Forsterker og strømforbruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker og strømforbruk

Iom at de fleste forsterkerne, iallefall når man kommer litt opp i pris, skal stå på hele tiden, vil ikke dette merkes på strømregningen om man har et "monster" av en forsterker?

Si at man har eksempelvis har en ren klasse A forsterker (2x50W) på standby så og si 365 dager i året, spiller i snitt 1 time musikk hver dag, hvor mye vil dette kunne beløpe seg til? Snakker vi om mye penger her? Alt er relativt, men noen som har en viss anelse?

Har overhode ikke begreper om dette...derfor jeg spør

...og vil en ren klasse A forsterker, eks. en 2x50W, trekke mye mer strøm enn en klasse A (første 5-10W)-A/B forsterker på 70-100W?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DandyAndy
    Iom at de fleste forsterkeren, iallefall når man kommer litt opp i pris, skal stå på hele tiden, vil ikke dette merkes på strømregningen om man har et "monster" av en forsterker?

Si at man har eksempelvis har en ren klasse A forsterker (2x50W) på standby så og si 365 dager i året, spiller i snitt 1 time musikk hver dag, hvor mye vil dette kunne beløpe seg til? Snakker vi om mye penger her? Alt er relativt, men noen som har en viss anelse?

Har overhode ikke begreper om dette...derfor jeg spør

...og vil en ren klasse A forsterker, eks. en 2x50W, trekke mye mer strøm enn en klasse A (første 5-10W)-A/B forsterker på 70-100W?
    En klasse A trekker full belastning HELE tiden, så i standby trekker de ofte 2x max utgangseffekt, så en 2x50w klasse A trekker ofte ca 200w.
    Det som er litt spesielt med klasse A er at forsterkeren faktisk blir kaldere ved høyt volum, fordi effekten blir omsatt til lyd og varme i høyttaleren.

Klasse AB har mye mindre effektbruk på lave volum, og jo mer du belaster den jo mer watt går til spille som varme via kjøleelement.
    På standby trekker disse vanligvis under 10watt.

En klasse a trenger og å få driftstemperatur for å gi best lydkvalitet, akkurat som rørforsterkere, det gjør at det tar fort en halv time før de spiller best.

Håper det gjorde det hele litt klarere,

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var nok drifts kostnadene trådstarter lurte på her. Jeg har selv noen klasse "A" forsterkere, men de slår seg over i AB drift når det ikke r noe inn signal... Dersom du "brenner" av flere hundre Watt året rundt , så er det klart du vil se dette på strømregningen

/L

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøpe deg slik.

Artig duppeditt, vet ikke hvor nøyaktig den er, men den er vel sånn nogenlunde.
    Har en slik selv, når jeg måler anlegget mitt drar det rundt 25w i stanby, watter jeg opp ligger det på rundt 50-55w, etter det blir det for høyt å høre på. Litt lite strømforbruk syntes jeg... så som sagt vet jeg ikke hvor nøyaktig den er :-D
    (Måler pre + 2 x amp)

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DandyAndy
    Iom at de fleste forsterkerne, iallefall når man kommer litt opp i pris, skal stå på hele tiden
    Det er ikke slik at de skal stå på hele tiden, men de kan være litt annerledes lyd rett etter at du skrur på en kald forsterker, det går relativt fort å få den varm om du spiller litt.
    Jeg har tidligere sverget til å la alt stå på 24/7 men etter noen mindre hyggelige strømregninger for noen år siden har jeg sluttet med det (ikke bare anlegget sin skyld men).
    Vil anbefale deg å skru forsterkeren din av til å begynne med, og når du har blitt godt kjent med den så kan du teste hvor lang tid det tar før den blir varm og om lyden "lider" mens forsterkeren varmes opp. Hos meg er det minimal forskjell på "kald" og "varm" lyd, men dette kan variere mye fra forsterker til forsterker.

A

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har forstått det slik at de fleste har forsterkeren på standby stort sett hele tiden jeg. Da blir det vel også mindre slitasje på den...? Men er selvsagt med på hva du sier are_e. Så lenge man har en forsterker som ikke trenger et par timer på å bli skikkelig varm og komme i god lyd så er det jo greit.

Uansett så vil vel en 2 x 50W klasse A trekke mye mer strøm enn en 100W klasse A (A på de først 5-10W) - A/B iom at førstnevnte har det samme forbruk kontinuerlig hele tiden, mens sistnevnte er avhengig av hvor hardt man spiller den? Forutsatt at man ikke har den i standby hele tiden, og at man spiller på et helt vanlig lyttenivå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •