Ny forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: Ny forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny forsterker

Min denon PMR 980R har tatt kvelden i den ene kanalen, så jeg vurderer å kjøpe meg en ny forsterker.

Den brukes stort sett bare til tv-lyd, og en del streaming av radio via mediacenter. Volumet er vanligvis "fornuftig", men det gjør seg å kunne dra på litt innimellom også.

Høyttalerne mine er Dali 109.

Jeg greier meg med stereo, trenger ikke surround.

Jeg har prøvd å glane litt på bruktmarkedet, men syns liksom ikke jeg finner noe spess.

Hos hifi-klubben fant jeg en interessant nad :

NAD C320BEE Integrert forsterker

Hva tror folket om denne? Vil den funke til å dra daliene mine greit? Såvidt jeg vet er daliene på 4ohm, men jeg aner ikke hvor mange watt de er.

Jeg ser også at komplett selger forsterkere fra eltax til ca. 2000,- som får gode kommentarer fra kjøperne. De er oppgitt til å være ganske så kraftige, noe som også bekreftes av de som har skrevet inn der.

Kan det være noe å se på, eller er det bedre å holde seg til kjente merker som f.eks. nad?

Her er eltaxen :

Komplett.no - Eltax AVR-900 Receiver, Sølv, DTS-ES, Dolby Digital EX, 6x210 Watt, 4 ohm

Jeg er ikke noen stor hifi-freak, men jeg vil jo helst ikke ha noe crap heller.

EDIT : Tror neppe jeg gidder kjøpe noe fra hifi-klubben. Jeg spurte dem om denne til 2700 ville duge, men fikk beskjed om at jeg heller burde kjøpe en til 6000.

Jeg skjønner at de gjerne vil selge dyrere ting, men å mer enn doble prisen er kanskje litt drøyt.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha noe som klarer å dra dine Dali bra bør du ha en ganske kraftig forsterker. Sjekk gjerne ut finn.no om du finner en Xindak, disse er billige og ganske så strømsterke !!

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg trur du vil gå ned i lydkvalitet om du velger eltaxen. Naden virkar ganske ok. Daliane dine er ikkje så tungdrevne heller.

Har du sett på den her?

CAMBRIDGE 540A v.2 Integrert forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Eg trur du vil gå ned i lydkvalitet om du velger eltaxen. Naden virkar ganske ok. Daliane dine er ikkje så tungdrevne heller.

Har du sett på den her?

CAMBRIDGE 540A v.2 Integrert forsterker
    Ja, jeg ble faktisk anbefalt en slik en av sjefen, men jeg syns den koster litt mye (i hvertfall ny), men jeg ser den har fått kritikk for at den er litt sløv. Vil ha litt power :-)

Tror du / dere den vil funke greit til daliene mine? Ser det er noen brukte som ikke koster altfor mye.

Ellers kan jeg få et pent bukt eksemplar av denne til en pris som ser fornuftig ut :VSX-916-K Pioneer

På mange måter mye mer enn jeg trenger, men da har jeg jo mer enn nok av muligheter senere. Spørsmålet er om den tåler 4ohm høyttalere og om den greier å dra daliene.

Hva tror dere?

Andre forslag tas gjerne imot.

Flere som har lyst til å mene litt om eltaxen? Den ser jo i hvertfall kraftig nok ut.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri bydd fram eltax til daliene mine, om de fremdeles var i live! hehe!

Kan den eltax'n dra til med 210 watt per kanal da? Jeg tviler sterkt.. Om denne er som andre eltax-forsterkere jeg har hørt, så kanskje den klarer nærmere 80, men jeg skal ikke påstå noe som helst siden jeg ikke har noe kjennskap til akkurat denne!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Jeg ville aldri bydd fram eltax til daliene mine, om de fremdeles var i live! hehe!

Kan den eltax'n dra til med 210 watt per kanal da? Jeg tviler sterkt.. Om denne er som andre eltax-forsterkere jeg har hørt, så kanskje den klarer nærmere 80, men jeg skal ikke påstå noe som helst siden jeg ikke har noe kjennskap til akkurat denne!
    Kan eltax være sååå dårlig, da?

Den pioneeren er oppgitt til 6 eller 8 ohm, vil det være skadelig å gi den 4 ohm, og vil den være kraftig nok til å dra daliene?

Er det neon som vet hvor mange watt dali 109 egentlig er på? Finner så lite info om dem på nettet.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali 109 er jo ganske brutale høyttalere, så desto mer effekt, dess mer morsomt vil det være å høre på musikk! Så jeg vil tro du fint kan slenge etter dem et par hundre watt per kanal uten at de vil klage på det!

Er på leting etter mer effekt selv jeg, til mine CV'er, da gjerne litt gammel amp med mye effekt og lav pris! :P Jeg finner meg gjerne en skadd forsterker jeg kan fikse opp liksom...

Er ikke lett å finne gode forsterkere til lave priser egentlig.. Ikke som er strømsterke nok iaff! =\

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Dali 109 er jo ganske brutale høyttalere, så desto mer effekt, dess mer morsomt vil det være å høre på musikk! Så jeg vil tro du fint kan slenge etter dem et par hundre watt per kanal uten at de vil klage på det!

Er på leting etter mer effekt selv jeg, til mine CV'er, da gjerne litt gammel amp med mye effekt og lav pris! :P Jeg finner meg gjerne en skadd forsterker jeg kan fikse opp liksom...

Er ikke lett å finne gode forsterkere til lave priser egentlig.. Ikke som er strømsterke nok iaff! =\
    Hva tror du om denne : Finn Torget - NAD 319 stereoforsterker

180w pr. kanal i 4 ohm. Nad tar vel ikke i når de oppgir watt?

Syns kanskje den var litt dyr, men.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr unna Eltax, og ikke kjøp Pioneer 916 med mindre du har tenkt å gå over til surround i nærmeste fremtid.

Ville gått for en eller annen integrert stereoforsterker, og unngått surroundreceivere.

Se om du kan finne en brukt Denon PMA 1500, har sansen for dem.

Edit: Ikke heng deg for mye opp i watt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frode.strand
    Hva tror du om denne : Finn Torget - NAD 319 stereoforsterker

180w pr. kanal i 4 ohm. Nad tar vel ikke i når de oppgir watt?

Syns kanskje den var litt dyr, men.

Har selv en 319 liggenes, synes prisen på denne 2300,- var overpriset.. Har mye krutt ja, men spiller ikke spesielt bra.. Lite dynamikk, nok watt, men synes ikke den har fin klang, har hørt forterkere med "bare" 50w, som drar mye bedre i bånn! Spesielt når fjernkontrollen ikke fungerer, hadde ikke gitt mer en 1500,- uten fjernkontroll..!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør vel kanskje ikke henge seg opp i hvilken forsterker som er best på papiret... Har en Pioneer vsx 1015 receiver på 7x150w, og en xindak forsterker på 2x100w. Trenger vel ikke nevne hvilken som spiller best

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.dali.dk/admin/previous/109.pdf

Der finner du litt data på Dali 109.

Jeg anbefaler Xindak, en kompis av meg som bruker det på sine Dali 808, den spiller veldig bra. Både hva angår lydkvalitet og og lydtrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    http://www.dali.dk/admin/previous/109.pdf

Der finner du litt data på Dali 109.

Jeg anbefaler Xindak, en kompis av meg som bruker det på sine Dali 808, den spiller veldig bra. Både hva angår lydkvalitet og og lydtrykk.
    Takker for linken, men det sto jo ikke så mye data der heller :-(

Jeg har søkt litt på finn etter Xindak, men finner ingenting under 8000,- . Det er en tanke over mitt budsjett.

På qxl var det kun en cdspiller.
    På Kelkoo.no er det ingen treff
    På ebay.com fant jeg én forsterker, men til 550$ + frakt + mva
    På ebay.de fant jeg ingen.

Ser ikke ut som det akkurat florerer med forsterkere fra xindak

Takker for gode tips. Jeg får lete litt videre. Hvis noen kommer over brukbare forsterkere i klassen 2-2,5k så er det bare å hyle.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Styr unna Eltax, og ikke kjøp Pioneer 916 med mindre du har tenkt å gå over til surround i nærmeste fremtid.

Ville gått for en eller annen integrert stereoforsterker, og unngått surroundreceivere.

Se om du kan finne en brukt Denon PMA 1500, har sansen for dem.

Edit: Ikke heng deg for mye opp i watt.
    Jeg vet jo man ikke skal henge seg for mye opp i watt, og at en forsterker oppgitt til 30w fint kan gi mer power enn en oppgitt til 100w. Problemet er jo at det er ikke godt å vite hvor kraftig en forsterker egentlig er.

Jeg har en denon PMA 980R nå. Jeg tror den er oppgitt til 90wX2 i 8 ohm, og 135wX2 i 4ohm.
    PMA 1500 er oppgitt til 70wX2, men for alt jeg vet kan det jo godt hende at den er kraftigere enn 980.

Dumt det ikke finnes standardiserte standarder for slik.

Hva med denne : eBay: DENON PMA1560 ++Traumverstärker++ V-Mos Technik HighEnd (Artikel 180091511569 endet 11.03.07 21:36:45 MEZ)

Vet jo ikke hvor den ender i pris, men...

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du en link om Xindak og prisene dem pleier å gå for

http://avforum.no/forum/produkt-pris...ight=audiofoni

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie

Jeg får opp linken din, men ikke den som ligger i linken.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, ser det... Den funket forrige dagen:-?

Ihvertfall du finner Audiofoni AS på gulesider.no hvis du er intressert.

Produkt info om forsterkeren kan du finne på. XINDAK Electronic

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vel den på finn.no blitt solgt sikkert. Men du finner de på netthandelen !! Har handlet der ved flere anledniger og de er seriøse, synes jeg da.

Netthandelen.no - Vis auksjon

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Skal vente en stund da... Slutter ikkje med d første den auksjonen:-?

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie

Ikke så enkelt lengre gitt. Xindakene florerte på markedet for 2-3 uker siden. Så ble det ble det brått slutt. Netthandelen har sluttet å selge dem, og det er trolig kun et lite rest-parti som går ut i september. Det samme med Audiofoni, de har også solgt ut det de hadde.
    Så nå er markedet skrapet for disse forsterkerne dessverre. Tviler på man noen gang får se de prisene som har vært.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •