Hvilke fordeler og ulemper har en hybridforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke fordeler og ulemper har en hybridforsterker?

Skal anskaffe en kraftig integrert stereoforsterker i løpet av våren, og hadde sikta meg inn på en digital sak fra Onkyo eller Sony. Men så dukka det opp en interessant hybrid-sak, med rør i forsteget. Har liten kunnskap og ingen erfaring med rørforsterkere eller hybrider, så jeg lurer på om det er noen her på forumet som har noen fakta om fordeler og ulemper med rør i forsteget. Det jeg har sett av beskrivelser går på at man får en varmere klang enn en ren transistorforsterker, og det kunne nok passe meg fint.

Hvordan er det med levetid, stabilitet osv.? Vil lydkarakteren endre seg mye over tid, eller er det stablit fram til rørene ryker (hvis det er det de gjør....?) Er det andre ting som taler for og imot? Tilgang på rør regner jeg med er greit.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må sige det igjen, der er ingenting å være redd for med hensyn til rør, og med små rør som i forforsterkeren vil disse holde meget lenge.
    Har du rør i effektforsterkeren må du skifte etter en stund, men dette med rør er så spesiellt, fin lyd, røret der gløder, romantikken, noe helt annet enn kalde transistorer, og du vil få et helt annet forhold til musikken din.
    Med rør kan du gå på jakt etter det bedste røret, røret med den signatur der passer dig og få endda større glede ut av din forsterker, som en innebygget oppgradering/tweak mulighet.
    Slår du på din forsterker og lurer "når ryker røret", ja da må du kjøbe noe annet, du kan ikke tenke sånn hver gang. Men har du f.eks. effektive Audio Note høyttalere eller slikt, og kjøber en Cayin 300B integrert med 8 watt, ja da vil du sikkert etter kort tid overhodet ikke tenke på rørene, du vil blive fullstendig fortabt i musikknytelse og lure på hvorfor noen kjøber transistor forsterkere.
    Rør kan jo også brukes i kino sammenheng, Copland lagde en lekker 5.1 preamp med rør, ellers kan man jo få rør monoblokker.
    En annen vei, som ses på av mange som det ultimative, er f.eks. en 2A3 SET, en liten sak med få watt men med en utrolig bass, parret med nevnte Audio Note eller Lowther horn, eller Avantgarde om man har penger nok.
    Nu spør du om hybrider, denne er et godt eksempel : audiophile.no og der kommer en ny model nå.
    Denne overveide jeg da jeg skulle ha ny forsterker men jeg fik desverre aldrig prøvd den sammen med høyttalerne mine.
    Ellers kan du se på Roque sine produkter, disse har fått meget bra kritikk.
    Igjen, du har ingenting og være redd for, tvertom vil det sikkert endre dit syn på hifi.

Jeg har ikke skiftet rør i min SRM 006t endda, gjør jeg det blir det for å teste om lyden kanskje blir bedre med noen andre NOS rør, ikke fordi de gamle er utslitte....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som nils sier så varer smårørene lenge.
    kommer veldig mange hybrider ut av kina av en eller anna grunn, selv i cdspillerene.
    men det er ikke et argument i segselv å kjøpe en hybrid.
    ser ikke helt vitsen med et par prerør i en ellers stor transistorforsterker. er man nysjerrig på rør syns jeg man bør ta det helt ut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybrider blir nok litt sånn for syns skyld. De eksponerer vanligvis rørene godt også, så hvis du synes det ser fint ut med litt glød, så er jo hybrider fine.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for synspunkter og anbefalinger.

Nostalgien betyr null og niks for meg når det gjelder elektronikk, jeg er mest begeistra for godlyd kombinert med innovasjon og bra design. Eksempelvis så er forsterkere med digitalteknikk som gir små byggemål og lave temperaturer helt prima for meg.

Men når det er sagt, så virker den hybridforsterkeren allikevel svært interessant, selv om den har rør og er svær (og kanskje blir veldig varm?). Det er en Shanling A300, bra bilder og litt info finnes HER. Når denne kan importeres for under 9000kr med frakt og mva. så kan det virke som man får utrolig mye for pengene. Har ellers bra erfaring med Shanling, så jeg må si at dette frister veldig. Men fornuften i meg sier at jeg heller bør gå for Onkyo A-9755....

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de blir hverken store eller varme.
    eneste i den du linker til som gjør det til en hybrid er de to små røra bakerst. her er den nok stor av andre grunner

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel slå fast at det ikke er noen spesielle ulemper med rør i forsteget. Legger merke til at A300 har et smalere frekvensområde (20Hz-30kHz) enn SLM-A40MKII (10Hz-100kHz) som er en ren transistorsak (som jeg har fra før). Er det sannsynlig at det skyldes rørene? Uansett så er vel de hørbare frekvensene dekket med god margin. Hvis valget faller på Shanling'en så blir det en utfordring å få plass til den, 52cm dybde er ikke småtteri. Må jo bygge kjellerstua rundt forsterkeren....En annen sak er bruktverdien, tipper at en solid Onkyo holder seg bedre i pris enn en ukjent kineser.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, var det valgmuligheterne ? Hvilke høyttalere har du ? Jeg personligt ville ikke kjøbe den Shanling og jeg ville være veldig forsiktig med å kjøbe noe digitalt før jeg vet om den signatur passer mitt øre....
    Jeg trodde du var ute etter noe helt annet jeg...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ah, var det valgmuligheterne ? Hvilke høyttalere har du ? Jeg personligt ville ikke kjøbe den Shanling og jeg ville være veldig forsiktig med å kjøbe noe digitalt før jeg vet om den signatur passer mitt øre....
    Jeg trodde du var ute etter noe helt annet jeg...
    Jeg har et et par Canton S8DC høyttalere, forløperen til 707DC med omtrent samme spesifikasjoner.

Canton Karat 707DC

Tror Onkyo A-9755 kan bli en bra match, og den blir muligens et par tusen kr billigere enn Shanling'en.

Onkyo A-9755

Det andre alternativet jeg hadde var en Sony TA-FA1200ES. Interessant sak, spesielt fordi det er en 2-kanaler med romkorreksjon og DAC. Jeg har Squeezebox som signalkilde, og da kan det kanskje være på sin plass med en "ekstern" DAC.

Sony TA-FA1200ES

Men den enorme Shanling'en er ikke helt utelukka, den har jo en brutal spec. og et friskt design etter min smak. Og som nevnt så er jeg veldig fornøyd med min Shanling 2x50W klasse A, men den skal nå brukes med et par små høyttalere i en annen stue. Men kjøper jeg den A300'en så baller det vel på seg med større høyttalere osv. Var på nippet til å slå til på et par Canton M90DC på eBay idag, men klarte såvidt å beherske meg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Ja, beklager min litt negative holdning, men jeg har desverre ikke så stor erfaring med digitale forsterkere, jeg prøvde en Cary og det svingte overhodet ikke med mine høyttalere, men nå er de også litt spesielle jo...
    Vanskeligt dette, umiddelbart liker jeg Onkyo´en, lekkert design, fin test, og Onkyo kan lage skikkelig kvalitet, det vet vi. men du nevner Sonyens romkorreksjon og dac, og det er ordentligt interessant.
    Man kan få romkorreksjon til SB3, Inguz heter den plug-in, men, den krever sykt med processorkraft fra pc´en, så denne må være litt rå om du skal gjøre noe annet mens du spiller musikk, men kanskje du har NAS....
    Uansett, med SB3 MÅ du ha en separat dac, du får bedre lyd. Uten dac spiller den som en ok 4000 kr cd spiller, med en dac som en 8-10K cd spiller, dette siger alle, så du har en del å hente der.
    Benchmark DAC 1 er en favoritt blant SB brukere forresten....
    Så jeg vet ikke, jeg liker dine Canton, men har litt vanskeligt ved å råde dig med forsterker...., du har ikke hatt kontakt med andre der har Canton for å høre hvad de bruker ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blir ingen hybrid denne gang.....

Jeg slo til på en brukt TacT SDAI2175 på AVtorget. Den bør kunne blåse skikkelig liv i Canton'ene mine. Vil nok ta litt tid før jeg får testa den skikkelig, har et hus som må pusses opp først.....

Ellers så fikk jeg noen greie priser på Onkyo fra en forhandler i Tyskland, skal legge ut en link på Produkt- og prisjakt etterhvert.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen (snip)
    lure på hvorfor noen kjøber transistor forsterkere.
    Jaja Niels, du har dine meninger ... som meg.:-D Har du lyttet til gode MOSFET forsterkere? Låter som rør, med transistorens fordeler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rør

Må bare slutte meg til Nielsen, rør gir fantastisk lyd. I hvertfall med mine høytalere og cd spiller. Prøvde en Cary, som i motsetning til hos Nielsen låt fantastisk. Jeg har ProAc Md 15 og YBA Integre cd spiller.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter Mors Fetter.
    Kanskje Hitachi DynaHarmony vil passe dine JBL ? Eller Denon´s C-Mos ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter Mors Fetter.
    Kanskje Hitachi DynaHarmony vil passe dine JBL ? Eller Denon´s C-Mos ?

Men nei, ingen av disse har noe jeg vil ha. Kanskje du skulle prøve en Perreaux:?:

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, har ikke mange penger for øyeblikket, venter også på restskatten vet du....
    Hvad bruker du nå av forsterker om jeg må spørre ?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle tro at noen har funnet en fjellhule full av gamle rør siden det kommer så mye hybridgreier om dagen

..nei.. fra spøk til revolver, har lyst til å teste en slik sak selv, men tiden er dessverre ikke tilstede til å sette seg ned og kose seg med en slik sak nå om dagen (aktive forberedelser til USA-tokt osv..)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke, har ikke mange penger for øyeblikket, venter også på restskatten vet du....
    Hvad bruker du nå av forsterker om jeg må spørre ?
    Perreaux 200+350 (Power) EAD Pre/Pro

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pixel[N]
    Må bare slutte meg til Nielsen, rør gir fantastisk lyd. I hvertfall med mine høytalere og cd spiller. Prøvde en Cary, som i motsetning til hos Nielsen låt fantastisk. Jeg har ProAc Md 15 og YBA Integre cd spiller.
    Hvordan er spilleren? Jeg har forsterkeren. Høyttalerene mine er dog svakeste ledd, føler jeg.

mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •