MA oberon 6.1 som kutter - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 81
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    7-8 dB høyere tilsvarer en effekt som er 6 ganger høyere. I TacT sine tidligere datablader var Lyngdorfen oppgitt til 110W RMS i 8 ohm ved 0,1% THD i hele det hørbare området. Jeg synes ikke dette rimer så aller verst jeg.

Husk også på at 600W er "bare" 10dB mer enn 60W, og bare 20dB mer enn 6W. Det finnes faktisk grenser for hvor høyt man kan spille med 600W selv under optimale forhold.

Er forøvrig enig med Roffe i at hørselen bør passes godt på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    7-8 dB høyere tilsvarer en effekt som er 6 ganger høyere. I TacT sine tidligere datablader var Lyngdorfen oppgitt til 110W RMS i 8 ohm ved 0,1% THD i hele det hørbare området. Jeg synes ikke dette rimer så aller verst jeg.

Husk også på at 600W er "bare" 10dB mer enn 60W, og bare 20dB mer enn 6W. Det finnes faktisk grenser for hvor høyt man kan spille med 600W selv under optimale forhold.

Er forøvrig enig med Roffe i at hørselen bør passes godt på.
    Da er vell problemet løst da!:-D
    Jeg forbruker alle 600 wattene i forsterkeren.
    Jeg må si det kommer som en overaskelse da jeg ikke i mine villeste fantasier trudde det var mulig. Men da er jeg en erfaring rikere.

Det sier også litt om hvor mye effekt en høytaler tåler. Og det er tydeligvis MYE mere enn det produsenten oppgir (200w).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Det sier også litt om hvor mye effekt en høytaler tåler. Og det er tydeligvis MYE mere enn det produsenten oppgir (200w).
    Vel, kjører du 600W pink noise inn i høyttaleren din over litt tid, så tipper jeg den tar kvelden ganske raskt (spolene smelter, evt tar kondensatorer i delefilteret kvelden). En kraftig peak i ny og ne tåler de nok, med mindre du bunner elementene.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvilken Rotel? 1090 eller noe slikt?
    rb-990bx..nå må jeg kjøre den på en anna strømkrets i huset:???:
    målte at den trakk ca 10amper +- ved oppstart..
    og igår stå 2 pcer og to ovner på..og da gikk sikringen..menmen..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Start strøm.

Ved start av feks støvsuger så er vel startstrømen 6 - 8 ganger merke strøm dvs 1400 w støvsuger vil da gi en peak på 8400w - 11200w ved start. Det er vel noe det samme med start strømen med en "kald" forsterker som må lade opp kondensatorene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke så mye startstrøm på den støvsugern din....:-D

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    poroblem løst ser jeg, du tømmer nok forsterkerne. pluss at det sikkert er noe spenningsfall i nettett ditt. det øker jo ikke akkurat effekten.
    husk bare at om du roer deg litt, slik at forsterkerne ikke gir opp, så vil det nok ikke vare lenge før du brenner ett eller annet i høytalerne.
    om de er oppgitt til å tåle 200w rms. er det den effekten de greier å avgi i ca 7 min før de brenner. så kjører du inn 600w eller mere, ja da kan du jo tenke på hvor lenge de greier den effekten. neppe mere en 1-2 min vil jeg anta, uten noen garanti fra meg på dette.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke forstå at du tømmer disse forsterkerne på et par 7", slik som jeg får mine 15" til å svinge med disse forsterkerne!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel heller ikke bevist at det er det som skjer.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette virker rart...
    Jeg har en kurs som forsyner SVS PB12Plus/2, projektor, receiver, 2 BASH 500W subber og 3 stk Oberon 6.1 uten at det er noe som kutter.
    Kanskje jeg bare spiller for lavt...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Synes dette virker rart...
    Jeg har en kurs som forsyner SVS PB12Plus/2, projektor, receiver, 2 BASH 500W subber og 3 stk Oberon 6.1 uten at det er noe som kutter.
    Kanskje jeg bare spiller for lavt...
    He, he Kan jo være at du har noen utrolig lettdrevne høyttalere også da.

Biffig: Har du muligheten til å måle nettspenningen i kontakten der du har MA tilkoblet når det begynner å nærme seg at de kutter?
    Du må jo spille avsindig høyt, eller så er det noe rart med ledningsnettet ditt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke glem at i forskellige nabolav og med forskjellige e-verk kan det være ganske store variasjoner i spenningen allerede ved inntaket til egen bolig.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    ikke glem at i forskellige nabolav og med forskjellige e-verk kan det være ganske store variasjoner i spenningen allerede ved inntaket til egen bolig.
    Dette er absolutt et poeng. Noen steder er det rundt 240V i kontakten, men om du bor litt "uheldig" til på tampen av en lang linje på landet har du kanskje rundt 200-210V.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forbindelse med tegning av ny husforsikring tok jeg en gjennomgang av strømnettet i huset. Da ble spenningen på inntaket målt, og der var det bare 217Volt. Ikke ideelt, med andre ord. Likevel tror jeg man har krav på avslag i prisen dersom spenningen er under 210Volt, mener jeg mannen nevnte. Siden de fleste strømmålere nettopp måler bare strømmen, så betaler man nemlig mer per forbrukt energi, siden strømmåleren forutsetter 230V på inntaket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg målt spenningen i uttaket!
    Jeg måler 229V når anlegget ikke spiller, men den stuper ned til 226V når jeg spiller opp i mot max.
    Da er det vell ikke nettet det er noe galt med i hvertfall.

Jeg har en innrømelse å komme med daops: .
    Jeg måtte ringe HIFI-klubben i dag å bestille ny diskant til den høyre høytaleren min.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måler 229V når anlegget ikke spiller, men den stuper ned til 226V når jeg spiller opp i mot max.

Jeg måtte ringe HIFI-klubben i dag å bestille ny diskant til den høyre høytaleren min.
    bare pass på ørene..de får ikke du bestilt så lett

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel ikke akkurat si at den stupte da :-)

Men at du må bestille ny diskant indikerer vel at du spilte "litt" i overkant av hva forsterkeren greier.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer janghell sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva målte du med? Er vel avhengig av å bruke ett apparat som reagerer rimlig raskt på spenningsvariasjoner for å fange opp den virkelige spenningsvariasjonen.
    Tror jeg leste en gang at med en klasse A/B forsterker så vil utgangseffekten variere med 20% hvis spenningen i nettet varierer med 10%.
    Vet ikke om det samme gjelder med "digitale" forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kan vel ikke akkurat si at den stupte da :-)

Men at du må bestille ny diskant indikerer vel at du spilte "litt" i overkant av hva forsterkeren greier.
    Så det var ikke litt i overkant av hva høytaleren klarte altså?
    Jeg vet at diskanter ryker fort når det spilles på for liten forsterker. Men de ryker vell kanskje fort når det spilles høyere enn høytaleren tåler. jeg har ikke hørt noen u-lyd men. Nå skraper diskanten på noen frekvenser gitt. Jeg skal sef. begrense høytspillingen i framtiden:-D . Jeg har ikke råd til å byte diskant så alt for ofte.

Jeg brukte en fluke 87 til å måle spenningen med. En rimelig high teck greie. Vet ikke hvor mange ganger i sekundet den måler men.

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det var ikke litt i overkant av hva høytaleren klarte altså?
    Jeg vet at diskanter ryker fort når det spilles på for liten forsterker. Men de ryker vell kanskje fort når det spilles høyere enn høytaleren tåler. jeg har ikke hørt noen u-lyd men. Nå skraper diskanten på noen frekvenser gitt. Jeg skal sef. begrense høytspillingen i framtiden:-D . Jeg har ikke råd til å byte diskant så alt for ofte.

Jeg brukte en fluke 87 til å måle spenningen med. En rimelig high teck greie. Vet ikke hvor mange ganger i sekundet den måler men.
    da gikk jo mine anntakelser troll i ord da...tror bestemt at det her i ditt tillefelle at høytalerelementet fikk for mye.
    da har du erfart limmiten til ditt system. sjekk delefilteret også for å vere på den sikre siden. om det har tatt skade, vil du normalt se.. saker å ting som er brent,lukter ille ,eller er deformerte.
    så da er det vel bare å roe noe ned da....om ikke, så er nok ett nytt sett med mere lettdrevene høytalere av stor prioritet for deg.
    lykke til.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •