Oppkobling av xtz 8'' sub til xtz class A forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppkobling av xtz 8'' sub til xtz class A forsterker

Jeg klør meg litt i hue her..

Hos surrond.no fikk jeg med en Proson subkabel som skulle være alt jeg trengte for å få lyd.

Kabelen:
    3 meter Proson Subkabel

Suben lyser rødt på baksiden som den skal, men det kommer ikke så mye som en desibel ut av den. Hva skal man gjøre?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke en knapp du må trykke på for å aktivere på fjernkontroll eller front av forsterker?

Hva har du gain/volum på på subben? Min erfaring med XTZs minstemann er at den må være stilt ganske høyt for å få nok gain til at den høres.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner ingen knapp for aktivering av sub. På baksiden av forsterkeren er det to utganger der det står "sub out", har jeg fått riktig kabel eller skulle det vært 2 kontakter i den ene enden? Jeg har forresten prøvd gain hele veien opp til maks. Det kommer ingen lyd. På suben har jeg koblet til i "sub in" kontakten, som skulle være riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er løst. Kabelen var ødelagt. Det var ingen kontakt mellom kobber og kabelskoen. Er Proson kablene så darlig?? hehe. Hobbyelektrikern i meg fiksa en McGyver lodding med lim(!).

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å hvordan var subben? vurderer denne til dynavoice defenition serien

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du fant ut av det. Kanskje ikke det første en tenker på med en ny kabel.. Er det mulighet for å sette delefrekvens, eller velge om fronter skal spille som "large"/"small" ved bruk av sub?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ´en har vel doble sub out ? Da kan du bruke en splitter ( 2 han til 1 hun ) sammen med en vanlig kabel til subben. Da får du sikkert litt mere signal til subben.
    Du må regulere delefrekvens på subben, XTC har ingen filter hvis det er den integrerte vi snakker om.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lordludo
    Problemet er løst. Kabelen var ødelagt. Det var ingen kontakt mellom kobber og kabelskoen. Er Proson kablene så darlig?? hehe. Hobbyelektrikern i meg fiksa en McGyver lodding med lim(!).
    Prosonkabler er nok ikke helt maks nei. Da jeg kjøpte mine xtz-subber fikk jeg med kabel og y-ledd fra proson. Y-leddet virket ikke og gikk rett i søpla. Kabelen virket, men overgangen fra kablen til kontakten var syltynn og virket ikke særlig solid, så jeg kjøpte meg heller noen skikkelige kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosonkabler er tydligvis ikke maks nei, synes man kan forvente at de henger sammen.
    Ellers er jeg fornøyd med subben. Fyller ut fint for høytalerene, går dypt nok og spiller presist, men savner litt punsh/lydtrykk...
    Xtzen har dobbel subout ja, kanskje det gir bitte litt mer trykk med en splitter.... verdt et forsøk i alle fall.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes man kan forvente at de henger sammen.
    men det gjør de jo tydeligvis ikke. Bruker selv y-ledd på begge subbene. Det blir ikke den helt store forskjellen. Du får vel egentlig samme effekt ved å skru opp volumet litt på subben. Antar at du ikke har dette på maks.

Så først nå at det var subOUT du hadde. Da vil det nok lønne seg med et y-ledd ja, evt. to kabler. Det er vel doble innganger på subben også?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Subben står på maks volum, foreløpig så gir det et ok resultat bortsett fra mangelen på punch. Det er ikke dobbel sub inngang på 8''. Jeg har forresten ikke prøvd meg særlig fram med plassering av subben, så det er nok litt å gå på her også. Men egentlig så kunne jeg kanskje ønske at jeg hadde gått for 10'' fordi jeg har lyst på litt trøkk som kan kjennes når jeg hører på rock. Det er kanskje litt mye å forvente av en 8'' at man skal kunne "kjenne" musikken i tillegg til å høre den. Men når dette er sagt så går 8'' dyyypt og avslører en hel rekke ting leiligheten som kunne vært skrudd litt bedre fast...(skapdører, speil og stuedøra får svingt seg ganske bra om man skrur opp lyden litt.) Ellers ser jo subben veldig delikat ut. Det var hovedgrunnen til at jeg gikk for 8'' og ikke 10''.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis volumet på subben står på maks ville jeg skaffet meg et y-ledd før jeg prøvde noe annet. Det tyder vel på at subben mottar et for svakt signal. Siden du har to subutganger på forsterkeren, vil du nok ha mye å hente på å bruke begge. Jeg har selv to stk. xtz 12" og har ikke volumet høyere enn "kl. 9". Selv med dette volumet demper romkorreksjonen på receiveren nivået på subutgangen til -9. Skalaen på min receiver er -10 til +10. Ellers er det jo alltid mye å hente på riktig plassering,

I testen av denne subben her på forumet, ble det bemerket at man måtte stille volumet ganske høyt, men uansett høres det rart ut å måtte ha volumet på maks.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med 2x 12"ere er det ikke rart det blir liiiitt lyd.

Skal teste ut et sånt y-ledd og kanskje skaffe meg en subkabel som henger i hop.

Hvor får man kjøpt y-ledd og sammenhengende subkabel som ikke koster skjorta og slipset, men fremdeles funker bra? biltema?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt y-ledd og sammenhengende subkabel som ikke koster skjorta og slipset, men fremdeles funker bra? biltema?
    Kan godt være du får dette på biltema, men på clas ohlsson vet jeg at de har noen helt greie kabler som henger i hop . Her får du tak i y-ledd også, noe som av en eller annen merkelig grunn har vært vanskelig i div. hi-fi butikker. Var innom tre fire stykker i oslo før jeg fikk tak i y-ledd med en hann og to hunner. Alle butikkene bortsett fra hi-fi senteret i vika og clas ohlsson hadde kun y-ledd med en hunn og to hanner.

Men når jeg tenker meg om så er det jo faktisk akkurat det du skal ha, så da får du jo det egentlig hvorsomhelst.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det ja!!!
    Da er sammenhengende kabler fra Claes Olson i hus. Lyden og trykket fra subben gikk opp MANGE hakk. Har ikke fått testa ordentelig enda, men har i hvertfall funnet ut at det er mer enn nok med 8"ern for meg. Y-ledd skal anskaffes senere. Koblelen fra proson kan dra ditt peppern gror!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-led kan du jo få alle steder, Expert, Elkjøb, you name it, koster ikke mange kroner. Husker jeg ikke feil får du da 3 db ekstra til subben på den måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3db?! oi er ikke det en dobling av lyden a? kan det stemme? da blir 8"ern nesten brutal da.....:-D

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer....

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Stemmer....
    Nei, det kan det da ikke gjøre! Høres spinnvilt ut for meg i hvertfall...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •