Analog kildeswitching på Denon receivere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analog kildeswitching på Denon receivere

Jeg har svært lyst til å koble på en ekstern DAC av denne typen på min Denon AVR2807 receiver
    Stello DA220 MK2

Men er den analoge pre-delen i Denon'en god nok til at det vil være noen vits i å sette på en "bedre" kilde på en analog inngang? DAC'en i Denonen er vel i utgangspunktet ganske grei også.

Har ikke lyst til å bruke penger på en DAC bare for å finne ut at Denon maskerer alle detaljer og at jeg like gjerne kunne brukt DAC'en i Denonen på CD'er.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    1. Jeg har svært lyst til å koble på en ekstern DAC av denne typen på min Denon AVR2807 receiver
    Stello DA220 MK2

2. er den analoge pre-delen i Denon'en god nok til at det vil være noen vits i å sette på en "bedre" kilde på en analog inngang?

3. DAC'en i Denonen er vel i utgangspunktet ganske grei også.

4. Har ikke lyst til å bruke penger på en DAC bare for å finne ut at Denon maskerer alle detaljer og at jeg like gjerne kunne brukt DAC'en i Denonen på CD'er.
    1. Prøv en da vel !

2. Helt klart - du bør teste dette

3. Grei nok

4. Ingen har det, men det finnes vel en del billigere og ikke minst "brukte" alternativer på markedet?

Uansett, hvis du tester og kobler til en avspiller, både analogt og digitalt samtidig og kjører en "skifte-kilde-input" test, så må du sjekke at lydnivået er likt. Så ikke det "høyest spillende" alternativet velges - kun for det
    Men du kan jo bare justere input-level på Receiver for å balansere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    betaler du 14.000 eller? betydelig mer enn hele din 7kanals integrete med 7dacer osv..
    RME til 6k blir under halvparten, og likevel brukt av mange high end freaks på sentralen.
    Hifisentralen - RME - eiernes pludretråd

hva angår spørsmålet ditt så blir vel ikke ampen din dårligere av bedre signal eller?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir Stello'en eller ingen DAC.

Stello'en har jo fått helt fantastisk kritikk, og sammenlignes direkte med de aller beste CD-riggene og regnes av flere som en av verdens beste DAC'er uansett pris.

De testet den i siste Fidelity også, med tilsvarende tilbakemeldinger.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, aldri hørt om den.
    benchmark til 10k har jo også fått "helt fantastisk kritkk"
    The DAC1 - Benchmark Media
    http://www.prolyd.com/bwww/pdf/Benchmark-DAC1.pdf

syns du ikke det blir litt feil fordeling å bruke nesten 15k når ampen din kanskje er verdt 3-4000 som musikkformidler?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er ikke at Stello'en koster 15k når denon'en koster 9k, stello'en gir visstnok helt fantastisk lydkvalitet. 5k fra eller til er ikke så farlig, bare lyden er bedre. Men det er jo derfor jeg spør om analogkvaliteten på Denon'en.
    Med 802D som hovedhøytaler synes jeg ikke det er for dumt å kjøpe best mulig DAC, jeg lever i hvertfall i den tro at det vil gi resultater.

Denon'en er det desidert svakeste leddet i anlegget mitt, så jeg skulle gjerne bytta den ut men ser ingen gode alternativer. Blir nok til at jeg dropper stello'en og går for den separate Denon prosessoren om et års tid eller noe. Jeg klarer nemlig ikke å gi slipp på surround heller (og heller ikke bass management. SVS'en må jo med på musikk også!)

Ideelt set skulle jeg kombinert Denon'en i surround og stello'en i stereo uten å gå via Denon'en, men jeg ser ikke helt hvordan dette skal kunne gjøres uten å sette inn enda en pre mellom Denon'en og effekttrinnet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK marsboer, min mening :
    Der er ikke noe galt med en dac til 15k på din Denon, men noen spørsmål melder sig (og jeg vet ikke hva du har av utstyr), men, jeg ville valgt en annen vei, se lenger nede..., men først litt "small talk".
    Jeg ville gå over til stereo som 1st prioritet. Driver du 802D med Denon´en alene er dette vel heller ikke optimalt, eller ?
    Jeg angrer ikke på at jeg solgte mitt surround og gik for stereo, livet blev en del lettere synes jeg....
    Hvilken cd spiller bruker du nå.....
    Du vil få bedre lyd med en separat dac, spesielt en der koster en del mer enn hele forsterkeren din.
    Men, det skal siges at forskjeller på "digital" lyd, fra cd spiller til cd spiller og fra dac til dac noen ganger kan være forsvinnende liten, selvom testerne jubler og skriver side opp og ned. Og Fidelity stoler jeg ikke på i det hele tatt, jeg har hatt en del produkter de har testet, og mine erfaringer stemmer ikke alltid med det de skrev.
    Jeg har ikke lest noen tester av Stello, men sjekk om den er kilen på drivverk...
    Upsampling har jeg desverre ingen tro på dog, jeg hører ikke forskjell, og det er ikke oppløsning det mangler hos mig for å kunne høre forskjell. ( Stax elektrostatiske hodetelefoner med røramp )
    Jeg skal blott nevne endda et alternativ, det MÅ jeg jo !
    Til samme pris får du SlimDevices Transporter og den spiller like bra som en Stello !! Legg da til fremtidssikringen, tusind radiostasjoner, avspilling av flac , lossless, MP3 i alle former osv. osv. fra harddisken, ja da virker en separat dac til samme pris som spild av penger mener jeg..........

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å bli oppgitt her men:

Poenget er ikke å kjøpe en DAC for å absolutt koble den på Denon'en. Saken er at Denon'en skal ut før eller siden og da er det jo greit å ha en svinbra DAC som kan brukes da jeg får en bedre pre. Jeg baserer meg heller ikke utelukkende på testen i fidelity. Det er flere som har sensasjonelt gode anmeldelser av Stello DAC'en.

Og selvfølgelig skal ikke 802D drives av kun Denon'en. Det er jo voldtekt av gode høytalere..

Jeg har SB3 med custom made strømforsyning som drivverk så der er det ingen problemer. Det er nettopp derfor jeg har lyst på en svært god ekstern DAC!! SB3 (og transporter) er tidenes mest geniale produkter!!!
    Transporter har meget bra DAC, men ikke i Stellos liga hvis jeg setter anmeldelser jeg har lest av begge i system. Upsampling driter jeg i med mindre det gir en hørbar forbedring.. Annerledes lyd holder ikke..

SoundStage! Equipment Review - Stello DA220 Digital-to-Analog Converter (6/2004)

Og siden du var inne på hodetelefoner (han her oppgraderte fra Benchmark DAC1....):

The Stello DA220 DAC Has Arrived! - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja, da siger jeg kjøp den da....det er jo det du gjerne vil, og du vil ikke angre er jeg sikker på !
    Så bare denne, derfor anbefalte jeg Transporteren :
    Welcome to www.SoundStageAV.com hvor de skriver :
    In short, Slim Devices had to get everything about this product right, and the Transporter’s digital-to-analog performance had to at least match that of the best reasonably priced DACs on the market. The very best DACs I know of come from Stello, and I had them on hand: the original DA220 ($1195, when available) and its upgrade, the DA220 Mk.II ($1495). Stello’s DACs blow away DACs many times their price -- in fact, their performance comes strikingly close to that of the cost-no-object crowd. So that’s what the Transporter went up against.

Worrying, however, proved fruitless. It didn’t take long to figure out that the Transporter’s D/A performance was outstanding, and every bit the equal of the Stellos’, even if all three performances were not quite identical. But, basically, they’re all superb, and close to as good as it gets -- as you’ll see.

Jeg kan ikke vite hvilket utstyr du har og hvilke planer du ellers har, derfor svarer jeg litt i det uvisse. For 3 uker siden fik jeg min SB3, og jeg angrer egentlig på jeg ikke sparet mer opp og kjøpte Transporteren, men penger henger ikke på trær her jeg bor. Jeg kommer til å gå for dac i min Bryston tror jeg, så får vi se..., lyden fra SB3 nå er ørlite dårligere enn min moddede Philips 963SA, men jeg gidder ikke skifte cd´er hele tiden, de er satt på loftet.

Åh ja, var det ikke du der bestilte Welborne, har du fått den eller ? En annen venter stadig på sin som han bestilte for 1 mdr. siden, der var noen problemer med noen støyende komponenter fabrikken hadde fått levert skrev han.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, så artig at han faktisk sammenlignet transporter direkte mot Stello. I mitt tilfelle (som allerede har SB3) vil være mest naturlig å gå for Stello siden dette blir rimeligst
    Bra at han også kunne bekrefte at Stello er noe av det beste på markedet.

Men uansett så får jeg ikke kombinert dette på noen god måte utenom Denon'en så det blir vel heller å fleske til med en fullstendig overpriset surroundprosessor etter hvert som antageligvis gir meg dårligere lyd en Stello'en... men men, slik er livet. Man kan ikke få alt som man vil.

Jeg bestilte fra Welbourne ja, har ikke hørt noe enda, så jeg belager meg på å vente LENGE. Er ikke så farlig, er ikke akkurat dårlig lyden nå heller (med digital utgangen)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom forresten på en ting. Med en DAC kan jeg jo ikke spille DTS-WAV filer med Quad surround slik jeg kan med SB3 foret digitalt inn i Denon'en. Jeg har f.eks et Pink Floyd album som er tatt opp i DTS-WAV quad surround. Det vil jo være dumt å ikke kunne spille av slikt også..

Har nesten lyst til å gå helt over til stereo etterhvert, men tapet av digital bassmanagement i en surroundreceiver blir vanskelig å komme over..
    Mangler forsåvidt bare en DAC og noen små fronthøytalere så har jeg dedikert surround og dedikert stereo da..
    Det er kun snakk om en 20k det!! Ikke mye for å få to anlegg av god kvalitet!

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Har nesten lyst til å gå helt over til stereo etterhvert, men tapet av digital bassmanagement i en surroundreceiver blir vanskelig å komme over..
    Bytt ut M25 med M3 da, den har bassmanagement

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke få alt her i livet jo, jeg har jo flere multikanal sacd jeg aldrig får høre mer, dsd innspillinger, dts, DD , HDCD og hvad der ellers er av ymse formater som man "må ha fordi det er kjekt", og der kommer alltid noe nytt vet du. Nå må man ha HD-DVD osv....
    Jeg har meldt mig ut av dette løbet, på samme måte som masse andre der plutselig setter fokus på platespilleren !
    Man kan ikke sitte med stereo og hodetelefoner og da angre når 99 % av den musikk man vanligvis spiller er stereo.
    Vet ikke hvad du da skal ha, men bass management har en del dvd spillere jo...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viste seg at 802D spiller helt fantastisk bass alene. Dermed er ikke behovet for bassmanagement der i stereo lenger... Men det er likevel en utfordring å få koblet ting sammen.. Jeg får sove litt på dette en god stund tror jeg.. Akkurat nå er jeg i hi-fi himmelen uansett..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •