Ny receiver, burde jeg gå for full HDMIstøtte?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny receiver, burde jeg gå for full HDMIstøtte?

Hei

Jeg har nå kjøpt meg ny leilighet og da syns jeg at leiligheten fortjener noe nytt musikkutstyr. Min bakgrunn med lyd er at jeg hatt arvet et gammelt anlegg fra min bror som han kjøpte nytt på 80-tallet, tror ikke det var noe spesielt dyrt anlegg da heller. Dere skjønner kanskje at når jeg mener god lyd vil det sannsynligvis bety helt middels lyd for dere .

Anlegget skal etter hvert brukes sammen med en Panasonic PV70, PS3 og hdtv dekoder fra Canal Digital, har dessverre ingen av delen nå, men det er jo greit å vite hva anlegget må takle. Ønsker ikke et anlegg spesialisert enten på surround eller stereo, har skjønt at det er vanskelig å finne en gylden middelvei, men jeg gjør et forsøk. Etter å ha sjekket rundt etter diverse høytalere hørte jeg stadig visking om dynavoice på dette forumet, har derfor i utgangspunktet bestemt meg for å kjøpe dynavoice high glossy, F-6, C-4 og S-4, regner med at dette er bra nok høytalere for meg i starten?

Det jeg egentlig trenger hjelp til er valg av receiver, her er jeg veldig i tvil. Skal jeg kjøpte med HDMIswitching eller blir dette bare dette unødvendig dyrt? Hvis jeg skal ha med HDMIswitching er det et ufravikelig
    krav at den kan overføre både lyd og bilde, derfor faller f. eks Pioneer VSX-1016 ut. Jeg har et par forslag selv, ene er Pioneer VSX-916 (http://avforum.no/avnytt/showproduct...09b3f7a4da4f42) og den andre er Yamaha RX-V659. (http://avforum.no/avnytt/showproduct...58071ad3e6924e) Ettersom jeg har skjønt er begge disse gode og rimelige forsterkere. Sluttspørsmålet må vel egentlig bli om det lønner seg å doble utgiften og faktisk kjøpe en forsterker med full HDMI støtte, i så fall er det noen som har gode forslag til hva jeg burde kjøpe eller burde jeg holde meg i den prisklassen jeg er nå. Har jeg da valgt to gode alternativer eller finnes det bedre forslag=

Håper noen kan guide meg i rett retning her, selv heller jeg mot å droppe HDMIkravet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du er i samme situasjon jeg var i for en ukes tid siden.
    Jeg var veldig bestemt for å ha hdmi switching, men mtp at det kostet omtrent det dobbelte av en reciever uten hdmi switch, så valgte jeg Pioneer vsx-916. Tv`n min har 2 hdmi innganger. Og det kommer til å holde for meg. Nå veit jeg ikke hvor mange hdmi innganger Pv70`n kommer til å ha, men det er garantert ikke mindre enn 2. Jeg er kjempefornøyd med valget, lyden er det jeg kaller veldig god, men som sikkert er helt middels for de andre her :P

Jeg gikk også for dynavoice f-6, men de er enda ikke kommet. (tips: sjekk netthandelen.no, der fikk jeg mine for 440kr parret) RX-V659 har jeg ikke studert noe, så om den er bedre enn vsx-916 aner jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei takk for kjapt svar, PV70 har to hdmiinnganger så sånn sett burde det være nok. Hadde bare vært kjekt å kunne skifte alt gjennom receiveren, men så spørs det om man vil betale mange tusen bare fordi man er litt lat . Det som er dumt med netthandelen er at de bare selger calvados fargen, jeg ønsker i utgangspunktet svarte høytalere. Bra at du er fornøyd med VSX-916, jeg heller nok mot denne, spesielt siden den kan kjøpes billig gjennom elprice som ikke er langt unna der jeg bor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det er kjekt å kunne skifte alt fra samme enhet. Pioneer har en ganske genial fjernkontrol, som kan læres opp til å fungere mot de fleste tv`r, tunere, dvd spillere osv. Så sånn sett styrer du alt fra samme kontrol.

Ja fargen har kanskje litt å si.. Samboern likte ikke calvados fargen.. Men jeg har 4stk svarte Genexxa Mira 6.2, som i grunn er samma chassi som dynavoice f-6, så jeg kommer til å flytte over innmaten i f-6 over i de svarte kassene..

Du får vente litt på flere svar her. Har du vurdert Denon?

Du kommer sikkert til å få til svar her at vsx-916 er strømsvak. Jeg har ikke merket noe til det enda.. Men så er ikke jeg noen "lydfreak" heller :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Har forsåvidt vurdert Denon-AVR-1907 (DENON AVR-1907 Hjemmekinoreceiver) fra Hi-Fi klubben. Det som er kjekt med å ikke kunne så altfor mye er jo at jeg ganske sikkert blir fornøyd uansett, skal vel ikke mye til for å toppe en forsterker og et par middels høytalere fra 80-tallet

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde gått for minst 3 HDMI innganger på receiver. Jeg har 2 innganger på tv'en og 3 på min Yamaha RX-V2700.
    Toshiba HD-XE1, Playstation 3 og Canal Digital HD inn i receiveren.
    PC og utgangen til Yamaha'en inn i tv'en.
    Så nå er det fullt...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Sikker kjekt med mange HDMIinnganger ja, men nå er nok 13000 litt uten for min prisklasse når det gjelder receiver

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet naar HDMI 1.3 Version 2 kommer paa markedet? Vil gjerne ha Dolby True HD og DTS-HD. Regner med at denne standarden vil holde de neste 10 aarene. (muligens 5 he he)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...da har jeg vel på det nærmeste bestemt meg for å gå for vsx-916. Regner med at forslaget mitt ikke var helt på bærtur ettersom så få har kommentert det, da gjelder det bare å finne beste pris

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vurdert Sony STR-DA1200ES til ca 4000.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei....takk for tipset, den Sonyen virka jo interessant. Ser at den faktisk har HDMI. Er det samme opplegg som VSX-1016 at det bare er bilde som blir ført gjennom, eller "sender" denne både lyd og bilde?

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på 1200ES en menmin (5200ES) så er dette valgfritt i menyen. Jeg regner med det er det samme på 1200ES.

(Den er forøvrig testet i siste "Hjemmekino" og ble testvinneren.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luffe81
    Hei....takk for tipset, den Sonyen virka jo interessant. Ser at den faktisk har HDMI. Er det samme opplegg som VSX-1016 at det bare er bilde som blir ført gjennom, eller "sender" denne både lyd og bilde?
    som regel er det vel bare bilde på HDMI i den prisklassen

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Luffe81
    Sonyen har bare bildeswitching. Var interessert i den selv helt til jeg oppdaget at den ikke behandlet lyd over HDMI.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKviking
    Noen som vet naar HDMI 1.3 Version 2 kommer paa markedet? Vil gjerne ha Dolby True HD og DTS-HD. Regner med at denne standarden vil holde de neste 10 aarene. (muligens 5 he he)
    Sannsynligvis på Denons XX08-modeller i juli og utover.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Sonyen har bare bildeswitching. Var interessert i den selv helt til jeg oppdaget at den ikke behandlet lyd over HDMI.
    Ok....mistenkte vel det selv, men greit å få det bekrefeftet. Jaja da må vel også betegnes som uten HDMI i hvert fall det jeg forbinder med HDMI, men hvis den var testvinner i hjemmekino må den jo være god uansett.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet du må stille deg er: hva skal jeg bruke HDMI inngangene til?

Plasma/LCD TV'er har HDMI inngang for bilde. Noen har én, andre har flere.
    Lyden må du uansett kjøre via receiver hvis du skal ha den ut på surroundanlegget.
    De fleste receivere med HDMI innenfor "normal" prisklasse har ikke lyd på HDMI inngangene og dette bør du da også tenke på.

F.eks: med PS3 trenger du enda en HDMI inngang på TV og har den bare én (som du allerede bruker til DVD) så må du kjøpe receiver med HDMI for å slippe å bytte kontakt bak på TV fra gang til gang. Lyden må du uansett kjøre i egeng coax/optisk kabel til receiver med mindre du anskaffer deg en receiver til over 10000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Lyden må du uansett kjøre via receiver hvis du skal ha den ut på surroundanlegget.
    De fleste receivere med HDMI innenfor "normal" prisklasse har ikke lyd på HDMI inngangene og dette bør du da også tenke på.

F.eks: med PS3 trenger du enda en HDMI inngang på TV og har den bare én (som du allerede bruker til DVD) så må du kjøpe receiver med HDMI for å slippe å bytte kontakt bak på TV fra gang til gang. Lyden må du uansett kjøre i egeng coax/optisk kabel til receiver med mindre du anskaffer deg en receiver til over 10000
    Ps3 har vel mulighet til å spille av vanlig dvd også, har den ikke?
    Det er det som er planen min, å la den ta over som dvd spiller nå jeg en gang i tiden kjøper meg ps3. Da klarer jeg meg fint med 2 hdmi porter. en til ps3, og en til tv tuner. Pc kjører jeg via vga.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Hei takk for svar, som jeg nevnte helt i starten vil det være ps3 og htdv dekoder som vil være tilkoblet. Derfor burde det holde med to innganger på tv-en, hvis jeg uansett må opp i den prisklassen du nevner for å få noe bra med HDMI inngang tror jeg at jeg begrenser meg litt nå. Er tross alt enklere å bytte ut noe til 3000 enn noe til 10000 hvis man ikke er fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    Ps3 har vel mulighet til å spille av vanlig dvd også, har den ikke?
    Det er det som er planen min, å la den ta over som dvd spiller nå jeg en gang i tiden kjøper meg ps3. Da klarer jeg meg fint med 2 hdmi porter. en til ps3, og en til tv tuner. Pc kjører jeg via vga.
    Hei jeg og du tenker tydeligvis likt, jeg håper at ps3 (når den blir innkjøpt) skal ta seg av alt som har med media å gjøre. Ville aldri betalt 6000 kr hvis jeg bare skulle brukt den til spill. Tror nok jeg følger ditt eks og satser på Pioneer :-D Du er fortsatt like fornøyd med ditt kjøp?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •