Sikringen ryker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Sikringen ryker

Hei å hå!

Jeg har ett lite problem med forsterkeren min. Når jeg slår på forsterkeren går sikringen. Det er ikke noe sammenheng med mye høy belastning på strømkretsen. Etter å slått på sikringen noen ganger fungerer forsterkeren igjen. Har en cayin 252b forsterker og den trekker vel en del i starten.

Hvorfor skjer dette? hva kan eg gjøre? noen tips?

Håper jeg kan få hjelp

mvh

minsten :-D

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken sikring er det snakk om? Om det er sikringen i skapet ( altså strømmem ) så må det vel være startstrømmen som gjør at den slår ut da.. Det beste tipset da er å bytte ut sikringen til en som har tregere utløsning.

Hvorfor dette skjer hos noen skjønner jeg ikke men slik er det.

Newcomer DCM_Brian sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjedde også en del med min nad c372. Etter mye irritasjon fant jeg ut at det var skjøteledninga som var ødelagt, slik at sikringa gikk hver gang jeg slo på forsterkern. Så jeg tok den vekk og satte kontakten til forsterkeren rett i veggkontaken og alt fungere helt fint igjen. Så sjekk kontakten og lignende først.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skjer fordi startstrømmen er høyere enn sikringen tåler. etter noen forsøk har trafo/kondensatorer ladet seg opp såpass at de ikke lenger trekker så mye strøm at sikringen legger ut.
    dette problemet løses i de fleste tilfeller billigst ved å sette inn en sikring med c-karateristikk (treg sikring).
    i ekstreme tilfeller må man legge opp en 16A kurs til anlegget.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    det skjer fordi startstrømmen er høyere enn sikringen tåler. etter noen forsøk har trafo/kondensatorer ladet seg opp såpass at de ikke lenger trekker så mye strøm at sikringen legger ut.
    dette problemet løses i de fleste tilfeller billigst ved å sette inn en sikring med c-karateristikk (treg sikring).
    i ekstreme tilfeller må man legge opp en 16A kurs til anlegget.
    jeg har en A13, men har handlet C13 no..får håpe det hjelper..:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Tusen takk for svarene:-D !

Det er riktig de at den kommer etter vært når den har ladet seg litt opp, men vis jeg skal byte til en treg sikring må dette gjøres av en elektriker eller kan det gjøres selv? er det mye arbeid/dyrt? hvor kan jeg få kjøpt sikringen?

morten

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Minsten
    Ok! Tusen takk for svarene:-D !

Det er riktig de at den kommer etter vært når den har ladet seg litt opp, men vis jeg skal byte til en treg sikring må dette gjøres av en elektriker eller kan det gjøres selv? er det mye arbeid/dyrt? hvor kan jeg få kjøpt sikringen?

morten
    Dette gjøres av en elektrikker!! uansett hva andre sier så gjør du ikke dette selv.. En automat koster alt fra 700 - 1500 kommer an på hvilken type din lokale elektrikker bruker. og en elektrikker bruker 1 time på dette alt i alt..

Så regn med ca 2k! da er du ihvertfall sikker.

Men som sagt om du gjør dette selv er du en Idiot enkelt og greit!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står det ringkjernetrafo i den forsterkeren? De trekker mye startstrøm. Alternativet er sn softstart, montert av kyndig personell jfr. det Svantekiller sier over her.

Ringkjernetrafoen i min effekt skal visstnok være 650VA dvs atden skal trekke ca. 2,8A max. Likevel konka sikringen på 10A ut (i uttaket på komfyren) ut når jeg koblet den til der for å sjekke at alt var OK når jeg fikk den. Har ikke hatt problemer med sikringer etter at den kom på plas i racket, men det har sikkert sammenheng med at jeg har gammeldagse krussikringer der. Og, jada Svantekiller, jeg vet, men det nye sikringsskapet ligger klart på loftet, må bare finne tid til å sett det inn. ikke jeg nei, men naboen ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, softstart kunne jo kansje fungert. Går det ann og kjøpe det separat mellom støpsel og ledning? Vel, jeg leiger leilighet så er litt dritt å punge ut 2000 schpenn.

Er ikke helt sikker på hva trafo som sitter i forsterkeren. "me no pro" :P
    Trekker en slik forsterker mye strøm vis den står på standby? Vis det ikke er snakk om så mye kan den jo bare stå på 24/7. Eller kan det være skadelig i lengden for elektronikken?

tror forsterkeren er på 750 VA

takker fortsatt for svar=)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at startstrømmen kan være opptil 6,5 * merkestrøm ?? synes det var det jeg lærte på skolen...

Da kan du jo regne ut strømmen selv.... Og ettersom at dette kun er et kort øyeblikk så passer C til dette da den tåler litt i korte øyeblikk

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke helt hvor mye den trekker i startøyeblikket, men 6,5 synes jeg høres litt mye ut, men det kan godt stemme.

Når den står i standby trekker den ikke mye, så om den står på 24/7 har ikke det mye å si.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det sikkert bedre å la den stå på en å bytte sikring:-D er jo slit.
    Vel, når eg får meg egen leilighet vet jeg hva som må gjøres. takker for hjelpen folks. Er ett genialt forum dette her!!!!

Minsten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •