NAD C340 + Dynavoice F6? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mange måter det kan dundre på. En kraftig forsterker kontrollerer basselementet, mens en som har mindre kraft også har mindre kontroll. En liten forsterker kan gjerne dundre vel så mye som en kraftig forsterker, rett og slett fordi basselementene svinger mer ukontrollert.

For noen er det kanskje dette med ukontrollert og dermed til tider en litt overdreven bass en karakteristikk man faktisk ønsker seg...

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NEI det er ikke det. Bassen er kontrollert og stiv som bare det.... Hahaha morsom du ukontrollert skramling. Hadde nok snudd hodeskallen i grava da....

Det er bare det at høytalerne er ekstremt måteholdne i forhold til STRØM.
    Det er faktisk ikke alltid en fordel med mye strømforsyning, det kommer an på om høytalerne er lettdrevne eller ei.....

Det sier seg igrunn selv, at det er ikke NAD det er noe i veien med, ei heller Dynavoice høytalerne. De er bare totalt forskjellige i form og passer derfor ikke sammen. De bommer på hverandre.

Vedrørende den overtunge Naden med strømforsyning til å drepe en elefant , kontra Dynavoice som er så lettdrevne at de hadde gitt lyd om du hadde blåst på de..

Så sier det seg selv at dette kan gå galt avsted, dessuten tviler jeg på at Nad takler dette på en riktig måte, særlig iforhold til det man hører om sus, forvrengning og lyd i bare en kanal.

Når du kommer til et visst punkt der strømforsyning og strømbehov bommer totalt så kan du få visse uønskede virkinger, istedenfor at det som du sier gir bedre kontroll så kan det ødelegge lydopplevelsen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel måte å si det på er vel at jeg følte NAD vrenge høytalerne... ble en stund redd for at de skulle blåse ned på gulvet pga all suset som nesten dempet musikken!

Det suset vet du hva det er? Overflødig strøm.
    Alltid er det en viss summing i høytalere, men når du hører den ulyden MED musikk da er det et eller annet som ikke stemmer helt..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du leser om Dynavoice i Lyd og bilde så kan du se at det ikke bare er jeg som kommenterer høytalernes ekstreme lettdrevenhet.....

Alle vet vi jo hvor store strømforsyningen til Nad er, sier seg selv at slike motsettende forhold KAN spille inn på lyden.....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er jeg fan både av NAD og Dynavoice. Grunnen til at jeg kjøpte Nad var pga jeg en periode lånte en Nad C forsterker av en kamerat og ble voldsomt imponert over effekten denne hadde, hadde nemlig noen gamle sony høytalere da.
    Men så er det det aberet at den skal passe til høytalerne også da og dette er veldig forskjellig iforhold til høytalertypen.

Dynavoice er feks en hærlig høytaler til prisen, F6 spiller diskant og mellomtone på en måte som jeg ikke trodde var mulig til den prisen. Bass har den også i massevis. Men det som imponerte meg var at detaljene i klassisk og akkustisk musikk ble så fortreffelige å høre på. Det gikk mye i Johnnie Cash og Springsteen i en periode for å si det sånn. Men den må altså ha en passende forsterker for at man kan nyte dette, desverre så fikk jeg ingen av disse opplevelsene ved bruk av Nad med disse høytalerne.

Hva gjelder M65 så var disse like imponerende i kvalitet, selv om jeg foretrekker M65 så vil jeg si at de er for forskjellige i uttrykk til at det går å sammenligne.

På M65 så vil jeg kalle lyden mer mektig, bassen er massiv og kontrollert, men allikevel er mellomtonene og diskanten såpass besnærende at du får et utrolig god opplevelse av musikken. Det er lenge siden jeg har hørt på gammel bluesmusikk av Doors feks men det var rasende festlig med disse høytalerne... Ellers har det gått mest i ny rock og trance for min del men har på en måte gjenoppdaget musikkens forskjellige kvaliteter bare pga disse "billige høytalerne".

Oppsettet jeg brukte var Denon dvd spiller til Cd, en gammel Pioneer forsterker og av og til koblet jeg til Laptopen min til forsterkeren via en Jackplugg, noe som faktisk gir en viss effekt via Windows Mediaplayer eller Winamp.
    Det er bare en helt ordinær HP notebook til 4 eller 5 lapper.

Men jeg hørte altså aldri noe av dette med den betraktelig dyrere Nad en noe som sef var leit.
    Heldigvis hadde jeg ikke kvitta meg med den gamle forsterkeren, har sendt den på service for å fikse litt på noen slitte kontakter. Også har jeg tenkt til å kjøpe en Yamaha RXV Srs isteden og kanskje noe brukt effekt når jeg får råd..

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiller ett spørsmål som er litt relatert til topic i trådstarters post jeg da..
    Som nevnt tidligere har jeg ett par F6 stående på lager for en kompis. Denne kompisen er nå på forsterkerjakt, gjerne brukt og til en hyggelig pris (Så hyggelig som mulig, er mye som skal handles i forbindelse med flytting).

Er det så at disse ht'ene er så lettdrevne at man kan hekte på "hva som helst" eller hva?
    Kom gjerne med erfaring om hva dere har drevet disse med, og hvordan det funket.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte en eldgammel Pioneer A-109 fra 1994 på F6 ene, det låt himmelsk og stod absolutt ikke tilbake det minste hva gjelder basskontroll eller lydkvalitet, snarere tvert imot.

A-109 var og er vel fortsatt 80W med 2x30 kontinuelig ut i 8ohm... Dette er en meget beskjeden forsterker, men var ikke noe prob i det hele tatt, hadde heller mer enn nok.

Reporteren i Lyd og bilde kalte de en av de aller mest lettdrevne høytalerne han hadde hørt...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel mulig at Nad signaturen ikke passer F6,ell M65 høytalerne bare...
    Det at den er strømsterk er i så fall ikke noe + i så måte

Den negative lydopplevelsen jeg hadde med Nad med disse høytalerne var at diskant var skjærende og lav, mellomtone var helt fraværende, bassen var overdreven og absolutt ikke bra!
    Dessuten hadde man som sagt denne susingen i bakgrunn + at jeg noen ganger måtte omstarte Nad for å få lyd i begge kanaler.

Som sagt taklet av en eller annen grunn ikke Nad disse høytalerne så bra....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nad

Må si at Danke er svært så ivrig på denne tråden. Hva han har i mot NAD kan han bare svare for selv, men dette pratet om at Nad ikke passer sammen med, og er for strømsterke for Dynavoice kjenner i alle fall ikke jeg meg igjen i. Jeg for min del er storfornøyd med komboen NAD C340 og Dynavoice F6.

Når det er sagt så kunne jeg ikke tenkt meg til å benytte en svakere forsterker på disse høyttalerne, da C340 effektmessig virker å utfylle F6 ganske så bra. C340 vil nok spille bra sammen med M65 også, men en sterkere forsterker (f.eks Nad C355BEE) vil nok kunne gi en del ekstra utbytte av M65.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    enig med haraldo. har hørt f6 med c350 og c3020. det funker dritbra. eneste er at kanskje nad er rimlig robust og røff i lyden. personlig synes jeg det er kult, mens andre synes ikke.

noe fundamentalt teknisk kluss med nad+dyna har jeg aldri hørt om..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok men nå var det ikke samme forsterker jeg brukte heller da, så er godt mulig det funker med c350 forde..

Jeg brukte tross alt en AVR spiller NadT754, det passet ikke i det hele tatt..... hverken til tv, film eller musikk.

Er ikke morsomt å få tvn ut gjennom musikken når du hører på musikk med tv lyden av feks....

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M65 + Nad 743v2 ble noe tynt syntes jeg, og hektet da på Denon poa-t2 ... da ble det noe helt annet. Jeg er iaffal førnøyd. Full kontroll over elemtene og lyden ble litt mer tilbakelent i toppen og i mellomtonen, -som er noe fremtredende på disse.

I et litt større rom spiller disse overbevisende bra. I et lite gutterom syntes jeg disse ikke passer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du er sikker på at det ikke er noe feil med forsterkeren din? Dine beskrivelser av summing, lyd i bare èn kanal og blanding av lydkilder kan tyde på at det er noe feil med inn-/ ut-gangsvelgeren. Bruker du pc som lydkilde?

Jeg hadde et liknende problem, sendte forsterkeren til reperasjon hvor de nevnte delene ble byttet, og da funket forsterkeren som vanlig igjen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg vet ikke sikkert... Jeg så meg nødt til å levere tilbake..
    Jeg valgte Nad pga lydegenskapene, men følte jeg inngikk et slags kompromiss pga alle funksjonene som manglet.. Hdmi, kal, osv..

Da ble det igrunn i meste laget for min del.. så jeg ba om å få heve kjøpet.

Det hadde sef vært interressant å høre hva andre mener om NAD T-AVR forsterkere sammen med Dynavoice.

Nad er forøvrig et generøst og bra merke hva gjelder forsterkere... har ikke noe å si på det nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk m65 i hus idag, kobla opp mot c340. so far, so good..

men ikke umulig at med et effektrinn ville det blitt enda bedre. forske litt videre.. kanskje teste ut med en annen forsterker også.

avviser ihvertfall at det støyer..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok kjekt å vite, da kanskje jeg tar sjangsen på å prøve en C forsterker opp mot mine også...

Men hvordan er lydbildet da, diskant og mellomtone spesielt.... vet du om noen annen forsterker du kan prøve den opp mot feks?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte F6 til søstera mi sitt anlegg meg NAD 302...
    Funka fint det

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydbildet i m65 er bra for å bare ha brukt dem noen timer.. tester forskjellige lydkort (kjører alt fra pc, .flac vel og merke) nå.. Testa xtrememusic, audigy og echo mia midi. synes faktisk xtrememusic klarte seg best. mye fordi en kan tweake lyden (bass boost, crystalizer). egentlig ganske tull, men det gir en "større" lyd i noen sjangre (les: house, trance, rock). og helt jævli i andre :P

hva gjelder forsterkeren(c340), har jeg ikke gjort noe enda. får kanskje skaffet en pioneer forsterker neste uke til å teste med.

lydbildet er sålangt ganske bra synes jeg. noen musikksjangre er knallbra, andre ikke. det har mye med mellomtoneklangen (mer spesifikk øvre mellomtone) å gjøre. eksempelvis ren klassisk (stålstreng) gitar, låter ikke bra nok. det samme kan sies om annen akustisk musikk(jazz,folkemusikk). det blir rett og slett for skjærende lyd, alt for mye mellomtone. mangler litt balanse.. men dette er til en viss grad mulig å stille på i eq-oppsettet til lydkortet.

men mye positivt å si også. imponert (faktisk) av hvordan c340 klarer å holde bassen såpass tight. alt fra hard techno, house, trance med tunge, lave frekvenser, høres veldig bra ut. det samme med rock, og spesielt klassiskrock (som pink, doors, jimi). bra klang, fet lyd.

når det er sagt, har jeg kun brukt dem litt, og har ingenting å sammenligne med. har kun prøvd moderate lydnivåer også. blir spennende å prøve annen forsterker, muligens effektrinn også.

men jeg er fornøyd med dem, en har jo alltid pris-argumentet å støtte seg til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kobling

markozzz:

Hvordan har du koblet forsterkeren til lydkortet?

Med en vanlig jack-phono kabel "mister" i alle fall jeg usannsynlig mye lyd i forhold til om jeg bruker DVD-spilleren som kilde. Det er som natt og dag for min del, og forsterkeren yter bare 50-60 % ved en slik tilkobling til pc i forhold til hva den gjør oppkoblet til spilleren (skal sies at jeg bare har et "ok" lydkort).

At lyden ikke er fullkommen for dem som har litt peiling på HiFI er vel ikke akkurat overraskende, med tanke på prisen. Men jeg er spent på å høre om du merker noen forskjell i lyden (positivt/negativt) ved å sammenlikne C340 med en annen forsterker på M65...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt spm haraldo, det var nettopp derfor jeg var skeptisk til å selge z5500 til fordel for ren stereoforsterker uten mulighet for spdif o.l.

jeg har kobla minijack fra lydkort til rcaplugger i stereoen. jeg er også svært skeptisk til denne løsningen.
    jamførte med den feteste rca-rca kabelen jeg har (monster), fra stereon til et echo mia lydkort. merket ingen spesiell forskjell.

har ikke prøvd med en cdspiller enda. tviler ikke på at dette blir bedre.

cder er imidlertid det dummeste jeg vet om :P jeg eier kanskje 26 cdplater, hvorav 13 er borte, 12 er ødelagt, og den som er igjen er selvfølgelig den dårligste. det er så mye greiere med pc.

anlegget mitt skal sammarbeide knirkefritt med pcen

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •