Forsterker til passiv sub, hva trenger man?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til passiv sub, hva trenger man?

Har en forsterker av merket Fisher RS-580.
    Den har 4 høyttaler utganger og bakpå den står det 300w.
    60%x300w = 180w = 45w per utgang.

Den er rimelig gammel (fra pappa) men har koblet opp 2 også gamle høyttalere og det fungere jo!

Er det mulig å koble opp to passive subber evt. en på den forsterkeren?
    Om jeg tar å brokobler om mulig så får jeg jo 90w x 90w på hver sub.
    Vil dette fungere? Evt. trenger jeg noe annet? Delefilter ellerno? Er litt usikker men vil gjerne få det til om mulig for kan skaffe noen billige subber av en kompis så bruker jeg jo ikke den forsterkeren akkurat til noe spesielt.

EDIT: Rett meg om feil men om jeg ikke har delefilter spiller subwooferen over hele lydområdet ikke bare i de lave områdene. Men på Fishern kan jeg skru ned/opp på Super bass, Bass, Middle, Treble, Super Treble.
    Om jeg stiller Middle, Treble, Super Treble på -10dB vil vel de fleste høye frekvensene bli borte og jeg vil få mere av de lave frekvensene? Riktig?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen? Hjelp?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke denne forsterkeren, men antar at det er snakk om en tokanals forsterker. At den har 4 HT utganger, betyr ofte at du kan bytte mellom HT sett A og B eller ha A og B innkoblet. Den siste varianten er nok ikke å anbefale dersom du bruker 4Ohms HT, da dette resulterer i 2 Ohm (ganske tøft for forsterkeren). Så det å koble på to passive Subèr her i tillegg til dine vanlige HT avhenger av impedansen på alt sammen. Dersom SUB og vanlige HT er på 8Ohm (eller mer) så ødelegger du nok ikke noe.

Dersom du har eller skal kjøpe en passiv sub, så har nok denne et innebygget delefilter. Det MÅ du ha (eller bygge selv, dersom den ikke har). Årsak= Sub spiller helt opp i nedre mellomtone området og da blir det bare rot.

Du har ikke nok tonekontroll på forsterkeren til å avhjelpe dette og hvis du hadde, så ville de vanlige HT dine spille tilsvarende, så et delefilter må til

/L

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøb en aktiv subwoofer med delefilter, jeg har sagt det før...kjøber du en passiv, og evt. et delefilter fra ELTEK AS el. lign kommer du til å angre på det, garantert ! Alt er så mye lettere med en aktiv sub med filter.
    Se bruktbørsen...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en passiv kasse med en dedikert subforsterker i tillegg, med delefilter osv i forsterkeren.. det funker faktisk veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aktiv sub. Vil bare plassere en sub under pulten og under senga mi jeg så jeg får litt mere risting.

Det er som du sa at man kan bytte mellom A og B. Merket at når A og B stod på samtidig ble lyden enda dårligere så om jeg bare bruker A så går det greit.
    Er bare billig netthandel sub jeg tenkte å teste ut.

Skal se hva det blir til :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •