selvfølgelig ikke glemme at det du oppga var med seks kanaler da...

Dvs at det er 22 watt mellom en av Denons billigste, og NAD T763....hvor mye tror du de har lagt på i effekt i utstyr til dobbelt pris?

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først må jeg takke for alle svar frem til nå. Jeg har utvilsomt mye å lære når det kommer til hjemmekino, og som Flageborg sier får jeg nok begynne med å leke litt med oppsettet mitt når det kommer til høytaler plassering og konfigurasjon av forsterkeren.

Men jeg slenger meg litt på diskusjonen om Nad T763 vs Denon AVR-2807

Jeg har lært følgende ang energi: Energi kan ikke forsvinne eller oppstå, det går bare over i andre former.

Med dette i tankene, er jeg mer interessert i hva som står bak på alle forsterkere enn hva produsentene oppgir av ytelse, nemlig

Max power consumtion...

Tar man denne infoen og trekker fra ca 30% i varmetap, får man en indikasjon på hvor mye effekt en forsterker yter.

eksempel: (og dette har jeg selv avlest på denonen og rotelen, men ikke på Nad. Nad fant jeg på nettet )
    http://www.homecinema-fr.com/forum/p...b41dffa8703989

Denon avr-2807 = max power con. : 500w
    regnestykket blir: 500w * 0,7 = 350w tot delt på 7 kanaler = 50w pr kanal

Rotel RB 990 (2x200w) = max power con. : 550w
    Regnestykket blir: 550w * 0,7 = 385w tot delt på 2 kanaler = 192,5w pr kanal

Nad T763 = max power con. 850w
    Regnestykket = 850 *0,7 = 595w tot delt på 6 kanaler = 99,2 w pr kanal

Rotel forsterkeren har jeg tatt med som eksempel for å vise at dette regnestykket ikke er helt på jordet ( selv om jeg er mye på jordet :-D )

Altså etter mine beregninger har Nad T763 2x ytelsen til Denon AVR-2807
    når man kunn tenker watt pr kanal.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •