Rotel watt vs Pioneer Watt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel watt vs Pioneer Watt

Jeg har i dag Pioneer AX4ASi, som er 7x 180w.

Hvordan tror dere at Rotel sin RMB-1077 med 7x100 vil fungere som effektforsterker, eller burte jeg da heller gå for den mye større 1095 som har 5x200?

Med 7 kanaler så kan jeg biampe frontene som jeg gjør i dag. Men med 5 kanaler så blir det kun en til hver

Rotel link: Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha hørt noen av produktene tør jeg påså at rotelen spiller ring rundt pioneeren når det gjelder effekt... Om den matcher noe bedre på lydsignatur bør du få lyttet til selv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har en forasterker som er 5x100W og en som er 5x200W skal den forsterkeren som er størst kunne frembringe hele 3dB høyere lydtrykk. Forutsatt at alle andre spesifikasjoner osv. er like.

Ikke tenk for mye på effekt, finn heller ut hva som matcher ditt system best. Må tenke litt på hvor effektive høytalere du har også selvfølgelig, ofte er dette bare teoretisk interessant.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok tro at selv RMB-1077 er vesentlig kraftigere en AX4

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Rotel jeg har prøv/hørt har vært veldig kraftige i forhold til oppgitt watt styrke, og de har en noe varmere og behagligere lydsignatur en en del merker, ivertfall pioneer da. Dette gjelder Rotel av nyere årgang da.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville først og fremst vurdert mer effekt på frontene. Da vil du avlaste receiveren samtidig som du får mer effekt pr krone på de mest effektkrevende kanalene.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg ville først og fremst vurdert mer effekt på frontene. Da vil du avlaste receiveren samtidig som du får mer effekt pr krone på de mest effektkrevende kanalene.
    Med andre ord, kanskje kjørt Rotels 5x200 watt til frontene, 2 til front og 1 til senter, og fortsatt å bruke Pioneer til bakhøytallerene?

Eller burte det hold med dn 7x100w, så jeg da får 200 w hver til frontene (i dag har jeg 360 pioneer watt inn der)

Forskjelln på de to Rotelene i fysisk størrelse ser jo enorm ut. Men er det fordi 1077 har ICE transistorer (digital?) og 1095 er analog?

EDIT:
    Jeg vet at man ikke skal legge å mye vekt på watt, men det var ment som rent styrke forhold, hvordan de ville være i forskjell fra hverandre. Eller med andre ord: Vil Rotel gjøre en bedre jobb på tungtdrevne høytaller enn hva Pioneers vil?

Noe av grunnen til at jeg kanskje har lyst på Rotel er nettopp den varme lyden alle snakker om, det er det eneste jeg savner fra min gamle Sony VA555ES.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg ville lagt de kronene i en god tokanals.

1077 har ingen nettrafoer men 2 SMPS strømforsyninger. Derfor veier den veldig lite. Slike strømforsyninger tar også lite plass og selve forstekrertrinnene er kompakte og utvikler liten varme.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    en grunn regel jeg har lært av doxa sjefen på sørlandet er at når du lurer på hvor mye effekt/ strøm det er i en forsterker så se først på hva den trekker av nett spenningen. pioner ax4 trekker vel ca 750w av nettet og det er da umulig og få 7x180w relle watt ut av 750w inn. man må huske på at mye forsvinner i varme av det som man får inn. ville vel tro at ax4 leverer knapt 7x 50w reelt. hvis man ser hvordan en godt analog forsterker er bygd opp med stoor strømforsyning i 2 kanaler. skal skulle jeg gjerne sett de som kan bevise disse salgs triks wattene til mange recivere...
    harman kardon og nad er vel en av få som leverer bortimot det som er fornuftig. på sin største avr 775 på 7 x80w trekker den 1705watt fra nettet dette sier vel litt også veier den over 20kg..
    mvh rune.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne spille høyere med min Denon 3806 på 7x120W enn jeg kunne med Lybgdorf sda2175 på 2x200.W (noen mener den har kun 2x110W RMS reel effekt) Uansett sier det at modrene recievere er overaskende kraftig i forhold til hva mange tror. Oppgir ikke Pioneer recieverene sin med effekten i 6 Ohm??! Jeg trur den har 7x130W i 8 Ohm. Og jeg trur ikke det er så veldig langt unna sannheten. Jeg hadde i hvertfall gått for et effekttrin med mere pulver enn 100W. Men du kan jo kanskje prøve, så finner du jo fort ut om det blir bedre.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wireworld
    hei.
    en grunn regel jeg har lært av doxa sjefen på sørlandet er at når du lurer på hvor mye effekt/ strøm det er i en forsterker så se først på hva den trekker av nett spenningen. pioner ax4 trekker vel ca 750w av nettet og det er da umulig og få 7x180w relle watt ut av 750w inn. man må huske på at mye forsvinner i varme av det som man får inn. ville vel tro at ax4 leverer knapt 7x 50w reelt. hvis man ser hvordan en godt analog forsterker er bygd opp med stoor strømforsyning i 2 kanaler. skal skulle jeg gjerne sett de som kan bevise disse salgs triks wattene til mange recivere...
    harman kardon og nad er vel en av få som leverer bortimot det som er fornuftig. på sin største avr 775 på 7 x80w trekker den 1705watt fra nettet dette sier vel litt også veier den over 20kg..
    mvh rune.
    Jag kan gjenta det i det kjedsommelige, det er ikke alle produsentene som oppgir MAX strømtrekk, men istedet oppgir de et snittforbruk. pioneer 1015 har et oppgitt strømtrekk på 450w, men er MÅLT til 5x125watt i 4 ohm. Så maxtrekket fra lysnettet er vesentlig høyere enn 450w. ;-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jag kan gjenta det i det kjedsommelige, det er ikke alle produsentene som oppgir MAX strømtrekk, men istedet oppgir de et snittforbruk. pioneer 1015 har et oppgitt strømtrekk på 450w, men er MÅLT til 5x125watt i 4 ohm. Så maxtrekket fra lysnettet er vesentlig høyere enn 450w. ;-)
    Og det er vel så å si ingen som oppgir dette på reklamen for produktet. Man der vel ikke det før man sitter med produtet i hus.

Det er derfor jeg også skrev oversikten som den er, hvordan Pioneer Watt er oppimot Rotel Watt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    uansett hvordan man måler får man ikke gull ut av gråstein ;o)
    altfor mange som setter og( jukse watt)
    til det kjedsomlige..... ;o)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wireworld
    hei.
    uansett hvordan man måler får man ikke gull ut av gråstein ;o)
    Joda. Du må bare vite hvor du skal hogge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv eid flere Rotel forsterkere oppgjennom årene av den grunn at det lyder bra og ytter som regel mer en oppgitt. Innen bilstereo snakker man om pioneer watt når en spiller med alt innebygget radio / cd + forsterker på utrolige 4*50 watt. Gå for rotelen med sine beskjedne watt men med en fysisk størrelse og vekt som en pioneer med dobbel oppgitte watt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er folk så fryktelig opptatt av watt? Har folk et forhold til hørbarheten av 50W kontra 200W, der wattene valgfritt kan være strengt eller ivrig målt (men likt for begge)?

-k

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvorfor er folk så fryktelig opptatt av watt? Har folk et forhold til hørbarheten av 50W kontra 200W, der wattene valgfritt kan være strengt eller ivrig målt (men likt for begge)?

-k
    Men som jeg har prøvd å forklare her flere ganger så er jeg ikke ute etter watt 1 til 1. Men om Rotel sine oppgitte Watt hvordan de yter i mot Pioneer sine.

Ikke om 100 Watt er bedre enn 200. Men rett og slett om Rotel er kraftigere enn Pioneer, mer kraft er mer dynamikk som igjen kan gi ett bedre lydbilde. Jeg merket godt når jeg foret mine fronter med dobbel forsterkerkraft. Så Watt mye å si.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det da effekten eller andre kvaliteter ved den nye forsterkeren som var hørbar?

Effekten i ditt tilfelle kan kun brukes til å spille 6dB høyere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Var det da effekten eller andre kvaliteter ved den nye forsterkeren som var hørbar?

Effekten i ditt tilfelle kan kun brukes til å spille 6dB høyere.
    Det ble ikke høyere, det ble mer detaljert, jeg bi-amper frontene, slik at jeg får en forsterker utgang til bass, og en til diskant/mellomtone eller noe slikt. Dermed slipper forsterkeren å drive hele høytalleren på en utgang.

Den ble strammere i bassområdet, og det samme i mellomtonen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det ble ikke høyere, det ble mer detaljert, jeg bi-amper frontene, slik at jeg får en forsterker utgang til bass, og en til diskant/mellomtone eller noe slikt. Dermed slipper forsterkeren å drive hele høytalleren på en utgang.

Den ble strammere i bassområdet, og det samme i mellomtonen.
    Sorry, misforsto litt der. Trodde du hadde byttet til en annen forsterker og så biampet. ops:

Det som du muligens er ute etter er en forsterker som er relativt strømsterk, og som derfor har god kontroll på bass spesielt i forhold til det du har fra før?

1077 kontra 1095, så kan det hende at 1095 er såpass kraftig at du ikke har behov for biamping? Men da har du mer effekt til senterkanalen, noe som også er positivt.

Vil uansett tro at du får bedre kontroll uansett hvilken av disse du velger.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •