MA oberon 6.1 som kutter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 81
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

MA oberon 6.1 som kutter

Jeg har kjøpt meg et par Midgard Audio 6.1 pga dems enorme kraftresurser og gode lydkvalitet. Jeg bruker dem på mine BW 604 s3 som har en oppgitt max effekt på 200w. Jeg har delt dem på 80 Hz så subben spiller alt under dette.
    I går så satte jeg meg ned og spillte litt trance. Jeg var i godt humør og guffet på skikkelig for å kjenne trøkket. Men når jeg kom på et hvis volum på begynte lyden i den høyere høytaleren og kutte med små mellomrom. Siden jeg har stilt høyere høytaler 3 Db høyere for å får god stereo lyd så virker det logisk at det er denne som gir seg først.
    Er det mine 600W blokker som ikke klarer å gi nok effekt til mine "spinkle" 7"ere?
    Mener jeg har lest at Oberon 6.1 tåler 660-670w uttak før den kutter. Det er såfall helt villt at 604ene mine skal sluke all den effekten. i hverfall når den ikke spiller under 80HZ.
    Kanskje jeg må kjøpe meg et par til for å mette mine 7"ere?:-D
    Noen som har en formening

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om det enten er en feil på den ene MA'en eller at det er høyttaleren som gir seg. Det er neppe snakk om at den går tom for effekt når du bare spiller fra 80Hz og oppover.
    Forsøk å bytte om H og V blokk og gjenta "testet", husk å stille om de 3dB til venstre høyttaler også.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man opplever klipping med Oberon er grunnen oftest at strømnettet er for svakt. Blinker lysene dine når den klipper?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blinker litt ja. Men hvis det jeg melker forsterkerene for 1200w så er det vell vansklig å ikke få det til å blinke.
    Det skal sies at jeg spillte VELDIG høyt da. Faktisk 9 DB høyere enn når min Lyngdorf sda 2175 klipte!
    For meg så virker det som om BW 604 tåler hva du gir den uavhengi av hva du gir den (av rent signal vell og merke)

Are_e: Høytaleren kutter vell ikke lyden når den gir seg. Det er ike noe sikring i disse mener jeg bestemt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noen sikringskretsløp i pre/prosesseringsdelen i 3806 som kutter, da?

Støtter forslaget om å bytte om blokkene... Skru evt av subben og mål lydtrykket med en lydtrykksmåler. Det burde gi en indikasjon på hvor høyt du spiller og dermed også hvor mye effekt du prøver å trykke på. Husk at hver 3dB du øker betyr en dobling av effekten (sånn omtrent) Det vil si at hvis du har hevet den ene kanalen 3dB, så omsetter den alltid dobbelt så mye effekt som den andre. MA-blokkene har for øvrig soft-clipping, så selv om du pøser på mer effekt enn den kan gi, så høres det ikke så galt ut. 604ene er oppgitt til en følsomhet på 90dB, noe som betyr at ved 100dB bruker de rundt 10W, ved 110dB bruker de rundt 100W, ved 120dB skulle de brukt rundt 1000W (men så høyt klarer du ikke å spille med dem). De har en oppgitt grense på 200W (i henhold til dine angivelser), noe som betyr at 113dB er en teoretisk øvre grense. I praksis er de nok utenfor sitt lineære dynamikkområde lenge før dette, så jeg tipper de kan gi maks et sted mellom 105 og 110dB på 1 meters avstand. Det er for øvrig HØYT så lenge subben spiller det som er under 80Hz.

Kutter den med en gang, eller tar det en liten stund ved nevnte volum før den kutter? I så fall kan det hende du har fått oppvarming i høyttalerens spoler, noe som fører til termisk kompresjon og endret impedansforløp. Det er for øvrig IKKE sunt for høyttaleren.

Noe å tenke på:
    For normal musikk omsettes omtrent halvparten av effekten under 300Hz, og halvparten av effekten over 300Hz. Det vil faktisk si at selv om MA-blokkene og høyttalerne avlastes av subwooferen, så må de fortsatt håndtere betydelig mer enn halvparten av effekten fortsatt. Det er mye energi i midbass og nedre mellomtone også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kuttet med en gang. Jeg mener å ha lest et sted at hvis oberonene blir presset for hardt så reagrere den med å gi korte kutt i lyden. Og det var det som skjedde. Med det skjer vist ikke før ved 660-670w. Jeg syntes at det høres merkelig ut at de skal nå det punktet. Men det kan jo hende at jeg får et spenningsfall i nettet når det står på som værst. Jeg har jo tross alt 2 subber som drar sitt fra nettet i basslagene. Jeg skal prøve å måle spenningen i nettet når jeg spiller hardt når kommer hjem.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes å ha lest flere plasser i forumet om Ob`en kutter. Kan det være en svakhet? Snickers-is?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Synes å ha lest flere plasser i forumet om Ob`en kutter. Kan det være en svakhet? Snickers-is?
    Jeg hadde ihvertfall ALDRI dette problemet på mine Oberon 4.1, når de drev Helicon 400, og de krever muskler. Spilte så høyt at veggene stod i bue, men det var ikke snakk om at Oberon kuttet.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke Icepower liker de impedanse svingningene 604 kan ha? Aldri hatt problemer med de på mine AL1000.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok en telefon til JFS i drammen der jeg kjøpte di. Ha var ganske sikker på at det var strømkursen som var for dårlig. Jeg skal prøve når jeg kommer hjem å skru av alt annet på kursen og se om det blir bedre da. han mente at det var utenkelig at Oberonene ikke skulle kunne drive 604ene mine til max.
    Hvis det er som jeg frykter så er stua på samme kursen som kinoen og der står det på 2 stk. 1Kw oljeovner.
    I torien så er det vell 220V x 10A = 2200w.

Hvis oljeovnene drar sitt da så er det ikke så mye igjen til høy SPL:-D

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og teoretisk skal sikringene ryke istedet for at de i korte perioder slutter å levere strøm til apparaturer.
    Hvis du da ikke har automatiske automatsikringer...:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har manuelle. Det virker i og for seg logisk

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det nok enten strømnettet eller diskanten som klipper. Når høyttalerne slipper alt under 80 hz bør de jo spille grisehøyt og en ikke helt optimalt.

10 ampere er jo ikke voldsomt mye for dem. Du kan jo sjekke og se om du har en 16-kurs i naborommet og trekke en ledning derfra.

Hvis sikringene ikke ryker kan det være du har "trege" sikringer, muligens C-sikringer.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10A, 16A eller20A. Manuelle sikringer klipper ikke, de er enten på eller av. Og er de først av så må de skiftes. Det er teorien jeg har fått fortalt. Tror nok du må feilsøke blant løse/dårlige kabler først. Hvilket du sikkert har gjort. Skifte deretter bytte H/V med V/H. Har du en preamp tilgjengelig så skift den òg. Kan selvfølgelig være løse ledere i kursen som mater anlegget ditt. Så er jeg nysgjerrig på hvordan det gikk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er garantert strømnettet. Vi trakk ned strømnettet på hotellet i stockholm, jeg trekker ned strømnettet på 4.1 her uten problem til tross for bare 4-5 meter kabel fra skapet.

Dette er simpelt hen et problem, ikke bare med Oberon men med alle forsterkere som leverer litt guffe. Den store forskjellen er at med SMPS strømforsyning kuttes strømmen tvert når spenningen blir lav nok. Med linjære strømforsyninger forvrenger det bare veldig mye.

Dette er et typisk svar man får når man spør om effekten i de virkelig store forsterkerne på markedet; "It depends on the wall". Og logikken er jo så absolutt tilstede.

Hos han som skal ha det første settet Gaia (som drives av omkring 7kW) er strøm høyt prioritert. Der skal det legges inn 3 kabler til selve anlegget hvorav 2 skal drive effektforsterkere og derfor blir på 4kvmm.

Med tanke på at man ved 10 og 13A kurser hovedsaklig bruker 1,5kvmm kabler på ikke alt for lange strekk sier det seg selv at spenningsfall er en utfordring. Inntakskabelen er også et tema. Her hos meg skal jeg trekke inn en overdimmensjonert inntakskabel samt legge opp minst 3 kurser til anlegget.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det. Men har man 16 ampere-kurs så har man vel 2.5 mm2?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har man..

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Sant det. Men har man 16 ampere-kurs så har man vel 2.5 mm2?
    Ja, ihvertfall hvis det er gjort av en fagmann. Men hvis tidligere huseier Hjalmar Hjalla har stått for jobben selv, så...

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Jeg kjører 2stk Oberon 6.1, og en klipsch rsw-12 på en 16A sikring, og har ikke hørt noe klipping......enda:twisted:

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker vi altså spenningsfall på nettet og ikke mangel på strømleveranser. Ikke sant Snickers-is? Det vil si at det er kjekt å måle spenningen ved "full guffe" og se om den holder de 220 - 240V som jeg regner med X.1-blokkenen er stemplet med. Det er ikke alle kriker og kroker i landet som får mere enn nok spenning. Noen ligger vel på grensen, og ved kalde dager med mye varmeovner på, samt en gjeng tullinger(:? ) som absolutt se film eller lytte til musikk så synker spenningen fort under de lovede volt. I så fall er jo saken oppklart, eller hva? Det er mye elektronikk i anleggene rundt omkring som må rett spenning. Ved for lite spenning inn til trafoene i utstyret vil de gi for lite ut til "duppedittene" inne i forsterkere, avspillere etc...

Kan det være riktig?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •