3 * Rotel RB981 vs ny surroundforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3 * Rotel RB981 vs ny surroundforsterker

Hei

Etter en titt i nyeste hjemmekino så jeg en hendig liten sak ved navn Sony 5200es som smått fattet min interesse! Det er vel rett å si jeg har lyst på ny forsterker, så lurer på hva jeg skal kjøpe og evnt beholde av effektforsterkere.

Nå om dagen kjører jeg 3 brokoblet Rotel 981 på front og center (360W/8ohm for hver kanal). Mens jeg bruker HK avr 330 til sidehøyttalerne. Dette fungerer veldig bra, men jeg har stadig lyst på noe nytt
    Forskjellen var ikke stor da jeg bestemte meg for å brokoble Rotel'ene til fronter, istedenfor å kjøre 2*130W til front. Så hvorfor ikke like gjerne kjøpe en schvær surroundforsterker som tar seg av alt dette?

Sony'en er oppgitt til 7*120W i 8ohm, men spørsmålet er om det blir for lite når jeg driver 5 kanaler samtidig. Hjemmekino hadde koblet til Focal Alto Utopia be (front og center), electra 1027 be (bak) og dette fungerte tydeligvis veldig tilfredstillende
    Men jeg hadde angret bitter om jeg hadde kjøpt en forsterker som var for liten!
    Jeg bruker forresten Infinity Kappa 600, center og sidehøyttalere i samme serie AVforum.no - lil-h's hjemmekino

Fordelene med denne herlige forsterkern er oppskalering og at jeg kan koble denne rett til PS3'en min via hdmi. Jeg er også åpen for andre forslag hvis noen skulle komme med det. Budsjettet er på ~10 000 NOK

Men hvordan er lydsignaturen på denne forsterker'n? Jeg spiller for det meste Trance, rock og pop. Det er viktig at den er god i hele spekteret (sjokk), jeg er glad i bass, men det er veldig viktig at diskanten ikke blir for spiss.

Prisen er helt utrolig, jeg ser hjemmekino sier at veiledende pris er 12 5000,- men jeg har funnet den til 7500,-. Dette må være et kupp?
    Hvis jeg selger unna effektene og HK'en burde jeg sitte igjen med rundt 12 laken. Det sier meg jeg faktisk SPARER penger på å oppgradere, så samt den har nok krefter da.

Håper på masse svar

EDIT: leifs

Newcomer Misano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony watt og Rotel watt kan nok ikke sammenlignes. Ikke se deg blind på wattstyrke på recivere. Du kan jo selfølgelig kjøpe Sony'en og bruke den slik du bruker HK'en i dag, men ikke kvitt deg med Rotelene. De overgår nok de fleste Sony forsterkere når det kommer til kraft.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte det ga en viss pekepinn på hvor kraftis forsterkern var.
    Aldri i verden om jeg har råd til Sony'en hvis jeg ikke selger det andre.

Hvilke andre alternativer har jeg?
    Hvordan ligger 5200es an i forhold til f.eks Denon 3806?

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Jeg tenkte det ga en viss pekepinn på hvor kraftis forsterkern var.
    Aldri i verden om jeg har råd til Sony'en hvis jeg ikke selger det andre.

Hvilke andre alternativer har jeg?
    Hvordan ligger 5200es an i forhold til f.eks Denon 3806?
    det alternative du har NÅ er det de fleste lengter etter..
    du skjønner de flester som meg selv handler en receiver/forsterker..
    som din var min oppgitt til 7x100watt..bullshit! strømforsyninga er ca 440w..er det mulig da? aldri! derfor kjøper vi effektforsterker..noe du har gjort...

du har det for godt

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo takk for det =)

Jeg skjønner jo at noen oppgir fake-watt som bare det, men mtp at hjemmekino prøvde det utstyret som de gjorde med tilfredstillende resultat antok jeg at denne var kraftig nok ... :S

Noe som irriterer meg litt er nemlig støyen som er er disse gamle Rotel'ene. Den er på ingen måte øredøvende, men den høres hvis du spiller veldig veldig lavt.
    Who can blame me, I want HDMI og noe nytt, seff

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo takk for det =)

Jeg skjønner jo at noen oppgir fake-watt som bare det, men mtp at hjemmekino prøvde det utstyret som de gjorde med tilfredstillende resultat antok jeg at denne var kraftig nok ... :S

Noe som irriterer meg litt er nemlig støyen som er er disse gamle Rotel'ene. Den er på ingen måte øredøvende, men den høres hvis du spiller veldig veldig lavt.
    Who can blame me, I want HDMI og noe nytt, seff
    at de støyer kan fikses lett vil jeg tru..er bare loddingene som kan løsne etterhvert...hadde det problemet med en subforsterker...støya såpass at det ikke gikk ann å ha den på, der var loddingene løsnet litt..

det som skjer er dette : /|\ Du kan se for deg at den rette streken i midten blir løs mellom de veggene på sidene.. og den skaper vibrasjoner..rett og slett sprekker...
    er verdt et forsøk om du sliter med det men la en elektriker gjøre dette..tryggest:-|

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et spørsmål fra meg her...

Hva hvis jeg selger 2 Rotel'er og surroundforsterkern? Vil da sitte igjen med en effektforsterker på 2*130W til frontene, mens den nye forsterkern jeg evnt kjøper kommer til å drive center og sidehøyttalere.
    Jeg vet frontene har det veldig bra med én Rotel også, så der blir det ikke noe problem.

Sidehøyttalerne klarer seg greit med effekten de får fra HK'en nå, mtp Sony'en er enda kraftigere må dette gå greit. Kan ikke skjønne annet enn at 5200ES skal kunne dra side- og centerhøyttelere fett. hmm
    Men hvilke andre forslag kan dere komme med i 10 000,- klassen?

EDIT: leif

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nokk også tenke på at de HK wattene er kreftigere en de fleste andre. Jeg bytta ut en Denon med 85 watt pr kanal til en HK avr 330 med 55 watt pr kanal. Den HK'en var mye kraftigere !!! Jeg har også hatt 2 stk Rotel RB981, jeg fikk betse resultat når jeg brukte de i stereo til hver høyttaler og ikke brokoblet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonyen vil neppe kunne drive dine Kappa høyttalere fullt ut, men den vil nok sparke liv i dem! Spørsmålet er om du vil være fornøyd med begrenset kontroll og volum på dine Kappa?

Sony pleier å låte veldig behagelig over hele spekteret, og vil nok passe godt til dine Kappa klangmessig. Masse flotte funksjoner på denne også. Men personlig ville jeg brukt sonyen som forforsterker og latt eff.trinn gjøre jobben på effektsiden, dog hvis du verdsetter å ha kontroll på dine høyttalere og ikke vil sprenge og vrenge ved høyere volum.

Hvis ikke du har råd enda, spar! Det skjer så mye på AV fronten nå at det er ikke vits å stresse med å kjøpe nytt anyway!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leikis
    Du bør nokk også tenke på at de HK wattene er kreftigere en de fleste andre. Jeg bytta ut en Denon med 85 watt pr kanal til en HK avr 330 med 55 watt pr kanal. Den HK'en var mye kraftigere !!! Jeg har også hatt 2 stk Rotel RB981, jeg fikk betse resultat når jeg brukte de i stereo til hver høyttaler og ikke brokoblet.
    Hmm, så resultatet ditt ble bedre når de ga 360W pr kanal? høres rart ut, men men. Så stereo var altså best? Hvis du sier det så

Hvis det da er tilfelle burde jeg klare meg utrolig bra med steroeffekt til fronter, og bridgedeffekt til center.
    Så dermed selger jeg én Rotel og HK'en så sitter jeg igjen med om ikke dårligere, så minst like bra resultat på lydsiden.
    Prismessig utgjør det ikke 2laken engang

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, så resultatet ditt ble bedre når de ga 360W pr kanal? høres rart ut, men men. Så stereo var altså best? Hvis du sier det så

Hvis det da er tilfelle burde jeg klare meg utrolig bra med steroeffekt til fronter, og bridgedeffekt til center.
    Så dermed selger jeg én Rotel og HK'en så sitter jeg igjen med om ikke dårligere, så minst like bra resultat på lydsiden.
    Prismessig utgjør det ikke 2laken engang
    Det jeg mener er at 2x 130 w til hver høyttaler ble bedre en 1 x360 til hver.
    Jeg brukte sigal spliter på hver forsterker slik at for eks left fra surrforsterker gjikk til left og right på forsterkeren til en høyttaler. Så tar du kabler fra left på Roteln til bassen og right til diskant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •