Harman Kardon HK 970

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Harman Kardon HK 970

Jeg fikk HK 970 i dag og jeg har planer om å bruke denne til Patos Basic 510, evt Klipsch RF-82.

Men spørsmålet jeg har er angående noe annet. Min gamle forsterker er en 10 år gammel Kenwood KA-5090R. Dette var den miste modellen Kenwood hadde den gang, dog en litt påkostet versjon. Og den gir MYE mer trøkk enn HK 970.
    (testet på Magnat Vector 5 høyttalere)

Kenwood`n har "loudness" kontroll, og jeg føler det er denne som gir trøkk.
    Det jeg lurer på er hvorfor HK 970 (som skal være en mye bedre forsterker enn Kenwood`n) gir så lite trøkk selv med bassen på fullt?

Kan godt være dette også gjelder andre forsterkere uten loudness. Må jeg se etter en annen type forsterker (feks Denon har vel også loudness) for å få det trøkket jeg vil ha? (uten sub)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loudness er en hevng av bass og diskantnivå når du spiller "lavt". Denne hevingen dempes gradvis etterhvert som du skrur lyden opp. Grunnen til at denne funksjonen finnes, er at øret ikke er så følsomt for lave og høye frekvenser som det er ved høyere lydtrykk.

Alternativet ditt er å skru litt opp på bass og diskant på en ny forsterker. Tror det er færre forsterkere som har denne funksjonen nå enn tidligere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, ser det på både vanlig hifi-forsterker samt cd-spiller til bil, loudness forsvinner, den gir mer trøkk ja.. men ikke ett sant lydbilde.. Så du får heller bare kose deg med at du har fått en kjempeforsterker, som gir mye renere og riktigere lydbilde..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke det "rette" lydbildet, men jeg synes fremdeles Kenwood`n min er MYE bedre :-) Blir ikke no trøkk i det hele tatt med HK 970 (selv med bass på max)

Så med andre ord må jeg ha en sub i tillegg for å bli fornøyd med en ny forsterker uten sub.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det høres litt rart ut, H/K er vel først og fremst kjent for "rå" kraft, og bass? Men det har selvsagt mye å gjøre med hva en er vant til fra før.

Hvordan har du tonekontrollene på Kenwoodforsterkeren din da?

Det kan jo være at det vil være lurere for deg å beholde Kenwoodforsterkeren? Det er jo ikke alltid at nytt er bedre...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trist, hjelper ikke med rett lyd hvis en ikke liker det nei.. Spørs om det ikke kan være noe feil med forsterkren, h\k pleier ikke å være sparsomme når det gjelder bass på deres komponenter..

Oops svarte litt seint her...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt merkelig. Selv uten loudness inne er Kenwood`n hakket bedre etter min mening.

Bassen står på max, og tre kvart diskant på Kenwood.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Er litt merkelig. Selv uten loudness inne er Kenwood`n hakket bedre etter min mening.

Bassen står på max, og tre kvart diskant på Kenwood.
    Virker som om du har blitt vant til ett litt spesiellt lydbilde etter min mening. Bass på max og diskant på trekvart er temmelimg mye, hvis du ikke lytter på veldig lavt volum. Men, hver sin smak.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er frekvensresponsen din??? den ville jeg likt og sett :-O
    Heter seg vel at mann skal plasere høytalene så men unngår og bruke tonekontrolene og loudness.
    Høytalene får en del reduset levetid ved extrem justeringer :-)
    Burde kansje kjøpe den en brukbar sub. . . .

Newcomer buckweed sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har samme forsterker som deg og den kjører nå mine Patos 410.
    I starten synest jeg også det var ganske slappt, men som sagt så får du et mye renere lydbilde.
    Jeg ble lei den slappe lyden og koblet forsterkeren til pc'en og fikk se hva den virkelig kunne yte og da ble jeg fakktisk inponert.
    Den bass innstillingen som er på H/K er ikke noe særlig tess synest jeg, merker ikke store forskjellen, men nå spørst det jo hva du er ute etter.
    Fin og virkelig lyd eller masse bass og trøkk?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som dere nevner, jeg spiller mest på lavt til middels volum. Og jeg liker dyp lyd med trøkk, mulig det ikke er det "rette" lydbilde, men er nå det jeg liker.

Ønsker ikke å ha en sub igrunn, men vet det er et alternativ.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub er det beste alt, du vet hvis du pøser på med bass på forsterkeren så forandrer det ikke bare bånn-lyden, men hele spekteret.. med sub så beholder du den "egentlige" lyden på høyttalerne, men kan gi litt på i bånn med suben, pluss du får en helt annen lyd i bånn også, noe du aldri kan få med vanlige høyttalere.. Jeg kjøpte meg sub, nettopp fordi jeg aldri spiller høy musikk, men ville ha litt lyd i bånn, angrer kun på en ting, at jeg ikke kjøpte meg sub for lenge siden...

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror...

...du bare kan glemme Loudness på Denon. Det er hvertfall ikke det på min. Anyway...de fleste hjemmekinoforsterkere nåtildags overlater ekstra bass trøkk til subben.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener på at det er loudness på enkelte eldre Denon forsterkere.

Ja har testet med HK AVR240`n min, men har funnet ut at det passer seg best med separate anlegg til musikk og film.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •