Forforsterker til Midgard Oberon 6.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker til Midgard Oberon 6.1

Hei.

Noen som har en forforsterker og anbefalle til Midgard oberon 6.1, Som da klarer og dra disse forsterkerne helt ut?

Prøvde litt med Nad c352 som pre. amp. på et par Cerwin Vega Clsc-12 som jeg har stående. Lyden blei selfølgelig mye bedre en med bare Nad c352 som forsterker, men man kunne ikke spille noe høyere enn før. Tipper rundt 100w inn i høytalerne.

Jeg målte pre, amp. utgangene på Nad'en til en spenning på ca. 8v(8:1,41=5,6V) maks (topp-topp verdi) før klipping, og regner med at dette er forlite for og kunne få maks ut av Midgard'ene.

Er det noen som veit hvor høy spenning Midgard'ene må ha på inngangene for å kunne yte 600W ved 8ohm belastning?

Takker for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser mange bruker Parasound P3. Kan jo prøve og teste den:-)

Tror forøvrig ikke at spenningen fra preout har så mye å si på hvor mye blokkene leverer...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har prøvd Electrocompaniet EC 4.7?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShellMotul
    Er det noen som har prøvd Electrocompaniet EC 4.7?
    Ja

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en krell kav 400xi som forforsterker for mine kjære oberon 6.1, og dette fungerer strålende. Baby Krell'en er jo egentlig en integrert forsterker, men den klarte ikke få få mine kjære RF7 til å yte maks, så jeg pælma inn ett par oberon og plutselig kunne jeg glise fra øre til øre. Lydbildet ble roligere, dypere, fastere, you name it, forbedringene var neste like markane over hele fjøla etter at krell'enn slapp å bruke watt'ene sine!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg hatt mindre problemer med å "drive" Oberon med noen av forforsterkerene jeg har hatt, men må ærlig innrømme at Arcam er noe av det bedre jeg har parret Oberon med i mitt oppsett. Nå har riktignok ikke Arcam overveldende mange rimelige forforsterkere, men det er verdt å ha i bakhodet om man føler for å bemidle noe i den prisklassen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt usikker på hva du baserer det på at du ikke klarer å "få ut mer enn 100W" av dem. Dersom du har 8V inn på Oberon tror jeg du ligger på maksimalt nivå ut også. Med min Linn klarer jeg fint å trekke blokkene til klipping. Den gir 2V RMS nominelt og har 300ohm ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer Electrocompaniet EC 4.7 bra på Midgard Oberon 6.1?

At det var ca. 100W på utgangene var bare rein gjetting, eller en sammenlikning med Nad c352'en. Det er sikkert en del mer effekt en det høres ut som pga. lav forvengning osv. hvis jeg har forstått riktig da.

Skal forholdet mellom utgangsimpedanse og ingangsimpedanse være minimum 1:10? Blir det slik at hvis man har utgangssignal fra forforsterker på 10V(Bare for å ta et tall) og forholdet 1:10, så ligger det 1V på utgangen på forforsterkeren(Som er ubruklig?) og 9V på inngangen på effektforsterker?

Muligens jeg er helt på jordet.

Takker for svar.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Snickers skriver i sitt innlegg, leverer hans pre (Linn) 2V over en 300 Ohms last. Detter er en meget lav utgangs impedans. Når denne verdien kobles "parallellt" med en ingangs impedans på ca. 10.000 Ohm, så leverer altså forforsterkeren glatt samme utgangsnivå.

Dersom Forforsterkeren har en utgangsipedans på f.eks. 10K Ohm, blir da signal styrken halvert (10K/10K=5K). Normalt lages det forforsterkere med relativt lav utgangsimpedans av denne grunn.

/L

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må impedans, spenning og strøm holdes fra hverandre.

For det første er ikke 300 ohm spesielt lavt. Det er i området normalt til høyt for dyrere transistorting. Arcam C30 pre amp har 50 ohm og 8 Volt for eksempel.

Spenning:
    Denne sier kort sagt noe om hvor høyt man kan spille. Effekttrinnet er en spenningsomsetter som leverer en gitt spenning ut som er innspenningen multiplisert med en eller annen faktor.

Strøm:
    Det er uvanlig å betrakte strøm som en isolert parameter i preamper.

Impedans:
    Om man har 10k ut fra pre og 10k inn på effekt ved 20-20kHz funker det normalt helt fint. Men om man har variabel impedans på pre og effekt får man klangbalanseavvik. Ved 10V, 10k ut og 10k inn har man 5Volt over effekt. Om man er nede i 5k ut på pre ved 100Hz, og 15k inn på effekt ved samme frekvens vil spenningen være 7,5V. Dette er en situasjon (satt veldig på spissen) som godt kan oppstå med ganske normalt utstyr. Det som påvirker dette er de reaktive parametrene i preampen og effekttrinnets ut/inngang. Kabelens reaktive parametre kan også være med og gjøre noe med dette.

Om man kommer opp i forholdet 1/10 er man på god kurs. Det vil si at man har maks 400 ohm ut av preampen ubalansert mot Oberon, eller maks 800 ohm ut av en balansert utgang.

Om impedansforløpet gir en resultant frekvensgang som er flat eller gir en god synergi til oppsettet er det ikke noe problem om forholdet er 10/1 for den saks skyld, bortsett fra at det blir en anelse mer følsomt for støy.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ShellMotul
    Fungerer Electrocompaniet EC 4.7 bra på Midgard Oberon 6.1?

At det var ca. 100W på utgangene var bare rein gjetting, eller en sammenlikning med Nad c352'en. Det er sikkert en del mer effekt en det høres ut som pga. lav forvengning osv. hvis jeg har forstått riktig da.

Skal forholdet mellom utgangsimpedanse og ingangsimpedanse være minimum 1:10? Blir det slik at hvis man har utgangssignal fra forforsterker på 10V(Bare for å ta et tall) og forholdet 1:10, så ligger det 1V på utgangen på forforsterkeren(Som er ubruklig?) og 9V på inngangen på effektforsterker?

Muligens jeg er helt på jordet.

Takker for svar.

EC 4.7 fungerer veldig bra på MA!

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    EC 4.7 fungerer veldig bra på MA!
    Enig :-D
    Eneste med EC 4.7 er at det spiller ganske høyt med volumet på det laveste.
    Jeg må benytte bryteren bak på min EC som gjør at den demper 6 dB.
    Med andre ord, skal du ha 4.7'en finn en mkII som har denne muligheten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit, takker.

Da har jeg fått svar på hva jeg lurte på.

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ops:
    Jeg er litt usikker på hva du baserer det på at du ikke klarer å "få ut mer enn 100W" av dem. Dersom du har 8V inn på Oberon tror jeg du ligger på maksimalt nivå ut også. Med min Linn klarer jeg fint å trekke blokkene til klipping. Den gir 2V RMS nominelt og har 300ohm ut.
    Jeg må bare dra denne opp igjen. Jeg har selv Oberon 6.1 på Patos 510mk2 og føler at de ikke klarer å gi 600Watt. Jeg har prøvd å kalibrere om og om igjen uten hell(autokalibrering og flytting på høytalere).
    Jeg var innepå noe for noen uker siden, men så har egentlig alt blitt værre nå, frem til at jeg koblet vekk blokkene og spilte rett fra Pioneer 1016 igjen ops: . Jeg kjenner godt at det er mer trykk i rommet med denne løsningen. Kan det være at min reciver da ikke klarer å drive oberon 6.1 blokkene som de "fortjener" og kan. Jeg har også kunnet ligge tettpå +10 etter autokalibrering og avspilling av cd fra min Lg BD370 på en del skiver. Dette er jo isåfall en effekt langt over hva disse høytalerene skal kunne takle.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ingen som vet?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få deg en ekstern preamp... Parasound 2100 ser jeg til tider på bruktmarkedet... VELDIG bra sak .

Ellers har du NAD sin nyeste 165, den imponerte meg lydmessig iallefall!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg skal legge inn en søknad på å få testet dette, men da tror du det er lydsignaturen eller spenningen ut fra reciver som er feil?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny test med nad T-754 som pre

Fikk testet 6.1 blokkene hos en kamerat av meg. Der ble det brukt Nad T-754 som pre og spilt på noen eldre engelske høytalere som heter IMF electronics. Vi opplevde det samme her, at det ikke ble nok volum til å være"600watt" om dere fårstår hva jeg mener. Kunne faktisk legge volum kontrollen også her helt i bunn, uten at lyden føltes noe høyere enn om vi brukte bare Nad reciveren på "6*70Watt". På reciveren ligger han på ca -10 på volum skalaen når det begynner å bli morro høyt, mens med blokkene måtte han opp i ca +5. Kan dette skyldes at spenningen ut fra pre utgangene på de reciverene jeg har prøvd er for lav?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •