Effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker?

Jeg har en DENON PMA-1500AE steroforsterker og Dali Ikon 6 høytalere, men føler jeg mangler litt "trøkk" i bassen. Har derfor lurt på om jeg skal kjøpe meg en effektforsterker.
    Følgene forsterkere er mest aktuelle: Vincent SP-331, Parasound Halo A-23 og Midgard Audio Oberon 2.1.
    Andre forsterkere i denne prisklassen kan også være aktuelle, men det er viktig at designet ikke bryter for mye med min sølvfargede Denon.
    Noen som vet hvilken forsterker som passer best til mitt oppsett?
    Er ganske grønn på dette området så alle inspill er til stor hjelp.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Parasound a52 og synes den er meget bra samt at de 125w langt overgår andre effektforsterkere jeg har hatt med samme spesifikasjoner. Det jeg har hørt av Vincent og satt sammen med Ikon 6 tror jeg blir anstrengende i diskanten. Har hatt Midgard 6.1, men de passet ikke min smak. Etter min mening ble lydbildet kjedelig og uengasjert. Ser på forum at utrolig mange liker dem så det er mulig jeg burde prøve dem på nytt.
    Eltek har en A23 som demo på restetorget.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alltid hørt av andres erfaring at Vincent er et bra kompromiss med Dali, har SP-331 selv på mine Concept 10 og det funker som hånd i hanske

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det blir Parasound fra Eltek, sparer tross alt 3000 i forhold til veiledende utsalgspris .. liker også veldig godt designet på Parasound Halo serien.
    Veldig viktig at ikke forsterkeren gir hard/spiss diskant, men har lest at effektforsterkere vanligvis ikke farger lydbildet så mye.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den Vincenten ikke har rør i seg bør du styre unna denn !!! Vincent uten rør på Ikon blir for lyst i toppen !! Da har jeg bedre tro på Parasound. Selv fant jeg beste lyd fra Ps Audio HCA-2 til mine tidligere Ikon 7.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterkere kan ha veldig forskjellig lyd. Ikke minst fordi de har helt ulik evne til å kontrollere bassen, og for den saks skyld mellomtonen. Når en effektforsterker med rett frekvensgang kobles til en last er det ikke alltid frekvensgangen lenger er like rett. Man måler ikke dette ut av forsterkeren, men man hører (og måler det) ved at høyttalerne jobber på en annen måte. En av faktorene er at et høyttalerelement av natur genererer mer harmonisk forvrengning jo svakere forsterkeren er.

Når du prøver ulike forsterkere er det viktig at du prøver deg frem både med plasseringen av høyttalerne og med vinklingen av høyttalerne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •