Støy fra forsterker i venstre kanal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy fra forsterker i venstre kanal

Hei,

Har Parasound A21, P3 og Denon DVD2900. Balansert kobling mellom P3 og A21.

Jeg hørte plutselig her en dag at det er litt bakgrunnsstøy, i form av over normal susing, i venstre kanal. Har prøvet og feilet litt. Støyen er der selv med bare A21 påslått og alt annet koblet fra bortsett fra ht-kabler.

Betyr dette at min A21 må på service? Tipper den er 4-5 år gammel. Eller er det andre forhold som kan gi støy? Høyre kanal er helt stille.

Takker for svar.

Mvh.

Morten

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet :-D

Ja, det kan høres ut som om det er en feil på effektforsterkeren. Meget god feilsøking fra din side forresten ;-)

Jeg ville også forsøkt å bytte om høyre og venstre høyttalerkabel på forsterkeren (venstre høyttaler koblet til høyre utgang og omvendt), bare for ha testet det også, det er jo en teoretisk mulighet for at støyen kan komme fra høyttalerkabelen eller høyttaleren, men det er neppe dette som er årsaken siden det skal mye til for at dette skjer.

A

edit: du burde også forsøke å flytte forsterkeren, har opplevd at egenlyden i en forsterker øker når den er plassert i nærheten av annet utstyr som har endel stråling (feks CRT skjerm med dårlig skjerming).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og tips, are_e!

Har testet litt til, og her er det noe muffins.

Jeg har faktisk samme pulserende støy på mine pc-høytallere - som står helt i andre hjørnet av leiligheten. Det summer merkbart i rundt 1 sek. og er så stille 1 sek. Det er loopen. Dette gjelder altså både for ht koblet til A21 i det ene hjørnet av leiligheten - og for pc-ht i det andre hjørnet.

Eneste fellesnevner her er strømnettet. Og trådløst nettverk. Men selv med trådløst nettverk utkoblet, er den samme pulserende støyen begge steder.

Hmm. Tips ift. strømnettet og hva denne pulserende støyen kan skyldes? Løsninger? Er vel kanskje ikke forsterkeren det er noe galt med allikevel.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... Er noe muffins her ja.
    Kjekt å feilsøke grundig selv før man evt. leverer inn noe til rep også viser det seg at de ikke finner noe feil.

Fellesnevneren for begge stedene ulyden kommer er vel strømnettet. Du kan begynne med å fjerne jord fra forsterkeren, hvis den har jord tilkoblet?
    Deretter kan du prøve den på en annen krets, kjøkken, bad eller et annet sted. Hvis det blir vanskelig med tanke på høyttalere så kanskje du har en kamerat som du kan besøke med A21'en under armen ;-)

Trådløst nettverk tror jeg neppe gir noe særlig støy, det er jo snakk om ganske lav effekt på radiosendere og mottakere. Jeg har hatt trådløs-routeren stående mellom forsterkere, cd/dvd-spillere og radio. Og det har ikke skapt noe problemer hos meg, selv ikke på radioen, har flyttet den nå men det var av estetiske grunner

Hva du kan gjøre for å få vekk støyen er litt vanskelig å si, men kanskje en skilletrafo feks kan hjelpe. Eller en UPS som er frikoblet fra strømnettet, dvs en som genererer utstrømmen kontinuerlig selv. Jeg har hatt stort hell med slike for å stabilisere strøm, men de koster desverre latterlig mye når man skal ha nok effekt til å mate store forsterkere. Skilletrafoer er også ganske dyrt men de finnes det noen brukte av innimellom. Bor du Oslo og ikke har noe imot å bære tungt så kan du godt få låne en skilletrafo på 2000VA av meg for å teste. Har en mindre en på 500VA også men den er neppe stor nok til å takle A21.
    Før du begynner med slike remedier så er det nok greit å trekke ut alle merkelige ting du har koblet til strømnettet, kjøleskap og varmekabler er noen av verstingene når det gjelder å generere støy, samme med vaskemaskiner, mikrobølgeovener og slikt men de står jo svært sjeldent på mer enn i korte perioder.
    Er du riktig uheldig så er det noe naboen din driver med som skaper støy, kommer litt an på hva slags bolig du har...

Det kan være litt av en jobb å finne ut av slike ting, men jeg tror nesten du kan friskmelde forsterkeren din siden du fant igjen samme støyen på PC'en. Stod forsterkeren på når du hørte det i PC høyttalerene forresten?

A

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelige saker, men jeg overlever foreløpig. Støyen kommer og går. Skal få testet litt til, men tror nok uansett A21 er friskmeldt, ja.

Uansett, takk for svar, tips og tilbud om lån av utstyr!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •