Ny receiver nå eller vente på modell som tar HD formater ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny receiver nå eller vente på modell som tar HD formater ?

Blir kanskje tvunget til å skifte receiver nå, da min Marantz SR 7200 har fått en feil. Vurderer Marantz 7001 eller Pioneer AX2, men egentlig så ønsker jeg å vente til de nye HD lydformatene kommer. Noen som vet hvor lenge jeg må vente ?

Kan klare å vente til høsten, ettersom våren og sommeren er laber når det gjelder hjemmekino, men lenger enn det blir ikke aktuelt.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste som mer eller mindre har annonsert HD-dekoding i receiverne er Denon, og disse forventes i juli.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de receiverne som skal ha støtte for å dekode de nye HD-lydformatene, er det vel kun de to største som kommer i juli. De i samme prisklasse som SR-7001 og AX2 kommer ikke før et godt stykke ut på høsten.

Kan bli litt lenge å vente, kanskje?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD lydformat? Er det samme som HD plater med lyd istedetfor bilde? Har man ikke SVCD da?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-2807 som jeg nettopp har kjøpt dekoder ikke HD-formatene, men bortsett fra det har en alt en trenger for å være "future proof" - hvis en kan leve med 2 HDMI-innganger.

Dekodingen av HD-lyd overlater jeg til spilleren (Toshiba HD-XE1).

EDIT: fjernet kommentaren om at HT-terminalene ikke tar bananer, hvilket de gjør...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Av de receiverne som skal ha støtte for å dekode de nye HD-lydformatene, er det vel kun de to største som kommer i juli. De i samme prisklasse som SR-7001 og AX2 kommer ikke før et godt stykke ut på høsten.

Kan bli litt lenge å vente, kanskje?
    ..og hva anbefaler du meg å gjøre Anfield ? Jeg vil nødig blåse av 13-14000 på Marantz 7001 for å måtte oppgradere igjen om 1-2 år. AX2 har fått god kritikk, men jeg har lest på forumet at den har et problem (ref http://avforum.no/forum/receivere-fo...-ax2as-s.html).

Musikk er det viktigste for meg når jeg skal velge receiver, og derfor er jo Marantz en klar kandidat. Men den må også ha romkorreksjon og bra bass management. Dette er en av grunnene til at jeg ikke har oppgradert før, nemlig at Marantz ikke har hatt god bass management eller romkorreksjon (før nå). Receiveren skal drive mine Mirage OM-9 høyttalere (samt resten av Mirage familien + "fosterbarnet" SVS)

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke av Denon Serien er det som får oppgradering til HD lyd? 38 serien? eller andre serier?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Hvilke av Denon Serien er det som får oppgradering til HD lyd? 38 serien? eller andre serier?
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...denon+hdmi+1.3

De to største blir lansert i USA i juli, og de andre i september. Tror det fort kan gå mot juletider her på berget da......

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    HD lydformat? Er det samme som HD plater med lyd istedetfor bilde? Har man ikke SVCD da?
    Her har du litt lesing å gjøre.... ;-)

Det det er snakk om er at receiverne får mulighet til å internt dekode de nye lydformatene fra DD og DTS tilknyttet HD DVD og BluRay. Pr i dag er det jo kun dekoding i spillerne.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    ..og hva anbefaler du meg å gjøre Anfield ? Jeg vil nødig blåse av 13-14000 på Marantz 7001 for å måtte oppgradere igjen om 1-2 år. AX2 har fått god kritikk, men jeg har lest på forumet at den har et problem (ref http://avforum.no/forum/receivere-fo...-ax2as-s.html).

Musikk er det viktigste for meg når jeg skal velge receiver, og derfor er jo Marantz en klar kandidat. Men den må også ha romkorreksjon og bra bass management. Dette er en av grunnene til at jeg ikke har oppgradert før, nemlig at Marantz ikke har hatt god bass management eller romkorreksjon (før nå). Receiveren skal drive mine Mirage OM-9 høyttalere (samt resten av Mirage familien + "fosterbarnet" SVS)
    Vanskelig spørsmål....

Personlig er jeg ikke villig til å "ofre" såpass mange måneder med godlyd kun for å vente på at HDMI 1.3 skal implementeres i receiverne. En kan overføre ukomprimert PCM over de analoge inngangene, så en oppgradering av lydsiden til film vil en jo kunne oppnå uansett.

De lydmessige kvalitetene i stereo er viktigst for meg, og der bør en vurdere de forskjellige receivernes lydsignatur (forforsterkerdelen, krefter o.l.) opp mot hverandre. Romkorreksjon, hvorvidt dette er et "must" eller ikke, finnes det uendelig diskusjoner rundt. Dette er også ofte svært romavhengig, og personlig har jeg erfaring med at andre ting har gitt større og bedre utslag på lyden i mitt rom.

I og med at du har vært svært godt fornøyd med Marantz i kombinasjon med dine Mirage-høyttalere tidligere ser jeg ingen grunn til at du ikke kan velge Marantz igjen. Har 7200 gitt deg nok "pudder", vil ikke 7001 være noe dårligere. Nå har jo også den fått romkorreksjon fra Audyssey (som du satte som et krav).

Hvorvidt det er verdt pengene eller ikke er helt opp til deg....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med Neby idag, og de sier jeg må skifte DACen i receiveren min. Dette vil ikke koste meg noe (reklamasjon innen 5 år). Tror jeg skal holde ut med receiveren til de nye formatene er på plass.

Romkorreksjon er ikke noe jeg savner, da jeg ikke vet om dette vil gi noe ekstra. Kanskje jeg ser lyset ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •