Hvorfor trenger man ny receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor trenger man ny receiver?

Hvorfor trenger man en ny receiver, dersom de gamle har krefter nok og gir god lyd? Jeg spør fordi jeg faktisk er naiv nok til å ikke vite svaret...

På meg virker det som funksjonalitet, funksjonalitet er et mantra, og at HDMI-switching er den nye guden. Hva er det som er så veldig bra med innebygd HDMI-switching? Jeg skjønner selvsagt at 1 HDMI-kabel til pj er et absolutt gode. Og at det er praktisk å kunne koble opp hva det skal være av bildekilder til hubben, unnskyld, receiveren - og få bildet ut på den ene kabelen (trengs vel strengt tatt ikke swithcing til det, da).

Sett at jeg vil ha en hi-end receiver og har en par-tre kilder som sender ut bildet via HDMI. Vil jeg ikke da komme mye lenger med en eldre receiver som selges til 10k (f.eks. 1/3 nypris fordi den ikke har alt det nye), og heller bruker 2-4k på en ekstern hdmi-switch?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mye av vitsen med å kjøpe en dyrere receiver ligger i romkorreksjon, oppskalering i forhold til HDMI - dette varierer en del, krefter og til slutt design / look. Dette pluss bedre D/A-konvertering utgjør nok forskjeller i tusenvis av kroner. Opp til en viss prisklasse er vel alle "basics" på det tørre som lydformater, basics av digitale innganger, basics av videoinnganger / utganger (kompositt og s-video, eventuelt komponent) og en grei slant krefter. Etter det er vel spørsmålet om man skal heller investere i dedikerte komponenter eller kjøpe en dyrere receiver.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hvorfor trenger man en ny receiver, dersom de gamle har krefter nok og gir god lyd? Jeg spør fordi jeg faktisk er naiv nok til å ikke vite svaret...

På meg virker det som funksjonalitet, funksjonalitet er et mantra, og at HDMI-switching er den nye guden. Hva er det som er så veldig bra med innebygd HDMI-switching? Jeg skjønner selvsagt at 1 HDMI-kabel til pj er et absolutt gode. Og at det er praktisk å kunne koble opp hva det skal være av bildekilder til hubben, unnskyld, receiveren - og få bildet ut på den ene kabelen (trengs vel strengt tatt ikke swithcing til det, da).

Sett at jeg vil ha en hi-end receiver og har en par-tre kilder som sender ut bildet via HDMI. Vil jeg ikke da komme mye lenger med en eldre receiver som selges til 10k (f.eks. 1/3 nypris fordi den ikke har alt det nye), og heller bruker 2-4k på en ekstern hdmi-switch?
    Hvis den gamle ikke har romkorreksjon så hadde det jo vært en god ide å bytte. Har selv hatt god nytte av Room EQ.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver bruker må selvsagt vurdere selv, men min tanke er at DAC, USB, Ethernet, romkorreksjon, osv. er funksjoner nyere receivere har som enkelte av oss vil benytte seg av. Ved å beholde høyttalere og effektforsterkere så har man det basale på plass. Bildefremvisere (flatskjermer og projektorer), signalkilder (DVD-spillere) og prosessorer (f. eks. receivere) lider under utdatering på ytelse, så svaret på trådstarters spørsmål kan synes opplagt, men ikke nødvendigvis. Det avhenger av hva man er ute etter til SITT bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingsspøkelset! :twisted:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt romkorreksjon er nok et argument for å kjøpe nytt. Kjenner ikke mange som bruker målebånd og lydmåler for å kalibrere anlegget sitt. Og de jeg har nevnt det til har sett på meg som en smule klar for asylet etterpå.

Og så må man vel håpe at dekodere osv blir bedre etterhvert.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ALLTID stas med noe nytt da. Som en av brukerne her har i sin signatur "Når alt låter som det skal, er det på tide å skifte ut noe". :-)

Du har et spørsmål som ikke kan besvares rasjonelt. Det er interesse, følelser, de små og store "øyeblikk", estetikk, særegenheter, fellesskap, rekreasjon, osv. osv. En skal ikke se bort i fra at det er noen etterlatenskaper av urkraften JAKT som også er dominerende for noen av oss..Jakten etter...osv..osv. :-) :-)

Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

horfor bytter man reciever, høytalere, bil og kjerring.....

Jeg aner ikke hvorfor, men uansett virker det smittsomt.
    Kanskje er det at vi søker det ultimate, bare for å oppleve at det finnes noe bedre neste dag uansett.
    Men det er da litt gøy også, jakten på noe bedre kan værefaktisk bedre enn når det endelig er i hus
    Så vi bare forstetter hele tiden med jakten og holde bruktmarkedet levende

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister alltid med noe nytt billig Finner noe nesten hver dag på børsen, som jeg har lyst på, selv om jeg egentlig skal roe meg nå

Kunne selv tenkt meg ny receiver pga hdmi, slik at jeg kunne fått hd-lyd fra min hd-e1 spiller...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Kunne selv tenkt meg ny receiver pga hdmi, slik at jeg kunne fått hd-lyd fra min hd-e1 spiller...
    Da må du vel vente til HDMI v. 1.3 og egnet dekoder?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hehe, må ærlig innrømme at jeg blir lett forvirret med dette hdmi styret, jeg trodde jeg klarte meg med hdmi 1.1
    Hmmm, da får jeg tråle Toshiba tråden for n'te gang ops:

EDIT : Kjapt søk :http://avforum.no/forum/593076-post646.html
    Tror jeg har kontroll

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingsspøkelse truer også her !

Kunne tenkt meg romkorreksjon og auto oppsett, men autooppsett bruker en bare 1 gang. Det å måle avstand og bruke lydtrykksmåler gjør en også bare 1 gang. Og det er egentlig ikkenoe grunn i seg selv til å skifte receiver for (men kjekt å ha er det).

Man bør vel ikke kjøpe receiver nå ? Bør man ikke vente til de nye lydformatene kommer ? Blir nesten som å investere stort i DVD spiller, nå som HD DVD og Blue Ray er på full veg inn.

Uansett, så har jeg så utroooooolig lyst på den nye receiveren til Marantz (7001), selv om jeg nok bør vente 1 år til.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre forforsterker Nei, det kan jo være uendelig mange grunner for å bytte en receiver, men er en fornøyd med den man har er det jo ingen grunn til å bytte med mindre man vil finne om det kan bli enda bedre.. Hvorvidt man trenger romkorreksjon eller ikke må man selv finne ut, og det avhenger jo av nettopp rommet og hva en selv kan gjøre for å påvirke lyden.

For mange er nok oppgraderingsspøkelset god nok grunn

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgraderingsspøkelset kommer krypende.. Men jeg skal klare å holde meg til Yamaha kommer med 4-2 HDMI og DTS HD / Dolby True HD. Om jeg klarer

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Er forsåvidt i samme situasjon. Har vært litt rundt. Noen anbefaler forforsterker/prosessor pluss effekt trinn. Noe av grunnen er at man kan skifte prosessor oftere mens effekttrinnet holder årevis. Kjøper man en receiver/integrert er jo den dyr mens førstegangs investeringen er høyere ved kjøp av for og effekt. Romkorreksjon osv er avhengig av hva man prioriterer.

Hilsen fra tenkeboksen, Arne

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Nei, HD-E1 kan sende HD-lyd som MPCM over HDMI 1.1 (vet ikke om det finnes versjon 1.0, forresten).

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Med Primare SPA21 og Toshiba HD-XE1 ble lipsync etterhvert for slitsomt - SPA21 kan ikke korrigere, og XE1 er verre enn noen andre spillere jeg har hatt (spesielt på DTS-spor).

Romkorreksjon trenger jeg strengt tatt ikke, men jeg er nysgjerrig og har lyst å utforske hvordan mine Radioshack-justeringer stemmer med YPAO eller Audysseys forslag.

HDMI-switching kunne jeg greid meg uten, men oppskalering/deinterlacing og HDMI-overføring av TV-signaler synes jeg er verdt å betale for, da 42" begynner å bli for lite å se TV på :-)

Den viktigste årsaken for meg er imidlertid å kunne motta MPCM via HDMI fra HD-XE1, og kunne kalibrere anlegget til HD-lyd. På SPA21 var ikke kontrollmulighetene store for 5.1-analoginngangen. På f.eks. RX-V2700 har en bedre bassmanagement/PEQ i tillegg til DSP for HD-lyden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •