Nad 2700thx

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33

Tråd: Nad 2700thx

Newcomer mekkal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nad 2700thx

Hei alle!

Jeg har Et sett med DC-15 som har lyst på litt mer en bare 200w av kraft msom de blir fora på nå, Og pengboka er ikke så full, Så jeg har sett meg ut en Gammel NAD 2700Thx 92 mod. Han som skal selge den skal ha 2100kr + frakt for å sende den.

Så jeg lurer på, Er forsterkeren Bra nok for mine høytalere, er det noen her som har vært borti NAD 2700THX og vet hva den er god for? Fant litt info om den: http://207.228.230.231/info/NAD_2700.pdf

Den er jo Ifølge papiret Sprek, Men ville det bli så jeg kan dra DC-15 helt ut?
    jeg veit ikke, så derfor spørr jeg her, Jeg er usikker. Prisen er Ihvertfall God!

Takker på forhond på svar! =)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ervel (correct me if I'm wrong) samme forsterkeren som 2600 bare med et THX merke i tillegg. 2600 kostet i 1990 ca. 4500,- på Hifiklubben, så jeg er ikke helt sikker på at prisen er riktig, men det er en annen sak.

Denne leverer 150W per kanal i 8ohm, det er sikkert nok, men du må være oppmerksom på at det er muligheter for art kondensatorene er tørre og må byttes på en forsterker som er så gammel. Sjansen for at det er slik er ikke stor, men den er der.

Disse NAD trinnene er vel nesten som "skapt" for CV, men synes prisen var litt drøy. Sammenlign med f.eks. 216 som ligger ute for ca. 2500,-, de ligger ikke langt etter i effekt de heller, og er noen år nyere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mekkal
    Hei alle!

Jeg har Et sett med DC-15 som har lyst på litt mer en bare 200w av kraft msom de blir fora på nå, Og pengboka er ikke så full, Så jeg har sett meg ut en Gammel NAD 2700Thx 92 mod. Han som skal selge den skal ha 2100kr + frakt for å sende den.

Så jeg lurer på, Er forsterkeren Bra nok for mine høytalere, er det noen her som har vært borti NAD 2700THX og vet hva den er god for? Fant litt info om den: http://207.228.230.231/info/NAD_2700.pdf

Den er jo Ifølge papiret Sprek, Men ville det bli så jeg kan dra DC-15 helt ut?
    jeg veit ikke, så derfor spørr jeg her, Jeg er usikker. Prisen er Ihvertfall God!

Takker på forhond på svar! =)

Hej,

Jeg vil lige sige at der ikke er det samme driv i en NAD 216 som en NAD 2700PE, NAD 216 har ingen dynamisk effekt i forhold til de ældre NADér.

Jeg har selv en NAD 2600/2600A & NAD 2700THX, og har haft både NAD 214 og NAD 216, og fornylig en NAD 319, det er samme effektdel som NAD 216, og jeg forstår ikke hvad der gør de 2 modeller så atraktive hvis man gerne vil spille højt, en NAD 214 er da den mest lamme 2*120watt i 4ohm forstærker jeg har haft, NAD 216 klare 2*200w så der er lidt mere.

Så forstår jeg ikke altid hvorfor man altid henviser til NAD 216 istedet for NAD C270, den NAD C270 afløste NAD 216 og kan købes i samme ca. prislag hvis man gerne vil have noget der er lidt nyere end NAD 2700PE.

NAD C270 har 12v trigger auto tænd/sluk med nyere NAD, den har noget fixed in og input level kontrol så den har væsentligt mere end NAD 216, den har også 2-sæt højtaler tilslutning hvis man kan bruge det til noget, jeg ved at mange kan.

NAD 216 afløste NAD 2700PE, men det er to vidt forskellige forstærker konstruktioner hvor NAD 216 er måske lidt mere klippefast, men NAD 2700PE kan spille voldsomt højt med sin høje dynamiske effekt i forhold til NAD 216.

Og du kan ikke spille dine DC-15 til grænsen med en NAD 2700 og undnu mindre med en NAD 216.

Jeg får tit på nakken med den der NAD 214/216, men jeg har haft muligheden for at prøve dem op mod meget af mit det gamle NAD, og der er intet sprell i en NAD 216 i forhold til en 2700.

En NAD 2100PE på 2*80watt i 4ohm overgår nemt en NAD 214 på 2*120watt i 4ohm hvis der skal spilles højt, og det er igen måden de to forstærkere er konstrueret på.

Mange watt er ikke lige med god lyd det ved jeg, men her bliver spurgt om der er watt nok.

Håber du kan bruge det til noget

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk for svar!

Nå er planene endret. Vist budsjettet mitt strekker til så har jeg da klart å ordne meg 2stk NAD 2700THX for 4000kr. Disse har jeg da tenkt å brokoble, å kjøre C370'n som For forsterker! =) =)

er ikke det en VILL ide?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej,

Nu forstår jeg ikke helt, hvis du har en C370, hvorfor så ikke bare købe en NAD C270 og brokoble disse 2 og så bruge din C370 som kontrolforstærker, der er masser af power i dem, men jeg skal lige fortælle dig at en DC-15 er en meget giftig højtaler at drive med brokoblede forstærkere.

Den har omkring 80 & 30hz en impedans på 2,5 ohm og dette er meget giftigt for en brokoblet forstærker, jeg mener da DC-15 har til biamping, så driv basserne med den ene forstærker og diskant mellemtone med den anden.

En C270 er en mindre udgift for dig, og den er væsentligt nyere end NAD 2700, NAD C270 afløste NAD 216, NAD C270 har lidt mindre watt end en NAD 216 brokoblet, men der er mere dynamic effekt i en C270, så derfor vil du ikke mærke at en 216 skulle have flere watt.

Men du kan alså få rimeligt tryk på med en NAD 2700PE i Stereo, hvis du tager en følsomhed på 95db så skulle du med en NAD 2700 kunne frembringe lydtryk på 120db ca.
    Men flere watt er altid bedre, der bliver mere styr på det hele, hvis du kigger på det cv marius og gunnar og andre skriver om Cerwin Vega, de har erfaring med Cerwin Vega, og de ved at jo flere watt du får desto bedre går det hele.

Jeg kan se at der er en her der vil af med sin NAD 208, sådan en ældre stereoblok er også rigtigt god, der er væsentligt flere watt i end NAD 2700PE, som yder godt 2*200watt i 4ohm, hvor en NAD 208 klare 2*350wat i 4ohm, men den må stadig gerne være større.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei asså det jeg tenkte på var da å brokoble disse 2700THX sakene og bruke de på bassen, og da bruke C370'en på Mellomtone og Diskant. Jeg må si Poul-erik at Mine høyttalere er da i 4ohm så jeg får jo ut litt mer effekt. Jeg synes ikke effekten jeg får ut av 2700'ne er så ille iforhold til pris! Har ikke kikka så mye på 208, men den virker jo kurrant De fleste som har den sier det er mere "high End" Produkt. Jeg er vel ikke i den alderen enda, men jeg setter pris på fin lyd jeg å da. Men som du kanskje skjønner står Bass litt i fokus Men Forsterker er viktig da. By the way, hva mener du med at DC-15 er en meget "Giftig" høytaler, med brokobla forsterker. ? er det ikke bra å gjøre?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    By the way, hva mener du med at DC-15 er en meget "Giftig" høytaler, med brokobla forsterker. ? er det ikke bra å gjøre?

DC15 kan vel dykke helt ned i 2 ohm ved bruk, så det kan bli vel tungt for en brokobla forsterker. Det er det han mener.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en brukt PA forsterker? Kan bli plaget med viftestøy, men regner med at du har tent å spille såpass høyt at det ikke er noe prblem :-)Musikkweb.no >
    Musikkweb.no > (LAB 1000 til 4000,-)

Dette skal kunne sparke liv i CV høyttalerne dine.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en brokoplet forsterker "ser" høytalerne som 2 ohm selv om de er oppgitt til å være 4...så hvis dc 15 dykker ned i 2 ohm "ser" forsterkeren din bare 1 ohm ...
    dette ble jeg fortalt av per abrahamsen ELCOMP himself.dette var i forbindelse av brokopling av 2x aw 60.skulle tro nad led av samme skjebne...:?

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel slik med alle, det er derfor de fleste forsterkere har oppgitt effekt f.eks helt ned i 2 ohm i stereo, mens i brokoblet (mono) tilstand bare 4 ohm.

For når du har brokobla forsterkern og har på en 4 ohm's høytaler så det det samme som at du hadde to høytalere på 2 ohm på, i stereo.

Korriger meg om jeg tar feil

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Er vel slik med alle, det er derfor de fleste forsterkere har oppgitt effekt f.eks helt ned i 2 ohm i stereo, mens i brokoblet (mono) tilstand bare 4 ohm.

For når du har brokobla forsterkern og har på en 4 ohm's høytaler så det det samme som at du hadde to høytalere på 2 ohm på, i stereo.

Korriger meg om jeg tar feil
    Det lyder helt rigtigt, men jeg er lidt i tvil om impedansen på de 2.5 ohm PÅ DC-15 vil ændre sig til det lidt bedre da han jo nu kun bruger dem til bassen og deler enhederne op, jeg ved jo godt at det er i bassen de er så svære de DC-15og for den sags skyld også DC-12.

Men kunne det ikke gå hen og blive lidt bedre da de andre enheder er koblet fra hvis man gør det på den måde med at brokoble og kun bruge dem på basserne.

Nu Kan der heldigvis justeres på fronten de NAD 2700 for eller bliver det vist ikke andet end BAS med 2*400watt på basserne og 2*120watt på Diskant/mellemtone, jeg tror forresten også at NAD C370 kan noget med at justere det fra variable input.

Og det er nok ikke helt forkert som flere skriver at bruge noget kraftigt Stereo blok eller et par kraftige mono blokke.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok mange som vil reagere på at NAD 208THX blir kalt "high end". Det er ikke "high end" lydkvalitet i den forsterkeren, men den har nok krefter i alle fall! (high end is in the ear of the beholder?)

Bror min hadde tidlig på nittitallet ett sett DC-1515 og to stk 208THX brokoblet og dette fungerte vistnok veldig bra. Det fungerte også bra med èn 208THX på disse, men han oppgraderte til to.

En ting du vil legge merke til hvis du finner en 208THX på en eller annen budrunde er at den holder seg litt i overkant høyt i pris. Jeg solgte min egen 208THX for hele 6500,- og var rimelig sjokkert over å kunne få så mye for den.

Du kan også gjøre et par varp på rotelforsterkere i RB-9xx serien. Der kan man også få mye effekt for pengene.

Ellers så er jo tipset om PA forsterker (evt brukt) ikke så dumt. Med DC-15 lydnivåer kan man jo se gjennom fingrene på eventuell viftestøy fra forsterkeren?

DrE

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som har skjedd nå:

Jeg kjøpte da 2stk NAD2700 thx. Brokobla de på basserne.
    JEG FIKK MEG ET SJOKK! det er helt værst, jeg Tør påstå at det blei bedre lyd her hos meg, en hos en venn av meg som har cls 215 med en stk c272!
    Det er bare helt værst i bassen. er greit å justere volumet forran på forsterkerne. i mitt tilfelle bare på "Left" kanalen. blir egentlig en fin balanse på høyttalerene, NAD370en er kjempegod på diskant og mellomtone, 2x 210W @4ohm. Jeg stiller å lyden på 370en

NAD 2700'ane blir fort vekk litt varme, men ellers er det ingen problem. Hadde en venn på besøk som holdte på å svime av, bassen er så Hard i brystet, eller ja OVERALT på kroppen kjennes det.

Men det funker kjempebra, jeg angrer ikke på mitt kjøp. Forsterkern klarer helt opp til 1.6kw brokobla 4 ohm, (tviler litt på det, men er ikke langt unna). Testa de på en JBL Power 1222 Bass, (1600w Peak) funka kjempebra.

Billig, stabil strømmsterk forsterker! MYE power for penga! Annbefales

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer. Fint at du har funnet noe du er fornøyd med. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som har skjedd nå:

Jeg kjøpte da 2stk NAD2700 thx. Brokobla de på basserne.
    JEG FIKK MEG ET SJOKK! det er helt værst, jeg Tør påstå at det blei bedre lyd her hos meg, en hos en venn av meg som har cls 215 med en stk c272!
    Det er bare helt værst i bassen. er greit å justere volumet forran på forsterkerne. i mitt tilfelle bare på "Left" kanalen. blir egentlig en fin balanse på høyttalerene, NAD370en er kjempegod på diskant og mellomtone, 2x 210W @4ohm. Jeg stiller å lyden på 370en

NAD 2700'ane blir fort vekk litt varme, men ellers er det ingen problem. Hadde en venn på besøk som holdte på å svime av, bassen er så Hard i brystet, eller ja OVERALT på kroppen kjennes det.

Men det funker kjempebra, jeg angrer ikke på mitt kjøp. Forsterkern klarer helt opp til 1.6kw brokobla 4 ohm, (tviler litt på det, men er ikke langt unna). Testa de på en JBL Power 1222 Bass, (1600w Peak) funka kjempebra.

Billig, stabil strømmsterk forsterker! MYE power for penga! Annbefales
    Hej Mekkal,

Det lyder sejt godt du er tilfreds, de er ret gode de gamle NAD 2700, nu skriver du at du tvivler lidt på det med 1,6kw, det er jo også kun hvad forstærkeren kan afgive i et meget kort tidsrum, ca. 1/2 sekund, men det er det der gør at den kan spille så godt igennem, den kan følge musikkens transienter.

Angående varmen så ved jeg ikke om du har sat dem oven på hinanden,
    og det er nok ikke nogen god ide da den nederste varmer den øverste op så det giver lidt af en dobbeltvirkning.

De er gode de gamle NADér, jeg har selv NAD 2200/2600/2600A/2700 og kan kun sige at ydelses mæssigt kommer en NAD 216 ikke i nærheden af dem hvis man går efter at spille højt.

PE.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Poul-erik
    Hej Mekkal,

Det lyder sejt godt du er tilfreds, de er ret gode de gamle NAD 2700, nu skriver du at du tvivler lidt på det med 1,6kw, det er jo også kun hvad forstærkeren kan afgive i et meget kort tidsrum, ca. 1/2 sekund, men det er det der gør at den kan spille så godt igennem, den kan følge musikkens transienter.

Angående varmen så ved jeg ikke om du har sat dem oven på hinanden,
    og det er nok ikke nogen god ide da den nederste varmer den øverste op så det giver lidt af en dobbeltvirkning.

De er gode de gamle NADér, jeg har selv NAD 2200/2600/2600A/2700 og kan kun sige at ydelses mæssigt kommer en NAD 216 ikke i nærheden af dem hvis man går efter at spille højt.

PE.
    Ja jeg hadde do oppå hverandre en liten stund, men da blei det så varmt at vi testa å koke vann oppå den..,:???: hehe
    Det kokte ikke da, men etter 10-12 minutter blei vannet sikkert 50-60 grader tenker jeg eller mer, så det å ha de oppå hverandre er ingen god løsning nei, nå har jeg satt de ved siden av hverandre... Har tenkt å ha en oppå hver av høyttalerene, siden de er så nærme hverandre. ^^

Det står i manualen at de klarer 800watt Rms i brokoblet modus (4ohm) Å det synes jeg ikke er dumt. Forsterkeren er meget strømmsterk 970VA, og vist jeg da har på litt volum med musikk FØR jeg slår på forsterkeren, så er det ikke rent sjeldent at sikringa har gått her!!! hehe.

Den ene forsterkeren er imidlertid litt rar når jeg stiller lyden, dårlig kontakt, så det blir skurr i det jeg vrir, lyden blir borte. men fungerer kjempe bra når de ikke røres. Har ikke hatt tid til å kikke der enda. har kompressor i garasjen og 55-6 spray, så skal ta en dag å overhale begge forsterkerne.
    De er jo noen år og har samlet mye støv! Forventer en forbedring da, eller så må vi vel varme opp loddebolten? :-D

-mekkal-

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har kompressor i garasjen og 55-6 spray, så skal ta en dag å overhale begge forsterkerne.
    -mekkal-
    Gjør sikkert jobben det. Er nok støv og skitt som harsamlet seg over noen år.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har kompressor i garasjen og 55-6 spray, så skal ta en dag å overhale begge forsterkerne.
    Ville heller kjøpt trykkluft på boks for rengjøring av elektronikk. Husk at det som kommer ut av en normal kompresser ikke nødvendigvis er ren luft, men en kombinasjon av luft, vann og litt olje...

Hvis du spør i DIY-delen av forumet så er det helt sikkert noen som kan hjelpe deg med å finne nye potensiometre hvis det er disse som har tatt/vil ta kvelden.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nad 2700

har selv en nad 2700 og er på jakt etter en til for å brokoble. har et sett al1002 som er 4 ohm men dc 15 er vel8ohm . går forsterkerne dine så varme at de kutter

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mikkelfox
    har selv en nad 2700 og er på jakt etter en til for å brokoble. har et sett al1002 som er 4 ohm men dc 15 er vel8ohm . går forsterkerne dine så varme at de kutter

Hej

DC-15 er opgivet til 8 ohm, men den er den mest giftige CV højtaler at drive da som før skrevet dykker den af og til ned på 2,5ohm, en AL-1000 er nemmere at drive end DC-15.

Kan et sæt NAD 2700 drive et sæt DC-15 vil de ingen problemer have med AL-1000, min NAD 2700 havde ingen problemer med AL-1000 brokoblet.

Jeg spillede med en NAD 2600A & en NAD 2700 Brokoblet på de AL-1000 og de blæser næsten jernen ud hvis man bruger al den effekt de har.

Mange har skrevet til mig at en NAD 2600/2700 ikke klare en højtaler under 6 ohm når den er brokoblet, det må så være fordi de ikke har prøvet det, jeg kan så bare fortælle her at det er ikke sandt, de spiller fint på 4 ohm´s højtalere brokoblet.

Kan du finde en NAD 2600A så har den samme styrke som NAD 2700 og så at sige lyder de 100% ens, jeg tror at det er nemmere at finde en NAD 2600A da en 2700 sjældent er på markedet.

Jeg var meget heldig da jeg købte mit brugt, jeg fik en NAD 2700PE, en NAD 106 forforstærker + en NAD 514CD for 1700,- incl. forsendelse, og min NAD 2700 er flot som ny, jeg fik fat i dette sæt D. 20-11-2006.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •