Effekt til bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effekt til bakhøyttalere

Jeg vurderer å kjøpe en mindre forsterker til bakhøyttalerene, men er litt usikker på hvor liten forsterker som kan brukes til dette.

Grunnen til at jeg vurderer dette er fordi jeg også vurderer å bytte ut dagens stativhøyttalere med to eller fire små satelitter som kan henges oppunder taket.
    Jeg tenker at det da vil være unødvendig med over 200watt pr kanal til å drive høyttalere som allikevel må kuttes i de nedre frekvenser?
    Det kommer litt an på satelittene men laveste cut-off vil nok være 80Hz, blir de veldig små så må de kanskje kuttes allerede på 120Hz.

Noen som vet hvor mye effekt som trengs for å drive slike satelitter med bra resultat? Har sett på en 4-kanals forsterker på 4x20w 8ohm RMS (2x40 brokoblet til 2 kanaler), dette er en effektforsterker og det er nok ganske konservative målinger ;-)

Det blir maks 5" elementer i evt. satelitter.
    Og front/center vil jeg forsette å mate med 200+ watt hver. Jeg spiller svært sjeldent veldig høyt på film men min bekymring er at jeg skal ødelegge bakhøyttalere eller forsterkeren som driver disse en av de sjeldne gangene jeg kjører med høyt volum (feks musikk dvd).

Noen som har innspill til dette? Eller erfaringer?
    Foreløpig er dette bare dagdrømmer 8)

A

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere er det du skal kvitte deg med bak evt? (er det tannoy; ta kontakt )

Tror dette skal gå bra, en helt vanlig hjemmekinoforsterker vil klare å drive satelitter fint... selv f.eks. en 915 el.lign.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Hvilke høyttalere er det du skal kvitte deg med bak evt? (er det tannoy; ta kontakt )

Tror dette skal gå bra, en helt vanlig hjemmekinoforsterker vil klare å drive satelitter fint... selv f.eks. en 915 el.lign.
    Kvitte seg med tannoy, går det an da? hehe! Klart jeg sier ifra, men foreløpig tror jeg ikke noe forsvinner. Jeg bare vurderer alternativer, siden jeg nå har 8-kanaler men 6 høyttalere så begynner jeg jo selvfølgelig å tenke ;-)

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •