Kan trådløst nettverk påvirke en eldre Sony Hjemmekino forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan trådløst nettverk påvirke en eldre Sony Hjemmekino forsterker?

Som tittelen sier... trådløst ruteren står ca. 2m. fra forsterkeren. Det er en slags svak ujavn dure lyd i front høyttalerene, har koblet fra alt av signal kabler, så ulyden kommer ikkje fra noen signaler, ev. fra nettverket, elle noe gale med forsterkeren? Den heter Sony STR-DE425, og er ca. 4-6 år gammel...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å trekk ut strømmen fra ruteren og se om duringen forsvinner.
    Hvis ikke den forsvinner da, prøver du å trekke noe annet i nærheten. Går forresten høyttalerkablene i nærheten av noe utstyr ?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvilsomt om 2,4 eller 5 GHz påvirker lyden i noen grad. Du bør heller etterforske jordingsproblematikk.

Du bør koble fra alt unntatt høyttalere fra receiver, og se om duringen forsvinner. Prøv også å koble receiver til en annen kurs for å se om dette hjelper.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan den godt. Hvis lyden forsvinner når du slår av routeren, er saken klar.
    Det kan være vanskelig gjøre noe med. Jeg ville prøvd feritter på kablene til receiveren. Hvis ikke det hjelper er problemet den mekaniske oppbygningen av receiveren, og den er det vanskelig å gjøre noe med.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rhesusminus
    Det kan den godt. Hvis lyden forsvinner når du slår av routeren, er saken klar.
    Det kan være vanskelig gjøre noe med. Jeg ville prøvd feritter på kablene til receiveren. Hvis ikke det hjelper er problemet den mekaniske oppbygningen av receiveren, og den er det vanskelig å gjøre noe med.
    Mulig ruteren støyer på strømnettet, for det kan i grunn alt elektrisk utstyr gjøre. Transformatorer kan også stråle støy. Radioen i ruteren vil derimot ikke kunne påvirke lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vender min router på en bestemt måte går den i lyden på mine pc høyttalere, disse har jo innebygget forsterker. Lyder som knitring.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radiosignalene som sendes ut fra routeren kan fanges opp av ledninger som er koblet til frosterkeren. Litt uheldig/dårlig avkobling mot chassis, og RF-strømmen kommer inn i elektronikken og gjennom en ulineær komponent, f.eks. en transistor, og demoduleres. Da høres dette, hvis modulasjonsfrekvensen er i det hørbare området. Fenomenet er det samme som når en mobiltelefon påvirker audio-utstyr, det er bare radio-frekvensen som er litt anderledes. 900MHz/1800MHz for mobil og 2400MHz for WLAN.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om så har jeg jo faktisk hørt mobiler slå inn på mye utstyr. Mulig at det er enkelte komponenter som er følsomme for dette, men jeg er åpenbart ikke så teknisk kyndig at jeg klarer å forklare hvordan dette kan skje. Edit: Men han over er jo inne på noe da selv om jeg ikke kan forstå at 2,4GHz er hørbart.

Jeg har selv aldri hørt mitt trådløst utstyr påvirke hverken pc-høyttalere eller hjemmekino hos meg, og jeg har hatt trådløsruter stående på TV'en, stereoen og på PC'en. Mulig kilder til støy rundt 2,4 GHz er mange. Microbølgeovner, mobiler, babycall og trådløse telefoner er noen av dem. Jeg har alt dette, men har aldri hørt støy fra annet enn mobiltelefon. Jeg mistenker at denne også har den kraftigste senderen.

Den eneste måten å finne ut av dette for trådstarter er elimineringsmetoden. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, men hva er Elimineringsmetoden?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du eliminerer (fjerner) det trådløse nettverket, og hører om det blir bedre. Hvis ikke må du eliminere noe annet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •