Forskjell på Rotel RB 981 og RB 1070?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjell på Rotel RB 981 og RB 1070?

Er det noen som har servicemanual på RB 1070, evt vet hvilke transistorer som sitter i utgangen på den?

Saken er at jeg har ne RB 981 på vei, og etter å ha kikket litt på owners manual for de to kommer jeg frem til at de må være omtrent kliss like innvendig bortsett fra at 1070 har 12V trigger. Er den noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var mye Rotel blant folket, ingen som vet noe om forskjell/likheter mellom disse?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er nok relativt forskjellige mht. oppbygning. RB981 baserer seg på "et annet innvendig design", der alt er montert på ett stort bunnkort.

RB10XX serien, har introdusert en liten print som står plugget inn vertikalt for H og V kanal. Dette er ganske smart, da denne modulen er nesten universell på alle disse forsterkerene. Denne inneholder 90% av allt en tradisjonell forsterker er bygget opp av, bortsett fra Drivere og Power Transistorene.

Pretty smart... (jeg har service manualen til 1060 liggende ett eller annet sted....

Men hvorfor lurer du egentlig på dette da ? Du vil neppe høre noen forskjell

/L

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Men hvorfor lurer du egentlig på dette da ? Du vil neppe høre noen forskjell

/L
    Rett og slett fordi jeg lurer på om det er "keiserens nye klær" eller om det aktisk har vært en forandring i kretsene fra den ene modellen til den andre.

Se tegningen i vedlegg, sakset fra henholdsvis 1070 øverst og 981 nederst (owners manual)

Skummelt likt spør du meg ;-)

Og er det slik som det kan se ut som i den manualen hører jeg neppe forskjell ;-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du har rett til å lure. Rotel er egentlig ganske smarte, gjennom årene har jeg samlet mange service manualer og kan se at de har laget ETT design (Helt etter boka). Det eneste de da må endre på for å gå fra en 60W til en 200W er antall utgangstransistorer (av helt grei kvalitet) og driver transistorer, samt endre noen få motstander pga. endring i spenning.

Spør du meg, så låter Rotel "kjedelig". Det er mangel på finesse og det skyldes nok, ja det samme designet skal dekke hele spekteret på den modell serien.

/L

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker en kar på hifisentralen som mente rotel hadde nesten likt kretsskjema helt tilbake til 80tallet.
    ikke akkurat nye oppdagelser i den verden. ?
    folk bytter ut i "nye" modeller allikavel uten å vite noe om forskjellene

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Skjønner at du har rett til å lure. Rotel er egentlig ganske smarte, gjennom årene har jeg samlet mange service manualer og kan se at de har laget ETT design (Helt etter boka). Det eneste de da må endre på for å gå fra en 60W til en 200W er antall utgangstransistorer (av helt grei kvalitet) og driver transistorer, samt endre noen få motstander pga. endring i spenning.

Spør du meg, så låter Rotel "kjedelig". Det er mangel på finesse og det skyldes nok, ja det samme designet skal dekke hele spekteret på den modell serien.

/L
    Ingen vits i å bytte ut på en stund uansett da...

Har skjema på 981, og som du sier den er jo veldig enkel, og etter boka. Ikke mange krumspring. Kan jo være derfor det er så lite feil på disse også d, om en skal tro ryktene.

Kjedelig eller ei, det har jeg til gode å finne ut av ennå, vil vel vise seg i morgen om posten går som normalt. Alle nye/nygamle komponenter er i utgangsunktet spennende, så gleder meg iallefall.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en Italiensk test av 1070, med bilde av innmaten. Får åpne min i morgen og se hvor like de er.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    husker en kar på hifisentralen som mente rotel hadde nesten likt kretsskjema helt tilbake til 80tallet.
    ikke akkurat nye oppdagelser i den verden. ?
    folk bytter ut i "nye" modeller allikavel uten å vite noe om forskjellene

Jeg kan vise deg diagrammet på en forforsterker de har solgt i bøtter å spann av og diagram fra en drøss Rotel effektforsterkere. De er bygget opp helt dønn likt, men at de har tilført et BIAS trinn , Drivertransistorer og Effekttransistorer på effekt trinnene. Samme type motkobling, samme VA trinn etc, så det er endel keiserns nye klær her ja..

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ingen vits i å bytte ut på en stund uansett da...

Har skjema på 981, og som du sier den er jo veldig enkel, og etter boka. Ikke mange krumspring. Kan jo være derfor det er så lite feil på disse også d, om en skal tro ryktene.

Kjedelig eller ei, det har jeg til gode å finne ut av ennå, vil vel vise seg i morgen om posten går som normalt. Alle nye/nygamle komponenter er i utgangsunktet spennende, så gleder meg iallefall.
    Du kan med relativt enkle grep "modde" disse forsterkerene med å bytte billige kondensatorer med skikkelig vare. Spesielt de som er i direkte signalvei (motkobling, inngang, avkoblinger likeså). Men du vil nok ikke gjøre dette med det første vil jeg tro ?

Dersom du leser hva Abrahamsen skriver om i en annen tråd her, så ser du at de skryter av å benytte kondensatorer som yter inntil 30% mer en tradisjonelle Elektrolytt kondensatorer og derved forbedrer bass respons, etc. Greia er å få et Powersupply med så lav impedanse som mulig ved lave frekvenser. Da må det dyre komponenter til, men det hjelper.

/L

/L

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en Italiensk test av 1070, med bilde av innmaten. Får åpne min i morgen og se hvor like de er.

Prisen på Kabinettet med alle de kjøleribbene i front som bare er til pynt og trafo er vel langt over halve kostnaden her ja, men håper du liker den da

/L

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må høre hvordan den er i originalversjon først, men det ser jo ut som det skal være enkelt å komme til så oppgradering er nok mulig.

Kondensatorer i strømforsyningen vet jeg ikke om vil gi store utslaget siden høyttalerne mine har aktiv bass? Mener den forsterkeren tar alt under 200Hz.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan sikkert hoste opp noen bilder av innmaten på min 1070 som er bedre enn vedlegget ditt. Hvis du peker på hvilke komponenter du er mest interessert i så kan jeg ta noen nærbilder/lese data (hvis lesbar)..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg kan sikkert hoste opp noen bilder av innmaten på min 1070 som er bedre enn vedlegget ditt. Hvis du peker på hvilke komponenter du er mest interessert i så kan jeg ta noen nærbilder/lese data (hvis lesbar)..
    Først og fremst utgangstransistorer og kondensatorer i strømforsyninga.

Fikk forresten koblet den opp i stad, og er godt fornøyd etter de første fem minuttene, men må nok bruke litt mer tid før jeg kommer til en konklusjon. Får spille både CD og vinyl til ørene smelter i helga :-)

Edit: Tusen takk forresten :-) På grensa til å være uhøflig her nå...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom jeg "bare" er maskin-ingeniør med litt over grunnleggende elektro så er jeg litt i tvil om hvilke komponenter som kalles hva... For sikkerhetskyld: Ta bildet du lastet opp (ref. den italienske testen) og sett på noen røde ringer.

Jeg tror jeg vet hva som er hva, men så slipper jeg å drite meg ut her på forumet.

Sitter på jobben (overtid igjen) så jeg skal prøve å ta bilder i kveld. Men jeg får sikkert ikke lagt dem ut før tidligt i morgen, kanskje mandag, siden jeg er internet-løs hjemme (venter på fiberkabel....venter....venter).

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator=Sorte sylindere, antakelig merket med 10 000uF/63V pluss litt til
    Utgangstransistorer=Sorte brikker med tre bein, festet på kjøleribbene. Antakelig merket (2S)C1492 og (SC)3856.

Takker for hjelpen igjen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit. Da hadde jeg mentalt plassert komponenten rett. Bare for å spørre litt n00b: Hva er de små kondensatorene på hver av sidene av de 4 store?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Greit. Da hadde jeg mentalt plassert komponenten rett. Bare for å spørre litt n00b: Hva er de små kondensatorene på hver av sidene av de 4 store?
    De to små runde der ser ut til å være med på å glatte en spenning i inngangstrinnet til forsterkeren. Er en for hver kanal. Eter hva jeg har skjønt av skjemaet iallefall, men håper at jeg har rett.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som gidder å ta bilde av innmaten i RMB-985 / RMB-985mkII?
    Kan være interessant å se om det samme er tilfelle for RMB-1075 (jeg kan ta bilder av innmaten på min).

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Noen som gidder å ta bilde av innmaten i RMB-985 / RMB-985mkII?
    Kan være interessant å se om det samme er tilfelle for RMB-1075 (jeg kan ta bilder av innmaten på min).
    Google Bilder-resultat for http://www.hometheaterhifi.com/volume_8_3/images/rotel-rmb-1075-power-amplifier-inside-chassis.jpg

Bilde av RMB 1075.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •