Rotel watt vs Pioneer Watt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis vi antar identisk konstruksjon, men 100W kontra 200W, så gir dette en liten perseptiv økning i lydnivå, forutsatt at høyttalerene tåler dette.

Hvis du ønsker å sammenligne to forsterkere kun mhp effekt målt etter samme metodikk, så vil den relative forskjellen i effekt så vidt jeg forstår beskrive akkurat den effekten jeg nevner over.

At det kan være andre forskjeller på forsterkere er greit nok, men jeg tror ikke at du kan lese det ut av watt?

Analogi:
    En bil som er oppgitt til 150hk og en annen bil som er oppgitt til 150hk kan føles ganske forskjellig. Det kan være "uærlig" målemetodikk, forskjellig vekt etc. Hvis du vurderer målemetodikk så kan du komme til at den ene er 140hk og den andre er 160hk, men dette sier fremdeles ikke så veldig mye om hvordan bilene er hvis den ene er 1000kg og den andre 2000kg. Det sier bare at alt annet likt, så ville den med 160hk sannsynligvis ha bedre akselerasjon og toppfart.

Snicker-is kan muligens korrigere dette.

mvh
    Knut

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Watt, watt og watt

Hvor mange watt en forsterker har sir vel ikke så mye om evnen den har til å kontrolere elementene i en høytaler. Mange glemmer bort amper og dempefaktor. Disse to tingen er jo veldig viktig når det er disse som gjør at forsterkeren klarer å få elementer til å starte og stoppe når de skal.
    Watt er som hk og amper er som dreimoment i en motor.
    Så om det er mulig sjekk ut data og fin ut hvor mange amper det er og om du er heldig finner dempe faktor der også.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Hvor mange watt en forsterker har sir vel ikke så mye om evnen den har til å kontrolere elementene i en høytaler. Mange glemmer bort amper og dempefaktor. Disse to tingen er jo veldig viktig når det er disse som gjør at forsterkeren klarer å få elementer til å starte og stoppe når de skal.
    Watt er som hk og amper er som dreimoment i en motor.
    Så om det er mulig sjekk ut data og fin ut hvor mange amper det er og om du er heldig finner dempe faktor der også.
    Jeg har jo prøvd å presissere det flere ganger i denne tråden. Hvordan Rotel Watt yter i forhold til Pioneer Watt. I det så ligger det jo hvordan produktene deres yter i forhold til hva de oppgir av Watt, altså alt det andre også.

Er 10 Rotel Watt det samme som 10 Pioneer Watt, eller ville da Pioneer oppgitt 20 Watt?

Ville en Pioneer forskerker med samme oppgitte Watt som en Rotel kunne drive den samme høytalleren likt, eller vil en av de virke kraftigere, og gi mer kontroll?

Er det så vanskelig å oppfatte, eller leses kun overskriften før man svarer?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målinger av Pioneer VSX-82TSX, annet navn i USA, men samme modell som AX4.

At full continuous unclipped power (166wpc x 1; 8 ohms, 138wpc x 2; 8 ohms - full bandwidth with less than 0.1% THD+N), the Pioneer VSX-82TXS still maintained good bandwidth linearity with a -3dB point of 51kHz despite we were driving the receiver way beyond its rated 130wpc power specification. Into 4 ohms, the VSX-82TXS was able to deliver continuous power levels at a whopping 235wpc x 1 and 190wpc x 2 with less than 0.1% THD + N. The amplifier section of this receiver is conservatively rated. Kudos to Pioneer.
    Keep in mind most review publications don't do continuous power measurements and they usually publish power measurements into clipping at 1% THD + N. Our measurements are very conservative and it is clear that this receiver is a true workhorse for its asking price.

Som man ser er dette stabilt og kraftig. Tviler på at Rotel forsterkeren yder noe mer, da må du på tyngre modeller.

Snickers har den beste ideen, bruk denne kraftige forsterkeren til å drive center og bakhøyttalere med masse overskudd, og avlast på frontene med en skikkelig tokanals effektforsterker dersom du føler behov for det.

Mvh
    Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er måling av Rotel 1077

Driving seven channels into 8Ω, the Rotel delivered 130Wpc at 20Hz and 118Wpc at 1kHz before clipping (1% THD+noise).
    Into 4Ω with seven channels driven, the amp's current protection circuit kicked in before the continuous output reached the 1% THD+noise level. The output just before protection engagement was 73Wpc at 20Hz and 74Wpc at 1kHz. The Rotel's instantaneous power output with real-world program material should be closer to the results obtained with only two channels driven (below). With just two channels driven into 8Ω, the RMB-1077 delivered 133Wpc at 1kHz at clipping (1% THD+noise). Into 4Ω, two channels driven, it delivered 257Wpc at 1% THD+ noise at 1kHz.

Litt mer kraft her men ikke mye å snakke om....egentlig kanskje lavere effekt i 8 ohm fordi Pioneer målingen er med 0.1% thd mens Rotel målingen er med 1% thd.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er måling av Pioneer fra samme sted som Rotel, med samme kriteria:

The clipping point (1% THD+N, left channel measured) with all seven channels driven into 8 ohms was 77W at 20Hz and 150W at 1kHz (to the nearest Watt). The protection circuits engaged during both readings, but the receiver was unharmed.
    The clipping point, with all seven channels driven into 4 ohms, was reached at 178W at 1kHz. A fuse blew at the end of the 1 kHz test.
    With two channels driving 8 ohms, clipping was reached at 191W at 1kHz. With two channels driving 4 ohms, clipping was reached at 332W at 1kHz.

Ser ut som det faktisk er mer kraft i Pioneeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wireworld
    [...]. ville vel tro at ax4 leverer knapt 7x 50w reelt.[...]
    AX-serien tilhører Pioneers toppserie.

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Er det så vanskelig å oppfatte, eller leses kun overskriften før man svarer?
    Kan bare snakke for meg selv, men selv leser jeg kun overskriftene før jeg svarer.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes kun en seriøs måte å måle en surroundforsterker på:

Med alle kanaler i drift samtidig over hele frekvensområdet.

Alt annet er bare humbug, mener nå jeg. Da har de noe å skjule.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Hvis ikke målingene jeg la ut ga deg klart nok svar på spørsmålet til trådstarter så har du ikke lest informasjonen......eller hva?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste 3 innlegg eller noe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hva er konklusjonen?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Og hva er konklusjonen?
    Takk for bra svar.

Har du linker?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Mener du da i peak, eller kontinuerlig? Bryr du deg i det hele tatt om kvaliteten på kondensatorbankene? Hvor ofte trenger du full effekt i alle kanaler samtidig?

Til trådstarter: Jeg har også flere ganger vurdert en stor effektforsterker med mange kanaler, men jeg er mer og mer opptatt av effektforsterker til frontene alene, og kanskje center.

Var jeg deg ville jeg lagt kronene i en god 2-kanals forsterker.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Mener du da i peak, eller kontinuerlig? Bryr du deg i det hele tatt om kvaliteten på kondensatorbankene? Hvor ofte trenger du full effekt i alle kanaler samtidig?

Til trådstarter: Jeg har også flere ganger vurdert en stor effektforsterker med mange kanaler, men jeg er mer og mer opptatt av effektforsterker til frontene alene, og kanskje center.

Var jeg deg ville jeg lagt kronene i en god 2-kanals forsterker.
    Begynner å tenke i den banen selv.

Noen å anbefale. Tenkte da for alle front og center. Enten 3 kanaler eller kanskje også 5 for biamping. Eller kanskje kun en meget god 2 kanalers.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisklasse?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Prisklasse?
    Er ikke helt sikker. Maks uansett type var nok Nad Master sin til 25 tusen.

Vil vel kanskje føle at det blir litt mye for 2 kanaler, la oss si 10-20. Jeg betaler heller litt ekstra for kvalitet.

EDIT:

Hva med noe som dette: LYNGDORF AUDIO SDA2175 Effektforsterker

Kan jo da i verste fall ha 2, en til hver front. Noen som har hørt noe om denne?

Ett par andre som kanskje duger:

PRIMARE A30.3 - Hi-fi Center Kjeden

PRIMARE A30.5 - Hi-fi Center Kjeden (kanskje verdt de ekstra tusen for å bi-ampre frontene?)

Denne har jo fått bra kritikk, men hvordan vil lydbildet forran lyde med denne til fronter og Pioneern til senter? Jeg ser jo mye mer film enn jeg hører musikk i surround.

Hegel H2Amk2 effektforsterker - Hi-fi Center Kjeden

Eller er det noen som spanderer denne på meg Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er håpløs....sjekker litt for deg. Lyngdorfen tenkte jeg på, har testet den selv.

De andre er for svake.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/17701

Her kan du bruke 4 kanaler på frontene og en på senter.

Fin :-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •