Spesielt problem

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spesielt problem

Hei!

Trenger ekspertisen dokkes til hjelp med ett veldig spesielt problem..

Merka det i dag tidlig då eg skrudde på ein Denon AVR-2307 og Cerwin-Vega! A1.5KW..

Det kom ein rar lyd i begge høgtalerane mine.. men eg høyrte fort at lyden også var i effektforsterkeren.. det hørtest ut som ein liten lysbue som stod og brant.. åpna opp effektforsterkeren og hørte fort at det kom frå trafoen.. lyden varer kanskje i 5-20sek og forsvinner.. så kan den komme igjen om nokon minutt..

Den lyden er også i receiveren men mykje svakere.. receiveren slår seg også av og på fleire gonger etterkvarandre for så å bli stående på igjen..

Når den lyden var der så var den i både effektforsterkeren og receiveren samtidig..

Dei er ikkje kobla samen med signal.. ingen ht er kobla til.. det er ikkje jorda stikkontakt..

Kan det var støy frå nettet?
    Lite sannsynlig at det skulle bli feil på begge trafoane samtidig?

håper dokken kan hjelpe meg med dette merkelige problemet
    takker for svar!

mvh Inge L

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ring EL verket som du betaler regninga til å be de sjekke linja til huset ditt.
    Kan høres ut som at du hr fått DC (Likespenning) på toppen av AC, men da burde det "dure" i Trafoene, ikke "gnistre". Har du et multimeter mål selv at spenninga ligger i området 230 til 240V (AC område).

Hvordan oppfører TVèn etc. seg ?

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte spenninga og den var fin.. låg på cirka 230VAC..

Merka ingen dur i trafoane bortsett frå ein veldig kortvarig dur rett etter den gnistre lyden slutta..

TV'en stod på heile veien og den fungerte fint.. merka ingenting på bilde eller noko der.. Merka heller ingenting på lyset eller andre ting i huset som eg fekk med meg i alle fall..

Har ikkje hatt det problemet seinare på dagen nå.. Syns dette var ett veldig rart fenomen og hadde vore kjekt å komt til bunnen i det

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrur du volumet ned/av på SW forsterkeren når du slår den på...
    Fører ofte til en liten smell når voumet på effektforsterkeren står på max på et PA anlegg :-O

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å sørge for at ingen produkter i oppsettet ditt er jordet. Koble også fra evt kabelTV fra TV-apparatet/dekoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Prøv å sørge for at ingen produkter i oppsettet ditt er jordet. Koble også fra evt kabelTV fra TV-apparatet/dekoder.
    Ingen av stikkontaktene som er brukt er det jord på.. Men eg har brukt ei strømpadde med jord på.. og då vil jo dei forskjellige komponentene få koblet sammen jorden sin for det om.. Bør eg la effektforsterken og receiveren bruke kvar sin ikkje jorda stikkontakt i staden for?

Ringte hifiklubben i dag og dei hadde ingen peiling, siden alt fungerte fint så blei eg råda til å bare fortsette å bruke det som vanlig...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er typisk Hifiklubben. De har ikke peiling. Feilen du har hatt tror jeg skyldes overspendiing, for mange volt inn. hadde det samme problemet sist helg og effekttrinnet røk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja.. Er vel ikkje elektro ing. dei som jobber der heller..

Men tviler på at forklaringen er overspenning siden eg ikkje merka noko som helst på lys er noko som også overspenning ville slått tydeligt ut på..

Må var noke anna som ligg bak.. (overharmoniske spenninger? viss noko sånt kan eksistere i ein så liten trafo..)

nei forstå det den som kan.. har ikkje hatt problemer etterpå og alt fungerer fint så då satser eg på at ingen komponenter blei skada..

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett, anskaff "overspenningsvern", det kan (teoretisk) redde mange dyre komponenter. Ingen garanti og det finnes mye humbug på markedet. Jeg har kjøpt inn endel slike for å prøve å forhindre at noe tar kvelden ved lyn etc.

/L

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •