NAD M25, eller noe annet....?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD M25, eller noe annet....?

Jeg trenger noen innspill på valg av effekttrinn til kinoen min. Jeg har følgende utstyr:

Denon AVR 4306 reciver
    Denon 3910 DVD
    Optoma H72i PJ
    Dali Ikon7 fronter
    Dali Ikon6 surround bak
    Dali OnWall bak
    SVS pb12 pluss/2 sub
    Dali Vocal 2 center

Spm mitt blir derfor; Vil en NAD M25 gjøre susen her? Kjenner noen til denne forsterkeren, og kan si noen ord positive OG negative. Vil en slik forsterker "løfte" lydbildet i alle registre, eller vil dette merkes "kun" på topp? Overkill med en slik forsterker til det oppsettet jeg har?

Dersom DU hadde et slikt oppsett, hva ville du da valgt for å sprite opp ett hakk eller to? Jeg er MEGET fornøyd med oppsettet slik det er uten eff.trinn, men jeg er klar over at man kan løfte noen hakk med et trinn effekt i bånn... Er ikke interessert i mer volum på toppen, men kanskje mer jevnt trøkk i nedre- og mellom-registret... Anybody?

Alle innspill mottas med stor takk.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har AVR-2807 som pre på NAD M25 effekt med Ikon 6 fronter og Ikon 2 bak og effekttrinnene er nok ikke SÅ forskjellige i de ulike Denon forsterkerene.

Uansett så var NAD'en en vesentlig oppgradering. Nå kjører jeg med SVS PB12 plus/2 i bånn så jeg vet ikke om bassen ble bedre i frontene eller ikke, men det jeg virkelig la merke til er at NAD'en temmer den skarpe diskanten i Ikon høytalerne uten å fjerne detaljer. I tillegg får stereoperspektivet vesentlig mer dybde og bredde, samt at graden av stillhet blir mye større. Uten at jeg kan si jeg hørte noe på Denon... NAD'en er bare veldig mye bedre. Denon'en klarte seg heller ikke uten bi-amping på mine Ikon 6, den gikk tom for strøm selv på vanlige volum. Med NAD'en trenger man ikke å bi-ampe for å si det slik.

Jeg har ikke sammenlignet med andre effekttrinn i den prisklassen så jeg vet ikke hvordan NAD'en er opp mot de andre, men du kan i hvertfall kaste alle fordommer mot NAD ut av vinduet. Lyden er ikke i det hele tatt som på NAD's rimelige modeller.

En annen ting som er fantastisk bra med NAD'en er vekta. Den er særdeles tung! Hifi-klubben karen bar seg omtrent i hjel stakkar. Terminalene og hele konstruksjonen med monoblokker og utseende utstråler massiv kvalitet. Ikke noe plastikkfølelse ala Denon her..

Det eneste jeg faktisk har å utsette på NAD'en er at de blå lampene lyser veldig sterkt. Jeg løste dette ved å tape over noen små biter grå tape slik at lyset ble dempet kraftig, men ikke helt. Det er trossalt innmari tøft med blå leds, bare de ikke stjeler fokus.

Jeg er svært fornøyd med mitt effekttrinn og jeg har faktisk ikke tenkt tanken på å oppgradere etter at jeg kjøpte denne. Jeg nøler ikke et sekund med å sette B&W 802D på dette effekttrinnet f.eks. Lyden er behagelig og heller kanskje litt mot det varme i forhold til Denons forsterkere, men klarer å beholde hver eneste lille detalj, pluss noen du aldri har hørt. Du må også huske på at du får 7 kanaler med go'lyd til prisen. Dette merker du veldig godt i surround, der lyden fikk en helt annen grad av sammenheng og luftighet med NAD'en i mitt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig og godt svar marsboer. Har fryktelig lyst å smeise på en M25 på toppen av det jeg har, men jeg må nok prøve oppsettet først.

Kom gjerne med flere innspill

Active NAD-master sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Marsboer sier, og L&B er at den roer ned på diskanten til Dali Ikon (Mentor i testen til L&B) og legger til noen dype toner som aldri har vært der før. Har hørt den på klubben med Helicon 800 som fronter og det spilte rett og slett herlig med rå dynamikk og bass! Enig i at de blå lysene foran er slitsomme, men den kan evt plasseres på siden eller bak. Har du penger: løp og kjøp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Har lest fine omtaler av M25. Men vil det bli "rart" eller "overkill" når jeg har 4306 fra før - og må bruke den som for-forsterker i et evt M25-oppsett?

Vil en M25 gi mer trøkk over hele fjøla - sub inkludert?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4306 og M25 er magisk. Jeg bi-amper frontene mine (euphonia MS4 og Helicon senter) på M25, og kjører 4 bakhøyttalere på 4306. 4306 er ikke på noe vis stor nok for euphonia, men M25 tar dem som ingenting. Fikk det lille ekstra med bi-amp. Det er bare å løpe å kjøpe. På Ikon er det konge!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimmbo
    Jepp. Har lest fine omtaler av M25. Men vil det bli "rart" eller "overkill" når jeg har 4306 fra før - og må bruke den som for-forsterker i et evt M25-oppsett?

Vil en M25 gi mer trøkk over hele fjøla - sub inkludert?
    Ikke mer trøkk i sub'en. Den drives jo av pre-out og eget effekttrinn, med mindre du har en passiv sub da..

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

NAD M25 som kobler ut.

Har testet en NAD M25 i dag med litt underlig resultat, den kobler ut når jeg drar på litt (stereo)
    Bruker en Denon AVC-A1SE som pre og har bi-amp på frontene.
    Fronthøyttalerene er B&W Nautilus 803.
    Er dette normalt?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at den aldri droppet ut på mine 802D uansett volum så synes jeg det er meget rart ja!

Nå var vel den gamle nautilus serien noe verre å drive mtp impedanse dersom jeg ikke husker helt feil, men M25 er i hvertfall stabil ned i 2 ohm så jeg kan ikke skjønne at det skulle være problemet. Skjer det samme dersom du skrur på Soft Clipping knappen på baksiden. Da skal du kunne se på Soft Clipping lampen på forsiden om forsterkeren klipper, dvs om den er overbelastet.

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har nå på Soft Clipping-knappen og den fungerer 100%.
    Jeg har også kontrolert alle koblinger.
    Nå er vi fornøyde:-D
    Takk for svaret.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, flaks at du hadde NAD da. Ikke så mange andre som implementerer soft clipping

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det blir knall bra med en M25, jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •