Forforsterker til kraftige effekt-trinn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker til kraftige effekt-trinn

Som nevnt i noen tråder skal jeg handle ny reciver/for-forsterker til hjemmekinonen min.
    Lurer da på om en må kjøpe en "kraftig" forsterker,eller har det ingenting å si når den kun skal brukes med preout? Den jeg har er en Proson på ca 5x100w,men nå som den mater 2xnad 208 og en altomac 2.4,så har det begynt å skje merkelige ting.Om jeg slår på effekttrinnene først,så kommer det "tikk-takk" lyd i alle høytalerne,men det forsvinner når jeg slår på recivern. Må man opp i en heftig forsterker når man skal kun skal bruke pre-out? Eller gå lyden bare rett gjennom? Er jo som som sagt mange ganger før ikke så intr i å bruke masse penger på feks. 7x170w som jeg ikke har bruk for....
    Blir for-forsterkerdelen mer belastet når man har store effekt-trinn?
    Eller gjør mindre recivere samme jobben?
    Trenger gode svar fort! Er lei Proson nå:evil:

Håper dere forstår hva jeg mener.

Reciver ønskes kjøpt!

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den kun skal brukes som forforsterker trenger spiller det ingen rolle hva den yter pr. kanal. Regner med en ren prosessor er utelukket ? En billig Denon reciever gjør nok nytten.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer stigarve sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig :-D Ingen vits i å kaste bort for mye på reciecer når du kjører med effekt trinn. En dyr Reciecver har som regel "kraftige" forsterkere, men i ditt tilfell er jo dette unødvendig. Kjøp en liten Denon du, eller Pioneer.. Valget er ditt Uansett, sørg bare for at Recieveren har nødvendige innganger/utganger og ev romkorreksjon. Da dette kan være kjekt

Newcomer faith sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig! Har du effekt på alle utgangene, trenger du ingen stor receiver. Vil du derimot ha en bra romkorreksjon i receiveren din, må du uansett opp i noen kroner da bare de store har brukandes RK. Dine alternativer vil da som jeg ser det være: Denon 2807/3806, Pioneer VSX 2016/AX2, Yamaha rxv-1700 eller Marantz SR-7001.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du spille øredøvende høyt, eller fest høyt vil jeg gå for noe annet enn proson og evt en liten denon, Det fungerer dårlig! Selv om man kjører pre-out og pure-direct osv så slår automatsikringene inn og recieveren går i protection. Dette skjedde veldig mye da jeg hadde Denon 1905. Så byttett jeg til Harman/kardon avr 430 og da skjedde det bare en gang, som jeg husker. Men da gikk sikringenen i høyttalerne også..! Så jeg ville ikke tatt det minste og billigste.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Blir for-forsterkerdelen mer belastet når man har store effekt-trinn?
    Mulig jeg missforstår spørsmålene dine Sizedoesmatter, men tolker jeg deg riktig med om du lurte på om for-forsterkerdelen blir mer belastet når man har store effekt-trinn?
    Så kommer vel det helt ann på egenskapene til inngangs trinnet på effekt forsterkeren (inngangs impedans spennings område osv) , hvor mye forforsterkeren takler å gi på sine pre out utganger, , og eventuellt hvor mange effekt forsterkere som er er paralell kobblet pr. PRE out.

Størrelsen på effekt forsterkeren har vel mindre å si i denne sammenhengen, og egenskapene f.eks til forforsterkeren som sitter i en kraftig 7.1 receiver har vel liten sammenheng med dimmensjoneringen av utgangs trinnene til effekt forsterkerene.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, forforsterker delen i recievere blir ikke mer belastet fordi du har store effektforsterkere med høy utgangseffekt!

Og nei, du trenger heller ikke ha en reciever med høy oppgitt utgangseffekt i seg selv, for denne effekten får du jo ikke bruk for siden du skal bruke pre-out utgangene bare.

Men har du mange forsterkere på en pre-out, så må du vri lengre på volumknappen på recievern for å få høy nok lyd ut av effektforsterkerne, og har du nok forsterkere på til at du må vri "for langt" der, så kommer forvregning....

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WOW! en tråd der alle er enige! Kryss i taket! Vurderer en pioneer 1016 (tror jg d var) ,da jeg får denne til en serdeles gunstig pris.
    Det er den minste til pioneer som har alle vesentlige funkjsjoner.
    Men ett spørsmål til.
    Når man bruker romkreksjon,vil den da justere inn alt selv om man bruker kun pre-out/ effekttrinn?Eller funker det bare om man bruker den som vanlig forsterker?

Har fått mer problem med at proson slår seg ut av overload nå enn da den drev høytalerne selv.

Vurderer jo sterkt nad sin forforsterker og...........

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Vurderer jo sterkt nad sin forforsterker og...........
    Nad sin forforsterker er genial dersom du ikke har planer om å bruke HDMI til å overføre lyden med. Master serien har fått veldig mye skryt.. For min egen del har jeg akkurat koblet opp Yamaha RX-1700 som forforsterker til Midgard Oberon 6.1 monoblokker.. Fungerer veldig greit så langt.. (Syntes det ble litt sløsing å bruke Yamaha Z-9 som forforsterker, tross alt veldig kraftige forsterkere i den som jeg ikke trenger når jeg bruker Oberon 6.1..)

Newcomer microfilm sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjettet ditt sizedoesmatter? Siden du går for effekttrinn på alle kanaler så er det jo nærliggende å holde samme kvalitet på for-forsterkeren. Personlig har jeg ingen sans for billige pioner, sony, etc. receivere som pre, men det er jo bare min mening.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden