Valg av forsterker til B&W CM7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Svirre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av forsterker til B&W CM7

Jeg er på utkikk etter et nytt anlegg om dagen, og har så og si bestemt meg for B&W CM7. Det jeg imidlertid er litt usikker på er hvilken forsterker jeg skal velge.

Jeg har vært på hifiklubben og prøvelyttet DENON PMA-1500AE og var veldig imponert over det jeg hørte. Jeg har imidlertid vurdert å gå et stykke opp når det gjelder forsterker, for jeg merket at på lave volum klarte ikke PMA-1500AE helt å utnytte potensiale i CM7. Selgeren på hifiklubben foreslo PMA-2000AE som et alternativ. Det er jo selvfølgelig en helt annen prisklasse, men om jeg får noe som virkelig klarer å utnytte det som bor i CM7 på både høyt og lavt volum er jeg villig til å betale for det.

Hva synes dere? Er PMA-2000AE den beste forsterkeren til CM7 i sin prisklasse?

Jeg har også et spørsmål om effekten til PMA-2000AE. Den er oppgitt til å være 2*80w, mens en del konkurrenter i de samme prisklassene har 2*200w eller mer. Jeg vet man ikke skal se seg blind på tall, men vil PMA-2000AE sparke fra seg like godt som konkurrentene sine på tross av dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel H1 mk4 - Hi-fi Center Kjeden Heller denne enn den dyre Denonen...

De watt'ene skal du ikke bry deg om...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil den matche CM7 like bra som Denon? Jeg har lest flere steder at Denon og B&W er en meget bra kombinasjon.

Takk for hurtig svar forresten.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke bry deg så veldig mye om oppgitt watt, symbiosen er og viktig, det skal matche.

Hvor mye har du å bruke på amp?

Hva slags lyd liker du? Hva spiller du mest av musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon forsterkerne gir mye trykk i bassen etter hva jeg har hørt. Ikke bry deg om watt tallet, da det sier mest om hvor høyt du kan spille. Du ligger vel som oftes under 30W? Hegel H1 har en kjølig klang som jeg ikke tror passer B&W.
    Xindak XA6950 sies å gi veldig god lyd for pengene. Hva med Atoll IN100?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er litt smart så hva med Pathos Classic One MK2 til 11 lapper på hifisentralen, den skrøt Stereophile fælt av og jeg vil tro den lager søt musikk med B&W? Bare et tips...

Er jo rør-hybrid da...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med PianoBlack! Prøv med Hegel som er veldig nøytral i lyden. CM7 er utrolig feit (på grensen til grumsete... :? ) i bassen og trenger absolutt en forsterker som ikke gjør det verre. De bør ha en forsterker som har god kontroll i bassområde.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker at lyden er varm og behaglig uten en skjærende diskant. Jeg liker skikkelig trøkk i lyden, men er også opptatt av at lyden skal være god på lavere volum.

Jeg har en meget variert musikksmak, så det går i alt fra Hip Hop, Reggea og Ska til D&B, Electronica o.l. Hører også en del på lett pop ala Shins og Band of Horses, samt noe Metal (Opeth, noe Dimmu osv.)

Jeg strekker egentlig budsjettet langt med forsterkere til 14 store, så noe over det har jeg ikke råd til akkurat nå.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, nå ble det mange alternativer her. Er det så enorme forskjeller i denne prisklassene at det vil være en stor forskjell i lydkvalitet? Jeg liker utseende på Denon forsterkeren veldig godt, og lyden i lillebroren var upåklagelig. De får inn PMA-2000AE til uka så da får jeg hørt forskjellen direkte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svirre
    Oj, nå ble det mange alternativer her. Er det så enorme forskjeller i denne prisklassene at det vil være en stor forskjell i lydkvalitet? Jeg liker utseende på Denon forsterkeren veldig godt, og lyden i lillebroren var upåklagelig. De får inn PMA-2000AE til uka så da får jeg hørt forskjellen direkte.
    Enorme er vel å ta i men alle forsterkere låter forskjellig ja. Det smarteste er å låne med deg hjem noen og kjøpe den som låter best med dine høyttalere.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Er helt enig med PianoBlack! Prøv med Hegel som er veldig nøytral i lyden. CM7 er utrolig feit (på grensen til grumsete... :? ) i bassen og trenger absolutt en forsterker som ikke gjør det verre. De bør ha en forsterker som har god kontroll i bassområde.
    Er vel ikke helt enig i at CM7 er "feit (på grensen til grumsete)", men den kan fort bli litt mektig i bassen dersom den plasseres litt for nærme bakvegg. Mange må ofte gjøre det av WAF-hensyn, men sånn er jo B&W smarte når de leverer CM7 med noen justeringsplugger til bassporten for å tune denne. Da vil høyttalerens bassrespons tunes ned, og de nevnte "fete"-problemene vil mest sannsylig forsvinne.

CM7 er i mine øyne en meget god høyttaler som har en av de beste mellomtone i klassen. Detaljeringen er meget god. Har selv matchet den med Arcam med meget godt resultat og det kan absolutt anbefales.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Er vel ikke helt enig i at CM7 er "feit (på grensen til grumsete)", men den kan fort bli litt mektig i bassen dersom den plasseres litt for nærme bakvegg. Mange må ofte gjøre det av WAF-hensyn, men sånn er jo B&W smarte når de leverer CM7 med noen justeringsplugger til bassporten for å tune denne. Da vil høyttalerens bassrespons tunes ned, og de nevnte "fete"-problemene vil mest sannsylig forsvinne.

CM7 er i mine øyne en meget god høyttaler som har en av de beste mellomtone i klassen. Detaljeringen er meget god. Har selv matchet den med Arcam med meget godt resultat og det kan absolutt anbefales.
    Mellomtonen og diskanten er helt klart veldig bra på CM7.
    A-B testing mot B&W 700 serien viste allikevel helt tydelig at CM7 ikke innehar de kvalitetene i bassen som i alle fall jeg er ute etter. Både 704 og 703 har stram, definert og kontant bass i motsetning til CM7 som i mine ører tryna totalt i forhold. Dette er dog noe man må høre selv og det er ikke tvil om at mange vil like denne høyttaleren. Men om man ikke matcher den riktig blir det helt forferdelig...

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler Pathosen jeg sa som sagt, vil tro den spiller mye bedre enn Denon. Koster 16500 ny. Har kommet MK3 nå så du nok prute littegrann. Og designet da mann:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Mellomtonen og diskanten er helt klart veldig bra på CM7.
    A-B testing mot B&W 700 serien viste allikevel helt tydelig at CM7 ikke innehar de kvalitetene i bassen som i alle fall jeg er ute etter. Både 704 og 703 har stram, definert og kontant bass i motsetning til CM7 som i mine ører tryna totalt i forhold. Dette er dog noe man må høre selv og det er ikke tvil om at mange vil like denne høyttaleren. Men om man ikke matcher den riktig blir det helt forferdelig...
    Ble tuningspluggene benyttet på CM7?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ble tuningspluggene benyttet på CM7?
    Nei de ble ikke brukt. Det kan godt tenkes det blir bedre med disse på plass. Plugger kommer jo forøvrig også med 700 serien, men jeg har ikke opplevd disse som nødvendig på 703/704.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner. Opplevde at det strammet opp endel i bassområdet med disse pluggene i når jeg testet dem.

Fremdeles er jo lydopplevelser sterkt subjektive, så det er fremdeles lov å ha forskjellige meninger og oppfatninger. Litt av det som gjør det morro.

Til trådstarter: Gjentar min anbefaling av Arcam som et aktuelt merke å kombinere med CM7. Mulig det "druknet" litt i bassdiskusjonen vår, men men... ;-)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har CM7, kjører de biampet på Rotel RMB-1075 med Sony STR-DA5200ES som forforsterker.
    Jeg har prøvd litt frem og tilbake med og uten pluggene, men synes det fungerer ganske bra med pluggene i (i mitt rom vel og merke).

Er veldig fornøyd med lyden, jeg hadde B&W 604S1 fra før, samt hadde også Mentor 6 hjemme i stua samtidig med CM7 før jeg kjøpte (CM7 passet bedre min smak).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner en som bruker Acustic Advance MAP-407 på de, å det låter bra syns jeg.
    Han hører på mye metall, og merket godt når han gikk fra en hjemmekinoreciver til 15k, til den der ja.

Så vil si det er en god match hvertfall.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg har kjøpt ny morsom subwoofer (offtopic for denne tråden ) så har jeg gjort frekvensresponsmåling med og uten plugger.
    NB!
    Kurven kan kun brukes for å sammenligne med og uten plugg, ikke høyttalerens generelle frekvensrespons da denne målingen viser kun responsen i min stue (4x5m, høyttalerne står 25-30cm fra vegg).
    Subwooferen er forøvrig deaktivert i testen (muted oppe i venstre hjørne).
    Den rosa kurven er uten plugger.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Det stemmer overens med hva B&Ws norgesrepresentant forklarte ang pluggene at CM7 spiller noe dypere plugget mens litt av festkulen forsvinner. Selv syntes jeg dem virket bra stramme på demokvelden i Bergen med PMA-2000 og cd-spiller, men jeg tror neppe det er forsterkervalget jeg ville gjort om jeg skulle kjøpe.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •