Bytte vifter i Alto-mac??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte vifter i Alto-mac??

Noen som vet om det er mulig å sette inn noen mer stillegående vifter i Alto-mac 2.4?(pa-effekt-trinn) Om det er mulig,så slipper jeg å flytte den ut av rommet og ruinere meg på kabler og miste effekt på lange kabler.
    Tips mottas med STOOOOR takk:-)

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen gode forslag???

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Ingen gode forslag???
    Vet ikke med gode forslag, men... Jeg kjenner ikke disse forsterkerne (har hatt en 2.4 på kjøkkenborden, men åpnet den ikke), men har en Behringer EP2500 som jeg har viftemodifisert. Det er ikke umulig at du kan gjøre noe lignende...

Det enkleste du kan gjøre, er å ta ut vifta som sitter i og finne spec på denne. Så får du f.eks. Microplex til å finne en tilsvarende vifte laget av en anerkjent produsent (f.eks. Papst). Bare å bytte ut originalen med en kvalitetsvifte vil sannsynligvis redusere støyen betraktelig.

Vil du gå litt lenger, kan du redusere turtallet på vifta ved å sette inn en effektmotstand i serie.

Vil du gå enda lenger, kan du øke størrelsen på vifta (men da blir det en større operasjon, hvor du må trekke vifta ut av forsterker-kabinettet).

Jeg har gjort alle tre tingene og fått en hviskende PA-forsterker som resultat.

---

Bare så synd at forsterkeren min allerede har tatt kvelden. Jeg kan ikke skjønne at det skal ha sammenheng med min uskyldige viftemod, men man kan jo aldri være sikker... ;-)

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    temperaturstyrt vifte? isåfall kan det lønne seg å bare få fjerna støvet i forsterkeren også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har også viftemodet min Behringer EP1500

Uansett, må du ha ein effektmotstand, vist orginalvifta er på 24V, og du skal sette i ein ny vifte på 12V
    Eg satt i ein MIST 80MM @ 12V vifte i min forsterkar. Da brukte eg ein Effektmotstand på 180 Ohm, siden vifta også har denne motstanden.
    Da blir spenninga delt i 2, som blir 12V
    Viftemodden min blei litt dårleg, siden eg brukte loddetin, som var 100% tinn frå Biltema, og loddet eg feil, kunne eg ikkje lodde det av igjenn

Bare så synd at forsterkeren min allerede har tatt kvelden. Jeg kan ikke skjønne at det skal ha sammenheng med min uskyldige viftemod, men man kan jo aldri være sikker...
    Hvor gammel blei den?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ITX
    Eg har også viftemodet min Behringer EP1500

Uansett, må du ha ein effektmotstand, vist orginalvifta er på 24V, og du skal sette i ein ny vifte på 12V
    Eg satt i ein MIST 80MM @ 12V vifte i min forsterkar. Da brukte eg ein Effektmotstand på 180 Ohm, siden vifta også har denne motstanden.
    Da blir spenninga delt i 2, som blir 12V
    Viftemodden min blei litt dårleg, siden eg brukte loddetin, som var 100% tinn frå Biltema, og loddet eg feil, kunne eg ikkje lodde det av igjenn

Hvor gammel blei den?
    Den ble hele 3 uker gammel - hadde ikke fått begynt å bruke den engang... Hadde det ikke vært fordi jeg hadde klådd på den, hadde jeg fått ny på direkten, men sånn er livet... Nå står den på et elektroverksted i byen.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg monterte 24V 12dB papst vifter ifra www.kompotek.no - nettbutikken med det meste i en Lab-forsterker jeg hadde. Det fungerte svært godt.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist du skifte vifte, bør du kjenne om forsterkaren blir varm, når du spiller høgt.
    Min forsterkar ble veldig varm ein gang. Da brukte eg eit program som heiter Tone Generator, og spilte av forskjellige frekvensar, som er veldig krevjande for forsterkaren, som 5 Hz.
    Når eg tok forsterkaren av og på, gikk sikringen i sikringsskapet, det skjedde om og om igjen. Trudde at eg hadde øydelagt forsterkaren min. Venta ca 1 time, slik at den kunne bli kald. Tok den på, og sikringen gikk ikkje, så var heldig denne gangen :-D

RuneW: Tok forsterkaren kveld, mens du spilte av lyd?
    Vill også takke deg for fin guide, som eg sjølv brukte når eg viftemoddet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ITX
    RuneW: Tok forsterkaren kveld, mens du spilte av lyd?
    Vill også takke deg for fin guide, som eg sjølv brukte når eg viftemoddet
    Velbekomme ;-)

Litt vanskelig å si om det skjedde akkurat da jeg spilte av lyd. Den oppfører seg som regel normalt når den skrus på, for så å begynne å clip-lyse på kanal 1 etter en stund. Vifta blåser bra og forsterkeren er ikke lunka engang, så jeg kan ikke får meg til å tro at den ikke får kjøling nok heller...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøp av Alto Mac 2.4

Hallo!

Noen som vet hvor i Norge jeg kan få kjøpt Alto Mac 2.4, evnt. utlandet?

På forhånd; takk! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radioservice / Velkommen selger disse billig

Disse effektforstkerene blir jo veldig varme! Så jeg ville vært forsiktig med å satt ned turtallet på vift(a)/(ene). Da må du vel evt sette inn en større vifte om det er mulig?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •