Beste/billigste effektforsterker ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste/billigste effektforsterker ?

Hva tror dere er det beste kjøpet av effektforsterker ?
    Bør være 5 kanaler og best mulig til film.. "stereo er ikke SÅ viktig"

Sitter selv og holder en liten knapp på en brukt rotel rmb-1075 til 7-8 tusen.

hva mener dere er den beste til rundt 10k ? "i forhold til pris også"

Kommer jo selfølgelig an på hva utstyr man har fra før, men må jo ha noen kandidater å kikke på hehe :P

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo at du har en bra receiver, så du kan jo selvfølgelig ha brukt de som finnes i forsterkeren til bakhøyttalerne siden det er som regel frontene som trenger "krefter", og det er der ting oftest skjer.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 5 ganske like høyttalere så har lyst til å gi dem samme forsterkerkraft. Og en 5 kanals effektforsterker inngår også i noen fremtidige planer

Tror dere jeg vil tjene endel på å gå for en seperat effektforsterker konta å bruke di innebygde i yamaha'n ?

Høyttalera er ikke så store, men ganske tungdrevne. Føler det blir litt pressa lyd på høyt volum med yamaha'n og kunne tenkt meg mere dynamikk.

Men er kanskje ikke godt å få mere ut av høyttalera mine ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var en her inne som lånte min forsterker med tanke på kjøp, han hadde en Yamaha 1400 om jeg ikke husker feil. Han prøvde også en Rotel senere, men bestemte seg etterhvert for å skifte receiver om jeg ikke husker feil. Det han sa ble bedre var "trykk" i bunnen, samt at han fikk litt mer detaljer med effelktforsterker, noe mer detaljer med Rotel enn med min. Ikke sikker på hvilken Rotel han prøvde, mener det var en to kanaler.

Tror nok at du vil merke forskjell om du bruker en 1075 i tillegg til Yamahaen, alternativet er vel 5 monoblokker, men da blir sikkert prisen høyere. Uansett vil du nok glatt få solgt den 1075en ganske kjapt om du finner ut at det ikke passer.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at en 5-kanals effekt har mye mere krefter enn det en 5-kanals integrert har.
    Og som JAKV sier, så vil du alltids få solgt Rotelen videre hvis du ikke er fornøyd.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jo egentli ikke mere i bunn siden jeg deler allt på rundt 80hz.
    Om man tenker på yamaha'n til ca 10k og rotelen til 12k regnet i nypris så må da rotelen være en ganske så mye bedre forsterker del ?.

Kjøpte yamaha'n ny for 8k og om man får en rotel til 7k så blir dette 15k.... Skulle nå tro dette spiller bedre en en ny intigrert forsterker til samme pris ?

Men så klart, som dere sier så kan man jo selge det man prøver igjen om man kjøper brukt.

Hva type forsterker var det han her inne lånte av deg jakv ?

takker for svar

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Kenwood KMF-X9000 (ikke kjøkkenmaskin). Det ligger bilder av den på minhif/minhjemmekino.

Den skal yte 130W i 6ohm(!) dvs. ca. 100 i 8ohm. Veier litt over 12kg, så den er ikke helt borte den heller, men til ditt formål passer den nok ikke, siden det er en tokanaler.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Var en her inne som lånte min forsterker med tanke på kjøp, han hadde en Yamaha 1400 om jeg ikke husker feil. Han prøvde også en Rotel senere, men bestemte seg etterhvert for å skifte receiver om jeg ikke husker feil. Det han sa ble bedre var "trykk" i bunnen, samt at han fikk litt mer detaljer med effelktforsterker, noe mer detaljer med Rotel enn med min. Ikke sikker på hvilken Rotel han prøvde, mener det var en to kanaler.
    Det var nok meg det....
    Du kan tilføre bittelitt bedre oppløsning og mer trykk/kontroll med effektforsterker opplevde jeg, men det er vanskelig å oppnå den helt gode stereolyden så lenge recieveren ligger der som en flaskehals...

Det jeg gjorde var ikke å skifte reciever, men å kjøpe en integrert forsterker i tillegg med såkalt prosessorinngang. Den fungerer da som en vanlig integrert forsterker når jeg spiller musikk (cd-spiller er koblet rett til denne) og ved filmavspilling blir den ved et tastetrykk til effektforsterker for frontene.

For deg som er ute etter mest mulig trykk/dynamikk ved filmavspilling så tror jeg det er mulig å komme langt med en god effektforsterker. Rotel 1075 er sikkert et godt alternativ; likeledes Rotel 985 (som er eldre) og burde være mulig å få til 3000kr+

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Nordvest.

Husker du hvilken Rotel modell det var du prøvde? Er nesten i ferd med å skaffe meg en gammel Rotel, litt på bakgrunn av tilbakemeldingene fra deg, for å prøve ioppsettet mitt. Jeg har en litt anen løsning, med en passiv forforsterker hvor jeg kjører inn fra receiver, fra CD spiler og fra RIAA. Blir mye det samme.

Tilbake til trådstarters problem, regner med at siden du sier en flerkanalseffekt er med i dine videre planer, så har du tenkt på egen surroundprossessor. Da tror jeg den Rotel løsningen du har tenkt på vil være en god løsning. Skal det bli bedre må det nødvendigvis også bli dyrere.
    Det ligger vel også en 6 kanals effekt på AVtorget, men jeg tror ikke du får like bra lyd ut av den som av Rotelen, men den var noe billigere da.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hei igjen Nordvest.

Husker du hvilken Rotel modell det var du prøvde? Er nesten i ferd med å skaffe meg en gammel Rotel, litt på bakgrunn av tilbakemeldingene fra deg, for å prøve ioppsettet mitt. Jeg har en litt anen løsning, med en passiv forforsterker hvor jeg kjører inn fra receiver, fra CD spiler og fra RIAA. Blir mye det samme.
    Heisann!
    Mener det var en Rotel RB 981 (var i alle fall en sak på rundt 2 x 100W RMS).
    Løsningen din høres jo ut som en som likner på min, så det kan sikkert fungere fint når det gjelder forsterkerbiten. Hvordan Rotel vil matche høyttalerene og cd-spilleren din aner jeg ikke, men jeg har inntrykk av at Rotel er veldig populær på bruktmarkedet slik at det burde være enkelt å selge videre om det ikke klaffet. Angrer i grunn litt på at jeg solgte min da jeg nå kunne trengt den som effektforsterker på senterhøyt. da jeg er gått over til to senterhøytalere for å mer likt lydtrykk "rund baut"....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Heisann!
    Angrer i grunn litt på at jeg solgte min da jeg nå kunne trengt den som effektforsterker på senterhøyt. da jeg er gått over til to senterhøytalere for å mer likt lydtrykk "rund baut"....
    Får huske det om jeg skal selge den igjen da :-)
    Mener den jeg forhandler om nå heter 870, (2x100) er nok noen år gamlere, men desto enklere å "tweake" i tilfelle.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal prøve å beskrive forskjellen (slik jeg oppfattet den ) på Rotelen og Kenwooden litt mer nøyaktig så vil jeg si at Rotelen hadde litt mer av alt. Litt mer trykk i bunn (antakelig ikke så nøye for deg da du har aktive basselement) og enda litt mer oppløst/detaljert. Dette kan selvsagt være både en fordel og en ulempe. Det positive er jo at noe mer detaljer kommer frem og at stereoerspektivet blir endel bedre. Det negative er at "vanskelige" innspillinger fort kan høres hardere/mer skjærende ut; særlig på høyt volum.

Hvordan det vil slå ut hos deg er umulig for meg å mene så mye om da jeg har andre høytalere, og det eneste jeg vet de har felles er at begge er fra Canada

Fungerer ikke Rotelen hos deg er det langt fra umulig at jeg kan være int. så lenge prisen er lav nok

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •