God stereolyd på surroundoppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God stereolyd på surroundoppsett

Hei,

Hjemmekinoen min pr idag: AVforum.no - kremfjes's hjemmekino

Jeg er meget godt fornøyd med surroundlyden. Både på spill, film, og musikkdvd med 5.1 lyd låter det veldig bra. Problemet er at alle stereo-kilder låter for dårlig. Både fra cd, dvd, digital overføring, analog overføring, pure direct osv... Har hørt fronthøyttalerene mine i rene stereo-oppsett, og vet jo at de skal kunne levere veldig bra her.

Hvordan vil dere anbefale at jeg oppgraderer oppsettet for å få bra stereolyd? Har lurt på å kjøpe en skikkelig surround-reciever (feks Denon 2807 eller 3808 som det ryktes skal komme ila året). Men noen her på forumet sier at stereolyd på surroundreciever låter "elendig" uansett om man bruker bypass/passthrough, pure direct osv, så jeg er litt skeptisk til om dette vil ha så stor effekt på stereolyden som jeg skulle ønske..

Kan jeg kjøpe en skikkelig 2-kanals effektforsterker og bruke passthrough på frontene? Vil det hjelpe?

Eller en integrert stereo-forsterker med stereo-kildene koblet direkte til denne, og passthrough fra surroundrecieveren for surroundbruk?

Er litt grønn på dette, og er lite keen på å ha to forskjellige oppsett for surround og stereo. Så jeg setter stor pris på all hjelp

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser i linken under til mine sider ser du hvordan jeg har gjort det. Ikke helt oppdaterte bilder etter at jeg skiftet effektforsterker, men du skjønner sikkert opplegget.

Jeg bruker en passiv forforsterker som jeg kjører signal fra CD, RIAA og receiver inn på. Har da egen CD spiller fordi jeg synes den gir bedre lyd enn det receiveren greier å få til.

De Sony forsterkerne i den serien du har synes jeg ikke er så dum på musikk, så kanskje en egen CD spiller med god DAC kunnegjort like mye for lyden som en effektforsterker. Stter da receiver i direct mode, eller hva det heter på din receiver.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egen integrert forsterker til stereo som brukes som effekt til 5.1/7.1.

Fungerer veldig bra hos meg. Har en meget god dvd spiller som kan betegnes som en cd spiller som ogsp spiller film meget bra. En god signalkilde er svært viktig for det endelige resultatet. Reciver er avslått ved stereo avspilling.

mange gode integrerte forsterkere på bruktmarkedet

Glenn

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde også grei lyd under film kun med en reciver og høyttalere..men det var det...
    så kjøpte jeg effektforsterker:twisted:
    neste på lista er en god cdspiller

kanskje en tanke?
    en reciver vil aldri kunne levere som en effektforsterker kan..
    hvertfall ikke til en normal pris

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes jo en del integrerte forsterkere med egen HT inngang, beregnet på akkurat slik bruk. Eks. Denon PMA1500 i siste versjon, passer sikkert godt sammen med din B&W også den.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode svar her. Den siste Denon-forsterker virker jo interessant, men hva skiller disse HT-inngangene i forhold til en annen integrert forsterker?

Fra hifiklubben sine sider:
    Hvis du gjerne vil ha stereo og surround i toppkvalitet, kan du bruke den geniale Power Amp Direct Input funskjonen i PMA-1500AE. Bare trekk kabler mellom Pre-Out utgangen på hjemmekinoforsterkeren din til PMA-1500AE, så vil den ta seg av fronthøyttalerne når du nyter hjemmekino. Skifter du tilbake til for eksempel CD, er du i sikker i havn for å få luksusstereo. På denne måten kan du ha et rimelig hjemmekinosystem koblet til, hvis du vil ha skikkelig filmlyd til DVD´ene dine, men prioriterer musikken høyest. En praktisk, kompromissløs og økonomisk løsning – som du kontrollerer ved et trykk på fjernkontrollen!

For å si det sånn, hva skjer når man trykker på fjernkontrollen? Brukes den da som et rent effekt-trinn, slik at man styrer volumet til frontene gjennom surroundrecieveren?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HT (ome theater)-samme som Power Amp Direct Input på Denon forsterkeren. Kalls også prosessoringang av noen innbiller jeg meg.

Da bruker du den som et effekttrin mens du for de andre inngangene må bruke volumkontrollen for å få riktig nivå.

Hvor mye vil du evt. bruke?
    Her er en link til forsterkere med slik inngang audiophile.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den Denon PM 1500AE koster 7000 kr på hifiklubben. Jeg kan være villig til å strekke meg så langt, men smertegrensen min ligger også rundt dette nivået. De andre forsterkerne på den linken ligger vel alle over i prisklasse?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste, om ikke alle, ligger nok over dette.
    Vet ikke om det kan være noe alternativ for deg med en passiv forforsterker og effektforsterker? Den løsningen fungerer greit hjemme hos meg.
    Blir gjerne litt dyrere, men jeg vet ikke om brukt kan være noe alternativ? Da kan du slippe ganske billig fra det.
    Men jeg tror nok at den Denon forsterkeren kan være god på dine høyttalere, særlig om du har en god CD spiller til musikk i tillegg.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kremfjes
    Hvordan vil dere anbefale at jeg oppgraderer oppsettet for å få bra stereolyd?
    1. Plassér høytalerne dine optimalt.

2. Du får ikke bedre lyd med ekstra forsterker - penger spart

Du kan lese litt om plassering her:
    http://avforum.no/forum/artikler-aud...e-g-punkt.html

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du allikavel går med ny receiver i tankene kan du jo se på en Arcam AVR350. Den skal ifølge det jeg har hørt være utmerket på stereo/musikk.
    Og hvis du ikke liker den lover jeg at jeg kan kjøpe den av deg for halv pris

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser den Denon PM 1500AE koster 7000 kr på hifiklubben. Jeg kan være villig til å strekke meg så langt, men smertegrensen min ligger også rundt dette nivået. De andre forsterkerne på den linken ligger vel alle over i prisklasse?
    Nja, det er tre andre forsterkere i ovresikten som ligger i noenlunde samme prisområde:
    - Monrio Asty til ca. 7k (hvis den fortsatt blior importert/produsert)
    - Arcam DiVA A70 til 7,5k
    - Thule IA75B til ca. 8k.

På bruktmarkede vil det vel være mulig å skaffe bl.a. diverse Arcam-modeller til lavere pris.

Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    2. Du får ikke bedre lyd med ekstra forsterker - penger spart
    Du mener at kvaliteten på forsterkeren ikke har betydning for lyden?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KES
    ...........Du mener at kvaliteten på forsterkeren ikke har betydning for lyden?
    Jeg mener at trådstarter ikke vil få bedre lyd i sitt oppsett med en ekstra forsterker.............FØR optimal plassering er utført......

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jeg mener at trådstarter ikke vil få bedre lyd i sitt oppsett med en ekstra forsterker.............FØR optimal plassering er utført......
    Samme har jeg erfart. Igjen, takk for tipsene Flageborg

Active clsc-215 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd 7 channel stereo?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Samme har jeg erfart. Igjen, takk for tipsene Flageborg
    Bare hyggelig - hearing is believing

Det finnes bare muligheter.........................:-D

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode svar her. Den siste Denon-forsterker virker jo interessant, men hva skiller disse HT-inngangene i forhold til en annen integrert forsterker?

Fra hifiklubben sine sider:
    Hvis du gjerne vil ha stereo og surround i toppkvalitet, kan du bruke den geniale Power Amp Direct Input funskjonen i PMA-1500AE. Bare trekk kabler mellom Pre-Out utgangen på hjemmekinoforsterkeren din til PMA-1500AE, så vil den ta seg av fronthøyttalerne når du nyter hjemmekino. Skifter du tilbake til for eksempel CD, er du i sikker i havn for å få luksusstereo. På denne måten kan du ha et rimelig hjemmekinosystem koblet til, hvis du vil ha skikkelig filmlyd til DVD´ene dine, men prioriterer musikken høyest. En praktisk, kompromissløs og økonomisk løsning – som du kontrollerer ved et trykk på fjernkontrollen!

For å si det sånn, hva skjer når man trykker på fjernkontrollen? Brukes den da som et rent effekt-trinn, slik at man styrer volumet til frontene gjennom surroundrecieveren?
    Som jakv er inne på er ofte betegnelsen prosessorinngang eller HT-inngang en mye brukt beskrivelse.

En prosessorinngang øker brukervennligheten i en integrert stereoforsterker ganske mye. Hele tanken er at du kobler et sett med kabler mellom stereoforsterkeren og receiver med høyttalerne koblet til stereoreceiveren. Når du spiller musikk i stereo bruker du både forforsterker og effektforsterkeren i den integrerte. Ved et trykk, enten på fjernkontrollen eller knapp på fronten av forsterkeren, dektiverer du forforsterkeren og den vil fungere som en ren effektforsterker. Mange sender signalet gjennom på full styrke, mens andre kan du forhåndsdefinere styrken/nivået på det signalet som sendes gjennom.

En genial løsning jeg ofte har benyttet, og nok også vil benytte meg mer av i fremtiden. Sånn sett klarer en seg med en noe rimeligere receiver til filmbruk, og kan legge litt mer penger i en stereoforsterker. Effektforsterker til frontene har en jo, receiver skal "kun" drive senter og effektkanaler.

Det er ulike meninger om hva som gir det beste lydmessige resultatet på musikk i stereo. Selv har jeg testet ut diverse romkorreksjoner, og i mitt rom har det gitt større lydmessig kvalitetsheving med eksempelvis min Arcam AVR350 med sin meget gode forforsterkerdel, enn andre receivere med romkorreksjon skal gjøre all jobben. Flageborg (og andre) har meget gode resultater i motsatt retning. Vi er ikke like.

Uansett, Flageborg sin rettledning om riktig plassering av høyttalere og å ta selve rommet på alvor før en gjør større utskiftninger innen elektronikk har absolutt mye for seg. Eksperimenter med dette før du gjør noen endelige beslutninger.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Uansett, Flageborg sin rettledning om riktig plassering av høyttalere og å ta selve rommet på alvor før en gjør større utskiftninger innen elektronikk har absolutt mye for seg. Eksperimenter med dette før du gjør noen endelige beslutninger.
    Dette er noe man bør gjøre (i den grad det er mulig i en stue :-() uansett hvilken type lyd man har. Det bør være utgangspuktet.

Vil likevel si at jeg i de aller fleste tilfeller synes at musikk, som normalt nytes i to kanaler, blir bedre gjennom et dedikert steroanlegg enn et surroundanlegg. I noenlunde samme prisklasse selvsagt.
    Men man må da også ta med at man antakelig må bruke penger på en dedikert CD spiller evt. vinylspiller i tillegg til forsterker. Dette fordi det stort sett er en bedre DAC i en dedikert CD spiller enn en DVD spiller (evt. receiver) til samme pris.

Selvfølgelig finnes det unntak, DVD spillere med gode DACer som kan formidle musikk like godt som en CD spiller osv.

Uansett må man prøve seg fram og finne det som passer for seg selv, og ikke alle andre.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clsc-215
    har du prøvd 7 channel stereo?
    Det vil ødelegge stereoperspektivet fullstendig.

Det er også fantastisk mye dårligere lyd på 7ch stereo. I allefall på min 2105.
    Ser ikke hvorfor dette skulle være anderledes på nyere modeller.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7ch stereo er forferdelig dårlig.

Jeg har et spørsmål - hvor mye dårligere blir lydkvaliteten igjennom pre out fra en receiver som min, yamaha RX-V 2500 enn en 2ch forforsterker i samme prisklasse, sett at man har en effektforsterker som i det minste matcher høyttalerne?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •