Squeezebox'en låter bedre enn AVR2807!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox'en låter bedre enn AVR2807!

I og med at jeg har drevet med litt ymse oppdateringer av anlegget i det siste kom tiden da jeg må vurdere utskifting av det jeg ville anta at var det svakeste leddet i anlegget, nemlig Denon AVR2807.

Jeg har hele tiden ment den har gjort en grei jobb og har ikke tenkt så mye på den, men bare for morro skyld koblet jeg analogutgangene på Squeezebox'en min rett på effekttrinnet bare for å sammenligne lyden vs digitalt inn på Denonen.

Min første reaksjon:

WTF!!

Squeezebox'en låter rett og slett vesentlig bedre. Ikke på alle områder, men det var faktisk svært stor forskjell.

Squeezeboxen har en mye fyldigere lyd, med mer futt i bassen. Mellomtonen kommer mye bedre frem enn på Denonen. Den låter rett og slett mye mer analogt og musikalsk enn Denonen som har et svært digitalt preg over seg i mine ører. Denon'en hadde imidlertid noe mer detaljering og klarte å vise mer av rommet rundt artisten, men dette er dessverre ikke nok.

Så med andre ord: Her må Denon'en ut.

Jeg har hørt mange godord om NAD M15, som skal ha svært god lyd både i stereo og surround. Videoswitching bryr jeg meg overhodet ingenting om, så dette er et ikke-tema. Jeg må ta en prat med Hi-Fi klubben her på Lillehammer og høre om det er mulig å få lånt M15.

Men jeg er forsåvidt ikke bundet opp i surround heller.

Et annet alternativ jeg har tenkt litt på er å gå til innkjøp av en Transporter og kjøre denne rett i effekttrinnet, og kaste surround helt på båten.
    Når Squeezebox'en låter så bra til prisen, må Transporter være helt fantastisk!

En ting er sikkert: Hadde jeg visst hvor mye spilleglede og musikalitet jeg går glipp av med Denon'en hadde den aldri havnet der i utgangspunktet.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke koble analogt inn på Denonen da? Sånn sett står jo SB3 for signalbehandlingen og signalet bare videresendes gjennom 2807 som en pre. Dersom du før ha koblet digitalt fra et medie, er det jo DACene i 2807 som gjør lydbehandlingsjobben, og det overrasker meg ikke at 2807 trekker det korteste strået der.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at Denon'en har digital volumkontroll så vidt jeg kan skjønne. Det vil si at (korriger meg om jeg tar feil) den uansett kjører signalet gjennom en AD konverter for å kunne volumregulere og kjøre sub deling på signalet, for så å kjøre en DA konvertering før signalet blir kjørt ut på pre.

Hvis noen mener at det er noe annet som skjer så vil jeg gjerne høre om dette!

Uansett har jeg selvfølgelig testet å kjøre SB'en gjennom Denon'en analogt også, men da synes jeg lyden blir veldig mye farget av Denon'en. Så noe skjer i hvertfall.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg. Dersom du bruker "Pure Direct" (eller hva Denon kaller det) i ren stereo da? Like ille da?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører alt i Pure Direct.

Men det er ikke det at det låter "ille", for det gjør det ikke.

Men at det var så mye å hente visste jeg ikke. Men det kommer bare så forferdelig mye bedre frem når jeg fikk nye høytalere..

Den eneste bakdelen jeg kan komme på ved å oppgradere:
    Da kommer de øvrige svakhetene i anlegget alt for tydelig frem..

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en kjent sak at de fleste surround-receiver låter "elendig" i stereo (selv i pure direct, bypass eller hva det nå kalles) sammenlignet med en rein stereoforsterker i samme prisklasse.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Kjører alt i Pure Direct.

Men det er ikke det at det låter "ille", for det gjør det ikke.

Men at det var så mye å hente visste jeg ikke. Men det kommer bare så forferdelig mye bedre frem når jeg fikk nye høytalere..

Den eneste bakdelen jeg kan komme på ved å oppgradere:
    Da kommer de øvrige svakhetene i anlegget alt for tydelig frem..

Aller først, må jeg si du har en Flott Frontrekke, med noen vakre 802D

Hva med kvaliteten mht. å kjøre signal fra Squeezebox kontra en "normalt" god DVD eller CD spiller ? Er litt fysen på en Squeezebox selv, men har litt problemer med å skjønne at den skal utkonkurere lyd digitalt fra PCèn (Bruker en RXV2500 som DAC og dette låter etter min målestokk veldig bra...) Noe å hente på en Squeezebox ?

/L

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke overraskende egentlig. Men ikke overvurder dac´en i SB3, den er egentlig ikke noe særlig god....., lyden er litt sammenpresset, ikke helt fri...
    Flott at du får bedre resultat men grunnen har du fundet selv, også bra.
    Du talte tidligere om en dac, dette er ikke aktuelt mer eller ? Du får mange flotte billige dac´er der gjør en god jobb med musikk fra SB3.
    Min LCAudio modifiserte Philips DVD 963SA, med XO3 clocks, AD8066 Opamps og Black Gate kondensatorer spiller stadig ørlite grann bedre enn analog ut fra SB3, men forskjellen er så liten at betjeningsvennligheten, og muligheterne med SB3 gjør at 963SA ikke blir brukt til musikk. Dette bekrefter antagelsen at SB3 spiller som en god 3-4000,- vanlig cd spiller.
    Med Transporter får du endda bedre dacs, pluss digitale innganger slik du kan bruke dac´en i Transporter til andre ting, kanskje verdt å tenke på.

Til killroy, med digitalt ut fra enten pc eller SB3 er resultatet stadig avhengig av lyden på din dac, ingen forskjell der egentlig, så medmindre du har noen krav SB3 kan oppfylle er der ingen grunn til å skifte, synes jeg. Digitalt er digitalt, og det skulle overraske mig veldig hvis lyden digitalt er en annen hvis den går fra pc´en til SB3 og derfra til dac fremfor fra pc til dac.....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC'en er ikke glemt

Men jeg har bestemt meg for surround nå. Jeg har hatt NAD M15 til test hjemme nå noen dager, og resultatet fra DAC'en i NAD'en er noe helt annet enn Denon'en for å si det slik.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstern DAC pluss en aktiv/passiv pre mellom SB og effekttrinn, samt at denne får signal fra 2807. Kan jo sløyfe ekstern DAC til å begyne med, og ta det tinn for trinn. Hr du en pre med HT inngang slipper du alle slags innstillinger når du skal se film også.
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...ight=stereolyd Her står det litt om emnet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av at jeg ikke har ubegrensede ressurser har jeg nå solgt alt mitt surroundutstyr for å kunne prioritere mest mulig penger på stereo-delen. Nå kjører jeg SB3 inn i NAD M3 mens jeg venter på at Transporteren skal komme på lager. SB3 klarer seg bra til prisen når vi snakker om analogutgangene, men det er vesentlige lydmessige mangler i forhold til dyrere utstyr. Det skal derfor bli godt å få inn Transporteren.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av at jeg ikke har ubegrensede ressurser har jeg nå solgt alt mitt surroundutstyr for å kunne prioritere mest mulig penger på stereo-delen. Nå kjører jeg SB3 inn i NAD M3 mens jeg venter på at Transporteren skal komme på lager. SB3 klarer seg bra til prisen når vi snakker om analogutgangene, men det er vesentlige lydmessige mangler i forhold til dyrere utstyr. Det skal derfor bli godt å få inn Transporteren.
    Jeg skal også ha meg en Transporter men virker å være vanskelig å få tak i for tiden. Ingen som har den på lager. Hvor har du bestillt din?
    Jeg har som du satset på stereo!

Mvh

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt fra komplett.no ja, og håper den kommer når de får den inn.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke USB tilkoblingsmulighet på denne slik at man kan hente tusener-på-tusener av låter fra en ekstern haddisk?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg deler oppfatningen din av lyden fra 2807. Den er for tilbaketrukket i mellomtonen, og har "for mye" diskant. Den økte diskanten gjør at den umiddelbart virker detaljert og luftig, men over tid blir dette for meg bare slitsomt. Det er det ikke bare DACen i 2807 som er årsaken til dette, testing jeg har utført av forforsterkerdelen viser at denne også bidrar til denne klangen. Min løsning var å bruke 2807 til film, hvor jeg synes den er veldig bra, mens jeg kjører musikk gjennom en integrert forsterker med prosessorinngang.

Spilleglede er mitt stikkord også, og der har dessverre ikke 2807 noe å stille opp med i forhold til dedikerte stereokomponenter (ihvertfall de jeg har testet).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Er det ikke USB tilkoblingsmulighet på denne slik at man kan hente tusener-på-tusener av låter fra en ekstern haddisk?
    Trenger ikke usb da du kan overføre enten med kabel eller trådløst. Du må dog stadig ha softwaren SlimServer installert på harddisken du henter fra jo...
    Slim Devices : Product Info : Squeezebox
    Audiocircle Squeezebox Frequently Asked Questions

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Trenger ikke usb da du kan overføre enten med kabel eller trådløst. Du må dog stadig ha softwaren SlimServer installert på harddisken du henter fra jo...
    Slim Devices : Product Info : Squeezebox
    Audiocircle Squeezebox Frequently Asked Questions
    Min WD250Gb har kun USB så det går ikke, så da fortsetter jeg heller med å bruke Oppo DVD spilleren tilkoblet harddisken og har drøssevis med kapasitet

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilgi meg hvis jeg er dum, men hvorfor i huleste vil noen koble på en harddisk på Transporteren når man kan streame den fra en pc et helt annet sted i huset i stedet?

Blir jo bare mer støy og rot i racket. Forøvrig kan du jo benytte en NAS med slimserver støtte i stedet for USB, dersom du absolutt ikke vil bruke en pc.

Er det et poeng her jeg har gått glipp av?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilgi meg hvis jeg er dum, men hvorfor i huleste vil noen koble på en harddisk på Transporteren når man kan streame den fra en pc et helt annet sted i huset i stedet?

Blir jo bare mer støy og rot i racket. Forøvrig kan du jo benytte en NAS med slimserver støtte i stedet for USB, dersom du absolutt ikke vil bruke en pc.

Er det et poeng her jeg har gått glipp av?

Tror ikke du har gått glipp av noe, jeg bare ønsker ett sted å lagre all musikk jeg ønsket å kopiere fra CD eller laste ned og har da kjøpt en fin harddisk med USB mulighet.
    Ville da vite om Squeezebox kan lese fra denne, noe den ikke kan uten å måtte kjøpe en trådløs "dingz" på USB som Squeezebox da ville finne.
    Jeg kan selvfølgelig laste alt over på en PC harddisk og så hente musikken derfra, men dette er et back-up medium jeg ønsker å ha fritt for andre filer enn mp*, jpg, doc og xls.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •