Et HDMI problem for alle lydelskere som har kjøpt seg Pioneer AX4ASi eller AX2AS-s

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et HDMI problem for alle lydelskere som har kjøpt seg Pioneer AX4ASi eller AX2AS-s

Jeg er svært nære ved å kjøpe en Pioneer VSX-AX2AS-S, men leser nå at denne (og andre Pioneer modeller for den saks skyld) lider av et problem.

Pioneer har en "bug" i sine receivere som betyr at LFE kanalen ikke boostes med 10 db når lydkilden kommer som ukomprimert PCM via HDMI (hvilket jo er MEGET aktuelt for oss som akkurat har gått til innkjøp av ny hddvd eller blueray spiller og gjerne vil nyte de nye høyoppløste lydformatene på disse spillerne.
    Detaljer om dette problemet kan leses her:

Response from Pioneer about the AX4ASi and the LFE 10db boost issue - AV Forums

Ryktene sier at Pioneer har en firmware fix for problemet, med dette krever at man leverer receiveren inn til service. tungvint og lite forlokkene løsning synes jeg...noe som gjør at jeg vurderer å kjøpe en Yamaha V1700 i stedet(som ikke har dette problemet - men som i motsetning til Pioneeren kun har HDMI innganger).

Noen som har erfaring med problemet med LFE 10 decibel boost issuet til Pioneer ????

Input fra forummedlemmer tas i mot med takk.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen erfaring, men takk for inputen. Er i markedet for ny prosessor, og dette er ikke et pluss for Pioneer.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en velkjent ting at lydsporet på HD DVD og BR kommer ukomprimert og at LFE sporet ikke forsterkes 10 dB her som tidligere. Uten at jeg kjenner mye til det så gjelder jo ikke det bare Pioneer, men har forstått det sånn at det er mer standard å gjøre det slik. Uansett så er det lett øke LFE signalet manuelt 10 dB på recieveren. Har selv en AX4ASi.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mailet pioneer 2 ganger for å spørre om de har en fix på problemet uten å ha fått svar. Deretter ringte jeg, men de ante ikke hva jeg snakket om og ba meg sende en mail - å gjorde jeg det, og fortsatt ikke svar. Skammelig dårlig serviceinnstilling av Pioneer.

Det er vist en fix på vei for problemet, men det krever at man leverer receiveren inn til et servicesenter.
    Det er vistnok også issues mht. HDMI switching på Pio receiverne slik at komponent inn - HDMI ut gir for mørke bilder.

Jeg har for min del gitt opp, og bestilt en Yamaha RX-V1700 - denne har ikke problemet med LFE kanalen, og heller ikke HDMI switchingen.

Synd - for jeg var helt klar for å kjøpe Pioneeren inntil jeg ble klar over denne bugen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dan - om du har mulighet til å manuelt stille inn LFE kanalen har du antakelig fått en receiver med ny nok firmware til at Pio har addressert problemet. Jeg går ut i fra at du kjører LPCM lyd inn til receiveren via HDMI og fortsatt kan stille LFE kanalen?? Det er kun på pcm lyd og ved bruk av HDMI at denne "buggen" er relevant (hvilket gjør det litt kjedelig om man skal kjøre True Dolby HD etc ukomprimert inn fra HDDVD spiller)

når kjøpte du receiveren? Gidder du sjekke hvilken firmware versjon som du har? Har du forøvrig en kommentar ang switching fra komponent til HDMI - gir dette mørkere bilder en det burde være på din receiver?

Om du ikke har problemer med dette er det mulig jeg alikevel bestiller en Pioneer AX2AS-s.

Er det andre her i forumet som har erfaring med LFE problemet og komponent-HDMI bildeswitching med denne receiveren?

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på "avsforum" at ihvertfall pioneer 84asi produsert fom, jan 07 er med ny firmware er fri fra dette problemet, men hvorfor ikke beholde Yamaha 1700 likevel?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Valhall

Jeg har ikke noe imot å kjøpe en Yamaha 1700 (hvilket jeg antakelig gjør:-D ) - den eneste grunnen til at jeg heller vil ha Pioneeren er at den har 3 HDMI porter inn mot Yamahas 2.

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janullrich77
    Hei Valhall

Jeg har ikke noe imot å kjøpe en Yamaha 1700 (hvilket jeg antakelig gjør:-D ) - den eneste grunnen til at jeg heller vil ha Pioneeren er at den har 3 HDMI porter inn mot Yamahas 2.
    Ok, har forståelse for det med HDMI, men uansett hva du velger blir du helt sikkert fornøyd, så lykke til uansett. Det enseste negative med Yamaha er Yapo, som ihvertfall i min stue og med mine høytalere ikke kommer i nærheten av Pioneers MCACC system med å stille inn høytalerne med korrekt størrelse, med det er bare å stille inn manuelt, så noe stort problem er det jo ikke uansett

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Receivers boosting PCM LFE input by 10dB
    - Pioneer VSX-84TXSi/VSX-82TXSi(VSX-AX4ASi/VSX-AX2ASi): latest USA firmware apparently fixes - with this, +10dB analogue SW boost also affects HDMI+ i.Link. New units may not have this firmware. Fix not yet available in Europe. Status of i.Link SACD after fix remains unknown."

LFE, subwoofers and interconnects explained - AVS Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Helnoob

Ja jeg vet, og jeg gidder ikke å kjøpe Pioneer så lenge jeg ikke med SIKKERHET vet at jeg får en receiveren som gir meg korrekt basslyd fra HD-DVD eller Blueray filmer.

Savner input fra andre medlemmer - er det virkelig ingen som har testet disse Pio receiverne med de nye lydformatene som true dolby HD eller DTS HD via ukomprimert PCM gjennom HDMI ledning?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner input fra andre medlemmer - er det virkelig ingen som har testet disse Pio receiverne med de nye lydformatene som true dolby HD eller DTS HD via ukomprimert PCM gjennom HDMI ledning?
    Jeg har jo testet dette og det fungerer ikke godt dessverre. Sånn det er nå så kjører jeg lyden optisk, da det blir bedre. Har ikke fått testet noe siden sist jeg skrev innlegg, vet ikke hvilken firmware jeg har.

Når det er sagt så er jeg ellers godt fornøyd med recieveren. En av grunnene til mitt valg var nettopp det med flere HDMI-innganger og switchingen her, noe jeg ikke angrer på i dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt meg bekjent finnes det kun 2 alternativer for å høre de nye ukomprimerte lydformatene som True Dolby HD og DTS-HD som er tilgjengelig på HDDVD og Blueray plater:

1) enten velge LPCM lyd ut fra blueray/hddvd spiller via HDMI - (hvilket vil gi en meget svak bass i LFE kanalen på Pioneers receivere grunnet "LFE buggen", og man kan heller ikke kompensere dette problemet ved å velge et høyre decibel nivå på LFE kanalen på Pioneeren når man benytter HDMI som lydkilde inn). (En slik løsning vil dog fungere utmerket på de fleste andre nye receivermerker inkludert Yamahas RX-v1700 modell)

2) Benytte analoge utganger fra HDDVD spilleren og inn til receiveren (hvilket betyr en vanvittig stort antall ledninger mellom Hddvd/blueray spiller og receiver

En kan ikke benytte spidf/optisk/coax digital utgangen fra Hddvd/blueray spiller og inn til receiveren, da disse ledningene rett og slett ikke støtter høy nok båndbredde for de nye lydformatene. Kjører man dette bli lyden gjort om til vanlig DTS eller dolby digital selv om man velger true dolby HD eller dts HH på blueray eller HDDVD platene.

Correct me if I am wrong here, men jeg er 99,9% sikker på at det ovenstående stemmer

For min del blir det da desverre meningsløst å kjøpe Pioneer siden de ikke har en firmware fix for dette problemet tilgjengelig her på berget per i dag.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakka nå nettopp med Pioneer i Norge og de har den nye SW`en som skal til for å fixe HD-lyd via HDMI. Det er bare å sende el. levere så gjør de det samme dagen, senest dagen derpå. Det er til og med GRATIS!!! Porto kommer i tillegg:-?
    Skulle vel bare mangle kanskje. Iallefall så er infoen herved kommet ut til det norske folk. Kanskje ikke førstemann ut men...

For de som ikke vil/kan sende inn så er det 6 stk lagringsplasser for forskjellige innstillinger. Der kan man lagre en eller flere med 10dB høyere volum på sub. Det er også GRATIS!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wizkid,

Dette kommer overaskende på... de ganger jeg har snakket med Pio support har de ikke ANT hva jeg pratet om eller ikke gitt svar. Jeg vil ringe de med det samme for nå ble det plutselig interresant med Pio igjen.

Hva vil du anbefale meg å kjøpe Wizkid av Pio AX2AS eller Yamaha Rxv1700
    - jeg har Snell acoustics type EIV som fronter, en BW LCR 600 som senter og BW 602 som bakhøytalere...

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en AX4 du, det er vist en til salgs på AVtorget :wink:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Correct me if I am wrong here, men jeg er 99,9% sikker på at det ovenstående stemmer
    Det er sånn jeg også har forstått det. Jeg har til nå kjørt lyden optisk, men har ikke da dratt nytte av de nye formatene, er klar over det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •