Yamaha RX-V659 innstillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V659 innstillinger

Hei

Jeg er ganske fersk i AV "faget". Jeg er tidligere bruker av ordinære receivere, forsterkere med ikke så mange valg i lydbilde annet enn diskant/bass/balance og noe equalizer.

Så nå har jeg fått meg ny, flott AV receiver - og her er det enormt med innstillingsmuligheter.

Det jeg håper med dette innlegget(tråden er om det er noen derute som kan gi meg et råd til en spesiell lydinnstilling:
    - kjører bare fronthøyttalere + sub
    - ønsker best mulig diskant
    - ikke behov for romklang ennå (avventer til jeg kobler bakhøyttalere)

Jeg har testet "PLII-music" + max treble og dette fungerer ok.
    Men finnes det enda mere diskant å hente ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror "pure direct" eller hva det heter gir den beste lyden.. trot også du må koble suben til lavnivåutgangene til frontene for å få lyd i den ved pure direct..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beermaster
    Jeg tror "pure direct" eller hva det heter gir den beste lyden.. trot også du må koble suben til lavnivåutgangene til frontene for å få lyd i den ved pure direct..
    Er det ikke slik at Pure Direct bare fungerer ved analog tilkopling også? mener det stod i manualen.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hei

Jeg er ganske fersk i AV "faget". Jeg er tidligere bruker av ordinære receivere, forsterkere med ikke så mange valg i lydbilde annet enn diskant/bass/balance og noe equalizer.

Så nå har jeg fått meg ny, flott AV receiver - og her er det enormt med innstillingsmuligheter.

Det jeg håper med dette innlegget(tråden er om det er noen derute som kan gi meg et råd til en spesiell lydinnstilling:
    - kjører bare fronthøyttalere + sub
    - ønsker best mulig diskant
    - ikke behov for romklang ennå (avventer til jeg kobler bakhøyttalere)

Jeg har testet "PLII-music" + max treble og dette fungerer ok.
    Men finnes det enda mere diskant å hente ut?

det er uansett det beste og bruke romkorrigsjon, uansett og du har 2 eller 5 ht..... eg kan velge stereo modus på min, når eg stiller det inn......

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjørt auto-setup, det fungerte greit.
    Sub'en fungerer også på "direct", men her blir lyden litt tett og "komprimert".

"Stereo" eller PLII-music gir meg mest diskant

Kanskje Dynavoice Challenger høyttalerne rett og slett ikke er bedre på diskanten.

Og så startet jeg anlegget i går så det bør vel kjøres en stund før høyttalerne er innkjørt.

Takk for svar!

Newcomer heba1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei! har selv en 659.kjør auto oppsett,så går du inn å justerer etterpå.til stereo liker jeg best å sette frontene til smal,gain opp frontene litt(5-6),så kan du klå litt på bass,og treble.sett dele frekvens på suben til et sted mellom 90-70.og selvfølgelig sub on i menyen.og gain opp suben til 3-4 db lavere en frontene.det funker veldig bra for meg med concept 6 ht.jeg synes pure direct blir litt "stusselig... dette funker bra for meg!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    supert - takk.

Tror jeg skal sette meg ned og else litt i "bibelen" som fulgte med.
    Men skal aboslutt prøve ditt forslag - som gav mere diskant?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja,når du setter frontene til smal,og lar subben ta bassen så får du nok lydbildet du er ute etter.men kan nok hende dynavoice ht dine treneger et par dager på å bli spilt inn skikkelig(hvis de er nye..),men følger du denne oppskriften,og "klår" litt på tonekontrollen skulle du bli veldig fornøyd tenker jeg,også med diskanten:-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    herlig!

Men jeg sliter med lyden fra TV'en.

På min LG 42PC1RR er det "variable audio" utganger som jeg da kjører inn med lydkabel i "DTV", men det blir veldig veldig lavt. Jeg må opp i -10dB eller høyere for å høre noe.

Betyr "variable audio out" at jeg må øke volumet via TV fjernkontrollen?

Og CD spilleren - den har jeg optisk kabel fra, men det er vel ikke egen CD-inngang til optisk? Burde jeg hatt coax istedet?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan gå inn på dtv å justere opp volumet der hvis du føler det er mye lavere en feks volumet på dvd.
    tror det er ganske liten forskjell om du bruker coax eller optisk.jeg bruker optisk fra dvd til forsterker,funker bra det.
    gå inn på menu-manual set up-input menu-volume trim.der kan du justere lydnivået på dtv inngangen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye å lære meg her skjønner jeg. Må vel sette av en kveld til "bibellesning".

Takk for tipset.

Og CD spilleren med optisk skal vel da inn i CD-inngang et sted - jeg får lete litt.

Takk for all hjelp så langt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hjalp ja!

Jeg blir mere og mere imponert over det lydbilde som Yamaha leverer. Det er så virkelighetsnært.

I og med at anlegget står inntill mitt flygel så lot jeg kona lytte:
    satt på Queen Bohemian Rhapsody og i begynnelsen der er det endel tydelig flygelspilling fra Freddie - dette spilte jeg samtidig og det er omtrent identisk lyd fra høyttalerne som det mitt flygel leverer "live".

Ikke for spiss diskant, ikke for mørk - akkurat normalt.

Nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet, lese mere i "bibelen" og spille noen timer på normal styrke - før jeg kjører på med masse lyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med en ny fin forsterker asvaberg.Jeg kjøpte selv en 659 for noen måneder siden og bruker B&W DM601 front og LCR60 center og en XTZ 99W12 sub på den.Var kanskje ikke helt fornøyd med lyden da jeg fikk den men det virker som nå da den har fått kjørt seg inn at lyden har blitt mye bedre og nå trives jeg med den.
    Auto oppsettet fungerte aldeles ikke her og jeg måtte gjøre mange manuelle innstillinger.Vet ikke hva det kan være,mulig rommets utforming, er ikke akkurat nakent rommet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

jeg blir mer og med glad i denne saken + at jeg heldigvis kjøpte med CDspiller også, CDX-497.

Så da kan jeg kose meg med musikk mens jeg lar Oppo DVD spilleren og Tv'en vise PlasmAquarium - herlig !

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    herlig!

Men jeg sliter med lyden fra TV'en.

På min LG 42PC1RR er det "variable audio" utganger som jeg da kjører inn med lydkabel i "DTV", men det blir veldig veldig lavt. Jeg må opp i -10dB eller høyere for å høre noe.

Betyr "variable audio out" at jeg må øke volumet via TV fjernkontrollen?

Og CD spilleren - den har jeg optisk kabel fra, men det er vel ikke egen CD-inngang til optisk? Burde jeg hatt coax istedet?
    Bruk gode analoge kabler fra cd spilleren. Variable audio out mener jeg betyr at volumet endrer seg med fjernkontrollen på tv. hvis du ikke vil ha lyden høyt både på tv og anlegget kan du stille inn at det skal spilles på eksterne høytaler i lydmenyen på tv. Alternativt kan du ta lyden fra en annen utgang på tv(scart til rca overgang fra av2 på tv)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei hei!
    Jeg kjøpte meg en RX-V659 i går sammen med NS-555 i front, NS-C444 i center og NS-333 bak. Foreløpig har jeg bare koblet til front + center på denne da jeg venter på litt opppussing! Er utrolig fornøyd med lyden og spesielt finish på høyttalerene! (Piano svart)

Problemet mitt er at jeg aner ikke hvor jeg skal koble til surround / bakhøyttalerene mine?? Har innganger som heter surround og innganger som heter surround back. Har kun 5 høyttalere (front, center og bak). Hvor skal bakhøyttalerene kobles inn? Og må jeg gjøre noen innstillinger på forsterker for å få lyd i dem?

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bauer
    hei hei!
    Jeg kjøpte meg en RX-V659 i går sammen med NS-555 i front, NS-C444 i center og NS-333 bak. Foreløpig har jeg bare koblet til front + center på denne da jeg venter på litt opppussing! Er utrolig fornøyd med lyden og spesielt finish på høyttalerene! (Piano svart)

Problemet mitt er at jeg aner ikke hvor jeg skal koble til surround / bakhøyttalerene mine?? Har innganger som heter surround og innganger som heter surround back. Har kun 5 høyttalere (front, center og bak). Hvor skal bakhøyttalerene kobles inn? Og må jeg gjøre noen innstillinger på forsterker for å få lyd i dem?
    Pene høyttalere du har fått deg hadde ns-777 før jeg solgte dem forrige uke. hehe
    Du skal koble til bak-høyttalerne i surround left og right. Surround back er hvis du skal kjøre et 7.1 opsett. Det er lyd i bak-høyttalerne uten at du gjør noe som helst hvis du feks. spiller en film og har valgt DTS eller Dolby digital 5.1 sporet i lydmenyen på dvd-filmen. Hvis du har en analog kilde eller kun et 2-kanalers lydspor kan du få lyd bak hvis du setter på "7 channels stereo" eller pro logic 6.1" Jeg anbefaler deg absolutt å først kjøre en rom korreksjon. Hvordan du gjør dette står forklart i bibelen(bruksanvisningen), men du må koble til mikrofonen som fulgte med og sette den i sweetspot(beste lytteposisjon) Har du en subwoofer? Hvis ikke vurderer jeg å selge en YSTSW515B som passer perfekt til anlegget ditt. Send meg en PM hvis det er interessant...

Hilsen Perminow

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsett høyttalere i menyen:
    hvis jeg velger front large, forsvinner sub'en.....................
    men velger jeg front small, er sub'en tilbake.........

que???

og på multi-channel får jeg overhode ikke sub...................

edit: fra Oppo fikk jeg dette svaret på innstillinger- kanskje tilsvarende gjelder for receiveren:
    When the speakers are set to LARGE, then only information related to the LFE channels are sent to the subwoofer for audio processing. With the speakers set to SMALL then all information 80Hz and below is sent to the subwoofer.

account not active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på denne tråden jeg også.

Jeg har Kef KHT3005 (5.1) og nevnte forsterker. Jeg er forsåvidt fornøyd med lyden, men synes det kunne vært enda bedre.

En kompis har DENON AVR-2307 og B&W MT10 og jeg synes det er mye bedre trøkk der. Det skyldes garantert ikke at han er god til å stille inn, så om noe må autosetupen til Denon ha funka bedre enn den til Yamaha.

Jeg har kjørt autosetup og det eneste jeg endret var at jeg satte høyttalerne til small i stedet for large. Er det noen grunnleggende innstillingsfeller jeg kan gå i med denne forsterkeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, har akkurat det samme oppsettet jeg også, med Yamaha 659 og KEF 3005 systemet. Synes lyden er super, men kunne også gjerne tenkt meg litt mer trøkk. Men så er jo høyttalerne i dette systemet ganske små så man kan vel ikke vente mere kanskje. Har også skaffet meg HD-E1 HD DVD spiller og benytter Pioneer plasma så jeg er godt fornøyd med mitt oppsett egentlig.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •