Stereo=>Surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo=>Surround

Hei alle "proffer",håper å få en forståelig forklaring og tips her på forumet da jeg ikke er noen ekspert på alle disse duppedittbetegnelse!
    Jeg har i dag et rimelig bra stereoanlegg og jeg ønsker nå å utvide dette til surround.

1. Jeg har en integrert stereoforsterker med surroundinngang(Amplifix), hva skal jeg koble til denne? En 3 kanalsforsterker eller en "vanlig"surroundreciever. Det er vel heller ikke vanlig med 3kanalsforsterker så da er vel det best å kjøpe en vanlig med fem eller seks kanaler? Hvis man da kjøper en vanlig reciever er det da noe vits å koble dette sammen med stereoforsterkeren? Er det en bedre løsning å bruke stereoforsterkeren i front og la surroundrecieveren drive resten?
    Anbefalinger på recievere mottas med takk!

2. Høytalervalg; Tenkte å kjøpe to bakhøytalere av samme merke som jeg har i front, men burde jeg velge like gulvstående som jeg har i front eller en minimonitor som plasseres på veggen?

3.Sub/ikke sub; Høytalerne jeg har er ganske store med bra bass, er det da særlig vits å kjøpe en subwoofer??

4. Multikanals musikk; Et lite dilemma med DVD-audio og SACD er hvis dette er fremtiden så vil man da kjøre høykvalitetsdata inn i en relativt dårlig surroundreciever. Vil det da bli bedre å spille dette formatet i stereo gjennom en god forsterker eller vil lydopplevelsen bli bedre med dårligere forsterker i flere kanaler? Hva med de lange kablene til bakhøytalerne, vil ikke det føre til forringing av lydkvaliteten?

5. Droppe hele surroundsystemet; Hvor viktig er det med surround? Lyden blir vel rimelig fet selv i stereo på et godt anlegg? Kanskje det er mer fornuftig å legge penga i en bedre DVD og fetere tv/projektor??

Dette ble mange spørsmål men jeg regner med at det er flere som lurer på dette!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm du skriver lite om hva du har fra før... (Merke, modell). Heller ikke hvor mye du er villig til å gi for utstyret... Så prøver å snakke generellt!

1) Jeg hadde kjøpt en surround forsterker med god prosseseringsdel, og utbygdningmuligheter (pre-out/inn).. Hvis man senere ønsker mer kraft kan man bygge ut.. Med innganger kan man benytte seg av dvd-spillere som tar fremtidige formater... Legger opp til ett budsjett/medium dyrt anlegg... (Siden flest spør om dette, hvis du sier du skal ha dyrere utstyr så begrenser ikke dette valgene)

Merker som blir hyppig nevnt på dette forumet og presse;
    - Marantz
    - Nad
    - Yamaha
    - Harman/kardon
    - Arcam
    - Har jeg glemt noen???

Disse kommer selvfølgelig i flere modeller, men her må nesten lommeboken bestemme.. Generellt sett så blir de bedre hvor større modell det er.. (Med tanke på kraft og fleksibilitet)

2) Høyttalere

Det beste er selvfølgelig å ha like høyttalere rundt hele, men siden dette er kostbart er det mange som velger stativversjonen i samme høyttalerserie... (Husk må ha stativ til disse høyttalerne, koster litt det og)

3) Sub er en fordel men ikke noe krav.. Her kommer det egentlig litt an på hva man setter fokus på.. I hjemmekino sammenheng er det ingenting som kan erstatte en god sub! (Man trenger ikke å kjøpe alt samtidig heller, slik at i mitt vedkommende har den aktive suben latt vente på seg.. Kjører imidlertid en passiv løsning så lenge)

4) Hmm SACD og DVD-a, får nesten noen andre svare på.. Jeg hadde lagt mest mulig penger inn i forsterkeren siden dette er "hjertet" i anlegget... Kabler.. det blir lengre strekk til bakhøytalerne, men dette kan kompenseres med tykkere kabler... (vet ikke hva slags krav du stiller til kabler men sikkert noen som kan også dette punktet bedre enn meg)

5) Ja takk begge deler sier jeg.. Når det gjelder film så er lyden halve opplevelsen :wink: Jeg ville ikke gått tilbake til Stereo.. Men dette avhenger av hva du føler trenger.. Lyd fra stereo er bedre enn tv!!!!! Men når du opplever god lyd så blir du fort hektet, og har lyst til å gjøre mer med ditt eget anlegg... Bildesiden er mitt neste prosjekt.. Slik at jeg har satt lyden litt i fokus først og så bilde.. Men mange andre gjør motsatt også.

Som sagt; hvis du hadde gitt oss litt mer info så blir det lettere :wink:

Har gjort ett forsøk... Hvis du lurer på mer så spør videre

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

For det første så har jeg nå et par gulvstående høytalere til rundt 15000 og tenker på å kjøpe en mindre versjon av disse til bakhøytalere (ca7000) + en center (5000) i samme serie.

Jeg lurer fortsatt på et par ting i punkt 1. Hvis jeg nå kjøper en surroundreciever, er det å foretrekke å koble dette sammen med stereoforsterkeren jeg har eller bør man la recieveren gjøre hele "jobben"? Hvis recieveren benyttes bare i 3 kanaler vil den da ha mer krefter i disse tre enn den vil ha med fem i drift. I så tilfelle så er ikke effekt like viktig vel?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok bruke reciveren på alt, (når det gjelder film og heller stereo forsterkeren på musikk, hvis du bare skal ha 2 høyttalere når du spiller musikk....)
    Dessuten for å drive surround må jo alt være koblet til surround reciveren, og når det gjelder recivere er det opp til hvilke høyttalere du har (og skal kjøpe, hvis det blir surround....)
    Soundfreek glemte vel et merke innen forsterkere/recivere: DENON..... :wink:

Hvilke høyttalere har du da??

(og på et surround annlegg så skal alle høyttalerene spille like høyt, få samme effekt..)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Stereo=>Surround

Velkommen til AVforum, gub!

Jeg går rett på sak:
    1) Kjenner ikke din stereoforsterker, men at den har prosessorinngang er et stort pluss når du skal utvide med surround.
    Jeg ville gått for en komplett surroundreceiver, siden det gir bedre utvalg og dermed bedre potensial til å matche den med din eksisterende forsterker. Det er nemlig et poeng at du har en forsterker som "lyder likt" (er "voice-matched") i alle frontkanalene, inkludert senter (hvis du skal ha dette). Surroundreceiveren må selvfølgelig ha pre-out på frontkanalene for å kunne kobles til din stereoforsterker. Om du fortsatt ønsker å bruke stereoforsterkeren i front er opp til deg, men det avhenger selvfølgelig av lydkvaliteten på denne sammenlignet med surroundreceiveren. Å bruke dem sammen gir ihvertfall totalt sett mer krefter å rutte med for å drive anlegget.

2) Valg av bakhøyttalere er ikke superkritisk. Det ultimate valget er like høyttalere i alle fullfrekvenskanaler, men hvis du har liten plasseringsfleksibilitet for bakhøyttalerne så er det lurt å velge høyttalere ut fra plasseringsvennlighet (en liten høyttaler er ofte bedre nær vegger enn en stor gulvstående). Du spør ikke om senterkanalen, men jeg vil legge til at dersom du ikke har så mange seter i "kinoen" din, så kan du kanskje droppe denne. Den er hovedsaklig viktig for å plassere dialogen riktig i forhold til bildet også for dem som sitter ut mot sidene av rommet. Hvis du kjører systemet uten senter blir det også mindre kritisk å matche surroundreceiveren lydmessig med stereoforsterkeren (se pkt 1)

3) Subwoofere trenger ikke å voice-matches, så dette er en utvidelse du trygt kan utsette og investere i hvis behovet melder seg på et senere tidspunkt. Ser du mye film, vil en aktiv subwoofer kunne avlaste de andre forsterkerne og sidehøyttalerne ganske mye og gi "det lille ekstra". For surroundmusikk er det ikke fullt så mye å hente med en enkelt subwoofer.

4) Fordelen ved å kjøre BÅDE surroundreciever for senter/bakkanaler OG en stereoforsterker med prosessorinngang (går ut fra at det er en integrert forsterker), er at du kan velge! Jeg har ingen erfaring med DVD-audio og SACD, men synes personlig at lyd fra CD er best i to kanaler. Det gir riktig lydperspektiv i forhold til originalinnspillingen. Surroundlyd fra CD er etter min mening kun interessant hvis man rydder dansegulv i stua i forbindelse med festlige anledninger.

5) I første omgang kan du kanskje droppe surroundsystemet. Mange hevder at det gir god opplevelse å se på film med stereolyd. Personlig har jeg 32 tommers TV og små høyttalere (Canton) i et 5.1 oppsett. Dette gir etter min mening mye moro. Jeg mener at selv om et stereoopsett gir NOK lyd i forhold til størrelsen på bildet, så mister man innlevelsen i filmen som man får ved et surroundoppsett. Jeg vil IKKE tilbake til stereoverdenen når det gjelder filmopplevelsen. Jeg mener også at lyd og bilde skal matche: TV trenger ikke så mye kraft i lydbildet som et stort bilde fra en prosjektor.
    Valget er ditt. Det virker som om du allerede har STOR lyd. Det er derfor mye å hente ved å investere i et stort bilde også. Tror uansett du kan prioritere dette selv. Ingenting i veien for å utvide systemet ditt gradvis.

Lykke til!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært fint om du kunne gi oss litt mer å arbeide med; merke og modell på utstyret? Musikksmak? Rom?

Ellers er jeg forøvrig enig med Roffe at CD er best i to kanaler. Multikanalmusikk fungerer liksom bare når du sitter midt i sweet spot.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Du bør nok bruke reciveren på alt, (når det gjelder film og heller stereo forsterkeren på musikk, hvis du bare skal ha 2 høyttalere når du spiller musikk....)
    Dessuten for å drive surround må jo alt være koblet til surround reciveren, og når det gjelder recivere er det opp til hvilke høyttalere du har (og skal kjøpe, hvis det blir surround....)

(og på et surround annlegg så skal alle høyttalerene spille like høyt, få samme effekt..)
    Tror du har misforstått noe her martin:
    * For å bruke stereoforsterkeren på musikk og hele surroundreceiveren på surround må du enten ha to sett med fronthøyttalere eller en switch på høyttalerkablene for å bytte mellom effektutgangene på forsterkeren. Det er etter min mening temmelig knotete.
    * Med en prosessorinngang på stereoforsterkeren passerer lydsignalet fra pre-out på surroundreceiveren utenom volumkontrollen og forforsterkeren i stereoforsterkeren, slik at surroundreceiveren faktisk styrer volumnivået i alle kanaler, mens stereoforsterkeren da fungerer som en ren effektforsterker for frontkanalene. Dette er etter min mening genialt, siden man da får et rent stereooppsett for stereomusikk, samt at stereoforsterkerens effektdel avlaster surroundreceiveren for surroundlyd. Det gjør at man ikke trenger å kjøpe en surroundreceiver med så stor effektdel og heller kan legge pengene i gode prosessorkretser.

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viss du har ein bra stereoforsterker med sourround-inngang, ville eg brukt den til å drive fronthøgtalarane. Som du sa, for da får sorround-recieveren mindre pusteproblemer.

Da gjelder det å finne ein reciever med god forforsterker og pre out, og som matcher resten av utstyret best muleg.

Kva merke/type høgtalarar og stereoforsterker har du?

Kva budsjett snakkar vi ca. om her?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av martin

Tror du har misforstått noe her martin:
    * For å bruke stereoforsterkeren på musikk og hele surroundreceiveren på surround må du enten ha to sett med fronthøyttalere eller en switch på høyttalerkablene for å bytte mellom effektutgangene på forsterkeren. Det er etter min mening temmelig knotete.
    * Med en prosessorinngang på stereoforsterkeren passerer lydsignalet fra pre-out på surroundreceiveren utenom volumkontrollen og forforsterkeren i stereoforsterkeren, slik at surroundreceiveren faktisk styrer volumnivået i alle kanaler, mens stereoforsterkeren da fungerer som en ren effektforsterker for frontkanalene. Dette er etter min mening genialt, siden man da får et rent stereooppsett for stereomusikk, samt at stereoforsterkerens effektdel avlaster surroundreceiveren for surroundlyd. Det gjør at man ikke trenger å kjøpe en surroundreceiver med så stor effektdel og heller kan legge pengene i gode prosessorkretser.
    Da vet jeg det også :wink: vel det jeg mente var å koble høyttalerene ut av surround forsterkeren og inn i stereo forsterkeren, selv om det blir kanskje litt stress.......(men det var jo en genial løsning det du sa, men den tanken har jeg aldri kommet på, men nå vet jeg det da....)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for engasjement!
    Jeg har et par Phonar P40(ca.15000,-) høytalere og en S.A.T Amplifix integrert forsterker (ca.18000,-)
    Jeg har en ganske stue på ca 40 kvadrat, og har temmelig bred musikksmak. Jeg så for meg å kjøpe en reciever til maks 10 000,- .(hvis det er bra nok da)

Det du (Roffe) skriver om at jeg da kan legge penger i en reciever med mindre "krutt" og heller legge pengene i gode prosessorkretser virker jo da fornuftig men hvordan skal man finne ut det. Hvilke receivere er da å anbefale.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke til høyttalerene eller forsterkeren du har fra før, men prisene antyder at dette er ganske bra. Jeg ville foreslått å kjøpe høyttalere i samme serie, og bruke f.eks. Denon 2803 til å drive disse, men bruke stereoforsterkeren du har fra før til å drive fronthøyttalerne.
    MEN et problem da kan være nivåreguleringen av fronthøyttalerene. Hvis man har en ren effektforsterker trenger man ikke tenke på dette, men du kan jo f.eks. bruke recieveren som forforsterker også, og la stereoforsterkeren stå på et konstant volum hele tiden.

Når det gjelder SACD/DVD-audio, har jeg liten erfaring, for jeg har valgt å ikke prioritere dette (enda), fordi jeg kjøper generelt alt for få CD-er.. Går mye i MP3 og gamle CD-er her...
    Men ville absolutt vurdert dette dersom du ofte shopper musikk. Husk også at det kreves endel signalkabler!

Når det gjelder sub, så kommer man langt med en "rimelig" sub til hjemmekino, men anbefaler absolutt å kjøpe en god (dyrere) sub slik at det også blir gøy å bruke denne til musikk. Siden du har store høyttalere kan man sette delefrekvensen lavt, og det blir letter å jobbe for subben. Men at du har store høyttalere betyr ikke at det er unødvendig med sub, spesielt i forbindelse med hjemmekino.

Generelt pleier jeg å si at deter MYE bedre med et godt stereo-anlegg enn et halvgodt surroundanlegg. De fleste bruker faktisk anlegget til musikk mye mer enn film, og det er faktisk veldig kult å se film på et stort godt stereoanlegg!

Ville prioritert slik (men det kommer helt ann på hvor mye du ser film osv.):

1 Godt stereoanlegg med egen effektforsterker
    2 Surround-reciver av god kvalitet i prisklasse 6-10000
    +DVD-spiller f.eks. Denon 2200
    +Bakhøyttalere, deretter senter. Størrelse: ser du mye på film/budsjett..
    3 Projektor
    4 Sub
    5 SACD/DVD-A om man ikke har det enda
    6 6.1/7.1 - ekstra høyttaler(e) bak.
    7 Oppgradere - begynn på punkt 1...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nok i hans tilfelle kanskje gått for en delt surround løsning.... (surround forforsterker og effektforsterker) for å kunne kutte ut forsterkeren han har nå..
    (Litt kjedelig å gå NED i lydkvalitet) Selges forøvrig en Primare forforsterker på forumet her til halv pris... (Brukt)

Når det gjelder Denon har jeg lagt merke til at det er litt delte meninger om den så jeg turte ikke å anbefale den.. Har ikke hørt noe særlig på den selv... Men de med litt str på har fått bra kritikker.... Så burde vel ha nevnt Denon og ja...

Mvh

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7 Oppgradere - begynn på punkt 1...
    Dette er en loop man aldri kommer utenom 8)

Mvh

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Når det gjelder Denon har jeg lagt merke til at det er litt delte meninger om den så jeg turte ikke å anbefale den.. Har ikke hørt noe særlig på den selv... Men de med litt str på har fått bra kritikker.... Så burde vel ha nevnt Denon og ja...
    Har ikke mye erfaring med "billigmodellene" til Denon som enkelte synes er dårlige, men de dyrere modellene gir veeeeldig mye for pengene. Denon kan surround og samtidig beholde lydkvalitet. Funskjonsmessig mangler de lite, og har smarte løsninger og forståelige menyer. ENeste jeg savner hos Denon er automatisk innstilling via innebygd mic i fjernkontroll. Jeg tror ikke jeg er alene om å mene at Denon recivere (spesielt mellom/toppsjikt) gir mye for penga!!

Men det er selvfølgelig mange alternativer, Yamaha, Sony, Maranz, HK og andre. Nå er jo D-klasse forsterkere på full fart inn, og verdt å kikke på!!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    MEN et problem da kan være nivåreguleringen av fronthøyttalerene. Hvis man har en ren effektforsterker trenger man ikke tenke på dette, men du kan jo f.eks. bruke recieveren som forforsterker også, og la stereoforsterkeren stå på et konstant volum hele tiden.
    Det er mulig jeg misforstår, men når gub sier: "Jeg har en integrert stereoforsterker med surroundinngang(Amplifix), hva skal jeg koble til denne?", så tolker jeg det som at:

surroundinngang = prosessorinngang(?)

Det er mulig jeg tar feil, men hvis ikke, så vil lydsignalet fra receiveren komme inn i stereoforsterkeren ETTER VOLUMKONTROLLEN, slik at stereoforsterkeren (Amplifix) ved kjøring av surroundlyd fungerer som en effektforsterker, og altså har låst nivået.

Hvis jeg tar feil, hva betyr det da at stereoforsterkeren har surroundinngang?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Det er mulig jeg misforstår, men når gub sier: "Jeg har en integrert stereoforsterker med surroundinngang(Amplifix), hva skal jeg koble til denne?", så tolker jeg det som at:

surroundinngang = prosessorinngang(?)

Det er mulig jeg tar feil, men hvis ikke, så vil lydsignalet fra receiveren komme inn i stereoforsterkeren ETTER VOLUMKONTROLLEN, slik at stereoforsterkeren (Amplifix) ved kjøring av surroundlyd fungerer som en effektforsterker, og altså har låst nivået.

Hvis jeg tar feil, hva betyr det da at stereoforsterkeren har surroundinngang?
    Leste nok litt kjapt gjennom her, så:
    Ja du har trolig helt rett, så da er det bare å kjøre på, enten med en surround-reciever, eller prosessor samt forsterker(e) til surround.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville være litt synd å koble en Denonforsterker til S.A.T-en. Den vil ikke klare å henge med på dynamikken, så i stereo vil du nok ikke bli fornøyd.

Dersom musikk er en svært viktig del av bruken ville jeg helt klart gått langt ned på valget av bakhøyttalere og et stykke ned på Center.

Har du noe mer info om høyttalerne? Hvem selger dem nye?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denonen skal vel ikke inngå i signalveien i stereo?!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å bare bruke receiveren til hjemmekinoen ja og ikke i stereo (fysjameg)!

Høytalerne kjøpte jeg hos Aamo lyd og bilde på Grunerløkka men vet ikke om de har dem enda. Info om høytalerne kan finnes på www.phonar.de

Konklusjen av disse tipsene jeg nå har fått trekker jeg da som følger; jeg trenger ikke tenke mest på Watt men mer kvalitet til mitt fremtidige oppsett. I og med at watt ofte er det som koster vil jeg da kanskje klare meg med en rimeligere receiver. Hvilken reciever som da blir best for mitt vedkommende tar jeg gjerne imot tips på!

God lydkvalitet prioriteres derfor i stedet for en muskelbunt!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gub
    Konklusjen av disse tipsene jeg nå har fått trekker jeg da som følger; jeg trenger ikke tenke mest på Watt men mer kvalitet til mitt fremtidige oppsett. I og med at watt ofte er det som koster vil jeg da kanskje klare meg med en rimeligere receiver. Hvilken reciever som da blir best for mitt vedkommende tar jeg gjerne imot tips på!
    Du kan ikke ignorere kraften fullstendig. Men det er ikke SÅ viktig hva forsterkeren er i stand til å gi samtidig i alle kanaler.
    De fleste forsterkerne har oppgitt en kontinuerlig effekt i stereo. Denne behøver ihvertfall ikke være høyere enn tilsvarende angivelse for stereoforsterkeren.
    Når det gjelder dynamisk effekt, tror jeg den bør matche stereoforsterkeren, ellers vil du ikke kunne kjøre like kraftige peaker i senter- og bakkanalene.

Hva er effektspesifikasjonene for din stereoforsterker?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •