Sammenhengen mellom Electrocompaniet og Abrahamsen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sammenhengen mellom Electrocompaniet og Abrahamsen!

Ser noen setter likhetstegn mellom de merkene, kan noen fortelle historien bak.

Vet jo at en viss Abrahamsen var med å lage Electrocompaniet sine forsterkere, snakker vi om samme Abrahamsen her da eller?

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er samme abrahamsen som var med i utviklingen av electrocompaniet ja, etter en konkurs osv. så brøt abrahamsen ut og startet egen virksomhet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har lest er at det er Per Abrahamsen som tidligere var med å startet opp Electrocompaniet, samt jobbet der en stund.

Han lager nå egne forsterkere i Sverige, disse skal visstnok ha nokså lik struktur som Electrocompani ' forsterkere fra '70-tallet.

Og enda en ting, en selger på Elkjøp sa til meg at Abrahamsen og Electrocompaniet var akkurat det samme! Jeg var inne å snakket litt om produktene og forhørte meg om når de ville få disse inn i butikken, da han kom med denne utrolige utalselsen. Er jo helt feil å komme med sånne totalt utalelser, når det ikke har et snev av sannhet. Lurer jo kundene til å tro at di kjøper 'renamed' Electrocompaniet varer. fysj!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OorZakO
    Og enda en ting, en selger på Elkjøp sa til meg at Abrahamsen og Electrocompaniet var akkurat det samme!
    Ja for sist gang jeg var der for å kjøpe PC mente selger at AMD og Pentium prosessorene var klin like "er som Pepsi og Cola, smaksak" Yep vi gikk derifra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Ja for sist gang jeg var der for å kjøpe PC mente selger at AMD og Pentium prosessorene var klin like "er som Pepsi og Cola, smaksak" Yep vi gikk derifra.
    Tja. Likhet er vel relativt. Jeg vil si at likhetene mellom AMD og intel absolutt er større enn forskjellene.

Sammenligningen med Coca Cola og Pepsi synes jeg absolutt var relevant.

For kunden er det absolutt diskutabelt om det har så mye å si om prosessoren heter AMD eller Intel. Og selgeren på elkjip er vel kundeorientert? De kan ha varierende ytelse i forskjellige applikasjoner, men den generelle "fartsfølelsen" på PC kommer vel fra at ting generelt går "kjapt nok"?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen er vel at til tross for at en av de samme personene står bak er forsterkerne langt fra helt like.

Ser vi på prisen er Abrahamsen en del lavere priset enn Electrocompaniets. Hva tror dere da vil gi mest for pengene?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    offtopic

Akkurat det er jo ikke helt feil. Begge prosessorene er x86 prosessorer. Begge bruker en blanding av SISC/RISC. Begge har MMX, Begge har FPU, begge har on-die cache, Største forskjellene ligger i AMD sin on-die minnekontroller og hypertransport. Men det er kun to litt forskjellige måter på å oppnå samme resultat. For begge prosessorene gjør akkurat den samme jobben dog noen gjør enkelte oppgaver raskere enn den andre. Noen liker ikke belegget coca cola legger igjen på tenna, noen synes pepsi er for søt. Etc.

Teknisk sett så er det forskjeller men i praksis er det ikke det.

/offtopic

Men å kalle disse to forsterkerene like blir nok feil. Utseendemessig ja men ikke lydmessig.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våren 2004 var Electrocompaniet offisielt konkurs. I løpet av tiden som fulgte var det mye snakk om hvem som skulle overta merket og produktene. Til slutt var det Westcontrol-gruppen med Mikal Dreggevik i spissen som tok over Electrocompaniet som merke og produktportefølgen.
    Selv om Per Abrahamsen (som før konkursen var sjefdesigner) var ute av bildet, så begynte ikke Westcontrol-gruppen med blanke ark. En rekke nøkkelpersoner ble med over i den nye eierstrukturen i Electrocompaniet, og representerer med merket og produktene således en kontinuitet, selv om eierskapet har skiftet. Westcontrols kunnskap når det gjelder styringselektronikk har også båret frukter i de nye produktene for hjemmekino, og har mange features som er unike for Electrocompaniet (for eksempel toveis-kommunikasjon mellom komponenter og fjernkontrollen).
    Electrocompaniet har samlet de velkjente stereo-produktene i en Classic-line, mens de nylig har lansert en rimeligere Prelude-serie. De har også en betydelig hjemmekinosatsning og det er nylig varslet at det kommer høyttalere til Prelude-serien, utviklet i samarbeid med norske Patos. Hvis disse kommer i alminnelig salg, så er det en nysatsning for Electrocompaniet (som til tross for enkelte spede forsøk aldri har vært kjent som noen leverandør av høyttalere tidligere). Undertegnede synes det er et smart trekk å inngå samarbeid med Patos, som er kjent for vellydende konstruksjoner. Man ante konturene av dette samarbeidet allerede på Hortenmessa i 2006, der man fant Electrocompaniet-produkter hos Patos' demorom og Patos-høyttalere på Elektrocompaniets demorom.

Per Abrahamsen har på sin side mistet retten til navnet Electrocompaniet og produktene som fantes før konkursen. Men siden mannen er kjent, så har han brukt sitt eget navn og startet merket Abrahamsen istedet. Han har så langt sluppet to produktserier for stereo-hifi under dette navnet:
    Den dyrere Classic-serien og den rimeligere V-serien.
    Så langt har Abrahamsen holdt seg til elektronikk for stereo-hifi.

Det er mange likheter utseendemessig mellom Abrahamsen-produkter og eldre Electrocompaniet-produkter (designet før konkursen).
    Men det er altså slik at de to firmaene nå opererer helt uavhengig. At Per Abrahamsen har tatt med seg en del kunnskap inn i firmaet Abrahamsen gjør nok at man aner fellestrekk, men på sikt er jeg sikker på at firmaene Electrocompaniet og Abrahamsen vil fremstå som to ulike leverandører av spennende hifi.

Referanser:
    Electrocompaniets hjemmeside: Electrocompaniet: If music really matters
    Electrocompaniets egen side om historien så langt: Electrocompaniet: If music really matters
    Electrocompaniets nøkkelpersoner: Electrocompaniet: If music really matters

Abrahamsens hjemmeside: Abrahamsen
    Abrahamsens egen historie-side: Abrahamsen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor trygt er det da å kjøpe Abrahamsen produkter?
    Hva hvis de igjen går konkurs?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig trygt, så lenge du kjøper gjennom en forhandler er det de som har ansvaret for garantien ovenfor deg.

PS! Roffe, takk for godt og utfyllende svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •