Hvor store forsterkere trenger man egentlig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De fleste oppsett jeg har hørt med rør klipper på mange av de lyttenivåene og innspillingene brukerne kjører dette på. Det er bare at det slår stort sett ut på 2. og 3. harmonisk, noe som gir ganske ren dynamisk kompresjon. Det er forresten det samme man gjør for å få moderne innspillinger til å låte bra på bilstereo og slepebrølere.
    Der har du et godt poeng....rør gir pen klang på selv de dårligste innspillinger

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker jeg hørte en 2watt singel ended røramp med rundt 5motstander og 2 kondensatorer i hele ampen(!) på 100db høyttalere. det var rent og dynamisk det
    alt avhenger...

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    husker jeg hørte en 2watt singel ended røramp med rundt 5motstander og 2 kondensatorer i hele ampen(!) på 100db høyttalere. det var rent og dynamisk det
    alt avhenger...
    Ja det mest dynamisk er jo rør med store klipschhorn.... fantastisk gøy

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan høyttalere laster er irrelevant...
    De som forsøker seg på å hevde at høyttalerlaster er irrelevant vet i beste fall ikke bedre....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, havde en 200 watt Pioneer M90a effektforsterker, prøvde den sammen med en vanskelig høyttaler, forsterkeren gik i Protect Mode ved effekter over 5 watt...., en Nad 3020 spilte uten problemer.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt morsomt med en watt diskusjon. Nå har ikke jeg veldig teknisk insikt i hvordan dette fungerer, men db er vel en logaritmisk(skrev jeg det riktig?) DVS som skrevet over at en dobling i i lydvolum er en db økning på 6 db(tror jeg). Dvs at hvis en watt gir 90 db gir 2 watt 96 db 4 watt 102 db 8 watt 108 db. Slik at man kan i utgangspunktet spille høyt med få watt i en perfekt verden. Men hvem verden er vel perfekt? Det suges mye kraft fra signalet går ut av forsterkeren til det ankommer øret.

Jeg har hatt mye rart stående hjemme, fra kjempestore parasounder til små søte Meridianer og jeg har vel ikke følt at det har manglet i muligheten til å spille høyt, men det å spille høyt med stil skal det mer til for å gjøre. Adyton Opera(50 watt) og Nelson Pass kl. A 30 watt Alepth etellerannet) er noen av de beste forsterkerene jeg har hørt på normale høytalere.
    Jeg er altså mer tilhenger av mye strøm og ikke nødvendigvis 100vis av watt.
    Mange av dere med masse peiling får bare arrestere meg på det "tekniske"

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    Litt morsomt med en watt diskusjon. Nå har ikke jeg veldig teknisk insikt i hvordan dette fungerer, men db er vel en logaritmisk(skrev jeg det riktig?) DVS som skrevet over at en dobling i i lydvolum er en db økning på 6 db(tror jeg). Dvs at hvis en watt gir 90 db gir 2 watt 96 db 4 watt 102 db 8 watt 108 db. Slik at man kan i utgangspunktet spille høyt med få watt i en perfekt verden. Men hvem verden er vel perfekt? Det suges mye kraft fra signalet går ut av forsterkeren til det ankommer øret.

Jeg har hatt mye rart stående hjemme, fra kjempestore parasounder til små søte Meridianer og jeg har vel ikke følt at det har manglet i muligheten til å spille høyt, men det å spille høyt med stil skal det mer til for å gjøre. Adyton Opera(50 watt) og Nelson Pass kl. A 30 watt Alepth etellerannet) er noen av de beste forsterkerene jeg har hørt på normale høytalere.
    Jeg er altså mer tilhenger av mye strøm og ikke nødvendigvis 100vis av watt.
    Mange av dere med masse peiling får bare arrestere meg på det "tekniske"
    Ikke noe arrest, men du blander sammer hva som skal til av effekt og hva øret oppfatter.

For å øke høyttalerens lydtrykk med 3db (ikke 6db) må man doble effekten. Etter det jeg kan huske må det 6-8db i økning for at øret skal oppfatte noe særlig forskjell.

Ampere er en annen ting som også har betydning for lyden. Det har også dempingsfaktor etc etc etc ....

Alt i alt er det den totale kostruksjon av en forsterker som avgjør. Og det finnes mange forskjellige måter å konstuere på.

Her forresten en interessant artikkel.
    Billigwatt som ikke finnes

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1dB er vel den laveste trykkforandringen man merker, og 10dB oppfattes som dobling av lyden...

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Ikke noe arrest, men du blander sammer hva som skal til av effekt og hva øret oppfatter.

For å øke høyttalerens lydtrykk med 3db (ikke 6db) må man doble effekten. Etter det jeg kan huske må det 6-8db i økning for at øret skal oppfatte noe særlig forskjell.

Ampere er en annen ting som også har betydning for lyden. Det har også dempingsfaktor etc etc etc ....

Alt i alt er det den totale kostruksjon av en forsterker som avgjør. Og det finnes mange forskjellige måter å konstuere på.

Her forresten en interessant artikkel.
    Billigwatt som ikke finnes

En liten sammenblanding der ja, men til syvende og sist er det hva som funker for den enkeltes høytalere og personelig preferanser på hva som er god lyd.

Jeg har en kompis som hadde et skikkelig partyanlegg med en papirwatt forsterker og høytalere med dobble 10 tommere som knapt nok veide mer en 10 kilo til sammen. Han synest det var konge lyd. Høytalerne stod i tillegg klin i veggen og loudness samt bass og diskant på max.
    Må være greit å ha det sånn. Ikke stresse med høytalerplassering, kabler og sleggefett.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De som forsøker seg på å hevde at høyttalerlaster er irrelevant vet i beste fall ikke bedre....
    jeg pratet om forvrening og støy i forsterkerkretsen.
    å stille med infinity kappa på en 10watter og si den ene forsterkeren er mer forvrengt enn den andre på 500watt blir ikke det samme...
    målemessig er det garantert lettere og laangt billigere å opprettholde utgangssignalet mest likt innsignal med lav effekt!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo ikke noe faglig stoff som på noen måte bekrefter dette Einis, men det finnes en hel masse som avkrefter det.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    målemessig er det garantert lettere og laangt billigere å opprettholde utgangssignalet mest likt innsignal med lav effekt!
    Utifra mine egne erfaringer er det som høres mest fornuftig ut...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg pratet om forvrening og støy i forsterkerkretsen.
    å stille med infinity kappa på en 10watter og si den ene forsterkeren er mer forvrengt enn den andre på 500watt blir ikke det samme...
    Hva er det du egentlig mener?
    Fortell meg gjerne hvilken forsterker med lav effekt som drar Infinity Kappa fullt ut.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    En liten sammenblanding der ja, men til syvende og sist er det hva som funker for den enkeltes høytalere og personelig preferanser på hva som er god lyd.

Jeg har en kompis som hadde et skikkelig partyanlegg med en papirwatt forsterker og høytalere med dobble 10 tommere som knapt nok veide mer en 10 kilo til sammen. Han synest det var konge lyd. Høytalerne stod i tillegg klin i veggen og loudness samt bass og diskant på max.
    Må være greit å ha det sånn. Ikke stresse med høytalerplassering, kabler og sleggefett.
    Hvis det er det som høres bra ut for din kompis og deg, så er det jo greit. Det viktigste er jo at man er fornøyd og gleder seg med det anlegget man har.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •