MA oberon 6.1 som kutter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 81
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    synes da det hørtes rart ut vis kursen er problemet, trodde de som solgte dissse forsterkerne reklamerte med at de trekker ikke så kolosalt med strøm og er svært effektive. og det er jo ikke slik at selv om de er i stand til å gi 1200w at de gir det konstant. Og dette er jo faktisk ikke mer en en panelovn.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er nødt til å få minst så mye strøm inn som de leverer ut. Ved maks effekt er jo også klasse AB og klasse A-forsterkere rimelig effektive, men dette inntreffer jo kun i korte transienter. Derfor vil den totale effektiviteten være svært ulik.

Når det trekkes så mye strøm at det blinker synlig i lyspærene så kan man nok anta at spenningen er langt på den gale siden av 200V.

Det som bestemmer spenningsfallet er ikke sikringen eller kabeltverrsnittet, men kabeltverrsnittet i kombinasjon med lengden, samt inntakskabelen og hvor belastet denne er fra før.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja de er jo selvsgt nøtt til å få like mye strøm som de gir ut, men disse forsterkerne bør da ikke trekke så mye at det blir spenningsfall av det?? Og disse høyttalerne burde jo nesten tatt kvelden før dette skjer.?? hvis da ikke kursen har veldig mange strtømkrevende komponenter på da.

Newcomer Tropheus sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hva som skjedde hos meg, men her kuttet all strømforsyning til bassene på Usher 6391 med det resultat at diskantene regelrett smeltet. Dette var 6.1 blokker meg egen 16amp kurs til stereo`n....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne tåler nok fint transienter på flere tusen Watt. Det er gjort tester på små høyttalere som er utsatt for mange hundre watt over lengre tid uten at man har klart å brenne dem av av den grunn.

Allerede når man trekker en eneste liten Watt fra nettet forårsaker det et spenningsfall. Når jeg slår på støvsugeren som trekker maks 1400W blinker det tydelig i lyset. Hvorfor skal det da ikke skje med 2 forsterkere som til sammen kan trekke minst 3000W?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tropheus
    Usikker på hva som skjedde hos meg, men her kuttet all strømforsyning til bassene på Usher 6391 med det resultat at diskantene regelrett smeltet. Dette var 6.1 blokker meg egen 16amp kurs til stereo`n....
    Hehe. Da må du jo spillt sinsykt høyt også da:-D
    De tåler jo litt juling også de høytlerene.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tropheus
    Du mener diskantene ble overbelastet som følge av at signalet kuttet?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Du mener diskantene ble overbelastet som følge av at signalet kuttet?
    Ja det virker sånn...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal de ikke tåle at signalet blir borte?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før dette skjedde hadde du fiklet med kabler i anlegget o.l uten å skru av komponenter? Jeg skiftet ut en signalkabel uten å skru av strømmen på forforsterker og det resulterte i et "smell" i høyttaleren senere på kvelden når jeg "guffet" litt på. Trodde det var Midgard (6.1) forsterkerene som klippet men fant ut at det hadde dannet seg en slags statisk elektrisk/magnetisk puls som kom ut... Tviler på at strømmnettet er problemet da mine symphonic 4 er ganske mye mer tungdrevne en dine B/W og jeg har spilt Grisehøyt i etterkant uten å ha klart å knele hverken monoblokker eller høyttaler.. (Fysisk umulig å spille høyere etter mine ører)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal de ikke tåle at signalet blir borte?
    Ikke veit jeg.. Det som skjedde var at bassen ble borte mens diskantene fortsatte.. Når jeg fikk skrudd av var diskantene smeltet..

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd så er det sikkert dette som har gjort at mine Oberon også kutter lyden en kort periode, men jeg har da betydelig større høytalere enn trådstarter her har... i tillegg så spiller ikke trådstarter under 80 hz.. så synes jeg det hørtes merkelig ut..

Spm til trådstarter: Om du bare spiller like høyt når lyden kutter... og når lyden kommer på igjen, hvordan høres lyden ut da?
    Helt grøtete, for så og bygge seg gradvis opp?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne tåler nok fint transienter på flere tusen Watt. Det er gjort tester på små høyttalere som er utsatt for mange hundre watt over lengre tid uten at man har klart å brenne dem av av den grunn.

Allerede når man trekker en eneste liten Watt fra nettet forårsaker det et spenningsfall. Når jeg slår på støvsugeren som trekker maks 1400W blinker det tydelig i lyset. Hvorfor skal det da ikke skje med 2 forsterkere som til sammen kan trekke minst 3000W?
    jeg sier ikke at det ikke kan skje, men jeg tror det gådt kan være noe annet enn kunn kursen som er problemet, at du mener at dine produkter er feil frie er vel en annen sak...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    jeg sier ikke at det ikke kan skje, men jeg tror det gådt kan være noe annet enn kunn kursen som er problemet, at du mener at dine produkter er feil frie er vel en annen sak...
    Ingen sier vel at det er mulig å produsere ting 100% feilfritt i alle eksemplarer. Men det Snickers-is beskriver er en kjent egenskap ved alle ting som trekker mye strøm fra en allerede belastet kurs. Jeg har sett fenomenet med at lyset dimmes på 100% operative Oberonblokker hjemme hos Snickers, samt hjemme hos meg selv. Samme gjelder for øvrig støvsugeren her hjemme hos meg. Samme fenomen når jeg skrur på konvensjonelle forsterkere med stor transformator og elektrolyttbank.

Det er ikke noe problem å trekke så mye strøm at man får et spenningsfall, det er bare det at på støvsugere og store transformatorer skjer det ved påslag, mens på Oberonblokkene skjer det i drift når det kreves.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at man får spenningsfall vet jeg, men at det ikke nødvendig vis er pga dårlig kurs at trådstarters høyttalere kutter ved høye volumer mener jeg nå fortsatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å måle spenningen (med en voltmeter) på kurset når dette skjer ? Da kunne en av dere se hvor stort spenningsfall du får.
    Nå er det ikke sikkert at det er så enkelt, siden det er så korte perioder og en vanlig voltmeter måler ikke mer en 2/3 ganger hver sekund ...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden desse blokkene bare trekker noen få watt uten signal tyder det på at de trekker strøm bare når de trenger det. f.eks med det samme basstonen slår.
    derfor blinker lyset.
    store klasse AB forsterkere har konstant biasstrøm og sansynligvis et større lager tilgjegelig før det "smeller".

til eksempel en sammenlignet cayin 251 og vincent 233 på infinity kappa. lyset blinker som bare det med cayin, men ikke med vincent. fordi sistnevnte har større jevnere strøm og ikke tømmes i korte hurtige pulser.
    så hvordan de oppfører seg varierer fra forsterker til forsterker.
    med en klasse A hadde ikke problemet eksistert engang.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ikke så usansynlig at det er kursen som sliter...

En switchende strømforsyning som sitter i sånne forsterkere prøver å holde utspenningen konstant uansett belastning og med umiddelbar virkning og veldig høy virkningsgrad. Den høye virkningsgraden betyr at den trekker alt fra bortimot ingen strøm til noen ampere fra stikkontakten avhengig av belastning, og det veldig plutselig.

Jeg tror jeg har 10 A kurs i stuen min men jeg har aldri merket at lyset reagerer i det hele tatt med mine to Embla Adela og ene Embla Tinea. Jeg har en UPS tilkoblet samme kurs og den sier fra om innspenningen faller og autojusterer utspenningen men den har aldri reagert bortsett fra når strømmen har gått.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg slår på mine Oberon 6.1 blinker det i lyset, men ikke når jeg spiller musikk. Har aldri skjedd..

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det viser seg at det kan være ett problem så er det greit å få utført noen tester. Og hvis så er at man kanskje opplyser at dette kan bli ett problem?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •