Rotel, Parasound eller Primare effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel, Parasound eller Primare effekt?

Skal jeg handle Rotel, Parasound eller Primare effektforsterker til mine System Audio Explorer? Er det noen som kan sammenligne lydkarakterene til de respektive så blir jeg glad. Og jeg vet at HFC sier Primare pga. sammarbeid. Men det må være lov å prøve noe annet. Mye rart(?) som brukes til B&W, ikke bare Classè.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig noe nyttig for deg her i denne tråden via direktelink: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post540784

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt med Rotel, synes ikke den fikk ut maks trøkk fra SA'ene, Primare, kan fort bli litt skarpt i toppen, mens Parasound har jeg tilgode å høre ht på.. Hva med AVI?? disse mener jeg levere topp lyd på alle plan..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Hegel H200 et reelt alternativ for deg, wizkid? Den har jo fått svært gode kritikker, og har prosessorinngang.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte de med H200 på messe. Ikke bra! Fikk hakeslepp rett etterpå da jeg gikk direkte til SA Ranger/Primare-demo. Det var morro. Parasound har jeg erfaring fra A21, derfor jeg la inn den for sammenligningens skyld. Men at Primare er skarp? Den har jeg ikke hørt før. Kommer an på øre og rommet òg da. Har hørt ubekrefta rykter om at Rotel og Primare er i samme gate. Er det noen som kan si noe om den saken? Tenkte da på RB-1090 mot A32 (tror jeg).

Takk for linken Tiger, men finner generelt lite på forumet om lydsignatur el. ligninde når det gjelder eff. trinn. Leter jeg for dårlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til SA er Primare en meget god kombo, det låter meget uanstrengt, dynamisk, engasjerende og detaljert - er ren fryd å lytte til komboen. Har hørt forskjellige Hegel, McIntosh og Primare trinn på SA Ranger, Explorer, 1750 og 1550. Etter min smak er Primare en absolutt favoritt av dem - Hegel kan fort bli for klinisk, skarp og tynn. McIntosh er naturligvis krem, men er dog litt vel dyrt i forhold til hva man får igjen synes jeg.

Både Rotel, Parasound og Primare er jo veldig gode alternativer som alle tilbyr en engasjerende og detaljert spillestil - kommer dog litt an på hvilken modell det er snakk om og hvilken spillestil du foretrekker. Tror både Rotel RB-1092, Parasound A-21 er gode konkurrenter til Primare, men med større strømreserver og høyere pris enn nærmeste Primare. Primare til 33k blir kanskje litt stivt?

Parasound blir kanskje litt skarpere i toppen enn Rotels digitale trinn og Primare, så kommer litt an på om du foretrekker en litt fremtredende topp. 1092 tor jeg kan bli veldig bra med behagelig og detaljert men ikke slitsom topp, samtidig med god pondus, driv og krefter helt ned i kjelleren. Ville ikke kjørt 1090 på disse, det blir litt krasj i og med den fort kan bli kvass i toppen og rotete i bunn.
    Har også hørt at Primare og Rotels digitale trinn er noe lik i spillestil og klangkarakter, men er vesentlig mer krefter i Rotelen.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var noe å tenke over Labbetuss. Hvordan er Rotels digitale mot f. eks. Midgard sine? De har vi jo hørt mengder om. Grunnen til at jeg spør er at beskrivelsene jeg har lest om MA sine er at de "kan bli for korrekt, eller kjedelig om du vil".

Edit:ser du har 1090`en, og dermed erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt fra Gorm og lest i Fidelity, og andre steder/brukere som har testet MA, Embla og Rotel i sitt oppsett, så har jeg inntrykk av at Embla er lysere og spissere i sin klangkarakter enn begge to. MA fremstår som veldig nøytral og korrekt, mens Rotel er beskrevet som MA, bare med mer engasjerende spillestil i topp og bunn og god pondus i bassen. Valget kommer litt an på hva du foretrekker, men siden du liker primare godt, så tror jeg du vil foretrekke rotels digitale trinn framfor de andre. Har du mulighet til å låne med deg hjem?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    ...Men at Primare er skarp? Den har jeg ikke hørt før. Kommer an på øre og rommet òg da. Har hørt ubekrefta rykter om at Rotel og Primare er i samme gate. Er det noen som kan si noe om den saken? Tenkte da på RB-1090 mot A32 (tror jeg)...men finner generelt lite på forumet om lydsignatur el. ligninde når det gjelder eff. trinn. Leter jeg for dårlig?
    Nå betyr jo matching ellers også noe, men siden du spør om effektrinn utelukkende, så kan jeg fortelle at:

- Selv så benytter jeg SA1750 bi-ampet med Primare A30.5 og synes det fungerer utmerket. Har tidligere (på andre høyttalere) hatt Rotel, men valgte altså Primare.
    - Sjekk hjemmekiotråden til Hellnoob. Han har Primareeffekt, og hadde et par Rotelkandidater hjemme for test. Hans inntrykk fremgår i hans egen tråd.
    - Det er også en annen bruker her på forumet som selv har Roteleffekt, men som nå har lyttet litt til Primare. Hva konklusjonen hans blir vet jeg ikke.
    - Jeg liker Primare, og legger ikke skjul på det. Kan nærmest ikke huske å ha lest negative omtaler av Primare rundt på ulike fora, men derimot mer "balanserte" omtaler av bl.a Rotel. Mulig det kan indikere noe når det gjelder det å velge effekt?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lite sjans for hjemlån dessverre. Leste et par tester på 1092 nå, og de får veldig mye skryt. Fidelity sin test var også på plussiden. Liker at de engasjerer litt mere enn de er korrekt. En balansegang selvfølgelig. Synes selv det er kjedelig i lengden å lytte til korrekte frekvenser. Har mitt musikalske hjerte i 70-tallet, og der er det mye engasjement. Fikk litt sansen for 1092 må jeg si, jeg som er skeptisk til "digitale" forsterkere....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig at Primare låter bedre en Rotel på SA.. men personlig synes jeg med ren Primare, kilde og effekt.. så blir det litt for hard topp.. Har hørt med AVI, det låt bra.. Har også hørt en trist kombo med Nad og SA..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig A30.2 klarer seg bra på Explorer Tiger?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wizkid: For eksempel i denne tråden (permalink) og fremover: http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post584869

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Mulig A30.2 klarer seg bra på Explorer Tiger?
    Det kan jeg nok ikke gi deg et fullgodt svar på, men dersom du kjenner Hellnoobs øvrige utstyr / høyttalere så kan du vel få en pekepinn når det gjelder hva du eventuelt savner å skvise mer utav dine SA Explorer. Bass? Mellomtone? Diskant? Eller bare mer kontroll/effekt/morro?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedplusset med Rotels digitale trinn kontra Primare vil jeg påstå er krefter. Kanskje Rotel er litt mer detaljrik.... vanskelig å vite.

Skjønner din skepsis for digitale trinn, den har jeg også, og det er hovedgrunnen til at jeg har nølt med å bytte 1090 ut med 1092. På papiret og etter tester å dømme så skal 1092 være mer den effektforsterkeren jeg selv er ute etter, men vil teste den her hjemme først før jeg gjør noe som helst kjøp. :-D

Om du velger Primare eller Rotels digitale trinn, tror jeg uansett du vil bli veldig fornøyd!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Hellnoobs tråd forteller Snickers-is at de digitale Rotelsakene ikke er så digitale likevel.
    Disse Rotelene er ikke typiske klasse D. De oppfører seg på mange måter mer som amerikanske transistorforsterkere enn hva klasse D-forsterkere ofte gjør.
    Hva det betyr i praksis for lyden? Aner ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    I Hellnoobs tråd forteller Snickers-is at de digitale Rotelsakene ikke er så digitale likevel.

Ja Rotel har benyttet seg av samme teknologi som Lyngdorf har i effektdelen - etter B&O modulene, dvs PWM teknologi som er analog og ikke digitalt.

"For CD players, which use PCM (Pulse Code Modulation), the circuit is indeed digital. A 16 or 24 bit number codes for a specific voltage on the waveform. But for switching amplifiers, PWM (Pulse Width Modulation) is used, which is analog. The output voltage is turned on at full value for varying lengths of time, at high frequency. The height of the waveform depends on how long the voltage is left on (the "Width")."

Eller:

Transistor amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger

Kan være derfor de har en mer engasjerende spillestil? Who knows...... kanskje Snickers kan utdype (?)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker på hva du mener med "mer engasjerende spillestil. Tenker du i forhold til tidligere Rotel? I forhold til gjenomsnittet av forsterkere? I forhold til andre klasse D?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom hva jeg har forstått, så mente jeg i forhold til MA og Embla. Er dog basert på andres sammenligning og testing, les: Gorm. Skal prøve dem ut selv når butikker i Bergen tar dem inn til demo, men dem er jo så treg

Alle jeg har snakket med som har hatt tidligere Rotel og som har byttet ut med deres nye digitale trinn virker til å være veldig fornøyd med lyden. De som har hatt 1090, 1080 og 1075 sier at 1092 og 1091 er helt andre boller - og står i en helt annen klasse hva lydkvalitet angår. Personlig er jeg litt skeptisk, men det gjenstår å prøve og se hvilke forskjeller det er - det er også grunnen til at jeg vil prøve disse ut før jeg kjøper noen av dem og evt "driter" meg ut. Da blir det rent tapssprosjekt hvis jeg ikke er fornøyd.

Men nå er dette wizkids tråd - beklager!

Har du hørt deres nye digitale trinn Snickers, evt hvilke inntrykk sitter du igjen med?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •