B&W 604-ene mine trenger mere futt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer michalk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb B&W 604-ene mine trenger mere futt!

Hallo, godtfolk! Sitter i en klemme der jeg ikke vet helt hvilken vei jeg skal gå.

Sitter per dags dato med et B&W 5.0-sett (604 S2 fronter, 602 S2 bak og LCR6 S2 senter) koblet til en Pioneer VSX-915 receiver der frontene er biampet. Selv om dette oppsettet fungerer helt fint til film, begynner det å bli tydelig at det kommer til kort på det musikalske. Spesiellt er dette merkbart i de dypere tonene, der man i rolige partier kan ha en klar og veldefinert bass, men når det begynner å skje ting virker det som om forsterkeren rett og slett kommer til kort når det gjelder å drive frontene.

Har tenkt litt på å kjøpe en effektforsterker til frontene, f.eks en NAD C272, men har begynt å gå bort i fra dette ettersom jeg heller vil ha en mere velutstyrt receiver som har 3 komponentinnganger og kan oppkonvertere det meste til HDMI samtidig som den har nok futt til å drive 604-ene.

I den sammenheng har jeg sett litt på Denon sine receivere, da AVR-2307 og AVR-2807. Når det gjelder innganger, oppkonvertering og slikt har 2307-en alt jeg trenger, men hvordan er strømforsyningen i denne sammenlignet med 2807? Vil noen av disse være nok til å få gromlyden frem i 604-ene?

Har også sett litt på Sony sin STR-DA3200ES. Er det noen som har erfaring med denne? Hvordan måler de seg opp mot de nevnte Denon-receiverne?

Noen gode råd? Bør kanskje også nevne at jeg ikke har så veldig lyst til å bevege meg bort fra prissegmentet 6-8000 om mulig...

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 604'ene biampa eller biwira fra før av? Siden du ikke nevner noe effektforsterker..?

Og hvis du kjøper en 272 og bi-amper med receiveren, så skjønner jeg ikke hvorfor dette skal ha noe konsekvenser i forhold til komponent og HDMI etc..?

Bruker jo bare pre-out på receiveren og inn på 272 som driver bassene..

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du har en receiver til å få godlyden ut av de må du nok lenger opp i pris enn 2807. Jeg drev mine med en A11SR og var fornøyd, men først når jeg la til en ATI 2007 effektforsterker (7*200w) klarte jeg å få maks ut av dem.

Har du vurdert en subwoofer isteden? Jeg har satt mine 605s2 til small og lar Velodyne subben min ta seg av det under 80hz.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon receiverene er ikke akkurat noen kraftplugger nei. Det er et skikkelig effekttrinn du trenger.

Selv kjører jeg NAD M25 7-kanals effekt på min Denon AVR2807, noe som ikke kan sammenlignes med å kjøre 2807 alene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, ser ut til at jeg må revurdere og gå for et effekttrinn likevel. Er to grunner til at jeg i utgangspunktet ville unngå dette. For det første begynner det å bli temmelig lite plass i TV-benken, så om noe mere skal inn der må det kreative løsninger til. For det andre er visst ikke pre-utgangene på Pioneeren helt kosher etter det jeg har lest.

Men uansett, om jeg nå skulle velge å gå for f.eks. en NAD C272, hvordan vil det være best å koble denne på disse høyttalerene? Forsterke diskant+mellomtone i Pioneeren og bruke NAD-en kun til basselementene? Eller vil NAD-en klare å drive 604-ene helt på egen hånd uten å gå tom for pust?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av michalk
    Men uansett, om jeg nå skulle velge å gå for f.eks. en NAD C272, hvordan vil det være best å koble denne på disse høyttalerene? Forsterke diskant+mellomtone i Pioneeren og bruke NAD-en kun til basselementene? Eller vil NAD-en klare å drive 604-ene helt på egen hånd uten å gå tom for pust?
    Så lenge du får pre-outen til å fungere ville jeg gått for bi-amping.
    Dvs la NAD'en drive bassene i begge høyttalerne, og la receiveren din ta seg av resten..

Hører forholdsvis stor forskjell om jeg kjører kun 372 i mitt oppsett.. Som forøvrig er identisk til 272.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen gode råd? Bør kanskje også nevne at jeg ikke har så veldig lyst til å bevege meg bort fra prissegmentet 6-8000 om mulig...

Har selv 604. Kjørte disse først rett fra AVR-3805 (ingen biAmp) dette ble for spedt! Det var først når jeg tilførte dem kraft fra en Rotel Effektforsterker (RB-1080) de våknet til liv, og kunne fungere tilfredsstillende i hele registeret.

For den prisrammen du nevner, så skulle en RB-1080 være dekket (fra bruktmarkedet), følg med, og nøl ikke med å slå til om du kommer over en. Den kjører ihvertfall nydelig opp i mot 604. (min mening) :-) Lykke til i jakten på din godlyd! ;-)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har B&W 604 (S1) og har hatt de på en del forskjellig utstyr gjennom flere år: Først en billig Sony receiver, så en H/K receiver (AVR80 THX), så Sony STR-DA5000ES receiver og nå biampet på en Rotel RMB-1075. Det har vært betydelig oppgradering hver gang og jeg kan bekrefte at en trenger en del effekt for å utnytte og ha kontroll på 604'ene. Min anbefaling er derfor som et par ovenfor her - kjøp effekttrinn.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for rådene, folkens!

Skal følge med på AVtorget noen dager og se om det ikke dukker opp noe interessant, og hvis ikke er det nok meget sannsynlig jeg stikker på Klubben her i Trondheim og prøvelytter en NAD C272 på S3-utgaven av 604-ene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal følge med på AVtorget noen dager og se om det ikke dukker opp noe interessant, og hvis ikke er det nok meget sannsynlig jeg stikker på Klubben her i Trondheim og prøvelytter en NAD C272 på S3-utgaven av 604-ene.

Ønsker du å høre 604 på Rotel er du hjertelig velkommen til en demo hos meg. Bare send meg en PM om det kan være av interesse.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Ønsker du å høre 604 på Rotel er du hjertelig velkommen til en demo hos meg. Bare send meg en PM om det kan være av interesse.
    Gjelder det resten av oss også? :P

Hvis det skulle være intressant å lytte i stue fremfor lokalene til klubben, så må du bare skrike ut her også :-)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Gjelder det resten av oss også? :P

Hvis det skulle være intressant å lytte i stue fremfor lokalene til klubben, så må du bare skrike ut her også :-)

Det er nesten så vi bør ta et Trondheimstreff her snart, for lytting, titting og ideutvekslinger! :-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nesten så vi bør ta et Trondheimstreff her snart, for lytting, titting og ideutvekslinger! :-)
    Det støttes! Så kan kanskje ferskinger som meg, lære noe også

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Hvis det skulle være intressant å lytte i stue fremfor lokalene til klubben, så må du bare skrike ut her også
    Hehe. Takk til dere begge. Men jeg trenger strengt tatt ingen flere overbevisninger om at det trengs mere futt til frontene.

Må også si at jeg heller mere og mere mot Rotel på forsterkersiden. For det første er det tydeligvis en meget god match mot B&W høyttalere, men jeg må ærlig innrømme at jeg liker utseendet bedre også.

@Globe: Du som har hatt en RB-1070, prøvde du den på frontene? Ser at det kan bli ganske mye rift om en stakkars 1080 dukker opp på bruktmarkedet, og en ny 1070 går for ca 6.000. Lurer rett og slett på om den ekstra effekten 1080-en har vil utgjøre en vesentlig forskjell eller ikke?

Det er nesten så vi bør ta et Trondheimstreff her snart, for lytting, titting og ideutvekslinger!
    Støtter den helt og holdent. Hadde vært moro å f.eks. kunne tatt noen øl og prata hifi en kveld og evt. utvida til visninger for de interreserte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter med å møtes for en prat evt lytting.
    Du bør jo nesten prøve Oberon 4.1(2.1) evt mot 604 da det ser ut som det er en god "match" iflg noen(har ingen erfaring på B&W selv) Ellers så har vel Abrahamsen kommet med en god effektforsterer i budsjett segmentet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Globe: Du som har hatt en RB-1070, prøvde du den på frontene? Ser at det kan bli ganske mye rift om en stakkars 1080 dukker opp på bruktmarkedet, og en ny 1070 går for ca 6.000. Lurer rett og slett på om den ekstra effekten 1080-en har vil utgjøre en vesentlig forskjell eller ikke?
    Vil nok tro at 1070 blir for svak for at du skal kunne dra ut potensialet du har i 604. Du må nok opp på 1080 for å kunne opprettholde bassleveransen på medium og høyt volum. Når jeg kjørte rett fra AVR 3805 receiver ble diskanten høy og skjærende og bassen borte ved ca 50% pådrag.

Men som andre sier så finnes det så absolutt gode alternativer her. Midgard Oberon, som nevnt av rs_banditt, er også en svært god match!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay. Da blir det en liten runde her i Trondheim til HFK, HFC og TonArt for å sjekke ut de ulike effektene som er. Kommer til å ta en titt på Rotel, MA og faktisk Lyngdorf i første omgang, tenker jeg.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God tur, lykke til på jakten etter "godlyden" :-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 604s3 på Rotel 1080 er en bankers kombo! 1080 dukker til tider opp på bruktmarkedet. Det kommer også en NAD s200 opp her til tider, kan også anbefale en slik på BW 604s3!

Jeg solgte min NAD S200 for 6500kr til en kompis.. Denne var den siste dem solgte ifra hifiklubben (2003). Kjøpte den brukt for 8000kr med 5års forsikring . Så finner du en NAD s200 nå, så burde du iallefall ikke gi mer enn 7000kr!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste