Arcam AVR350 vs Primare SPA21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arcam AVR350 vs Primare SPA21

Felles for AVR350 og SPA21 er at begge utmerker seg lydmessig både i stereo og surround. Ingen av disse kan måle seg med mange av konkurentene hva gjelder funksjoner som romkonfigurasjon osv, men mange mener de kompenserer med bedre lyd.

Arcamèn er den nyeste av de to, har litt flere tekniske finesser og 7.1.

Primare`n er noe dyrere og mange mener denne er enda noe bedre i stereo. Den har 5.1 med mulighet for 7.1.

Hvilken er best?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken er best? Det spørs hva slags smak, høyttalere, elektronikk og rom du har. Matching med disse faktorene er alfa og omega for å få "best" lyd ut av anlegget ditt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningen med dette inlegget var å diskutere disse to opp mot hverandre da de på samme måte skiller seg litt ut fra det meste av andre surrounforsterkere/-recievere som er på markedet.

Ønsker derfor ikke å henge meg opp i høyttalere, elektronikk osv, men holde tråden mer generell.

Det jeg ønsker og finne frem til er AVforums medlemers meninger og erfaringer om prestajonene til disse komponentene. Pris vs ytelse osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å være vanskelig her , men hvis du ikke skal diskutere det opp mot høyttalere, elektronikk, rom, egen smak og matching til dette, hva er det da igjen å diskutere som gir noen mening?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ivaols. Du må ta med i vurderingen hva som skal trekkes i vei i andre enden av høyttalerkabelen osv. Hadde det i hifi-verdenen vært one-size-fits-all så hadde nok dette forumet gått en mørk fremtid i møte.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig! kan ikke diskutere hvem av disse som er best hvis vi ikke har mer å forholde oss til.. Musikkstil, hva slags lydbilde en er ute etter, hva slags ht en skal bruke osv..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dr. Hi-Fi!
    Meningen med dette inlegget var å diskutere disse to opp mot hverandre da de på samme måte skiller seg litt ut fra det meste av andre surrounforsterkere/-recievere som er på markedet.

Ønsker derfor ikke å henge meg opp i høyttalere, elektronikk osv, men holde tråden mer generell.

Det jeg ønsker og finne frem til er AVforums medlemers meninger og erfaringer om prestajonene til disse komponentene. Pris vs ytelse osv.
    Disse ligger i samme prisklasse, og er som sakt noe av det "beste" du får på markedet. Og de mangler en del funksjoner, som for meg er helt unødvendig... disse funksjonene kan kansje være helt avgjørende på billigere forsterkere og anlegg.... selv om jeg ikke har helt denne erfaringen...

For å finne ut hvem som er best så må du nok kjøre en duell-test på dem! Men tror alikevel det er vanskelig å finne ut hvem som er best. Kommer an på hva du vekt legger av detaljer, funksjoner, stereo, surround, pris og det er selvfølgelig avgjørende hvilken høyttalere du skal ha på dem... De blir litt sånn hva er finest av blå og rød, eller hva er best av BMW og Mercedes, tror faktisk da er vanskelig å finne ut hva som er best, ihverfall på dette forum!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt umulig å svare på...
    Men personlig så tror jeg at Primaire er den som apellerer mest for meg.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har liten erfaring med AVR 350, men har eid AVR 100 i mange år. Jeg sammenliknet AVR 100 og SPA 21 som jeg erstattet AVR 100 med.
    På stereo uten bruk av intern dac i forsterker så må jeg si at AVR 100 klarte seg veldig godt. SPA 21 er veldig stram og korrekt, masse krefter og bassen står fjellstøtt, men AVR 100 var litt mer myk i kantene, og bassen fløt litt mer ut. Oppover i frekvens føltes de ganske like. Diskanten står gjerne litt mer frem i SPA 21(på en positiv måte)
    Men dette er en sammenlikning mellom 100 og 21. Så vidt jeg har hørt av Arcam de senere årene så har de fortsatt de samme grunnleggende lydegenskapene. Jeg tror utstyret som det vil bli brukt på vil avgjøre valget.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jækla gode produkter!
    Primare spa21 er den hjemmekinoforsterker jeg har hatt som har gitt best stereolyd. Jeg venter selv på Arcam avr-350 som skulle vært her i dag, men den har ikke dukket opp. Bruker pr. Arcam avp700 som avr-350 er tuftet på med stort hell. Er meget fornøyd med lyden til avp700 og skal prøve å gi deg et bedre svar når avr-350 er i hus. Synes generelt at Arcam er mer nøytral i lyden mens Primare er litt mørkere.
    Svakheten til Primare fra mitt ståsted er ene og alene videodelen og menysystem som ikke holder mål. Utseende, kraft og lydkvalitet er topp.

Ser forøvrig at du bor i Stavanger så hvorfor ikke ta en tur når jeg har fått den i hus.

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er ikke at Primare er "mørkere" en Arcam, men en del strammere og mer tyngde i bunnen, oppover i frekvens syns jeg de er ganske like. Enig forøvrig med menysystemet til Primare, Arcam er mye bedre der. Unødig rotete på Primare.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kefcam
    Min erfaring er ikke at Primare er "mørkere" en Arcam, men en del strammere og mer tyngde i bunnen, oppover i frekvens syns jeg de er ganske like. Enig forøvrig med menysystemet til Primare, Arcam er mye bedre der. Unødig rotete på Primare.
    Primare er etter mine erfaring (fra avr-300) litt kraftigere Det er nok det som gjør at det blir strammere i bunnen. Det er forøvrig meget stor forskjell på Arcam 100/200 som du tidligere hadde og de nye modellene.
    Glemte å skrive at utseende på Primare det peneste jeg har sett på noe hifiprodukt.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Jækla gode produkter!
    Primare spa21 er den hjemmekinoforsterker jeg har hatt som har gitt best stereolyd. Jeg venter selv på Arcam avr-350 som skulle vært her i dag, men den har ikke dukket opp. Bruker pr. Arcam avp700 som avr-350 er tuftet på med stort hell. Er meget fornøyd med lyden til avp700 og skal prøve å gi deg et bedre svar når avr-350 er i hus. Synes generelt at Arcam er mer nøytral i lyden mens Primare er litt mørkere.
    Svakheten til Primare fra mitt ståsted er ene og alene videodelen og menysystem som ikke holder mål. Utseende, kraft og lydkvalitet er topp.

Ser forøvrig at du bor i Stavanger så hvorfor ikke ta en tur når jeg har fått den i hus.

Tar mer enn gjærne turen RS. Du får gi en lyd når nykommeren er oppe og går.

Har hørt demo av primaren og av 300èn til arcam, og ut fra det jeg hørte det appelerte primae`n litt mer til meg hva gjelder stereo. Litt fyldigere og en anelse mørkere. Hørte begge da på HT fra SA i stereo og surround og JBL TL260 i stereo. I surround syntes jeg forskjellen var mindre.

AVR-350 er jo en del nyere, men vet ikke hva dette utgjør da jeg ikke vet hvilke utviklinger primare har gjort på SPA21 etter den ble lansert for første gang. Noen som vet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er uenig når du sier at Primare sitt menysystem er unødig rotete! Personlig så synes jeg menysystemet deres er veldig enkelt og oversiktlig, men om Arcam sitt system er bedre det vet jeg ingenting om......

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med rotete mener jeg bla innstillinger som blir kalt global og others. Jeg brukte litt tid på å få dreisen på det. Rotete var litt sterkt sagt, modererer utalelsen. Jeg tror jeg må høre AVR 300/350 hvis de fleste mener at Primaren generelt er mørkere en denne.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med rotete mener jeg bla innstillinger som blir kalt global og others. Jeg brukte litt tid på å få dreisen på det. Rotete var litt sterkt sagt, modererer utalelsen. Jeg tror jeg må høre AVR 300/350 hvis de fleste mener at Primaren generelt er mørkere en denne.
    Other = 2-kanals signaler
    (DTS = DTS)
    (DD = DD)
    Global = alt annet (typisk SACD/flerkanalssignaler utenom DTS/DD)

Det er da ikke rotete? :-)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Other" er vel litt tungvint, når vi andre er vant til å kalle tokanals for "stereo".....

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke når man vet det nei.
    Jeg fant ut av det jeg og, men det var etter å ha sett i bruksanvisning, og lest en tråd om spa 21 her på forumet. Bruksanvisninger er ikke min sterke side.
    Ang. det om Primare har gjort noen endringer på SPA 21 siden den kom ut så har de ikke det så vidt jeg har lest meg til. Det er bare oppgraderingen fra 20 til 21.
    På negative ting om SPA 21 må jeg nevne den originale fjernkontrollen, i mine øyne nesten ubrukelig.
    Dere fra Stavanger som har hatt SPA 21, har dere merket at fjernkontrollen til LYSE dekoderen av og til endrer inngang på Primaren.
    Sorry hvis jeg bumpet tråden med det siste spørsmålet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Har ikke Lyse, men merket at SPA21s fjernkontroll (og DVD26) påvirket projektoren BenQ8720.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    "Other" er vel litt tungvint, når vi andre er vant til å kalle tokanals for "stereo".....
    Er nok litt enig det, men dem mener ikke bare stereo.... "Other" er justeringer på de "andre" formater som er basert på to kanaler, feks Prologic, hall, stereo m/u sub osv...

Og ja, det står noe dårlig beskrevet i manualen.....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •